Hos Mommer

21. juni 2016

Jeg gider bare IKKE flere indbrud!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:10
Tags: ,

Ankomst til svenskerhytten.
SHIT! Et af stuevinduerne står pivåbent. Det kan der desværre kun være én forklaring på: indbrud.
Så er det med en anelse bæven, at man låser døren op. Låser døren op? Hvorfor står den ikke åben? Hvorfor har de ikke åbnet den indefra og gået ud gennem den i stedet for gennem vinduet? Nå. Den slags personager har vel ikke verdens højeste IQ.
Det må være sket i nat, for ellers ville naboen have haft kontaktet os, men han har simpelthen ikke nået at opdage det – de havde i øvrigt også lige kigget indenfor hos ham, fandt vi ud af kort efter, da samme nabo kiggede ind til os kort efter ankomst.
Det tog os lidt tid at finde ud af, hvad de havde taget, for ved første øjekast var der slet intet taget. Hvis jeg skal sige noget positivt i forhold til de to andre indbrud, vi har haft, så har de denne gang efterladt huset i forholdsvis pæn stand, hvilket illustreres bedst af billedet af soveværelset … det var her, det så værst ud, og man kan faktisk ikke sige, at det var slemt. De har haft åbnet samtlige skuffer og skabe i hele huset og rodet lidt i dem, men fæhovederne er tilsyneladende kun gået efter penge og smykker.

Indbrud juniIndbrud juni (1)

Igen den lave IQ: Hvor mange bruger deres sommerhus som bankboks og gemmer deres smykker og penge her? Jeg kender ingen, der er så tåbelige.
De har taget Johns gamle og ulideligt langsomme bærbare pc, som vi har stående heroppe udelukkende som ‘formidler’ til tv’et, som er en forholdsvis ny fladskærm, men som de lod stå, sammen med soundbar’en. Så har de taget to flasker (dårlig) parfume, som kun stod på badeværelseshylden for de flotte flakoners skyld – parfumerne stinker. HA! Skadefryd!
Men det er tilsyneladende alt. De har heller ikke taget de par flasker vin og flasken med æblesnaps, vi havde stående – derfor konklusionen om, at de kun er gået efter penge og smykker.
Det er selvfølgelig fint nok, at de ikke har raseret huset i vrede over ikke at finde noget af værdi, men jeg bliver alligevel så hamrende arrig, når den slags sker. Virkelig så splintrende arrig, at det helt overskygger utrygheden og følelsen af at mine grænser og min privatsfære er overskredet. Måske meget godt … en forsvarsmekanisme? Jeg bliver så gal, at jeg har på fornemmelsen, jeg kunne klare dem alene kvinde, hvis jeg greb dem på fersk gerning. Hvis de altså kun var højst to …
Vinduet, som de havde brækket op med et koben eller lignende, har Søren sat nye hængsler i, så det nu kan lukkes igen.
Jeg håber det rygtes, at vi ikke har noget, der kan bruges. Heldigvis er det i dette tilfælde sandsynligvis ikke sådan, at de vil komme igen om tre-fire måneder, når de regner med, at det stjålne er erstattet af nyt.

48 kommentarer

  1. Øv det er jeg ked af at høre, man kan blive så hamrende arrig når nogle ikke kan holde deres fingre for dem selv! Jeg håber alligevel i får der dejligt deroppe for denne gang, og tusind tak for i går forresten😀

    Kommentar af Malle — 21. juni 2016 @ 16:24

    • Ja, arrig! Og man har ikke nogen at lade det gå ud over …
      Vi skal nok få en god tur – og selv tak – det var hyggeligt, at du/I endelig kunne finde en tur ned til Den Stråtækte🙂 – håber karkludene er brugbare.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 17:40

  2. For fanden da, hvor træls! Jeg tror, din galde er sundere for dig end mange af de andre følelser, man kunne få ved sådan en hændelse. Ja, du har ret, sådan nogle tyveknægte er nogle fæhoveder. Jeres indbrud bekræfter tesen om, at kriminelle som hovedregel ikke stod i forreste række, da hjernerne blev delt ud.

