Hos Mommer

11. juni 2016

En amerikansk havørn er halvtung

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:38
Tags: ,

Vi nåede Falkecentret på Samsø, inden jeg måtte kapitulere, og selv om jeg er en smule ambivalent med hensyn til vilde dyr i fangenskab, må jeg indrømme, at det var fascinerende at se de store fugle flyve lige om ørene på én. Fuglene så på ingen måde lidende eller forsømte ud, og man må formode, at hvis de levede et miserabelt liv, ville de ikke så villigt lyde de ordrer, de fik. Eller ordrer og ordrer … man lokkede med kyllingefostre, så de kunne vel ikke stå for fristelsen. Og med alle de fortællinger, de kunne servere om falke og ørne, der lige fik lyst til en ekstra lang flyvetur, så tror jeg såmænd ikke, at man behøver at have ondt af dem.

IMG_6046IMG_6065 

Her stor hornugle og amerikansk havørn. De to fugle er nogenlunde lige tunge og begge med et vingefang på omkring to meter. Den amerikanske havørn vejer kun godt det halve af den danske udgave, men den var dæleme alligevel tung at holde i strakt arm!

P1020447IMG_6038

Stor hornugle er verdens største ugle, og herover ses en dværghornugle – og en jagtfalk, som også er en ret lille fugl med en vægt på omkring et kilo.
Alle fuglene er blevet udstyret med gps, så man kan se præcis hvor de befinder sig i tilfælde af at de får lyst til en lille udflugt. Jeg kan ikke huske  nøjagtigt, hvor langt de har måttet køre for at hente dem tilbage, men det var langt. “Vi har altid fuld tank på bilen!”

IMG_6090

Som sagt, ikke nær så stor som dem, vi kan se fra Den Stråtækte, men sådan en havde jeg slet ikke kunnet løfte i strakt arm, og det var da sjovt at stå med sådan en fætter i hænderne, for uanset hvordan vi bærer os ad, vil vi aldrig få dem så tæt på hjemme hos os selv.
John påstod, at jeg så bange ud … og perception is reality, som min chef altid sagde, men jeg benægtede hårdnakket – jeg var aldeles ikke bange!

IMG_6095

Det var dog et særdeles respektindgydende næb. Kvinder med bare fødder og rød neglelak på tæerne blev bedt om at skjule disse, da man havde oplevet, at en ørn lige skulle hen og tjekke, om det var noget spiseligt, frisk kød … det var lidt sjovt at se, hvor hurtigt en fire-fem par fødder blev gemt væk i græsset.

P1020496

Efter denne oplevelse og den frokost, jeg først troede var skyld i al den senere elendighed, tog vi ud på det vist nu danmarksberømte Issehoved, som den nye motorfærge til Samsø er opkaldt efter. Det er altid nemt at være bagklog, men jeg har altså svært ved at forestille mig, at ikke én i et helt byråd kan se, hvordan M/F Issehoved sandsynligvis vil blive læst. For den rene er alting rent, men alligevel …
Nogle lagde måske mærke til, at gårsdagens Alle mod én havde taget ideen op og kaldt den anvendte lille robåd for M/F Jollehoved.

22 kommentarer

  1. Imponerende fugl og for stor til prædikatet “pip”. Med “F” som startbogstav er der mange mulige færgenavne. For nu at holde sig i den artige ende kunne man foreslå “inito”.

    Kommentar af Eric — 11. juni 2016 @ 21:07

    • Den sagde så afgjort heller ikke pip …
      Hehe, ja … eller set i lyset af dagens indlæg kunne det vel være passende med ugleflugtslinjen😉

      Kommentar af Ellen — 11. juni 2016 @ 21:20

  2. Hehe🙂 Super.

    Kommentar af Eric — 11. juni 2016 @ 21:39

    • 😉 – synes egentlig heller ikke selv, den var helt tosset …

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2016 @ 10:23

  3. Nej, nogle flotte billeder. Jeg kunne også godt tænke mig at stå med en stor rovfugl på hånden, men de gange, jeg har været i et ørnecenter, har der altid været masser af børn, der skulle prøve. Og det skal de jo have lov til.
    God bedring i øvrigt (jeg har først nu læst “klagesangsindlægget). Rosen skulle vist ikke være til at spøge med.

    Kommentar af Kirsten — 12. juni 2016 @ 09:29

    • Så har jeg lige givet dig en glimrende grund til at tage på Samsø! Udenfor skoleferien, naturligvis. Gennemsnitsalderen den dag var høj …
      Oveni koster det en 50’er at få lov at holde fuglen, så alene det afholder nogle fra det, tror jeg. Vi var kun tre ud af de 32 besøgende den dag, der kunne/ville/turde prøve.
      Tak. Næh, det skal tages alvorligt – jeg kendte det indtil nu kun af navn og troede det var forholdsvis uskadeligt.

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2016 @ 10:28

  4. Ørne er imponerende! Vi har beundret dem både i Ørnereservatet og Skandinavisk Dyrepark. Jeg er pænt imponeret af, at du kan holde sådan en ørn ud i strakt arm… Flotte billeder.
    Jeg er overrasket over vægt og størrelsesforholdet mellem uglen og ørnen.
    Og fortsat god bedring. Har passet patient med Rosen. Det så voldsomt ud, men jeg kunne ikke huske, at det var så truende en infektion.

