Hos Mommer

7. juni 2016

Fyn er fin, men det er Samsø også

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:04
Tags: ,

Indtil videre ser Samsø fin ud, men jeg tror nok, jeg rent tidsmæssigt gerne ville have haft byttet Tremsbüttel-tilbuddet ud med dette, for to hele og to halve dage på denne lille ø er vist mere end rigeligt til at se det hele, mens vi snildt kunne have brugt et døgn mere i Tyskland.

P1020431

Værelset her på Ballen Badehotel er fint, absolut stort nok og holdt i de søgrønne nuancer, jeg er så glad for, så ingen klager over det herfra.
Eftermiddagen blev brugt på at se Ballen … det er nemt at bo her, da alting er indenfor gåafstand – vi har set byens restauranter, den gamle købmandsbutik og havnen. I den ene af restauranterne hang en tavle ude med DAGEN’S RET skrevet. Ahahh – kridt på tavle … Ellen var lynhurtigt henne ved den og viskede apostroffen ud. Gnæk gnæk. Gad vide, om de lægger mærke til det? En ældre dame gjorde, men hun sendte mig et smil.

P1020438P1020439

Den gamle købmand var en meget hyggelig butik med masser af lokale varer udstillet i den mere nostalgiske stil. Og hvad ser jeg her? Til min store forbløffelse måtte jeg konstatere, at man heller ikke havde styr på apostrofferne i efterkrigstiden, hvilket godt nok kom en hel del bag på mig.
Carstensen i Sønderjylland havde ganske anderledes tjek på stavning og grammatik: Hverken den forbudte apostrof eller te stavet med h i midten. Så faldt jeg lidt til ro igen …

P1020419Tidligere på dagen, på færgen, var jeg også ophidset et kort øjeblik. Jeg ville downloade en app for at få “hele Samsø med på mobilen”. Smart nok, tænkte jeg, men ikke ret længe, fordi jeg så, at appen krævede adgang til mine persondata, mine billeder, min placering og … mine kontakter! Der hoppede kæden af for mit vedkommende – hvad i alverden har mine kontakter at gøre med, at jeg vil downloade noget fra visitsamsoe.dk? No way – så blev det lukket ned uden download, men med mig stilfærdigt grumlende over den slags frækheder.

Nede ved Ballen havn var det heldigvis sjælefredsgivende. Vi så den ene lystsejler efter den anden lægge til for natten … en enkelt gang blev John bedt om at være midlertidig gast og tage imod rebet, der blev kastet ind til ham.

P1020441

At byen er så lille, har ydermere den fordel, at vi kunne nå at se spisekortene på samtlige byens restauranter. I aften bliver det italiensk.

31 kommentarer

  1. Åh det lyder hyggeligt. Og hvor er det en glæde, at du har fundet et par ukorrekte apostroffer (har tjekket at det er dobbelt-f via ordnet.dk, tør ikke andet i dit kommentarfelt). Så er alt som det skal være. Er sikker på, I nok skal få tiden til at gå derude på øen. I kan vel altid tage et smut til den billøse?!

    Kommentar af Liv ☆ — 7. juni 2016 @ 18:40

    • Jamen altså … så har alle mine anstrengelser og brokkerier da ikke været helt forgæves😀
      Ha – ja, om ikke andet, så for at få et billede af den. Med navnet synligt🙂

      Kommentar af Ellen — 7. juni 2016 @ 20:41

  2. Det lyder altså virkelig paradisisk! Dér ville jeg gerne befinde mig sammen med Mand! Håber jeres italienske restaurant er god, og at I får nydt dagene!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 7. juni 2016 @ 18:49

    • Den italienske lod bestemt intet tilbage at ønske, og vi skal nok få nydt alle dagene🙂

      Kommentar af Ellen — 7. juni 2016 @ 20:42

  3. Jeg har aldrig været på Samsø, og det Lyder, som om sådan en lille ø ville være lige noget for folk, der ikke har så let ved at komme omkring – man kommer ikke til at ærgre sig over alt det, man ikke nåede. Jeg må have kigget nærmere på mulighederne, måske også på andre små øer …

    Kommentar af Rasmine — 7. juni 2016 @ 19:46

    • Der går masser af busser rundt – også en veteranbus til 16 passagerer, som desværre er fully booked mens vi er her, men tager man den, kommer man hele øen rundt og får alle de gode historier med oven i købet. Ellers er Læsø også en oplagt mulighed.

