Hos Mommer

14. juni 2016

Arvestykker

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:49
Tags: ,

Jeg har tilbragt det meste af dagen i mit syværelse … ENdelig er regnen kommet, så det er indevejr, og jeg skal sy tre dinner for two til min ene søster, som har ønsket sig dem specielt af mig. Det var en pudsig mellemting mellem et ønske og en ordre, cirka i forholdet 80/20, så jeg er i gang. Jeg skulle bruge et bånd, jeg havde i en kasse, hvori jeg også har gemt disse arvestykker, som jeg lige benytter lejligheden til at udsende en forespørgsel om:

For nogle år tilbage blev jeg af en venindes veninde, Karin, inviteret til Østerbro for at være med til at tømme Karins svigermors dødsbo. Svigermor havde været flittig med alt, hvad der kan komme ind under betegnelsen håndarbejde, der på nogen måde involverer stoffer. Hun må også have tegnet.
Jeg skulle endelig tage alt, hvad jeg havde lyst til fra damens efterladenskaber; Karin regnede – helt korrekt – med, at jeg nok kunne bruge mange af stofferne og andre spændende ting.
Nogle af tingene tog jeg alene, fordi de undrede mig … spurgte selvfølgelig om det var i orden, men det jeg ikke tog, ville blive smidt ud, hvilket jeg syntes var synd.
Hvad bruger man en stiftblyant til, der ligner en tømmerblyant i lille målestok?

P1020514P1020515P1020516P1020517

Blyanten er gengivet i naturlig størrelse; stifterne er brede og flade og er 5 cm lange. Jeg kan ikke se, hvordan man regulerer dem – de kan stoppes op i den dertil egnede metalholder vist på de midterste billeder, men der er ingen anordning til at skubbe stiften frem eller tilbage, når den først er stoppet i holderen. Spidsen kan skrues af, men har tilsyneladende ikke andet formål. Er der nogen, der har set dem før? Hvem bruger den slags?

P1020512P1020533

Disse tykke stifter var der desværre ingen stiftblyant til – den ville jeg ellers meget gerne have haft. Jeg ville gerne købe en, der passer, men har ikke set dem tilnærmelsesvis så tykke. Jeg ved ikke, hvad tallet 0,75 står for, da den øverste stift på billedet herover er en stift til en 0,9 blyant, hvilket mig bekendt er den tykkeste, man kan købe. Jeg har i kassevis af begge slags stifter og ni stiftblyanter af de viste. Det er alt sammen foreløbig kun gemt af historisk interesse …

P1020529

Denne tingest her aner jeg heller ikke, hvad kan bruges til, så bud modtages med kyshånd. Den er også – som det kan ses på cm-målestokken øverst på genstanden – gengivet i naturlig størrelse. Der ses vinkelangivelser nederst. Hvad den skal foldes over og hvorfor, kan jeg ikke regne ud, men stykket er bøjeligt, og gør man det, ser den ud som herunder; med nogle gummidimser, man kunne forestille sig skal holde et eller fast, så ikke det glider. Men igen: Hvad???

P1020530

Især denne sidste dims ville jeg meget gerne vide hvad bruges til. Det må have noget med syning eller tegning at gøre, men jeg er totalt blank.

32 kommentarer

  1. Hmmmm….. Pas!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 14. juni 2016 @ 18:30

    • Hmmmm … okay🙂

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2016 @ 20:35

  2. Hmmmm… Blyanytsstifterne ligner den tykkelse mine Patchworkkridtstifter har… De flade har jeg aldrig set før.
    Den hvide tingest troede jeg først var en flad hulmaskine til at have i sit ringbind; hullerne passer til! Men den klap-over del? Hvad er der under de sorte gummidimser?
    Sandelig et spændende “hvad er det?” Tid, sted og anvendelse…..

