Hos Mommer

30. juni 2016

Én gang skal jo være den første

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:38
Tags: ,

Jeg handler meget – som i virkelig meget – på internettet. Det er nemt, måske i virkeligheden lidt for nemt, at sidde ved skærmen og lade sig inspirere og så derefter bare trykke på et par knapper for at bestille sin(e) vare(r). Garn, bøger, gaver af enhver art, elektronik, parfume, blomster, ja, stort set alt. 
I denne forbindelse vil jeg lige pudse min glorie og understrege, at jeg altid tjekker, om det er en såkaldt sikker forbindelse, betalingen sker igennem, og der er bank under bordet endnu ikke gået noget galt, selv om jeg har internethandlet snesevis af gange. De hundrede er vist også rundet et par gange efterhånden. Det gode ved EU er, at man ved handel indenfor dette område ikke skal betale told og moms med tilhørende forsinkelser, som man risikerer, når man handler i fx USA, og de lige får fanget én ved grænsen.
Jeg har købt sko, men endnu ikke tøj. Det kommer såmænd nok også snart, men når jeg tænker på, hvor meget et stykke tøj kan finde på at forandre sig på det korte stykke vej fra bøjlen til min krop, bliver det meget begrænset, hvilken slags tøj jeg vil forsøge mig med på nettet.

Dagligvarer havde jeg heller aldrig handlet … regnede med, at det nok på et tidspunkt bliver en nødvendighed, så det kan vente. Troede jeg. Men.
Jeg handlede i COOP i går uden at bevæge mig uden for min dør. Jeg fik alt, hvad der stod på min liste. Der var ingen impulskøb, men det er bestemt ikke udelukket, selv om man nethandler, kunne jeg sagtens fornemme – men altså ikke i går. Det er selvfølgelig en fordel, at jeg i så mange år har handlet i brugsen – jeg kender alle varerne og ved, hvad jeg skal vælge til og fra.
Man følger med øverst på skærmen, både mht. varer og samlet pris. Det er nemt at slette en vare. Det var i det hele taget nemt.
Det er dog ikke den måde, jeg fremover vil handle på – ikke hver gang, i hvert fald, men nok indimellem, for der er naturligvis også ulemper, som fx zonegebyret. Jeg troede først, det havde noget at gøre med, hvor jeg boede, men det viste sig at være følgende:

image

Fordi jeg handler til en uge ad gangen, kom jeg naturligvis af med alle 12 kroner. Man betaler også for levering/transport, medmindre man køber for over 1200 kroner. De termokasser, varerne bliver leveret i, tager de heldigvis retur, næste gang de leverer.
imageBåde ordrebekræftelse (umiddelbart efter bestilling) og faktura (når varerne er pakket), er penslet ud til mindste detalje.

Så jo, nemt er det. Nu kan jeg på ingen måde hævde, at jeg er en fortravlet mor med tre børn og fuldtidsjob, der kæmper for at få tiden i hverdagen til at slå til (altså, moderen kæmper, ikke fuldtidsjobbet …), men var jeg det, ville jeg med stor sandsynlighed sætte mig i ro og mag om aftenen, når ungerne sov, for at lave madplan og derefter købe ind til den næste uges tid.
Fordi jeg er efterlønner og stadig fuldt mobil, vil jeg derfor selv gå i brugsen, men nu er det afprøvet og bliver sikkert også praktiseret igen, også inden jeg bliver gammel og affældig. Er lidt spændt på i morgen, når varerne kommer.

42 kommentarer

  1. Det er skønt at kunne handle på nettet – og dejlig nemt. Eneste “ulempe” for utålmodige sjæle er ventetiden – speciel hvis det er non-food.
    Jeg hører også til blandt storhandlende på nettet.
    Jeg har dog aldrig prøvet at købe madvarer. Det kommer nok også en dag.
    Det skal nok blive spændende i morgen, når du får dine varer, hvad du synes om det hele.

    Kommentar af Kisser — 30. juni 2016 @ 18:15

    • De ventetider kan være meget forskellige – man kommer selvfølgelig ikke helt uden om at vente, men jeg kan altså godt lide at nethandle.
      Mon ikke også du prøver dagligvarekøb en dag?

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 19:39

  2. Jeg har ikke handlet ret meget på nettet…. Ikke af modvilje… Det har bare ikke faldet for!
    En forklaring er nok at jeg kan lide at se, mærke osv OG få tingene med det samme!
    Men mobil, Kamera, bøger har jeg da købt på nettet. Hvad fik dig dog til pludselig at bestille dagligvarer? Bare fordi… for at prøve?