      Kommentar af Ellen — 7. juni 2016 @ 20:44

  4. Der skulle ellers være rigeligt at se på og fordrive tiden med derovre. På den sidste dag kunne I tage ud og købe et læs hvide asparges. De kan sagtens holde sig 14 dage i plastikpose på køl. De rå er verdens bedste slik, sprøde, saftige og med en dejlig ærte-smag. Det er dog mange år siden, deres kartofler var noget særligt, synes jeg.

    Kommentar af Elsebeth — 7. juni 2016 @ 19:49

    • Fru Zaupper nævnte også de hvide asparges, og vi har fundet et sted at købe dem.
      Enig i det med kartoflerne – vi fik nye samsøkartofler her til aften, men det var godt nok ikke noget at skrive hjem om – de er meget bedre andre steder i landet.

      Kommentar af Ellen — 7. juni 2016 @ 20:48

  5. Så er I da fri for at slæbe kartofler med hjem fra Samsø. I kan sagtens være heldige at finde nogle med meget mere smag og til en lavere pris i en bod ved vejen ovre på Sjælland.

    Kommentar af Elsebeth — 7. juni 2016 @ 21:45

    • Ja … det er den kedelige kendsgerning.

      Kommentar af Ellen — 8. juni 2016 @ 09:10

  6. Hvis ikke man kan få – GODE – samsøkartofler på Samsø, så er verden da helt af lave. Jeg har aldrig været på Samsø, så fortæl, hvad jeg er gået glip af. Er det en ø i egentlig drift eller mere et stort frilandsmuseum?

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. juni 2016 @ 09:53

    • Det kom da også lidt bag på mig, men Samsø har åbenbart valgt at satse på den forkerte sort🙂
      Det er en nuser lille ø med smukke landskaber og fine huse – mit indtryk er dog nok mere det første end det sidste; jeg opfatter i hvert fald ikke øen som ét stort frilandsmuseum. Jeg er lidt ærgerlig over, at vi kommer til at gå glip af veteranbusturen (fully booked). Ikke fordi det er en veteranbus, men fordi vi ville have fået en masse historie(r) med undervejs.
      Her er fredeligt og afslappende, og folk er venlige … mere kan jeg ikke rigtig sige endnu.

      Kommentar af Ellen — 8. juni 2016 @ 10:12

  7. Sikke et fint og nysseligt værelse I har fået.. Jeg fik super lækre samsø kartofler i golfklubben i går..🙂

    Kommentar af Inge — 8. juni 2016 @ 10:55

    • Det var da godt – de har måske være mere friske end dem vi fik🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 07:33

  8. @ Fruen i Midten – Samsø er en usædvanlig driftig ø. Om det er jorden, der er blevet udpint af den intensive kartoffeldyrkning, eller sorten er blevet udskiftet, kan jeg ikke sige – men ‘Samsø-smagen’ er forduftet for flere år siden.

    Kommentar af Elsebeth — 8. juni 2016 @ 11:32

  9. Det er groft med den app, men rart du tager hensyn til dine kontakter.
    Jeg har aldrig været på Samsø, og det er måske meget godt. Vi fik for et par måneder siden en brochure fra Visit Samsoe med vores avis, og den gav os heller ikke lyst til at tage dertil. Måske en weekend, men så heller ikke mere. Hvis der kommer flere indlæg om Samsø fra dig, kan jeg jo altid skifte mening.
    Jeg har heller ikke været på Læsø, men det har jeg egentlig mere lyst til.

    Kommentar af Kirsten — 8. juni 2016 @ 18:11

    • Samsø er skam fin nok, men den er hurtigt overset, så et par dage vil være nok. Læsø kan man sagtens nå på en enkelt dag.

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 07:35

  10. Godt at vores kartofler stadig smager af noget, hvis jeg selv skal sige det😉 I får set meget af Danmark og verden i disse år, dejligt at følge med i det. Nu vil jeg drikke min te uden h og satse på at gemalen kommer hjem med læssevis af slik og chokolade, så jeg kan holde energiniveauet oppe til jeg er færdig med forberedelserne til i morgen. God aften til jer og må I få en dejlig dag i morgen.