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. juni 2016 @ 19:00

    • Der er ikke noget under gummidimserne, og de er meget bløde, så det er ikke noget til at lave huller med, selv om jeg godt kan se, at det passer nogenlunde med afstanden på hullerne i tingesten.
      Ja, ikke? Jeg føler mig meget Piet van Deursk😉

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2016 @ 20:38

  3. Faber Castell lavede mange skriveredskaber, men hvad lige disse er beregnet til, aner jeg ikke. Det forekommer mig at far havde en hel æske eller flere af den slags. Han tegnede jo rigtigt meget, men jeg kan ikke få noget frem på nethinden.
    Jeg har lige været i mine skuffer, fordi jeg måske troede jeg havde sådan en stiftblyant til de tykke stifter, men den er åbenbart røget ud for lang tid siden. Kan du ikke skrue eller løsne den blanke del nede ved blyspidsen heller? Jeg husker der fandtes sådanne blyanter på et tidspunkt.
    Spændende om nogen ved hvad det hele har været brugt til.

    Kommentar af Pia — 14. juni 2016 @ 19:49

    • Jeg genkendte også navnet …
      Det var da ærgerligt, hvis du engang har haft blyanter til de tykke stifter … dem får jeg nok aldrig fat i.
      Nej, selv om det ser sådan ud, så kan den yderste spids ikke skilles fra den anden del af spidsen. Jeg skal forsøge at huske at tage et eksemplar med, næste gang vi ses.
      Jeg er også spændt på, om der indløber en forklaring.

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2016 @ 20:42

  4. Tror du ikke pennen har været brugt til kalligrafi? Den anden dims ligner noget udstansning grej måske?

    Kommentar af Pollyanna — 15. juni 2016 @ 00:11

    • Næh, det tror jeg ikke, for kalligrafi er med blæk, og denne er til grafitstifter. Og den anden dims har ikke noget, der kan stanse noget ud; det sorte er bare blødt gummi eller plastik. Men tak for forslag🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 08:55

      • Det er ikke alle der kalligraferer med blæk https://www.youtube.com/watch?v=zWhXHF2NIrU

        Kommentar af Pollyanna — 15. juni 2016 @ 17:29

        • Nej, okay, jeg har selv brugt tusch til det, men jeg tror godt nok ikke, at man kan bruge en blød blyantstift det vil ikke kunne komme til at stå med de skarpe kanter, der er så karakteristisk for kalligrafi🙂

          Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 18:35

  5. Ellen, jeg gætter nu – da jeg gik op for at kigge i mine gamle tegnematerialer, ramte den tanke mig, at stifterne til den øverste blyant er til at skrabe motiver med. Det lærte vi på mit tegnekursus – man farvelægger med noget fedtfarvelignende i forskellige lag, og bagefter skraber man motiver ud – ned til det ønskede farvelag. Lidt ligesom du lægger flere lag stof ovenpå hinanden og klipper motiver ud, så det underliggende stof træder frem.
    Jeg har stadig min stift blyant til de tykke stifter – de er 2 mm brede.

    Kommentar af Kisser — 15. juni 2016 @ 07:38

    • Jeg forstår fint, hvad du mener, og det kan den sikkert – også – bruges til, men holderen er af hult metal for at kunne holde på de bløde grafitstifter.
      Hvor kan man købe så tyk en stiftblyant? Hobbyforretninger, mon?

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 09:00

      • Min er fra midt i firserne!! Jeg ville besøge en boghandel som også har kontorartikler. Min er en Caran D’Ache fixpencil.
        Måske kontorforsyningen på Strandvejen I Køge (lige over for minibyen) har en, eller kan skaffe en?

        Kommentar af Kisser — 15. juni 2016 @ 18:42

        • Jeg har bestilt en gennem eBay – jeg håber den passer🙂

          Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 18:55

  6. Wow, det var nogle helt særlige ting. Jeg melder pas med det samme. Men jeg synes, det er sjovt, du har valgt at tage dem med hjem. Mon ikke du finder ud af, hvad det har været brugt til? her kommer din stædighed dig nok også til gode😉
    Jeg måtte smile, da jeg læste dit forrige indlæg. Tænk, at nogle af dine familiemedlemmer gik så hårdnakket op imod din viden. Det gør de nok ikke en anden gang😉
    Jeg lærte også noget nyt. Vidste ikke udtalen var som i lover.

