Hos Mommer

17. juni 2016

Alle gode gaver …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:07
Tags: , ,

P1020546Når dette indlæg bliver udgivet, sidder vi i et sommerhus sammen med Ditte og Peter. 
Lørdag formiddag vil Inge og Hasse slutte sig til os.
Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver en overmåde hyggelig og ordrig weekend – også selv om vejret ikke bliver sommerhus-ideelt. Vi kan sagtens snakke inden døre! Og i regnvejr! På lørdag skal vi alle seks spise på Dragsholm Slot – det er der lige en her, der glæder sig rigtig meget til. Det gør de fem andre forhåbentlig også, men jeg har hørt, at det skulle være så godt.

Værtsgaver … hvad finder man på? Inge kom med en god ide: Peter Beyer-chokolade. Det kan ikke gå helt galt, hvis jeg kender værtsparret ret.
Ditte går meget op i råvarer og i madlavning, så jeg tænkte, at det måske ikke ville være en helt tosset ide at lave lidt ramsløg- og chilisalt.
Det giver det et særligt touch, når det er hjemmedyrket og ditto lavet. Til den juicepresser, jeg for nogle år tilbage fik i firmajulegave, hører også en krydderikværn, som jeg ofte har glæde af, når mine tørrede krydderier skal knuses.
Herunder ses chili før og efter behandling i en effektiv kværn.

P1020544P1020545

Det kan ikke kun blandes i flagesalt og se dekorativt ud på spisebordet; det kan også i sin rene form bruges i madlavningen og – måske – anvendes til at lave chiliolie af.
Det har jeg ikke prøvet før, så Ditte og Peter er ofre for et eksperiment, men hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre? Det bliver måske for stærkt til salatdressing, men et skvæt på stegepanden vil nok kunne give et stykke kød lidt bid.
Flot ser det ud – næsten som solskin på flaske. Jeg har også lavet lidt til mig selv.
God weekend derude – jeg vender stærkt tilbage på søndag.

18 kommentarer

  1. Tak – og god fornøjelse.

    Kommentar af Jørgen — 17. juni 2016 @ 16:49

    • Tak.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 14:34

  2. Årh det lyder hyggeligt. God fornøjelse på Dragsholm Slot. Det glæder jeg mig til at høre mere om, jeg har aldrig været der selv. Og den der chiliolie lyder lækker. Rigtig god weekend til dig og dine også.

    Kommentar af Liv ☆ — 17. juni 2016 @ 20:25

    • Det var virkelig godt!

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 14:34

  3. Åh, Dragsholm Slot, DET skal I glæde jer til; det er vidunderligt!! Hvis I tager en overnatning på slottet får I muligvis også et enkelt spøgelse eller to med i prisen!…

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 17. juni 2016 @ 21:20

    • Vi er i sommerhus med Ditte og Peter, så overnatningen må blive en anden gang, men det så fristende ud!
      Spøgelser hører med til et slotsophold.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 14:35

  4. God ide med olien. Den må jeg prøve. Håber i får lidt solskin med på vejen også.

    Kommentar af Fru Z — 17. juni 2016 @ 21:58

    • Ja, prøv … og solskin har vi haft masser af🙂

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 14:35

  5. Rigtig god weekend og I er nok ikke online, men hvis så hils🙂

    Kommentar af Lene — 18. juni 2016 @ 09:17

    • Jo tak … online var vi godt nok, men der var ikke tid til blogpasning🙂

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 14:36

  6. Det må da blive en god weekend – god fornøjelse med snakken og slottet. Selv har jeg planlagt at klippe hæk😦 Noget mindre spændende.

    Kommentar af Kirsten — 18. juni 2016 @ 10:04

    • Okay – der ville jeg også foretrække slottet🙂 – og det blev en rigtig god weekend.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 14:36

  7. Håber I har haft en suverænt hyggelig og skøn weekend.
    Opfindsomme og fine værtsgaver. De ser indbydende ud…. og chokolade er vist altid en vinder!

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. juni 2016 @ 11:33

    • Det er lige hvad vi har haft!
      Gaverne blev de glade for🙂

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 14:37

  8. Skøn weekend i dejlige menneskers selskab. Jeg forstå godt, at I har nydt det.

    Chilliolien lyder rigtig spændende, men du har nok ret i, at den bliver for stærk som dressing til salaten.

    Kommentar af Stegemüller — 19. juni 2016 @ 14:57

    • Og det har vi i høj grad … nydt det, altså🙂
      Den olie skal i hvert fald nydes i små mængder, vil jeg tro.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 16:10

  9. Mmm chiliolie, det lyder lækkert😉

    Kommentar af Annemette — 19. juni 2016 @ 17:26

    • Ja … jeg er selv lidt spændt på, hvordan den bliver.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2016 @ 18:33


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.