    Kommentar af Anne Holtegård — 30. juni 2016 @ 18:53

    • Jeg synes der er masser af ting, man ikke behøver at se eller mærke. Garn er selvfølgelig dejligt at gramse på, men hvis det er garn man kender, synes jeg det er fint nok at internethandle.
      Ja, det var nok bare for at prøve.

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 19:42

  3. Har prøvet nemlig.com et par gange, stort udvalg, og ikke altid højere priser, første gang fik jeg endda en plade Marabou, for de 40 kr. jeg gav for leveringen.:-)

    Og så kan man vælge, hvornår de skal levere varerne. indenfor en time, jeg hader at vente, specielt på håndværkere den udslagne dag, så man er bundet til hjemmet.;-)

    Også hos Zalando og o.a. har jeg købt over nettet, og er endnu ikke blevet skuffet.

    Ældre kan med fordel købe ind til husholdningen på denne måde, så skal de ikke slæbe op og ned i bussen med deres indkøbsvogne, og som en veninde jeg havde, måtte pga. forskellig skavanker altid ha’ en taxa hjem.

    Så længe man er frisk, vil man selvfølgelig ud at se og føle på varerne.

    Men mange ældre tør jo ikke engang bevæge sig ind i computerens verden, desværre….

    Kommentar af Madonna — 30. juni 2016 @ 19:13

    • Det med selv at bestemme leveringstidspunkt er smart; det kan man desværre ikke i COOP – til gengæld er leveringsprisen kun 19 kr, hvis man køber for mellem 800 og 1200 kroner, men ellers 29 kroner.
      Zalando, det er tøj, ikke? Jeg tør simpelthen ikke, for det er umuligt at afgøre, om det ser pænt ud på mig uden at prøve det.
      Det er synd, hvis man har behovet, men ikke tør, når nu muligheden er der. Mon dog ikke mange ville have muligheden for at få hjælp til internetkøbsoplæring? Og om 10-20 år er det sikkert ikke noget problem mere, for jeg er jo også ‘ældre’, men tør godt, og det tør jeg også, når jeg bliver gammel🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 19:48

  4. Man kan lige så godt øve sig, for det er i høj grad fremtiden – ikke 100 %, men meget. For den just netindkøbte sofa valgte fruen at betale 50 kr. for “indbæring”. Det var klogt – meget klogt!

    Kommentar af Eric — 30. juni 2016 @ 19:23

    • Det er jeg også sikker på. Og ja: Du har en klog frue🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 19:48

  5. Jeg handler også gerne på nettet, men har endnu dagligvareindkøb til gode at prøve, så tak for inspiration. Vi må jo træne før vi ikke kan lære mere nyt.

    Kommentar af Jørgen — 30. juni 2016 @ 20:09

    • Hehe, ja, det er netop det, der er vigtigt: Vi må lære os selv op. Nu🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 20:54

  6. Jeg handler stort set ikke på nettet udover printerpatroner, blomster til andre, flybilletter og togbilletter. Ikke fordi jeg ikke tør, men fordi jeg ikke har det store forbrug og det jeg har brug for, vil jeg gerne købe “selv”🙂 Har dog overvejet det med dagligvarekøb, mon ikke det kommer en dag.

    Kommentar af Lene — 30. juni 2016 @ 20:31

    • Med dine sommetider meget travle dage kunne det sikkert være en god ide, men det kræver, at man gider gøre det indledende arbejde: Uge-madplan🙂
      Jeg kan anbefale at købe gaver på nettet. Sidste år købte jeg næsten ingen julegaver ude i det virkelige liv – det var ret fedt at slippe for!

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 20:57

  7. Vi køber ind på nettet med større og mindre mellemrum… Nogle gange med succes, og andre gange med…knapt så meget succes. Det er lidt surt når der er mangler i leverancen, men muligvis har vi bare været uheldige. Zalando, som er blevet nævnt, er jeg derimod stor fan af. Mega-tidsbesparende, selvom det godt kan gå hen og blive dyrt….

