Hos Mommer

12. juni 2016

Blomsteridentifikationshjælp ønskes – troede jeg …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:23
Tags: ,

P1020510Det er typisk: Jeg har temmelig mange eksemplarer af en bestemt slags blomst i haven, og jeg har googlet og googlet uden at kunne finde ud af, hvad den hedder. Først troede jeg, at jeg vidste, det var en springknap, og da jeg fandt ud af, at det absolut ikke var en springknap, var jeg helt på herrens mark. Google, google, men Google var for en gangs skyld ikke min ven.

Ikke om jeg kunne finde en, der lignede. Små hvide blomster gav masser af bellis, margueritter, brudeslør, mirabeller, m.m.m., men ingen mage til mine.
Så kom jeg i tanke om mine kloge læsere. Ring til en ven! Mig ud for at fotografere og ind igen for at skrive.
Inden da ville jeg lige google en sidste gang, og … Murphy slår til igen! Inden for fem minutter var den der. Google var alligevel min ven.
Det er matrem. Har aldrig hørt om den før, men det kan vist ikke være andet – og en staude kan man ikke helt tillade sig at kalde den – ikke med den forekomst, den har i min have, men staude eller ej, så bliver den kun pillet op de steder, den generer andre vækster, jeg gerne vil have …P1020509

… fordi jeg synes den er så fin og smuk; her gengivet i naturlig størrelse. Den på øverste billede er 60-70 cm høj, og den er langt, langt kønnere end skvalderkål!
Men tak for identifikationshjælpen … I er så gode, at I hjalp mig til svaret, inden jeg nåede at spørge jer!
Definitionen på ukrudt er, at det er vækster, der forefindes, hvor man ikke ønsker at have dem. Ergo er matrem ikke ukrudt. Ikke hos mig.
Gad vide, hvordan det udtales? Det har nok ikke noget med en mat rem at gøre, men siger man MARtrem (som i ‘marts’) eller MAtrem (som i ‘mage’)?Ordbog over det danske sprog siger det første, men siger også, at ordet ikke længere findes i rigssproget, hvilket må være noget sludder, for Google giver over 400.000 hit.
Så er jeg også blevet klogere i dag – og Praeterea censeo Carthaginem esse delendam. (I øvrigt mener jeg, at Karthago bør ødelægges).
Jeg er så ikke Cato den Ældre, som afsluttede alle sine taler med disse ord. Jeg ved ikke, hvorfor de slog ned i mig i dag og har spøgt som en melodi, man ikke kan få ud af hovedet, men af en eller anden grund er der enkelte sætninger fra latintimerne i 2. real, der stadig sidder fast et eller andet sted i den grå substans, men i øvrigt mener jeg, at jeg gerne meget snart ville kunne sige incipit pluvia!

20 kommentarer

  1. Jeg synes nu heller ikke, Google er min ven, når jeg prøver at finde ud af, hvad det er, du siger om regnvejr. Men jeg går stærkt ud fra, at du gerne vil have regn? Og hvordan har du det selv??

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. juni 2016 @ 20:47

    • Google translate mener, som jeg, at det betyder “det begynder at regne”, så det er da underligt, at Google ikke vil fortælle dig det.
      Så ja, jeg vil meget gerne have lidt regn, og tak, jeg har det fint – penicillinen er begyndt at have effekt.

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2016 @ 20:51

  2. Jeg er bestemt ikke god til haveplanter; men kunne det ikke være en hvid asters-type. Asters findes jo i et sandt inferno af typer og farver.

    Kommentar af Farmer — 13. juni 2016 @ 06:22

    • Det tror jeg ikke. Er faktisk ret sikker … asters blomstrer ikke før sidst på sommeren, og bladene ligner ikke nok.

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 09:03

  3. Jamen du godeste. Der poppede et kæmpebillede op, hvor jeg havde tænkt linket som en henvisning. Slet endelig. Det billede fylder for meget.

    Kommentar af Farmer — 13. juni 2016 @ 06:25

    • Jeg har slettet linket🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 09:04

  4. Hvis det er ukrudt, så gider jeg godt ukrudt🙂 Jeg har også en lille undseelig plante, som jeg i mange år hev op, fordi jeg mente det var ukrudt. Siden den fik navn gennem bloggen, har den fået lov til pryde bedet, den får de fineste små stjerneblomster🙂

    Kommentar af Lene — 13. juni 2016 @ 07:08

    • Det var også sådan, jeg tænkte, Lene🙂
      Den har været dyrket engang, blev så vild, fordi den sår sig selv så nemt og forekommer nu både i haver og i naturen.
      Man bestemmer heldigvis selv, hvad der skal være krudt og hvad der skal være ukrudt!

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 09:05

  5. Fint krudt.

    Kommentar af Jørgen — 13. juni 2016 @ 07:20

    • Enig.

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 09:06

  6. Jamen velbekomme da.. Det er altid dejligt at kunne hjælpe med et godt svar..🙂

    Kommentar af Inge — 13. juni 2016 @ 09:46

    • Ja, ikke? Bare så tilfredsstillende😉

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 15:19

  7. Ja, det er Matrem, og den er yndig. Her i Jylland udtales det MAtrem.🙂 Den sår sig villigt, men det er smukt ukrudt, og jeg fjerner den også kun der, hvor jeg ikke vil have hvidt.🙂

    Kommentar af Marianne Kruse — 13. juni 2016 @ 09:48

    • Det lyder som om jeg fandt frem til den rigtige🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 15:20

  8. Ja.. jeg såede også MAtrem… og havde dem pludselig over det hele! Men det er en fin lille blomst.
    Er regnen begyndt? Vi venter stadig på noget vand til den tørstende have,
    Det eneste jeg huske fra latin er Italia terra magna est, Dania terra parva est…

    Kommentar af Anne Holtegård — 13. juni 2016 @ 16:15

    • Regnen er desværre ikke kommet endnu – det ser hele tiden sådan ud, så jeg kan virkelig ikke finde ud af, om jeg kan droppe vandingen.
      Jeg undrer mig også over, at jeg kan huske flere citater, men det er ikke noget, jeg går og læser op på🙂

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 17:23

  9. Jeg er nysproglig student, men husker stort set intet fra timerne i latin. Du kan meget mere fra 2. real.

    Det er nogle rigtig fine og sommeragtige blomster, du har fundet frem til. Det er vist det mest sommerlige, der kan siges om vejret i dag.

    Kommentar af Stegemüller — 13. juni 2016 @ 16:43

    • Jeg kan INTET grammatik huske, men jeg kan huske mange navneord – og nogle citater.
      Der er godt nok ikke meget sommer over vejret i dag, nej!

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 17:29

  10. Friske blade af matrem skulle efter sigende være rigtig god mod hormonel hovedpine/migræne – det er jo meget godt at vide, når nu den gror så villigt hos dig. Pynter gør den også🙂

    Kommentar af fiberfryd — 14. juni 2016 @ 01:15

    • Ja … et eller højst to blade om dagen, læste jeg, men jeg kommer ikke til at afprøve det😉

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2016 @ 09:34


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.