    Kommentar af Henny Stewart — 21. juni 2016 @ 16:30

    • Ja, her må bandes! Jeg tror også, at galden er sundt, og det dur bare ikke, at vi fremover er utrygge ved stedet, hvilket vi så heller ikke er, men irriterende er det dæleme.
      Det må bekræfte det. Hvis de var så hulens kloge, var der vel heller ikke pladsmangel i fængslerne😉

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 17:42

  3. Uanset deres ordentligheder det da vildt grænseoverskridende.😦

    Kommentar af udvandreren — 21. juni 2016 @ 16:40

    • Jamen det er det da. Det er bare ikke det, der fylder mest🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 17:42

  4. Ganske vist har vi aldrig haft indbrud, men jeg kan sagtens forestille mig de tanker, man gør sig – og ikke mindst raseriet. Uden sammenhæng i øvrigt minder det mig om en tidligere kollega, hvis svigermor havde indbrud. Hun var nærmest fornærmet over, at tyvene IKKE havde taget hendes smykker😉

    Kommentar af Eric — 21. juni 2016 @ 16:42

    • Heldige jer. Vi har heller aldrig prøvet det i DK, men altså nu tre gange her i S.
      Hahaha – stakkels svigermor – det må da have været temmelig ambivalente følelser for hendes vedkommende😀

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 17:44

  5. F… Det er TRÆLS med store bogstaver og alle de mere specifikke udtryk man ellers kunne finde frem!
    Det er grænseoverskridende og ødelægger ens tryghed i verden. Håber sørme det rygtes i de kredse, at det ikke er umagen værd.
    Jeg er glad for, at vi ikke har prøvet det (bank under bordet!) Men en af sekretærerne fortalte om hvad det gjorde ved hende og børnene… Det er jo ikke overstået bare fordi man får ryddet op!

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. juni 2016 @ 17:49

    • Ja, det er bare SÅ irriterende!
      Heldigvis ødelægger det ikke noget rent psykisk for os, men man reagerer jo meget forskelligt på sådan en hændelse. Det kommer sikkert også an på, om der er ødelagt noget, fx.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 17:53

  6. Det er sk… irriterende. Vi har (heldigvis) kun haft indbrud i bilerne og fået dem stjålet, men det er også nok til mig. På arbejdet har vi haft indbrud mange gange, men det er nok en lidt anderledes følelse. Det er jo ikke mit, selvom det ind imellem føles sådan😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 21. juni 2016 @ 18:30

    • Ja, det er så! Jeg kan snildt forstå dine ord om, at på arbejdet er det dit og alligevel heldigvis ikke dit🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 20:07

  7. Øv sikke en start på fridagene i Sverige. Jeg kan godt forstå du blev arrig.

    Kommentar af Lene — 21. juni 2016 @ 18:54

    • Ja, ikke? Men vi lukkede skabe og skuffer og nu gider vi ikke tænke mere på det.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 20:08

  8. Helt klart forsvarsmekanisme! Må jeg ringe til dig, den dag det sker hos os? Jeg mangler lidt dubberman-kick ass-handlekraft. Det er godt nok ubehageligt, jeg frygter virkelig for det!… Håber I har fået ryddet op….

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 21. juni 2016 @ 18:55

    • Du ringer bare! Jeg har godt nok ikke den store erfaring i at videreformidle vrede, men vi kan da altid prøve … jeg har oplevet mig selv et par gange reagere med vrede i stedet for frygt, hvilket har gjort John bekymret et par gange, fordi han er bange for, at jeg kan rende ind i ballade🙂
      Vi har ryddet op. Det tog ikke mange minutter, heldigvis.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 20:10

  9. Øv hvor skide irriterende at man ikke kan have sine ting i fred! Mine forældre havde indbrud flere gange og blev nødt til at sælge deres hus, da min mor ikke var tryg der til sidst. Ærgerligt at nogle idioter skal ødelægge andres glæde på den måde😦