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 30. juni 2016 @ 20:33

    • Øv. Jeg er spændt på at se, om alt er med i morgen, for fidusen er altså lidt gået fløjten, hvis man alligevel er nødt til at køre ud for købe det manglende.
      I Zalando-fans må være meget sikre på, hvad der ser pænt ud på jer – eller også har I bare modelmål, så alt er pænt. Det er selvfølgelig også en mulighed😉

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 20:59

  8. Jeg handler faktisk aldrig på nettet, udover rejser, teater- og musikarrangementer. Jeg har ikke det store forbrug og vil gerne se og mærke mine varer uanset om det er fødevarer eller tøj og sko. De to sidstnævnte er svært nok at finde i butikkerne.

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. juni 2016 @ 21:27

    • Heller ikke gaver? Jeg synes det er så dejligt ikke at skulle fare land og rige rundt for at købe gaver🙂
      Tøj kommer jeg nok heller ikke til, og det ene par sko (støvletter var det faktisk) var fordi jeg havde et par mage til, der bare var slidt op.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 09:33

  9. Ellen, for mit vedkommende var det skoindkøb hos Zalando, men der er måleskemaer på sitet, så man er nogenlunde sikker på at få den rigtige str., hvis man skulle blive fristet af deres tøj.:-)

    Kommentar af Madonna — 30. juni 2016 @ 21:39

    • Det er heller ikke målene der er et problem, men det, at et stykke tøj godt kan være pænt – lige indtil jeg tager det på, for det er umuligt at vurdere, om det klæder en, og jeg gider ikke bøvlet med at sende det retur.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 09:35

  10. Jeg ville synes, det var svært at købe sko på nettet. Mine sko skal være brede på en særlig måde. Men du har gode erfaringer, kan jeg forstå. Min datter og svigersøn køber dagligvarer på nettet og sparer tid. Henrik købte hos Osuma (vi sagde altid Osama) men Osuma leverede på aftalte tider, og for et lille ekstra beløb blev varerne placeret i køleskabet. Det fungerede godt. Jeg har ikke haft brug for det, men det kan man jo få. Og det er godt at vide, at det er muligt.

    Kommentar af betty — 30. juni 2016 @ 21:56

    • Jeg har også kun gjort det én gang, og da kendte jeg støvletten. Skostørrelser varierer jo fra mærke til mærke.
      Osuma kendte jeg ikke, men har lige googlet. Det er jo også COOP-varer, og med lidt bedre leveringsbetingelser end COOP selv …
      Den dag kommer jo nok, hvor det bliver en nødvendighed.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 09:42

  11. Jeg synes, nethandel er skønt. Jeg køber speciel techware (computere, printerpatroner osv.), og jeg kun gode erfaringer med det. Flere har også anbefalet mig “Årstiderne”, hvor man også handler på nettet, og det ser også vældig godt ud, men portionerne er målrettet to eller fire personer i husholdningen, så det er ikke noget mig.

    Kommentar af Stegemüller — 1. juli 2016 @ 07:42

    • Jeg synes også, at Årstiderne er alt, alt for dyre … men ellers er nettet godt til at lede efter den billigste pris for den samme vare.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 09:43

  12. Jeg er også nethandler i stor stil; tænk, så meget tid man sparer? Og penge! For jeg, der absolut ikke duer til at prange om priser, er mester i at finde nettes billigste. Endelig en fordel for mig, der trofast, men dumt, betaler fuld pris i butikkerne. Tøj og sko ville jeg også være lidt nervøs for – en D-skål indebærer at masser af tøj sidder helt forkert og lidt aldrende fødder kræver ofte lidt særlige, rumlige forhold😉 Søn og svigerdatter benytter nemlig.com i stor stil og slipper for de plagsomme ulvetimeindkøb, men dagligvarekøb har jeg selv kun prøvet en enkelt gang. Det er besnærende, så jeg kommer også til at bruge det flittigt, når jeg engang ikke orker slæberiet længere.
    Jeg synes bare det er synd for detailhandlen. Vi vil gerne have velassorterede og inspirerende butikker i nærmiljøet, men svigter dem, når pengene skal lægges … dobbeltmoral er ikke dobbelt så godt.

    Kommentar af fiberfryd — 1. juli 2016 @ 08:43

    • Helt enig – også i det med at finde de gode priser. Hvorfor betale mere for den samme vare?
      Også ja til tøjerfaringerne – som jeg skrev, så forandrer tøjet sig sommetider urimeligt meget bare ved at blive hængt på mig🙂
      Og endelig ja til det sidste – hvor er vi dog enige … det er faktisk lidt spændende, hvordan hele handelsmiljøet kommer til at se ud om fx 20 år.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 09:47

  13. Jeg handler også rigtig meget på nettet. Dagligvarer har jeg endnu ikke prøvet at købe over nettet – men tanken er mig ikke fjern.