    Kommentar af betty — 15. juni 2016 @ 09:27

    • Jeg bliver så nysgerrig, når jeg ser den slags ting, og jeg håber da, at jeg finder ud af anvendelsen.
      Det kunne de såmænd godt finde på, men måske ikke, når det drejer sig om engelsk🙂
      Det er der åbenbart mange, der tror …

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 11:56

  7. Mærkelig dims! Man skulle jo tro, at vinkelmåleren skulle bruges til noget, men hvis man klemmer noget fast, kan man jo ikke se den? Og hvad er hullerne til? Skal dimsen skrues/sættes fast på noget, og hvad er op og ned? Øv, det er virkelig ærgerligt, hvis ingen ved, hvad det er.

    Kommentar af Fruen i Midten — 15. juni 2016 @ 09:54

    • Gode spørgsmål alle sammen, og jeg ville ønske, jeg havde svarene. Jeg havde sådan håbet på, at der var en, der ved hvad det er.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 11:57

  8. Pas! Men følger med og ser, om du mon får mere kvalificerede bud i kommentarfeltet. (Ikke svært at få mere kvalificerede bud end mit, men … ).

    Kommentar af Liv ☆ — 15. juni 2016 @ 13:26

    • Hehe, nej, det var ikke ligefrem en opklaring, du kom med her, men lidt spændende er det … har dog næsten opgivet håbet …

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 14:34

  9. Har ingen ide, men jeg kan se på ebay, at minerne, stifterne, er sjældent udbudte – 3 pakker 12.50€

    Kommentar af Jørgen — 15. juni 2016 @ 13:45

    • Jeg må lige over at kigge … men kan det mon være en pakke med ni æsker i, der koster det nævnte? Dem jeg viser, ligger i små pakker á ni sådanne æsker.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 14:40

      • Hvis du googler Faber Castell 9045, skulle den ebay jeg så komme frem.

        Kommentar af Jørgen — 15. juni 2016 @ 16:49

        • Tak – jeg har faktisk fundet noget, og jeg tror også, at jeg har fundet en blyant til de tykke stifter – og har bestilt den, for den kostede næsten ingenting – portoen var oven i købet gratis!

          Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 17:01

  10. Jeg har også spekuleret over den nederste dims – det er som om, man skal vende den, hvis man skal bruge vinkelangivelserne, da de jo står på hovedet, som du har fotograferet den.

    Hvorfor skal flere og flere ord absolut være engelske, når så mange danskere ikke kan det sprog. Der er solgt uanede mængder ‘stiiks’ og ‘swiitshirts’ af slagtere og ekspedienter. Selv om jeg sørgede for, at vi var helt alene i butikken, blev en ung slagter meget fornærmet, da jeg i den bedste mening fortalte ham, at steak ikke udtales ‘stiik’. En ældre mand, som ellers altid fortalte sjove historier, faldt dog igennem hos mig, da han sagde, at man jo snart skulle være afholdsmand med alle de stramninger, og det var lige før, man ikke engang kunne spise en ‘sherrytomat’ uden at få dårlig samvittighed. De der ‘sherrytomater’ og ‘springløg’ bruger selv kokke, og ‘rostbøf’ solgte en slagterfrue masser af og rettede mig troligt, når jeg bad om roastbeef. Jeg kunne ikke få mig selv til at kalde det rostbøf. Engang forsøgte jeg mig med ‘stegt oksekød’ – men nej, det var rostbøf, hun solgte.

