Hos Mommer

22. juni 2016

Det er sommer …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:53
Tags: , ,

Der er lang vej ...25°. Det er varmt! Heroppe var der kommet sølle seks mm regn, hvilket næsten er det samme som ingenting. Jeg betragter det som et lille mirakel, at de fem krukker med blomster har overlevet, men det har de ikke desto mindre, og de ser ikke engang særlig miserable ud.
Jeg har min egen teori om, hvorfor her har været indbrud, for det er længe siden – om nogensinde – at vi har været så lidt heroppe som i år, men forårs- og forsommerkalenderen har været helt håbløs, så der har ikke været tid. Det ser derfor forsømt ud, selvom naboen har slået noget af græsset. Han slår aldrig hele plænen, kun stykket foran huset, så det alligevel i mine øjne ser en tand for ubeboet ud. John er ikke enig i, at det kan være årsagen, men han har dog gået rundt med buskrydderen for at få det hele til at se lidt mere civiliseret ud. Hele plænen er også slået. To gange. Det var godt nok blevet megalangt der, hvor naboen ikke har rørt det.

Abu Garcia Svängsta (1)Vi har flere pæne stengærder rundt om grunden, men et af dem er totalt forsvundet i år, så nu er jeg begyndt at hive brændenælderne og skvalderkålen op med håndkraft, for jeg vil have rødderne med. Der er lang vej endnu, når gærdet er 50-60 meter langt …
Mens John ordnede plæne og kanter, ryddede jeg dette her – og andet, så det hele ser lidt mere velplejet ud. Efter frokost blev det for varmt til at arbejde, så vi kørte til Svängsta for at besøge Abu Garcias fabriksudsalg. John vil nemlig til at fiske igen, hvilket han ikke har gjort, siden alt hans gennem et halvt liv samlet udstyr blev stjålet for ni år siden. Der er virkelig alt, hvad hjertet kan begære af udstyr til fiskeren, og er man heldig (hvilket han var), kan man finde gode hjul med en klækkelig rabat, bare fordi der er en næsten usynlig ridse et eller andet sted.

Det blev så til en smuk tur langs med Mörrumåen, men nu er vi tilbage igen, og nede ved vores egen å er der snesevis af røde og blå nymfer samt guldsmede.
Hestesko-vandnymferne skulle trafikreguleres, så mange var der. De var i fuld gang med parringen, både i luften og på åkandebladene.

Rød vandnymfeHesteskovandnymfe

Den manglende regn afspejles tydeligt af den meget lave vandstand i åen; vandet er helt brunt, og jeg er imponeret over, at fiskene overhovedet kan se noget, men det må de kunne, for de sprang ofte og lystigt efter de mange insekter, der svævede lige over vandoverfladen.
Den fireplettede libel var også rigt repræsenteret – det er en stor fyr, som nærmest lyder som en helikopter, når den kommer i nærheden af en.

P1020611Fireplettet libel

Det er desværre højsæson for knotter lige nu, så jeg bliver ædt, både af dem og af myg, så snart jeg bevæger mig udenfor. Heldigvis er Autan virkningsfuldt, men vi kan ikke sidde ude og spise – de er simpelthen for irriterende.

14 kommentarer

  1. Det er altså nogle fantastiske billeder du får af de små flyvere. Virkeligt smukke. Jeg kan godt forestille mig, at John kan finde fornøjelse ved 1) fiskeriet, og ikke mindst 2) roen ved det. Men du skal måske finde på noget andet at lave, hvis han skal opretholde 2)😉

    Kommentar af Fru Z — 22. juni 2016 @ 18:51

    • Tak – det var endda siddende oppe på broen og zoome godt ind, så de burde egentlig have været mere slørede.
      Hehe – jeg er skam god til at fiske … når jeg sidder i en båd og kan læse en bog, mens John sørger for aftensmaden😉 … men faktisk er det ham og Søren, der har fundet ud af, at de skal have sig nogle mandeture, og det skal være dem vel undt.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 19:02

  2. Det lyder nu som et skønt lille paradis I har til trods for brændenælder og myg! Brrrr, jeg frygter også lidt for min sommerferie på myggekontoen…

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 22. juni 2016 @ 19:37

    • Det er det også, men jeg reagerer desværre meget på de små bæster. Prøv Autan – det virker! I hvert fald for mig.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 20:04

  3. Autan brugte vi tilbage i tiden, men så blev det forbudt. Måske skulle vi prøve det igen, nu hvor man kan få det i Danmark

    Kommentar af Lene — 22. juni 2016 @ 21:39

    • Har det været forbudt? Jeg har købt det i DK, men det er nok et par år siden.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 21:44

  4. Det er nogle dejlige billeder, fulde af sommerstemning🙂
    Og det lyder hyggeligt at John og Søren vil til at fiske. Mörrumsån burde vist kunne levere laks, hvis de er dygtige (og heldige)😉
    Men pokker tage de indbrudstyve! Selv om de ikke er rendt med meget, så er det virkelig ubehageligt, at ukendte roder rundt i ens ejendele.

    Kommentar af fiberfryd — 23. juni 2016 @ 01:18

    • Mörrumåen er nok det kendteste laksefiskeristed i Sydsverige, men det er vist mest hjemme i DK, de vil ud at fiske.
      Det er vildt irriterende, men sådan er det nok at have et sted med så langt til naboerne, desværre.

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 09:07

  5. Har John ikke et hoved til buskrydderen med en nylonsnor på?
    Sådan en nylonsnor vil, efter min bedste overbevisning, være i stand til at tage langt det meste plantevækst ved stengærdet, så der kun er en gang “efterplukning” tilbage til håndens arbejde.

    Kommentar af Farmer — 23. juni 2016 @ 04:22

    • Han har en monsterbuskrydder, der nærmest kan fælde træer, og han plejer at bruge den her ved stendiget også, men brændenældebestanden bliver kun højere og tættere af det. Jorden er så blød og fuld af småsten, at jeg sagtens kan hive rødderne med op, hvilket erfaringsmæssigt har en god og langtidsvirkende effekt. Så tager John det resterende med buskrydderen bagefter.

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 09:10

  6. Så skal John sidde i en lille jolle ude på fjorden, mens du sidder oppe på jeres bænk og strikker og holder øje med ham🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. juni 2016 @ 11:51

    • Det kunne man godt forestille sig, ja🙂

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 13:54

  7. Skønne fotos. Godt indfanget sommerstemning.
    Ufff… Knot er bare træls! De komme ind i alle sprækker… Og de klør meget længere end mygstik!

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. juni 2016 @ 20:00

    • Tak, Anne🙂
      JA, de er SÅ træls – jeg reagerer desværre så bare lige meget på dem og på myggestik. Godt, man har mepyraminsalve.

      Kommentar af Ellen — 23. juni 2016 @ 20:17


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.