    Kommentar af Randi — 1. juli 2016 @ 09:22

    • Det er da også dejlig nemt – og det med dagligvarerne får du sikkert også prøvet inden du får rigtig brug for det – om ikke andet, så bare for at prøve🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 09:48

  14. Jeg er spændt på, hvad du synes om dine dagligvarer, især hvis du har bestilt frugt og grønt. Lige på det område vil jeg gerne selv røre ved varerne, inden jeg lægger dem i kurven, hvilket så også gør, at jeg ikke er sprunget på net shopping, netop hvad angår dagligvarer. Men Zalando er altså nemt, også fordi det er dejlig ubøvlet (og gratis!) at returnere noget. Vi er to, der køber ret meget tøj på nettet, og især den ene sender også ret meget – op imod halvdelen – retur. det plejer at gå godt, og det eneste, der er surt, er at have sine lommepenge til at hænge hos en leverandør, så man ikke kan bruge dem på noget andet😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. juli 2016 @ 12:00

    • Selvfølgelig er jeg spændt, men jeg tror simpelthen ikke de tør levere noget, der ikke er af en ordentlig kvalitet – det ville alt for hurtigt rygtes i vore blog- og FB-tider, hvis ikke varerne var gode nok. Jeg vil derfor give det en chance og ikke droppe internetdagligvarehandel på forhånd, men nu må vi se … det ankommer vel snart her på matriklen.
      Det er surt med lommepengene, men fint nok, at det er gratis at returnere. Så længe jeg kan, tror jeg dog nok, jeg helst vil prøve tøjet inden jeg køber det.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 12:15

      • Du har sikkert ret i, at de næppe tør levere noget skidt. Mht. tøjet er det egentlig sjovt, for jeg har det nok lidt modsat dig og tænker, at det er meget nemmere at prøve klunset hjemme i eget soveværelse i stedet for at skulle stå og halv-strippe og hel-svede i et alt for lille omklædningsrum med helt forkert lys. Selvfølgelig er der undtagelser som fx bukser og festtøj, der ofte kræver en kyndig ekspedient til at hjælpe, men resten …🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 1. juli 2016 @ 12:41

        • Hep, Midterfrue. Jeg prøver også tøjet herhjemme. Og jeg er glad for epsrit.dk, hvor jeg (endelig) har fundet en pasform i jeans, som sidder hæderligt på mig. Så dem shopper jeg gerne. Zalando forhandler jo også esprit og alle andre mærker – så det er nok smartere, i de fleste tilfælde😉

          Kommentar af LS ☆ — 1. juli 2016 @ 15:05

          • Jeg kan godt se det smarte ved det, når man kender mærket og er fortrolig med størrelserne og om det passer en.

            Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 16:09

  15. Fedt at du er sprunget ud i det. Vi brugte det for mange, mange, rigtig mange år siden (8-9 år?). Kan ikke huske hjemmesiden nu. Men der var få på markedet, der kunne levere her i midtkants-Danmark, så det blev hurtig lidt dyrt. Er spændt på at høre, om den videre shopping-proces også forløber tilfredsstillende. (Og hvorfor skulle den dog ikke det).

    Kommentar af LS ☆ — 1. juli 2016 @ 15:08

    • Der er sket meget på de 8-9 år, så det er nok ikke et problem mere … og jeg var tilfreds … mere om lidt🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 16:10

  16. Jeg har handlet dagligvarer på osuma.dk et par gange. Det er nemmere, når manden har absenteret sig, hvilket han gør fra tid til anden. Vi bor et par kilometer fra nærmeste butik, jeg har ikke kørekort, tør ikke køre på cykel længere – slet ikke med tungt læs -, busdriften er nede på at være noget, der er løgn, så derfor er det godt med muligheden for internetindkøb. Når jeg er i god form, hvilket sker ind imellem, kan jeg godt gå hen og handle. Jeg har sådan en bedstemorindkøbspose på hjul. Den kan rumme varer nok til en uges tid. Men hvad angår pris og kvalitet, synes jeg godt osuma – som er lig med brugsen her i byen, kan konkurrere. Og det, man betaler til fragt, sparer man let ved at undgå enhver form for impulskøb, så det er ikke et lukket kapitel for mit vedkommende.

