Hos Mommer

26. juni 2016

To sjæle, én tanke. Nej, seks sjæle …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:52
Tags:

Da Inge og Hasse, i sommerhuset forrige lørdag, storsmilende fortalte, at de sammen med to medredere havde købt Martha af Roskilde, blev vi naturligvis glade på deres vegne og beundrede behørigt billederne af båden. Vi sagde, at nu troede de nok, det var løgn, men gennem de seneste par uger havde John og jeg talt mere og mere om at købe en lille jolle, bare til at tøffe rundt på Præstøfjorden med. Slet ikke noget dyrt eller fancy, men heller ikke noget med sejl eller årer. En god lille motor er et ufravigeligt krav.
Det er en tanke, vi har leget lidt – meget lidt – med, siden vi flyttede herned, men det er blevet ved snakken. Der er selvfølgelig også mange, der har spurgt, om vi dog ikke skal have en båd liggende, fordi vi bor, hvor vi bor.
Da Søren fik lokket John med til at tage fiskeriet op igen, kom bådtanken lidt mere op til overfladen, så John begyndte at se sig lidt omkring.
De er meget billigere, end jeg havde forestillet mig – blev temmelig forbavset over, hvad man kan få for ikke så mange penge.
Vi faldt begge for denne her:

En meget fin lille båd – brugt, selvfølgelig – men med en forholdsvis ny motor og en kun tre år gammel bådtrailer. Ejeren var eks-militærmand og ivrig fisker og jæger. Han har selv camoufleret/overdækket den, fordi han ofte tog ud alene i to-tre dage ad gangen – og sov i båden.
Det kommer vi stensikkert aldrig til, så John er ved at ændre lidt på camouflagen, så der kun er dækket af helt henne foran. Den er ikke stor, men det skal den heller ikke være – vi to gamle skal selv kunne bakse rundt med den – faktisk skal John helst kunne bakse helt alene.

Motoren ser helt ny ud, og båden er dejligt fladbundet – Præstøfjorden er ikke ligefrem en dybvandsfjord.
Inden vi tog ud for at se (og prøve) båden, kiggede vi ind på Kystens Perle, et klubhus kun fem minutters gang fra Den Stråtækte, og hvor der tilfældigvis blev afholdt bestyrelsesmøde, da vi ankom. Vi spurgte, om vi kunne have en lille båd liggende dernede og hvad vi i givet fald skulle betale grundejeren for det. Det er ikke af nærighed, vi ikke vil have den i Præstø havn, men hvis vi skal starte bilen for at komme til båden, bliver den ikke brugt – så godt kender vi os selv.
“Det kan I ikke”, sagde den sindige grundejer. To lange ansigter … øv …
“I får ikke lov at betale for det, men I kan bare komme med båden; den må meget gerne ligge her”. Smilene kom frem igen.
“Vil du virkelig ikke have noget for det?”
“Nej!”
“Heller ikke et par rammer øl om året?”
Johhh, det gik nok an – det var faktisk også, hvad de andre tre småbådsejere betalte for det.
Så var det på plads. Vi tog til Næstved for at mødes med Per, og 1½ time efter havde vi den lille Sea Line på slæb.
Nu står den i garagen, og jeg har ikke set John hele dagen, for nu skal den gøres til hans båd!
Med venlig hilsen
Hr. og Fru Mærsk Mc-Kinney Nielsen

38 kommentarer

1. Tillykke med jollen. Nu kan du kalde dig både slotsfrue og reder. Som knægt lånte jeg nogle somre en jolle med sejl, og det var herlige timer på fjorden.

Kommentar af Eric — 26. juni 2016 @ 15:14

• Tak – ja, man har mange titler efterhånden, men jeg tror også, at vi får os nogle herlige timer på fjorden.

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 16:36

2. Ha, jeg tænkte det nok! De der fiskestænger var kun begyndelsen på et større driverliv-på-fjorden-projekt. Tillykke med båden🙂 Hvad hedder den?