    Kommentar af Annemette — 21. juni 2016 @ 19:02

    • Det er lige præcis hvad det er: Skideirriterende!
      Hvor er det synd, når der sker det, der skete for din mor, men ens reaktioner er man jo ikke herre over, desværre. Nu har jeg aldrig prøvet det, mens vi har opholdt os i huset, men jeg kan sagtens forestille mig, at det må være meget, meget værre.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 20:13

  10. Æv Æv Æv det er træls! Jeg ved det af egen bitter erfaring, idet vi 2 gange har haft indbrud i Skodsborg, rigtig rigtig meget indbrud med rod og skidt alle vegne. Jeg er rigtig træt af indbrudstyve, også af tricktyve i Netto, og i bussen. Jow jow, jeg har taget min del af kagen..
    By the way har du selv syet de skønne blå patchworktæpper? Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 21. juni 2016 @ 20:09

    • JA, det er sgu træls! Du har prøvet det i en af de værre udgaver, og oven i købet tricktyve, stakkels dig. Forhåbentlig aldrig mere!
      Jeg har selv syet de to sengetæpper – kvadrater på 12 x 12 cm og fleece på bagsiden. Quiltede hjerter i de ensfarvede felter🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 21:18

  11. Sådan nogle skiderikker, der ikke kender forskel på dit og mit!

    Kommentar af Randi — 21. juni 2016 @ 21:04

    • Ja, skiderikker er de helt sikkert, men der er vist desværre en del af dem rundtomkring.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 21:18

  12. Øv med øv på for jer.
    Hvis indbrudstyvene kun er gået efter penge og smykker, hvem har så taget pc og parfumeflasker?
    Søndag ved 13-14 tiden var der hverken menneske(r) eller bil(er) at se ved jeres svenske besiddelse set fra vejen, da jeg kørte forbi, men …
    Min (også fritidshus-)nabo og jeg havde dagen før glædet os over, at de gentagne indbrud – gennem flere år og kun hos naboen (efter at mine vinduer hver især er blevet forsynet med øskner oppe og nede i både karm og ramme, der parvist er låst med en hængelås) og dørlåse i døre og karm, der er solide og sikre – tilsyneladende var slut, da vi ikke havde oplevet indbrud hverken sidste eller i år – bortset fra et, der blev til kun smadret vinduesrude pga. hængelåsene, men mens vi taler om det, kommer vi begge i tanker om, at vi begge har bemærket, at tilsyneladende tilfældige grene har ligget på tværs i vores respektive indkørsler/skovveje indenfor de sidste 14 dage, som vi hver især har måtte fjerne for at kunne nå helt frem. I samme periode er der blevet skovet i nærområdet.
    Mon det samme er tilfældet hos jer, at der har ligget en “tilfældig nedfalden” gren i indkørslen? Måske jeres nabo har bemærket det!
    Dit sidste indbrud og mine naboers sidste tyder ikke på manglende intelligens, men på decideret fattigdom, når man begår kriminalitet for mad, sengetøj mm. (mine naboer) og jeres for duft, gammel pc, der ikke har hælerværdi, mm., og der samtidig netop ikke er sket hærværk pga. raseri over manglende udbytte, så er det nok nød, der har drevet ugerningen.
    Mine tanker går på, at gerningsmændene kan være afviste asylansøgere og/eller groft underbetalte østarbejdere i skov- og landbrug, der “må” stjæle for at opretholde tilværelsen.
    Mvh. Jeg håber, at I nyder opholdet på trods af indbruddet.

    Kommentar af Kristine — 21. juni 2016 @ 21:48

    • De begår formentlig heller ikke indbruddene midt på dagen🙂
      Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er af madnød der er begået indbrud, for der var en del kød og grønsager i fryseren, dåser af enhver art i køkkenskabene og jeg har i kælderen masser af forskellig slags hjemmelavet konserves. Vi har masser af dyner og sengetøj liggende. Hvis man er sulten, stjæler man da ikke en outdated pc og to flasker parfume! Så nej, den køber jeg ikke, og jeg har ingen medlidenhed overhovedet med de fusentaster, der brød ind! Asylansøgere eller ej! Og jeg er sikker på, at det er ‘eller ej’🙂
      Der har ikke ligget grene i indkørslen, hverken her eller hos naboen, som har været her både for at slå græsset og for at tjekke huset – senest i går.
      Jeg ved naturligvis ikke hvorfor de kun har taget pc og parfume, men i og med, at de hverken har taget mad eller andet, får os og naboen til at drage værdi-konklusionen.
      Men vi nyder alligevel at være her🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2016 @ 22:09