    Kommentar af Elsebeth — 15. juni 2016 @ 14:52

    • Jeg er – næsten – enig i det du skriver, men undrer mig lidt over relevansen til indlægget? Er det et ord, du synes jeg har brugt forkert i det?
      Jeg synes at have lagt mærke til, at det især er unge mænd, der bliver smækfornærmede over at blive rettet.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 14:56

  11. Måske kan Faber Castells museum opklare hvad man har brugt blyanten til: http://www.faber-castell.at/unternehmen/faber-castell-erleben/museum-alte-mine

    Kommentar af Jørgen — 15. juni 2016 @ 16:55

    • Tak igen – jeg er næsten sikker på, at det er til tegning. Stifterne er meget bløde.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 17:01

  12. Vedr. blyant: Når den koniske stålspids løsnes, kan grafitminen så skubbes op/glide ud af sin holder? Og når spidsen er skruet fast, er grafitminen så fastspændt? Hvis ja, så tror jeg, at det er en i datiden moderne præcisions-lige-streg-blyant som altid var tynd/skarp/præcis. Moderne, fordi brugeren ikke var afhængig af en kniv og et sikkert snit for at have en blyant, der tegnede tyndt og den kunne være i en lomme uden at afsmitte. Et billede af mineholderen?, tak!

    Den hvide dims “sender signaler til min hjerne, men synapse- forbindelsen er brudt” = jeg har erindring om den principielle funktion, men ikke mere end det. Er de sorte dimser stive eller bløde? Kan de, når hvid dims er i “foldet tilstand” trykkes ned i hullerne, så de udvirker et vacuum, der kan fastholde et emne, der ligger under begge lag af hvid dims. Hvordan kan sorte dimser nedtrykket i “foldet tilstand” udløses? Min tanke (meget diffuse erindring) går på, at dimsen bruges til at fastholde et papiremne, mens det afmærkes med f.eks. ovenstående blyant.

    Nå nok for nu, bolden er på din banehalvdel (det er vel fodboldtid 😂).

    Mvh.

    PS: 0,75 kan være i tommer (engelske eller danske!). Der findes specialbutikker i henholdsvis Store Kongensgade og Farvergade, Kbh. K vedr. tegneredskaber, hvor du måske kan få en stiftblyant, de passer.

    Hvis din eftersøgning i dette forum vedr. oplysning om din blyant ikke giver resultat, så vil jeg foreslå dig, at rette henvendelse til Dansk Arkitektforening, da en del af deres pensionerede medlemmer også har baggrund i det udøvende håndværk. God fornøjelse.

    Kommentar af Kristine — 15. juni 2016 @ 17:09

    • Som sagt, kan holderen kun skrues af, ikke på nogen måde reguleres, så stiften sidder helt fast og den eneste måde at forlænge den på, er at trække den ud med fingrene (neglene).
      De sorte dimser er halvblød plastik, og de vil ikke kunne danne noget vakuum, da de ikke kan danne et lukket rum. I ‘overfoldet’ tilstand vil de sorte dimser vende opad og vil derfor ikke have nogen praktisk betydning – i hvert fald ikke en, jeg kan få øje på … det er svært, og det er endnu sværere for jer, der ikke kan se dimsen i virkeligheden.
      Tommer af dansk eller tysk nationalitet (det kan ikke være engelsk, for de bruger ikke komma som decimalseparator) giver ingen mening, da 0,75 vil i givet fald udtrykke ca. 19 mm, som ikke passer nogen steder.
      Jeg har købt en stiftblyant gennem eBay – og håber den passser🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 18:53

  13. Den sidste del af min kommentar hører rettelig hjemme under udtalelse af et andet engelsk ord, men jeg så, at Betty kommenterede, at ‘hover’ udtales som ‘lover’. Så jeg fik lyst til at nævne andre ord, som stadig volder problemer.

    Kommentar af Elsebeth — 15. juni 2016 @ 19:05

    • Fint nok🙂 – stiik og swiiitshirt irriterer også mig – de siger jo ikke swiiiter for sweater. Kan du huske, da det var moderne med en jumpswiiit?🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2016 @ 19:09


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.