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. juni 2016 @ 11:49

    • Det er de! Min venstre arm er fuldt funktionsdygtig – men en bette rosentorns riv kunne få mig ned at ligge😦
      Vi var også overraskede, men okay – en lille ørn og den største ugle …
      Tak. Den nåede så heller ikke at blive truende for mit vedkommende, men man skal altså ikke tro, det går over af sig selv.

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2016 @ 12:00

  5. Dig bange/betænkelig!, nej da, det er da dit falkeblik, så du opfatter den mindste detalje for det fulde overbliks skyld. Bortset fra dunede fugleunger og (døde) hønsefugle, så holder jeg mig på afstand af fugle, så jeg er lettere imponeret af dit mod og tilsyneladende er du en ørn til det.
    God søndag

    Kommentar af Kristine — 12. juni 2016 @ 12:27

    • Modig? Sådan opfatter jeg mig slet ikke, men det er da lidt smigrende … ved ikke, om mine manglende betænkeligheder ved det skyldes, at far havde en kalkunfarm, til jeg var en 8-10 år … en ørn er en dværg ved siden af de store kalkunhaner, han havde.
      Tak, i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2016 @ 13:57

  6. Du er godt nok sej, Ellen. Ville jeg turde? Det ville jeg håbe, men jeg har faktisk aldrig være på et ørnereservat.
    Angående rosen, så fik jeg en patient ind mhp trombolyse, han var konfus og rodende. Alt gik stærkt, der kom tre patienter på en gang, så det var først efter scanningen, som ikke viste en blodprop, at jeg fik tid til at tjekke temperatur og tjekke kroppen, han var højfebril og meget øm når jeg rørte det ene ben. Det viste sig at være rosen, som havde gjort en mand på min alder totalt konfus og desorienteret.Så jo man kan blive hunde hamrende dårligt og det kan ende med blodforgiftning.

    Kommentar af Lene — 12. juni 2016 @ 12:57

    • Som skrevet herover havde min far kalkunfarm engang, og jeg gik frygtløs rundt mellem kalkunhaner, der var næsten lige så høje som jeg selv – om det er årsagen til mit ‘mod’, ved jeg ikke, men jeg havde ikke et sekunds betænkelighed, hvorvidt den ørn skulle holdes af mig eller ej.
      Jeg bliver mere og mere glad for, at jeg reagerede så hurtigt – selv om du påstår, jeg var lidt langsom😉

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2016 @ 14:03

  7. Flotte fugle og do falkonerinde. Den omtalte Missehoved-færge, eller hvad det nu gik ud på, kunne måske hedde M/F alkoner.
    Interessant at rød bemaling kan forveksles med råt kød. Godt med advarslen.

    Kommentar af Jørgen — 12. juni 2016 @ 14:41

    • Missehoved …🙂
      Haha, jeg var ikke klar over, at du går rundt med rød neglelak på tæerne, Jørgen ;-D

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2016 @ 18:08

  8. Altså, Ellen – se da at få det øverste billede rammet ind. Det billede ville dine børnebørn blive meget glade for at få som gave, når du snart kommer derover. Du stikker hende farmor med flere kilometer!

    Du ser bestemt meget rolig og fattet ud i mine øjne.

    Kommentar af Elsebeth — 12. juni 2016 @ 15:20

    • Oh … den tanke er slet ikke faldet mig ind, men du kunne da sagtens have ret!
      Jeg tror jeg vil efterkomme dit forslag – tak for det🙂

      Kommentar af Ellen — 12. juni 2016 @ 18:09

  9. Haha, den ørn på græsset ligner virkelig en meget gnaven og sur gammel mand, så jeg kan godt forstå den lidt betænkelige mine du har på det nederste billede 😆 Den er nærmest ‘the spitting image’ af den ene af de to gamle herrer på balkonen i Muppet Show.
    Jeg synes også du er modig, også i al almindelighed 😉

    Kommentar af fiberfryd — 13. juni 2016 @ 08:10

    • Ja – både ørne og ugler ser altid så skrækkeligt vrede ud, og jeg kan godt se, hvad du mener mht. Muppet Show, men jeg er, så trods af hvad det ligner, faktisk ikke spor betænkelig🙂
      Ih, synes du også? Som sagt, så er det ikke sådan, jeg ser mig selv …

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 09:01

  10. Jeg var sammen med en kvinde i går, der er meget interesseret i natur (hun maler og har et galleri i det nordvestsjællandske). Jeg fortalte hende om dit besøg på Samsø og centeret. Det ville hun bestemt over at besøge.
    Skønne billeder af fantastisk flotte fugle.

    Kommentar af Kisser — 13. juni 2016 @ 08:32

    • Det kan jeg godt forstå hun vil – det er en enestående chance for at få fotograferet de flotte fugle på tætteste hold.

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 09:02

  11. Wauuu.. det er flotte fugle I har oplevet- Vi var engang på Falkonergården i Fredensborg og se deres opvisning med de store fugle. Der var dog ikke mulighed for selv at holde en af dem.

    Kommentar af Inge — 13. juni 2016 @ 14:28

    • Det er jo heller ikke must for at blive imponeret af de store fugle, men bestemt en stor del af oplevelsen for mit vedkommende .-)

      Kommentar af Ellen — 13. juni 2016 @ 15:23


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.