Hos Mommer

24. juni 2016

Aldrig i mine livskabte dage …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:34
Tags: ,

Aldrig i mine livskabte dage var et udtryk, som min farmor brugte en gang imellem, når der var et eller andet, hun var særlig forbavset over … aldrig i mine livskabte dage har jeg da set/hørt noget lignende.
Dagens syn gjorde så stort et indtryk, at udtrykket faldt mig ind, da vi på vej hjem fra Sverige kørte forbi Anders Persson.

Jordbærplukning hos Anders Persson

Der fejres midsommer i Sverige, arbejdspladser holder lukket og folk har fri – næsten alt lukker tidligt i dag, og vejret indbød åbenbart til at tage ud i det fri for at plukke jordbær.
Der var parkeringsvagter på for at styre trafikken her hos Anders Persson, som har mark efter mark efter mark med masser, masser, masser af jordbær.
Anders Persson tager kun 35 SEK kiloet, når man plukker selv, men med 25 graders varme og en brændende sol fra oven er jeg glad for, at jeg støttede et ungt par i Broby. De havde tydeligvis været tidligt ude hos AP og plukke jordbær – deres fortjeneste, hvis man kun regner med bærprisen, var 115 %, men det er dem vel undt, og jeg slap for både parkeringsbøvl og hedeslag – og sparede mindst en times hedt, hårdt og rygsmertefremkaldende arbejde.

Jordbærplukning hos Anders Persson (3)

Der var lang kø bare for at få lov til at betale for sine anstrengelser.
Nu er jeg den lykkelige ejer af 2½ kilo yderst lækre jordbær – jeg ved ikke hvorfor … det må vel være sorten … men jeg har gennem mange år syntes, at de svenske jordbær smager bedre og mere intenst end de danske. Da vi handlede i Brugsen i Faxe Ldpl. på vej hjem, købte jeg en bakke fra en lokal avler, bare for at smage forskellen – få af- eller bekræftet min formodning.
Det kan aldrig blive andet end et spørgsmål om personlig smag, og den skal man som bekendt ikke diskutere, men de svenske var klasser bedre!
Jeg er glad, og i morgen skal der fabrikeres jordbærmarmelade i stor stil. Det er både børnebørnenes og Johns yndlingsmarmelade, så den kan jeg næsten ikke lave for meget af.

16 kommentarer

  1. Jeg har også gennem flere år ledt efter jordbær med netop den intense smag, som du beskriver. De er ikke til at finde – i hvert fald ikke i økologisk variant, som jeg efterspørger. Det handler jo nok om, at jordbæravlerne har skiftet de gamle sorter ud med nye, mere hårdføre og/eller mere udbytterige sorter. I hvert fald savner jeg også den “rigtige” jordbærsmag. Ved du, hvad de jordbær du har købt i Sverige “hedder” ?

    Kommentar af Randi — 25. juni 2016 @ 07:16

    • Nej, jeg kender ikke sorten … faktisk irriterer det mig, at den aldrig er angivet – hverken her eller hisset. Gælder også kartofler. Når der er så stor forskel i smagen, som der er, burde vi som kunder få oplyst hvad det er, vi køber. Det står altid på æblerne, så hvorfor ikke på andet også?

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2016 @ 09:18

  2. Hold da op. Hvor er det vildt med så mange jordbærplukkere!😀
    Dejligt at du nu har nok til næste periodes marmelademadder (med den ‘rigtige’ jordbærsmag). Her i hytten plukker vi også selv. Vi har 2 ret små jordbærbede, som giver os bunkevis af store, saftige og smagfulde jordbær. Planterne købte vi for mange år siden, af en ældre herre på et marked. Han lovede os at det var en god sort – og det er det. Vi var heldige at støde på ham, tror jeg😉

    Kommentar af Liv ☆ — 25. juni 2016 @ 09:40

    • Oh, det må være skønt at kunne plukke sine helt egne jordbær! Især når de er så gode og rigtydende som jeres … I var vist ganske rigtigt heldige lige at ramle ind i netop den ældre herre🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2016 @ 10:13

  3. Jeg sender sorten Senga Sengana en god tanke – en god gammel sort som smager af jordbær. Den er vist udgået af sortimentet hos planteskolerne.
    Dejligt at du kunne købe jordbær af de unge mennesker – det er anstrengende at plukke jordbær.