    • Ingen stjæler af nød, kun af begærlighed.
      Fra mit virke i det polske ser kender jeg mange, som har tjent til eget hus ved hæderligt -og ofte lavt lønnet- arbejde i udlandet.
      Ingen “må” stjæle for at opretholde tilværelsen.
      Det er ikke afgørende, hvad man får i løn. Det afgørende er, hvorledes man evner at administrere det man har og får.

      Tyve er efter min vurdering ganske enkelt laverestående personligheder blottet for selvværd, og de findes desværre i alle samfundsklasser og på alle niveauer. Aktuelt er politiet rundt blandt den danske embedsmandsstand for tale med folk, som har sat deres ubestikkelighed og tilhørende pension over styr for en sølle PC eller en tur til racerløb.

      Kommentar af Farmer — 22. juni 2016 @ 05:12

      • Tak for kommentaren – jeg ved nu ikke om jeg er enig i, at de er blottet for selvværd, men jeg er i hvert fald enig i, at indbruddet hos os ikke var af nød.

        Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 10:12

  13. Argh 😖 det er da SÅ irriterende at komme frem til. Men i det mindste godt at skade er lille, og I kan komme hurtigt videre. Nyd nu dagene i det svenske alligevel. Og hils

    Kommentar af Fru Z — 22. juni 2016 @ 07:19

    • Vel er det så, men eftersom der ikke var sket mere end tilfældet var, er det ikke svært at komme videre. Ses vi på lørdag?

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 10:13

      • Desværre vi starter ferie på lørdag. Læs evt med ovre hos mig

        Kommentar af Fru Z — 22. juni 2016 @ 17:16

        • Jeg har faktisk læst hos dig, men har ikke kommenteret endnu – du skrev, at I rejste lørdag eller søndag, og så tænkte jeg, at I måske tog lørdagen med i det nordsjællandske🙂

          Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 18:57

          • Nej. Vi tænker, at vi har brug for at komme helt stille og roligt afsted. Formentlig i løbet af lørdag, med mindre det skal gå endnu langsommere

            Kommentar af Fru Z — 22. juni 2016 @ 19:12

            • Forståeligt nok – I må i hvert fald have en rigtig god tur/ferie.

              Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 19:18

  14. Øv øv øv. Og suk. Jeg køber den med grænseoverskridende og indtrængen i privatsfæren. Skidt med parfumeflasker og brugt pc – det kunne de have fået forærende, hvis de var kommet og havde spurgt pænt😉 men gå ikke ind i MIT (i dette tilfælde: dit) hjem, uden at blive invitereret. Virkelig en ærgerlig og rigtig øv-følelse af magtesløshed at stå med, synes jeg. Håber I hurtigt får styr på det med at kunne se tv (Ja, det handler om at have det rette fokus, hahahahahaha).😀

    Kommentar af Liv ☆ — 22. juni 2016 @ 07:49

    • Ja, det var ikke ligefrem ting med høj affektionsværdi, de rendte med …
      Vi kan sagtens se tv via medbragt iPad og pc – det var bare så rart at have en pc, der var dedikeret til det🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 10:15

  15. Man føler sig bare SÅ invaderet og alle ens grænser overskredet. I er fornuftige mht. opbevaring af værdier i sommerhuse – mærkværdigt at de ikke tog det fine tv (tungt?).
    Jeg håber, I får nogle gode dage derovre på trods.