    Kommentar af Henny Stewart — 1. juli 2016 @ 15:23

    • Det er da helt oplagt, at du internethandler, hvis din mand har det med at forsvinde indimellem – det var også den måde jeg ville klare det på. Selv om du er i god form, er fire kilometer alligevel langt, når man skal gå med en bedstemorindkøbspose – man går jo ikke frit, så at sige.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 16:13

  17. Da et varieret udbud af frugt og grønt ikke var dagligdag i dagligvarebutikkerne, gjorde jeg brug af Aarstiderne (ikke billigt, men af høj kvalitet), men ellers er jeg i den situation, at bo og færdes, hvor der generelt er special- og dagligvarebutikker, som jeg gerne bruger, da det er en unik mulighed for at få lige den lammekotelet eller bid ost eller købe en fødevare, der er væsentligt nedsat pga. meget kort holdbarhed. Dog ikke længere en fiskebutik, så jeg er kunde hos Skagenfood og yderst tilfreds med kvaliteten, hvilket jeg også havde en formodning om, da jeg gennem mange år i ferier har købt fisk hos leverandøren til Skagenfood. De eneste minuser er pris og emballageforbrug. Fisken er så godt emballeret og nedkølet, at selv de to gange i denne (for)sommer, hvor temperaturen har været høj, er fisken kommet frem så nedkølet, at den SAGTENS kunne holde sig 1-2 døgn yderligere i køleskab i transportemballagen (der fylder!), dog åbnede jeg forsendelsen første gang og lagde et frossent fryseelement ned inden jeg lukkede den igen. 2 dage senere var der stadigvæk is og småfrossent fryseelement i kassen (og frisk fisk 😉). Anden gang – uden frossent fryseelement tilføjet – samme resultat.
    Jeg håber, at du bliver tilfreds med dit indkøb af fødevarer på nettet.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 1. juli 2016 @ 17:03

    • Da nød jeg godt af tyrkerbutikkerne, som jeg kaldte dem – og det er absolut ikke nedsættende ment, for de havde altid fantastiske grønsager. Årstiderne er helt vildt dyre, så dem vil jeg ikke bruge. Skagenfood er også temmelig pebret, men til gengæld er fisken langt bedre end i de fiskebusser i nærheden af mig. Jeg skal helt til Køge for en ordentlig forretning, og det kommer jeg ikke så tit, så de penge betaler jeg gerne.
      Jeg har også præsteret at glemme, at det var skagenfiskleveringsfredag og så først komme hjem søndag. Isen var ikke engang tøet endnu!
      Jeg er meget tilfreds med COOP.

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 18:44

  18. Jeg kalder dem “halal”-grønthandler, men det er jo bare et ord med samme betydning som dit tyrker- og bestemt heller ikke nedsættende ment. De havde/har oftest ikke økologiske varer, så derfor mit valg af Aarstiderne.
    For god ordens skyld har jeg ikke glemt levering, men har haft andre planer for min menu og derfor måtte udsætte “frisk fisk” et par dage. De dage er vel forbi for jer, når I med det gode skib “Ellen” bliver selvforsynende! 😉

    Kommentar af Kristine — 1. juli 2016 @ 19:17

    • HA – ja, det kunne da være ret fedt, hvis vi kunne droppe Skagenfood, men vi kan desværre ikke i Præstøfjorden finde alle de dejlige fisk, de leverer med Fantasypakken.
      Og jollen skal ikke hedde Ellen! Om overhovedet noget, hvad jeg ikke tror, men i hvert fald ikke Ellen🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 19:48

      • Hvad med fartøjets navn, hvis det var en jolle men en skude! Ja det er bare ordleg og skal derfor kun opfattes som sådan.
        Øh, skrev du ikke, at det var dit/jeres første fødevareindkøb på nettet og nu skriver du, at Du/I også har “glemt” levering fra Skagenfood. Mig ikke forstå, men det er jo ikke hverken første eller sidste gang. 😜

        Kommentar af Kristine — 1. juli 2016 @ 20:47

        • UPS: …, hvis”ikke” …. mangler.

          Kommentar af Kristine — 1. juli 2016 @ 20:49

          • Vi glemmer bare det med navnet …
            Jeg skrev ikke ‘fødevareindkøb’, men ‘dagligvareindkøb’, og det er i mine øjne noget ganske andet. Skagenfood har jeg købt igennem i mange, mange år, og har da også nævnt det flere gange i mine indlæg.

            Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 20:55


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.