Hos Mommer

29. juni 2016

Skal vi ikke spise ude i aften? Jeg gi’r

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:00
Tags: , ,

Vores foderbeholder på køkkenvinduet, som jeg før har omtalt, er virkelig en succes. Næsten lidt for stor, for nu er spurvefar og spurvemor ved at lære deres unger hvordan de let og ubesværet kommer til maden.
Endnu sidder ungerne bare på toppen af havestolen og venter på at lade sig fodre.

Spurvefodring (3)Spurvefodring (4)

Det ser pudsigt ud med de små dunkugler, der sidder og netter sig, mens de venter på at få serveret.
Jeg synes nu nok, forældrene kunne lære dem lidt bordskik … man sidder fx ikke og skider mens man venter på maden!

Jeg har købt en foderbeholder til, som vi tager med til England – begge ungerne er pænt interesserede i fugle, så det er bare med at opmuntre og pleje interessen, så længe den varer.
Jeg har også lige bestilt to fuglebøger og en insektbog, som de skal have. Den ene fuglebog er en almindelig felthåndbog, men den anden og insektbogen er henvendt til halvstore børn, så de fænger forhåbentlig hos Anna og Aubrey.

Til sidst – bare fordi jeg er vild med den: min Gertrude Jekyll fra David Austin. Den dufter meget kraftigt – men fuldstændig vidunderligt, selvfølgelig.

Gertrude Jekyll (1)Gertrude Jekyll 4

17 kommentarer

  1. Interessant illustration af forskellen på jeg vil ha’ en uddannelse kontra jeg vil ta’ en. Er der ikke lidt for meget velfærdsstat over det fuglefoderi?

    Kommentar af Jørgen — 29. juni 2016 @ 16:19

    • Jo, det er der nok …

      Kommentar af Ellen — 29. juni 2016 @ 18:20

  2. Hos os må fuglene klare sig selv i sommerhalvåret, men samme dårlige bordskikke findes også her🙂 Hvor ser den rose smuk ud, hvis den dufter lige så godt, så er du omgivet af smukke dufte.

    Kommentar af Lene — 29. juni 2016 @ 17:07

    • De mangler også lidt pottetræning oppe hos jer …
      Jeg ER omgivet af ‘smukke dufte’ – rosenbedet op ad huset dufter helt til Præstø. Næsten …🙂

      Kommentar af Ellen — 29. juni 2016 @ 18:21

  3. Fugle bliver man aldrig træt af at kigge på, men din rose er nu heller ikke værst! Det med skideriet må man leve med – de tre pindsvin, som bor i eller gæster vores have, skider overalt på terrassen, så man skal tage sig i agt og bruge kosten flittigt.

    Kommentar af Eric — 29. juni 2016 @ 17:10

    • Næ, ingen roser uden torne – heller ikke i overført betydning. Fuglemøg lader sig desværre ikke nøjes med en kost, men det kan da trods alt vaskes af.

      Kommentar af Ellen — 29. juni 2016 @ 18:25

  4. Der er jo det med indtægter og udgifter! Og gennemløbstiden synes meget kort på de små ædedolke. De meget også begejstrede for poolområdet. Pjasker lystigt rundt. Der fyldes frisk vand i fuglebadene (3 med hver sin dybde) hver morgen… efter en grundigt afbørstning af diverse eftrladenskaber.
    Og vi har en fest ud af at betragte dem… men det er du vist ikke i tvivl om.
    Håber ungerne kan få lige så meget fornøjelse ud af fuglekiggeriet.
    Sikke en smuk rose. Forstår din glæde over den.

    Kommentar af Anne Holtegård — 29. juni 2016 @ 20:21

    • Haha, jeg kan godt forstå, at du kalder det for poolområdet, når I har hele tre bassiner😀 – men ja, der er de også nogle små grisebasser.
      Vi elsker at se på dem; det er også derfor vi fodrer hele året.
      Jeg elsker disse kraftigt duftende roser med mange og tætte kronblade.

      Kommentar af Ellen — 29. juni 2016 @ 22:13

  5. Fine billeder af de små “svin” – bordskik kommer nok først senere. Det er da en rigtig god idé med fuglebøgerne til børnene, så de i en tidlig alder kan lære fuglene at kende.

    Kommentar af Stegemüller — 29. juni 2016 @ 20:40

    • Bordskik kommer aldrig hos fugle – de sviner alt til, også deres drikkekar!
      Ja, jeg bliver så glad, når de viser sådanne sunde interesser.

      Kommentar af Ellen — 29. juni 2016 @ 22:14

  6. Jeg stod i dag og kiggede på to gråspurve, der hoppede omkring på fliserne. Den ene tynd og smal og hele tiden i færd med at pikke noget op, som blev puttet i munden på den lille tykke, der der bare fulgte efter. Tydeligvis mor og barn. Hvornår mon den lille tykke begynder at bruge næbbet til andet end at gabe? Underholdende at se på😉
    Flotte roser. Og spændende at børnene interesserer sig for naturliv. Det kan jeg godt forstå, du gerne vil stimulere.
    Og tillykke med båden, som jeg ikke fik kommenteret på dengang. Det bliver dejligt at komme ud på vandet.

    Kommentar af betty — 29. juni 2016 @ 22:58

    • Jeg ved ikke hvornår de klarer sig selv, men det er ganske rigtigt underholdende at se på, når de store unger fodres.
      Det er nemlig bare med at støtte op om den slags interesser.
      Tak – jeg det bliver dejligt at opleve fjorden fra søsiden.

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 09:03

  7. De er nu nuttede, de små kugler🙂 Har I (heller) ingen gråspurve mere? Smuk rose, bare ærgerligt, at der ikke er duftformidling på bloggen endnu🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 30. juni 2016 @ 09:34

  8. Årh hvor er det hyggeligt med dunkugler i haven. Skidt med skidtet (kan jeg også se, at du praktiserer). Ligesom Midterfruen, savner jeg også duft-igennem-skærmen-oplevelse. Måske noget sådant bliver muligt en dag?!

    Kommentar af LS ☆ — 30. juni 2016 @ 12:58

    • Skidtet bliver selvfølgelig vasket af indimellem, men vi farer ikke hysteriske ud hver gang der har været en fugl på toilettet.
      Det skal nok komme, det med duften, selv om jeg har svært ved at se, hvordan det kan formidles – men klogere folk end jeg har før sagt, at ‘noget’ er umuligt. Lige indtil en eller anden opfandt ‘noget’😉

      Kommentar af Ellen — 30. juni 2016 @ 14:24

      • Just precis, Ellen😉
        /Liv

        Kommentar af LS ☆ — 30. juni 2016 @ 15:08


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.