    Kommentar af conny — 22. juni 2016 @ 09:28

    • Det er meget dumt at have værdier i sit sommerhus – man skal i givet fald være indstillet på at miste dem …
      Nej, tv’et vejer ikke meget, men måske har der kun været én, og så har han ikke kunnet få det med ud.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 10:18

  16. Ja, det helt rigtige jyde-ord er TRÆLS!! Ærgerligt for dig, at du ikke er jyde og dermed kan sige det med den helt rigtige følelse😉 Hvor er det bare hammer-irriterende for jer. Og så ovenikøbet et indbrud helt uden hoved og hale (at stjæle en antik PC og delvist brugte parfumer giver jo absolut ingen mening). Mon de/han er blevet forstyrret?

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. juni 2016 @ 09:44

    • Jeg kan sige så mange andre ting med den helt rigtige følelse – de egner sig bare ikke til at komme på tryk🙂
      Det giver ingen mening – pc’en opdager man dog nok først er for gammel, når man prøver at få den til at virke.
      Det hele var rodet igennem, så jeg tror, der har været fred og ro til ‘opgaven’.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 10:21

  17. F…. også. Hvorfor er det så svært for nogle mennesker at holde fingrene fra andres ting?

    Kommentar af Kisser — 22. juni 2016 @ 11:39

    • Det er åbenbart nemmere at tage selv …

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 11:53

  18. Nej, hvor forfærdeligt. Jeg har aldrig prøvet at have haft indbrud. Men jeg synes, det er en helt forfærdelig tanke, bare at andre har rodet i ens private ting . Det lyder som om, I tager det roligt. Det er godt for jer. Men I bliver vel utrygge? Og frygter det sker igen. Jeg håber, det ikke gør!!

    Kommentar af betty — 22. juni 2016 @ 11:43

    • Vi tager det helt roligt, Betty. Det er tredje gang, og vi ved næsten med sikkerhed, at det ikke var sidste gang. De snøbler får ikke lov til at gøre os utrygge ved stedet her. Vi har (næsten) ikke noget heroppe af attraktionsværdi for os, og vi er tilstrækkeligt forsikrede. Det er dog HAMrende irriterende alligevel, selvfølgelig, men jeg reagerer som sagt med vrede og ikke med frygt.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 11:57

  19. Åhhh for hulan da osse… det er bare så p.h. irriterende. Godt der ikke var ødelagt.

    Kommentar af Inge — 22. juni 2016 @ 14:17

    • Ja, det er så, men vi slap trods alt billigt denne gang.

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 16:32

  20. For pokker da (jeg bander principielt ikke på nettet, men her kunne have være brugt værre gloser). Sikke nogle fjolser der kun tager nogle ligegyldige ting. Skal man absolut stjæle en PC, bør man i det mindste vide, om den er noget værd eller ej. Skal man stjæle parfumer, skal de i det mindste være lækre. Jeg har aldrig selv haft indbrud, men jeg forestiller mig, at det er meget ubehageligt og i allerhøjeste grad overskrider ens privatsfære. Det er træls – selvom du ikke er jyde!

    Kommentar af Stegemüller — 22. juni 2016 @ 18:06

    • Altså, jeg synes jo det er fint nok, at de er så dumme, at de ikke kan skelne guld fra skrammel. Jeg vil meget hellere have, at de tager det værdiløse frem for det, der er en smule værd.
      Men træls er det alligevel – det skal der ikke herske tvivl om!

      Kommentar af Ellen — 22. juni 2016 @ 18:59

  21. Ak, oh ve. Jeg har aldrig prøvet at have indbrud, men mentalt har jeg styr på at det kan ske, og jeg regner med følelsen bliver vrede, men også at det hurtigt går over. I øvrig mener eg det er en kriminalitetsform, der bør prioriteres højt af politiet, hvilket ikke synes at være tilfældet.

    Kommentar af Jørgen — 28. juni 2016 @ 20:14

    • Jeg tror, at vrede er en sund følelse i dette tilfælde – og jeg tror også, at netop denne reaktion gør, at man hurtigt kan lægge hændelsen bag sig.
      Jeg er enig, men det må altså være svært at få fingrene i alle de småtyve, der hærger os alle vegne.

      Kommentar af Ellen — 28. juni 2016 @ 20:19


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.