Hos Mommer

28. juni 2016

Er her en plantedoktor til stede?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:38
Tags: , , ,

Hjælllp! Hvorfor ser mine squash sådan ud? Der er og har været sat masser af, men de fleste når ikke længere end til at se sådan ud:

P1020706

Der er over 20 frugter på denne ene plante, men indtil videre er der kun modnet sølle to til fuld størrelse i rask tilstand. Der ser ud til at være i alt fire sunde squash på planten lige nu, men der er alt for meget råddenskab, og selv om de er fine nu, kan de sagtens finde på at begynde at rådne. Er der nogen bud på, hvorfor de gør det? Er der simpelthen for fugtigt i et drivhus? Planten er enorm og fylder mere end den kvadratmeter, man anbefaler at sætte af pr. plante, men på trods af denne frodighed er der jo altså noget galt. Jeg håber virkelig, at der er en af jer, der har et kvalificeret bud på, hvad jeg kan gøre for at forhindre det.

P1020712P1020709P1020713

Ellers går det fint i drivhuset. Basilikumplanten er nærmest en busk, selv om jeg allerede har skovet én gang til tørring, plus plukket til salatskålen.
Tomaten og agurken er nærmest gået amok; der er over 50 tomater, der ser ud til at blive modne nærmest på en gang – jeg håber bare det sker, inden vi tager på ferie. Ikke fordi jeg har spor imod, at Søren får sig nogle tomater, mens vi er væk, men jeg ville da også gerne selv have nogen!
Agurken leverer næsten dagligt en smagfuld kæmpe, så vi spiser tzatziki i én uendelighed. Endnu er vi ikke blevet trætte af det, men det er ikke udelukket, at vi når at blive det.
Hvor er jeg glad for, at jeg ikke lod mig friste til at købe mere end én af hver slags. Undtagen af chilien, hvoraf jeg har en ungarsk lang og en citronchili. Den første er ikke så skrækkelig stærk, så den skal nok fortrinsvis anvendes til årets chilimarmelade. Den anden er den med den absolut bedste smag, men den er ret stærk og dermed drøj i brug. De er henholdsvis stærkt rød og ditto gul, så de bliver flotte at tørre og senere knuse til diverse anvendelser.

Jeg har lige en til stakkels Liv, som har fået spærret sit dankort. Du kan da også bare lade være med at falde for den slags numre!

Opdatere

Retfærdigvis skal det fluks siges, at det heller ikke er det, hun er … altså faldet for dette svindelnummer, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan man forestiller sig, at man kan opdatere sit nøglekort!

20 kommentarer

  1. Du skulle vide hvad der er af den slags på nettet, der er utroligt, men endnu mere utroligt er det, at der findes mennesker, der hopper på det. Jeg begriber det ikke. I den supportgruppe jeg er med i på Facebook er et af mine standardsvar – når folk spørger om en eller anden mail eller SMS er fake eller ægte – at de skal kigge på sprog og formuleringer. De to ting afslører 98 pct. af svindlerne.

    Det må være skønt med et drivhus. Desværre har jeg ikke forstand på squash, men jeg ville gerne hjælpe.Sikke en basilikum!

    Kommentar af Stegemüller — 28. juni 2016 @ 17:03

    • Jeg ved godt, at den slags florerer ganske talrigt … kan kun håbe, at svindelen på et tidspunkt går op for tilstrækkelig mange til, at det aftager, men det er nok naivt at tro.
      Jeg er meget glad for mit drivhus 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 18:29

  2. gad vide om det er en sygdom, vores blommetræ har teet sig på samme måde de sidste to år, de fleste rådner op. Håber nogle kan hjælpe dig både med svar og med at spise agurker og lignende 🙂

    Kommentar af Lene — 28. juni 2016 @ 17:12

    • Mærkeligt … og dit blommetræ står da i hvert fald ikke i drivhus!
      Det kunne være fint at få hjælp til begge dele 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 18:30

  3. Måske er det fordi blomsterne ikke bestøves at de rådner. Se evt http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/617.html
    Du skal måske selv gøre arbejdet i drivhuset – eller flytte planten ud i haven.

    Kommentar af Jørgen — 28. juni 2016 @ 17:19

    • Tak! Det lyder som om jeg skal ud og lege bi! Jeg kan ikke flytte planten, for den står i en kapillærkasse og er alt for tung, men jeg kan sagtens lege bi.