Kommentar af Fruen i Midten — 26. juni 2016 @ 15:59

• Det kom åbenbart slet ikke bag på dig.
      Den hedder ikke noget, og jeg ved heller ikke, om den skal døbes. Tror det ikke🙂

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 16:37

• Jamen altså, en båd SKAL da hedde noget. Du kan lade os, dine kære læsere, afgøre hvad. Jeg stemmer på Olivia efter Skipper Skræks kone🙂

Kommentar af Fruen i Midten — 27. juni 2016 @ 06:24

• HA😀 – ja, om ikke andet, så for at se alle de festlige (eller frække!) forslag, der kan komme ud af det.
          Dit forslag var nu ikke så tosset … men hvor i søfartsoven står det, at en båd skal hedde noget? Det gjorde vores ikke🙂

Kommentar af Ellen — 27. juni 2016 @ 10:31

3. Husk nu, at definitionen på båd lyder: Et hul i vandet, hvor man stopper 1000kr-sedler ned. Lidt samme fornemmelse kan man få, hvis man sidder under den kolde bruser og stopper sedlerne ned i afløbet. Det anbefales at rykke sedlerne i stykker først. Men nu har I allerede investeret, så der er vel ikke andet at gøre end at vente og se. Og ønske lykke til med skibsrederiet.

Kommentar af Henny Stewart — 26. juni 2016 @ 16:45

• Den definition har jeg ikke hørt … den passer muligvis på en større lystyacht, men en lille glasfiberjolle som denne er en éngangsinvestering. Den bruger måske 10 liter benzin på en sommer; den koster ikke noget i grønne afgifter, så jeg kan ikke rigtig se, at den skulle kunne komme til at koste os noget. Tænk på, hvad en bil koster, både at erhverve og at have … det er virkelig at smide pengene i kloakken, men det gør vi alle jo gerne, når det er en bil, ikke?🙂

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 18:31

• Nix😉

Kommentar af Eric — 26. juni 2016 @ 19:11

• Nej, okay, ikke dig🙂 – men jeg mener, at Henny har bil🙂

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 19:13

• Manden har. Selv har jeg ikke kørekort, så jeg kører mest taxa!😉

Kommentar af Henny Stewart — 26. juni 2016 @ 22:30

• 🙂

Kommentar af Ellen — 27. juni 2016 @ 10:31

4. Tillykke med nyerhvervelsen!

Kommentar af Randi — 26. juni 2016 @ 19:17

• Tak🙂

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 19:52

5. Nej hvor fedt. Stort tillykke. Jeg forestiller mig skønne, vindstille dage på fjorden med en kande kaffe og evt. en fiskestang. I kommer også tættere på naturen.

Kommentar af Stegemüller — 26. juni 2016 @ 19:41

• Det bliver skønt, Hanne, men vindstille er her desværre sjældent – heldigvis er vi dog tæt på naturen overalt hernede – det er derfor vi elsker at bo her🙂

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 19:53

6. Du er ikke ked af det… Jeg er barn af en sejler-familie, men det er ikke lutter idyl jeg mindes. Faktisk husker jeg oftest, at fjorden blev blikstille just som min far gerne ville hjem NU (fordi der var TV-avis – det var dengang hvor der kun var den ene), og så virkede motoren selvfølgelig aldrig…. Så vi kom altid først hjem i takt med mørkets frembrud og med et lige så mørkt humør. Så blev jeg heldigvis så gammel, at jeg bare kunne blive hjemme mens ‘de gamle’ tog afsted… Men jeg VED at andre har bedre erfaringer med den slags, og hermed selvfølgelig også jer! Held og lykke med den🙂

Kommentar af www.skøreliv.dk — 26. juni 2016 @ 20:32

• Jeg har læst din kommentar, men vælger nok at fortrænge den omgående!
      Selvfølgelig svigter vores motor ikke. Den kan den bare lige prøve på – men jeg lover at skrive, hvis det skulle ske …🙂

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 21:01

7. Arj hvor fedt, Ellen! Nu med egen flåde. Dælme sejt du. Og en anden ting der er godt ved at den er fladbundet er, at den så ikke ret nemt kan kæntre. Top! Tillykke med købet, den skal I/John/Søren nok få masser af glæde af. Og hold nu op, sikke en fantastisk grundejer. Ham kan vi lide. Han lyder lidt som om der er jyde i ham😉

Kommentar af Liv ☆ — 26. juni 2016 @ 21:00

• Ja, det bliver forhåbentlig fedt – især for de to kommende fiskere🙂
      Den grundejer kan vi også lide – men han er meget sjællandsk – vi kan skam også være flinke herovre😉

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 21:03

• Sludder og vrøvl med at fladbundede både er sværere at kæntre. Det er omvendt!