    Kommentar af Kisser — 25. juni 2016 @ 10:24

    • Det navn kan jeg pudsigt nok også huske … er næsten sikker på, at det var dem, mine forældre havde i deres urtehave. Jeg husker dem også som supergode.
      Ja, det var fint – jeg elsker jordbær, men bryder mig ikke om at plukke dem.

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2016 @ 10:28

  4. Sjovt nok synes jeg, at de jordbær, man kan købe i Tyskland, også er bedre end de danske. Mange af de jordbærsorter, der sælges i DK, er i hvert fald ikke interessante – Honeyeye for eksempel, men jeg tror, det også handler om, hor meget sol, bærrene har fået. Og hvor friske de er.

    Kommentar af Kirsten — 25. juni 2016 @ 10:29

    • Også du! Jeg ville ønske, at de danske jordbæravlere vidste, hvad vi mener om dem.
      Du har da givetvis ret i, at der kan være forskellige faktorer der har betydning, men selv når jeg køber dem friskplukkede ved stalddøren, er de ikke helt gode nok i smagen. Undtaget ét eneste sted, min vej engang faldt forbi, men det var langt fra os og dermed ikke et sted, vi sådan lige kan køre til, desværre.

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2016 @ 10:43

  5. Det er mange år siden, jeg sidst selv har plukket jordbær. Jeg var ellers familiens mest effektive som barn. Men jeg gider ikke plukke bare for to bakker, og ingen gider jordbærsyltetøj. Den lokale jordbæravler har nogle rigtigt lækre bær, men sæsonens første var en anden sort end de gængse og avlet under teltdug (ja, det er det jo ikke, men hvad hedder det så?), og de var især gode, fordi de var de første. De rigtige, som er avlet under åben himmel, er lidt senere – og meget bedre.

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. juni 2016 @ 10:59

    • Næh, hvem gider dog at lave hjemmelavet, hvis ingen gider spise det!
      Hehe, ja, de bedste fordi de var de første, men intet kan slå smagen, når den er ægte solmodnet. Lige som med tomater🙂
      Teltdug er det næppe, nej … hedder det ikke bare dug?

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2016 @ 11:10

  6. “Aldrig i mine livskabte dage” husker jeg også sammen med Senga Sengana, som Kisser nævner. Jeg tror, den sort er den vi alle forbinder med “rigtige jordbær” med den rigtige jordbærsmag. Jeg spiser mange danske jordbær, men jeg er skuffet over smagen.

    Du har da gjort et rigtig god køb, og nu kan du glæde dig til mange marmelademadder.

    God lørdag til jer.

    Kommentar af Stegemüller — 25. juni 2016 @ 13:31

    • Det må have været en populær sort – men de var også gode!
      Det kan jeg glæde mig til – og ungerne til pandekager med jordbærsyltetøj🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juni 2016 @ 16:03

  7. Der var nogle, der godt kunne lide jordbær på den mark!
    Jeg må indrømme, at jeg ikke er så kræsen eller har evnen til at smage den store forskel. Selvfølgelig kan jeg smage forskel på sødmen, men jeg er generelt bare glad for at spise jordbær.
    Nu må det være sommer, når jordbærrene sådan er over os. Jubii.

    Kommentar af conny — 27. juni 2016 @ 23:58

    • Der var vist temmelig mange!
      Det er heller ikke altafgørende, men når det er ét fedt, om jeg køber det ene eller det andet sted, kan jeg lige så godt købe der, hvor jeg synes de smager bedst🙂
      Det ER sommer, og det er dejligt.

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 09:02

  8. Jordbær kan smage meget godt. Hjemem har jeg nogle af min mors gamle Senga Sengana, men det lykkes aldrig at få et eneste – det er solsortens skyld. Godt du fik nogle jordbær med smag i. Det hører til sjældenhederne i Danmark uagtet jeg får hug for det synspunkt.

    Kommentar af Jørgen — 28. juni 2016 @ 20:00

    • Pudsigt, at så mange husker Senga sengana – det må have været den eneste sort dengang? Den var altså også god.
      Du får ikke hug af mig, for jeg er ganske enig🙂

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 20:22


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.