Hos Mommer

23. juni 2016

Nu har vi gjort vores borgerpligt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:58
Tags: ,

P1020646Vi ville ikke have haft meldt indbruddet til politiet, da vi stort set ikke fik stjålet noget, bortset fra de ildelugtende parfumer og en gammel pc.
Naboen var dog ikke helt enig, fordi det viser sig, at der har været en hel stribe indbrud i omegnens ubeboede torper/sommerhuse, kom han i går og fortalte os.
Vi gjorde som han anbefalede og har hermed gjort vores borgerpligt … har også været hos forsikringsselskabet og har nu sat to sådanne skilte op på huset – en på hoveddøren og en ved en af kælderdørene. Jeg ved ikke, hvor meget jeg tror på, at den slags virker tilstrækkeligt afskrækkende … det kommer vel lidt an på, hvor de stjålne sager er tænkt at havne, kunne jeg forestille mig.
Nå. Det kan i hvert fald ikke skade – tænkte jeg, indtil en anden tanke slog mig: Hvad nu, hvis skiltet får visse personager til at tro, at her virkelig er noget at komme efter?
Så bad jeg mig selv om at stoppe den paranoia! Jeg nåede heldigvis ikke at sige tanken højt.

Jeg har skovet. Kæmpebrændenælder, generende grene, småtræer og buske. Selv om jeg synes jeg passede på, stikker og brænder det irriterende mange steder på arme og ben – samt på de steder, hvor de var så frække at brænde igennem handskerne!
Da jeg gik død, var jeg sikker på, at det måtte være ved at være frokosttid, men da jeg kom ind, var klokken kun 11.
Jeg ved ikke, om det siger mest om mit starttidspunkt, min tidsfornemmelse eller min fysiske form, men uanset hvad, stoppede jeg for i dag.

En død ask

imageEn død askMændene har savet. De kom ind klokken 13, også totalt gået døde, men det var mere velfortjent end for mit vedkommende, for de fik skåret alt det op, som ses forrest i billedet. Så kan vi ellers gå i gang med brændeflækkeren, men det bliver ikke denne gang vi starter på det, da det er 27° og dermed alt for varmt til hårdt fysisk arbejde, fik vi meget hurtigt overbevist hinanden om.

Det nedlagte asketræ er helt mørkt inde i midten. Gad vide om det er normalt, eller det er årsagen til, at det var trekvart dødt, da vi fik det fældet?
Veddet fejler dog tilsyneladende ikke noget; det er hårdt og tungt, det har en dejlig høj rumtæthed og er dermed godt til brændeovnen – lige så godt som eg og næsten lige så godt som bøg – og bedre end birk, som vi også har meget af heroppe. Det meste af dette vidste jeg godt, men det var nyt for mig, at avnbøg er det tungeste træ i skoven. Det er så ikke lige dem, vi har flest af her i vores skov, men vi klarer os fint med hvad vi har.

16 kommentarer

  1. Hold da op, hvor har I knoklet – både med kæmpebrændenælder og stammer. Så er det velfortjent at hvile – specielt når det er sommervarmt. Jeg troede egentligt at det der sommerhus var til nydelse og ikke så meget ydelse?! (Men jeg har jo heller ikke forstand på den slags).
    Og den der noia-tanke. Glem det. Vi har alarm på OG åbne gardiner, så de kan se, at alarmen passer på absolut ingenting😉

    Kommentar af Liv ☆ — 23. juni 2016 @ 15:49

    • Nu ville vi jo partout have et stort hus med en stor grund, og når den skal se nogenlunde ikke-urskovsagtig ud og vi også gerne vil have brænde … ja, så må der arbejdes. Vi har nu heller ikke noget imod det, for vi har svært ved at lave ingenting i længere tid ad gangen, men i dag blev det altså lige varmt nok.
      Okay, jeg glemmer noia-tanken, så🙂

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 17:19

  2. Jeg er virkelig imponeret over jeres aktivitetsniveau! Så meget når jeg aldrig… Godt at I fik meldt banditterne til politiet!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 23. juni 2016 @ 17:20

    • Du har jo også et arbejde og en masse børn, der skal passes! Sammenlagt arbejder vi ikke, hvad der svarer til et fuldtidsarbejde eller oven i købet mere end det – jeg er bare god til at få det til at lyde af en masse😉
      Ja, det var nok meget godt – jeg håber, de bliver fanget – ikke så meget for vores skyld som for at få dem stoppet.