Kommentar af Kristine — 27. juni 2016 @ 17:48

• Det lyder ærlig talt også mere logisk, at det er kølen, der holder båden på ret køl, så at sige🙂

Kommentar af Ellen — 27. juni 2016 @ 18:08

8. Ej hvor fedt, så kan John fange fine ørreder til aftensmad. Vi havde også en jolle engang, men ingen motor, vi blev helt gode til at ro i takt😉 og havde mange sjove oplevelser på den konto.
    Og skønne timer på Guldborgsund, når der altså ikke var for meget strøm, for så var det et åretag frem og to tilbage🙂

Kommentar af Susanne I — 26. juni 2016 @ 21:07

• Det satser jeg sandelig også på! Fisk to gange om ugen🙂
      I må have haft gode armmuskler … vi har også haft robåd engang i Sverige … og motor, men vi roede ofte. Dengang. Det gider vi ikke mere🙂

Kommentar af Ellen — 26. juni 2016 @ 21:13

9. Tillykke med den. Den skal nok skabe glæde – ikke mindst når englænderne er der

Kommentar af Fru Z — 26. juni 2016 @ 22:08

• Tak. Det er vi også ret sikre på.

Kommentar af Ellen — 27. juni 2016 @ 10:32

10. Tillykke med familieforøgelsen.

Kommentar af Kirsten — 27. juni 2016 @ 10:35

• Hehe … tak🙂

Kommentar af Ellen — 27. juni 2016 @ 10:39

11. Skibsredder Ellen og Husbond. Det lyder da så godt😉 Tillykke med den, det bliver rigtig dejligt for jer at tage en tur på fjorden og nyde naturen.

Kommentar af havehyrden — 27. juni 2016 @ 12:39

• Det lyder nemlig fint … vi hører måske ikke til i den tunge ende af skibsrederklassen, men lidt har også ret🙂

Kommentar af Ellen — 27. juni 2016 @ 12:43

12. Tillykke med nyerhvervelsen, man skal starte i det ‘små’, det har A.P Møller jo også gjort.

Vi har også haft båd, og den stod på en trailer, da gemalen ikke ville betale for en havneplads i Skovshoved, og stod i nærheden på en indhegnet plads blandt campingvogne, hvor 2 motorer til den blev stjålet, da tyvene klippede hul i hegnet til pladsen.

En gang stjal tyvene kun nummerpladen til traileren, så landbetjenten blev helt rundforvirret, da han ringede og bekendtgjorde, at båden stod på en trailer i Roskilde.

Næh, svarede jeg, båden har vi skam her, det er kun nummerpladen, der er stjålet, og manden er ved at anmelde det på den lokale politistation.:-)

Vi har for øvrigt engang fået ‘flåderabat’, da vi købte ny bil, da svigersønnens talegaver trådte i kraft ved handlen og var i et datterselskab hos EAC/ØK. Men det var vist bilflåden, der var på tale.;-)

Det sidste var vist et sidespring……

Kommentar af Madonna — 27. juni 2016 @ 13:53

• Hehe, I må da ikke sådan forvirre den stakkels landbetjent🙂
      Når vi sætter traileren nede ved Kystens Perle, tager vi selve nummerpladen med hjem.
      Det er nok også den motor, vi er mest bekymrede for, og vi har talt om, hvordan vi kan tyverisikre den, for skal vi tage den med hver gang, kommer vi aldrig ud i den båd!

Kommentar af Ellen — 27. juni 2016 @ 15:25

13. Fedt.. og tillykke, selvfølgelig skal I da have jeres eget lille skiw med den bopæl..🙂
    Vi glæder os til en tur på fjorden.

Kommentar af Inge — 28. juni 2016 @ 11:22

• Tak … det var så også den konklusion, vi kom frem til🙂
      Det skal I nok få!

Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 11:44

14. Tillykke med det nye skiv – glæder mig til at se billeder af to helbefarne matroser i båden.

Kommentar af Jørgen — 28. juni 2016 @ 17:35

• Tak … det bliver nok svært – vi går ikke så meget ind for selfies … men måske én ad gangen🙂

Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 18:27

RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.