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 18:32

  4. Jeg har ingen anelse om rådproblemet, men er ikke bange for at spørge dumt: Kommer der frugt, hvis blomsten ikke er bestøvet?

    Kommentar af Eric — 28. juni 2016 @ 19:04

    • Ja, der gør der, men den er åbenbart ikke levedygtig. Jørgens link giver en fin forklaring.

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 19:57

  5. Aner ingenting om squash, men to ting undrer mig: Vil de overhovedet sætte frugt, hvis de ikke er bestøvet (og altså behøver det)? Og hvorfor dyrker du dem i drivhus? Jeg har set enorme squash på friland, såeh måske har du ret i, at de har det alt for varmt og fugtigt??

    Kommentar af Fruen i Midten — 28. juni 2016 @ 19:06

    • De sætter fint nok frugter af, men de er tilsyneladende ikke levedygtige. Jørgens link forklarer det.
      Jeg har den i drivhuset, fordi jeg ikke vil have køkkenhave – jeg har ingen steder, det ville være pænt at have en grim squash. Jeg prøvede faktisk sidste år at have en ude (på det sted er der nu sat stauder), men den blev ædt af snegle. Dem har jeg ikke i drivhuset.

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 20:00

  6. Jeg mangler godt nok det sidste semester på gartneruddannelsen, men det der ligner for meget vand – eller generelt fugt, som du også selv er inde på. Men jeg har altså heller aldrig hørt om nogen, der dyrket squash i drivhus. De gror jo som ukrudt allevegne.

    Kommentar af Fru Z — 28. juni 2016 @ 20:22

    • Fugt, måske, men den står i kapillærkasse og suger kun det vand, den har behov for.
      Forklaringen på, at jeg har den i drivhuset kan du læse lige herover i mit svar til Fruen … og du har jo set vores have, den ville ikke passe ind nogen steder 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 20:24

  7. Auch, plantedoktor, det er nok ikke mig, du skal ha’ fat i dér… Men måske du ved, hvordan jeg slipper af med de dersens bittesmå fluer, der pludselig har invaderet nogle af mine stueplanter (som jeg elsker højt)….??

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 28. juni 2016 @ 20:56

    • Uha – jeg er til gengæld ikke stueplanteekspert, men jeg læser tit, at det er et godt middel at sprøjte planten med en brun sæbe-blanding. Hvor meget sæbe, der skal til, ved jeg ikke, men en googling førte mig til denne side: http://huspaalandet.dk/insektsaebe-mod-skadedyr.hus – han lader til at have styr på den slags, så mon ikke det er det, du skal forsøge dig med?

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 22:03

      • Kære Ellen!
        Det er da det, jeg skal!! Tak for din indsats 😘

        Kommentar af www.skøreliv.dk — 29. juni 2016 @ 07:23

        • Så lidt! Det er jo bl.a. det, der er så godt ved blogland: at vi kan hjælpe hinanden med den slags 🙂

          Kommentar af Ellen — 29. juni 2016 @ 09:46

  8. Hahahahahahahaha, Ellen altså. Tak for dén. Og neeeeeej, det er nemlig ikke lige sådan det er gået til 😉 opdatering af nøglekort, den er ellers god! 😀 😀
    Jeg vil også gerne vide noget om skøreliv.dks bittesmå fluer. Squash ved jeg ikke en hatfis om. Beklager. Tak for link.
    /Liv

    Kommentar af LS ☆ — 28. juni 2016 @ 21:30

    • Velbekomme … midt i irritationen over al den intermetsvindel synes jeg faktisk også, at den var ret sjov 🙂
      Jeg tror, jeg fandt løsningen på småflueproblemet – se svar herover. Håber det virker – lige som jeg håber det virker, når jeg begynder at lege bi!

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 22:06

  9. Dejligt, frodigt drivhus igen i år! Og nu har du styr på antallet af planter 🙂 Egne drivhusagurker er noget af det bedste. Jeg skal lave en ordentlig portion tzatiki til min fars fødselsdag, men uden drivhus (eller nærtboende drivhusvenner ;-)), så er det detailhandlen der får glæde af det 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 1. juli 2016 @ 08:10

    • Der er virkelig uendelig meget mere smag i drivhusagurkerne – det er en skam I bor så langt væk, for jeg havde snildt kunnet levere til fars fødselsdag .-)

      Kommentar af Ellen — 1. juli 2016 @ 09:31


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.