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 17:22

  3. Jeg kender udmærket fornemmelsen af paranoia efter indbrud. Vi har haft indbrud i vores lejlighed – senere hus – ca. hvert 10. år. Surt. Og jeg gider heller ikke flere.

    Kommentar af Kirsten — 23. juni 2016 @ 18:10

    • Ja, surt! Bare man kunne få formidlet til rette vedkommende, at vi IKKE GIDER mere … og at de gad lystre …

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 18:23

  4. Ja til også at kende til paranoia efter indbrud. Virkelig træls at skulle spilde sit krudt på den slags halv-destruktiv tankevirksomhed😦 I har godt nok haft bedre vejr end os. Og lige nu sjaskregner det. Hvordan kan man kende en avnbøg fra almindelige bøgetræer?

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. juni 2016 @ 19:47

  5. Hatten af for skovhuggere og kratryddere! Kan godt forstå I stoppede i den varme.
    Har har det bare regnet… og nu er luften helt tæt af emmen fra fordampningen.
    Vi har også skilt med Operation Mærkning… om det virker? Eller det er fordi det bare ser rodet ud her? Håber vi fortsat slipper for den slags ubehagelige besøg.

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. juni 2016 @ 19:57

    • Der må være en grænse selv for os hårdtarbejdende pensionister🙂
      Synd for jer med al den regn – bålene vil ryge en del, er jeg bange for.
      Jeg tror ikke, I roder, så skal vi ikke bare vælge at tro på, at det virker?

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 20:10

  6. I modsætning til de øvrige forstår jeg godt din paranoide tankegang, for den forekommer at være så logisk; men det er nok ikke så sundt at tænke sådan.

    Kommentar af Stegemüller — 23. juni 2016 @ 20:08

    • Mnneeehhh – jeg læser det nu, som om de øvrige udmærket forstår min paranoia … men det var kun en tanke, heldigvis, og jeg har smidt den fra mig igen, for nej, det er ikke godt at tænke sådan🙂

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 20:13

  7. Jeg spørger lige om noget helt andet, hvis ok ellers ignorere du mig bare:) Er din datter britisk statsborger ? Hvordan har hun det efter afstemningen ? Jeg har ondt i maven ved uvisheden, når man er i et blandet ægteskab med børn:/ Undskyld det her har ikke noget med dit indlæg at gøre men tit har du go’ viden og holdninger så ville høre, hvordan du har det med Brexit? Igen bare ignorer mit spørgsmål, hvis det er upassende jeg skriver. Vi kører til England i dag på ferie.

    Kommentar af Mette — 24. juni 2016 @ 07:49

    • Det er helt okay at spørge🙂
      C er dansk statsborger og har derfor ikke kunnet stemme. De var begge to for, så de er nok lidt kede af det nu, men jeg har endnu ikke talt med Charlotte.
      Jeg synes også, at resultatet er noget hø og jeg er temmelig spændt på konsekvenserne – både for briterne, for os og for resten af EU.
      Rigtig god ferie til jer – vi følger efter om en tre ugers tid.

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2016 @ 08:31

  8. Kun en tåbe frygter ikke haven..🙂 Lyder til at I har nået en del.

    Kommentar af Inge — 24. juni 2016 @ 11:57

    • Så er jeg en tåbe😉 – men ja, vi nåede meget – lige indtil det blev for varmt!

      Kommentar af Ellen — 24. juni 2016 @ 20:36


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.