    Kommentar af Lene — 8. juni 2016 @ 21:22

    • Jeres kartofler er rigtig gode!
      Haha Lene, du er en uforbederlig slikmund🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 07:36

  11. Det lyder hyggeligt, og værelset ser så fint ud med dejlige farver. Jeg har ikke været på Samsø, så du giver mig indtryk af øen. God fornøjelse resten af tiden.

    Kommentar af betty — 8. juni 2016 @ 23:30

    • Ballen badehotel er udmærket, og det er Samsø også🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 07:37

  12. Det var vel brødrene Kjeldahl, som satte det med “nye” kartofler i system på Samsø, hvorved man kunne masseproducere til supermarkederne.
    Prisen var, at dette med friskopgravetheden gik fløjten. Den skal naturligvis findes hos de tusinder af boder rundt omkring eller i egen have.
    http://fodevarewatch.dk/Fodevarer/article6888360.ece

    Der er intet specielt ved jorden på Samsø. Den er dannet af den samme istids aflejringer, som resten af Østdanmark.
    Samsøs fordel er kystklimaet; men kystnærhed har I jo også, hvor I nu bor. I kunne -om nogen- lave tidlige og velsmagende nye kartofler i haven.

    Kommentar af Farmer — 9. juni 2016 @ 05:00

    • Tak for artiklen.
      Der er ganske rigtigt intet som helt nyopgravede kartofler, men sorten har også noget at sige, efter min erfaring.
      Vi har desværre ikke have nok til også at have køkkenhave.

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 07:40

  13. Håber da at Samsø præsenterede sig bedre end de berømte kartofler åbenbart gjorde. Værelse og og havneidyl ser rigtigt hyggeligt ud.
    Men nok generelt et problem for øerne. Man ser de specielle ting, nyder naturen… og så er man klar til at tage hjem! Det var vores oplevelse af Læsø… og så har jeg en hang til at kunne køre væk, når det passer mig, uden at skulle vente på en færge!

    Kommentar af Anne Holtegård — 9. juni 2016 @ 17:20

    • Det er især det med færgen, helt enig – det, at man ikke lige kan komme afsted igen, når det passer en.
      Ellers er Samsø fin nok🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 07:41

  14. Hvilket dejligt værelse.
    Jeg synes nu nok, man kan bruge flere dage på Samsø. Men vi havde selvfølgelig også to små børn med (1 i klapvogn) og camperede. Jeg husker øen for mange smukke natursteder og idylliske byer. Jeg kan anbefale Nordby Bakker og selve Nordby, hvor man også kan komme op i et Kardemommeby-lignende tårn. (Jeg tror, det er Nordby, der har det idylliske gadekær og tårnet).
    Men I er måske næsten hjemme igen.

    Kommentar af conny — 9. juni 2016 @ 23:06

    • Det var også det, vi faldt mest for: De smukke og kuperede landskaber og småbyerne med de fine, smukke, søde huse. Tårnet var vi ikke oppe i, men Nordby Bakker, Møgelskår og Issehoved besøgte vi.
      Og ja, vi er hjemme igen🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 07:44

  15. Samsø er dejlig og i bil er den hurtig overset. Det mest bemærkelsesværdige i mine øjne, er alle de marker med ærter, kål, rødbeder, asier, frugtbuske og meget andet. Ikke så underligt at man ser Samsøprodukter på glas alle vegne. Vi brugte nogle dage til at cykle rundt ude i de små kroge hele vejen rundt om øen. Selvom der er dejligt der, så mener vi at have set det hele, men sådan har jeg det med alle de små øer.

    Kommentar af Pigen fra landet — 10. juni 2016 @ 07:12

    • Ja, den er hurtigt overset, og selv på cykel kan det ikke tage lang tid. Vi så nu flest kartoffelmarker, men da vi også så en marmeladefabrik, må der jo givetvis være en masse frugt også🙂
      Det er så fordelen ved de små øer: Man behøver kun at komme der én gang …

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 07:46

  16. Det lyder som det har været fint at trisse rundt på øen. Jeg ser John er fuldbefaren matros!

    Kommentar af Jørgen — 10. juni 2016 @ 20:45

    • Det var fint nok, og John kunne i hvert fald godt bruges som trosseindfanger🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 21:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.