Hos Mommer

3. juni 2016

Ublide blider i en blid brise

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:57
Tags: ,

P1020361P1020362Blide, trebuchet, catapult … en blide er ikke særlig blid, men ordet kommer så også fra fransk og betyder noget med at kaste.
Vi lod os, på trods af mit svar i går til Kristine, alligevel inspirere af hendes forslag om Middelaldercentret – specielt pga. Annas og Aubreys store interesse for How to Train Your Dragon og hele deres opbygning af byen Berk. Middelalderen er selvfølgelig ikke lig med vikingetiden, men der er overlap, fordi førstnævnte afløste sidstnævnte.
Det var især bliden, der lokkede … Aubrey har bygget sin egen catapult derhjemme, men den har visse fejl; bl.a. en tilbøjelighed til at ramme afskyderen i hovedet, så han var på udkig efter tip til forbedringer. Blev dog temmelig overrasket, da han så størrelsen på de to, de kunne præstere i Middelaldercentret og var klar over, at der vist var lang vej endnu, inden han havde en rigtig krigsmaskine. Til gengæld har han opfundet en axapult, som man sikkert godt kan gætte formålet med.

P1020382

Som vi havde regnet med, måtte man gerne hjælpe til med at trække den lille blide i kastestilling, og mine tre englændere var ikke længe om at stille op.
Aubrey tog det dybt seriøst, kunne man se på hans ansigtsudtryk.
Den store blide skulle trækkes i kastestilling ved, at man trampede rundt i ‘hamsterhjulet’, men til det deltog kun indvånerne fra landsbyen.
Den lille dreng gjorde store øjne, da han så, hvor langt de to store, runde sten blev slynget ud i Guldborgsund – og vi var alle imponerede over, hvor højt og langtrukkent et wuusssccchhhh, kasteslyngen kunne præstere.

P1020375P1020378

Der blev trukket vand op fra brøndens dyb, og noget af ridderudstyret blev afprøvet.
Desværre er der ikke ridderturneringer om fredagen, men det var altsammen interessant nok endda.
Jeg har aldrig oplevet så få besøgende – vi var kun omkring 20 i det store Middelaldercenter – hvilket må have været lidt kedeligt for dem, der arbejdede på stedet, men så meget mere givende for os, for de havde masser af tid til os og vores mange spørgsmål.
Det var varmt. Meget varmt. Ualmindelig varmt, så ved 14-tiden havde vi fået nok og satte kursen mod Præstø, hvor vi viste børnene det magiske springvand, som kan kontrolleres. Det var selvfølgelig vældig skægt, og en af os blev, til de fire andres stoooore overraskelse, meget våd. Ikke helt med vilje, troede man nok, men personen hævdede, at det var skønt at blive kølet lidt af. Det var vi såmænd heller ikke i tvivl om …

P1020393P1020394

Inde på Præstø hovedbanegård havde et andepar placeret sig i et noget mindre springvand. Vi undrede os lidt, men ænderne har tilsyneladende ment, at denne smule vand var bedre end ikke noget vand.

P1020397

12 kommentarer

  1. Dejligt, at I havde en god oplevelse. Og så lidt sprognørderi: “Vi lod os, på trods af mit svar i går til Kristine, alligevel inspirere …”. Dit svar indeholdt en begrundet afvisning af mit forslag. Det var vel ikke din afvisning af mit forslag, der inspirerede, men mit forslag?
    Fortsat god fornøjelse (også med at lære knægten om en kugles bane, så han ikke får egen sten i i hovedet).

    Kommentar af Kristine — 3. juni 2016 @ 22:42

    • Sprognørd 1 (mig) er ikke enig med sprognørd 2 (dig): Jeg skriver, at vi lod os inspirere af dit forslag på trods af mit [negative] svar til dig. Jeg kan ikke se, hvad der skulle være galt her.
      Han har skam lært om kuglers bane – det gjorde han første gang, han hoppede ned på sin hjemmelavede katapult😀
      Men når nu vi er ved sprognørdernes rettelser, så hedder det ikke “Det blev surt for dem og jeg”, men “Det blev surt for dem og mig”. Prøv at være alene … du ville aldrig sige “Det blev surt for jeg” – og hvis ‘jeg’ havde været rigtigt, skulle det have heddet ‘de og jeg’🙂 – jeg tror oven i købet, du selv har været efter mig med netop denne type fejl😉

      Kommentar af Ellen — 3. juni 2016 @ 22:58

  2. Selv jeg havde valgt ’tilfældigvis’ at blive våd, for at køle lidt af! Jeg er imponeret over jeres aktivitet i varmen og kan godt forstå, at det ellers dejlige Middelaldercenter var noget affolket. Jeg kan højst drive det til at gispe lidt i skyggen. (Og ja, jeg må gerne ‘klage’, for det her vejr er en plage for mig, selv om mange holder meget af det).

    Kommentar af fiberfryd — 4. juni 2016 @ 08:22

    • Det er også for varmt til mig! Allerede nu har vi 24°, så jeg kan slet ikke holde ud at være i solen … så jo, du må gerne både klage og gispe🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2016 @ 10:15

  3. Det lyder som en vidunderlig dag! Mine poder er også vilde med ‘Hvordan man træner sin drage’, de ku’ nok også nyde godt af nogle tips og tricks!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 4. juni 2016 @ 09:24

    • Dine poder ville sikkert nyde at tilbringe en halv dag i Middelaldercentret – det er stort for små drenge at se en rigtig blide blive klargjort og affyret.
      Sjovt, som den dragetræning har fanget mange børn.

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2016 @ 10:17

  4. Vi så trebuchet blive gjort klar og affyret i sommer på les Beaux-en-provence. Jeg erindrer nu ikke ordet blide blev brugt der. Og de skelnede også mellem katapult og trebuchet ud fra størrelsen. Jeg er imponeret over at I kommer af sted. Men sikke en skøn oplevelse sammen.

    Kommentar af Lene — 4. juni 2016 @ 18:04

    • Jeg tror dem, når de siger, at blide kommer fra fransk, men det er nok et så gammelt fransk, som bliden i sig selv er.
      Det er et imponerende syn at se den blive affyret, synes jeg – hver gang … dette var vist fjerde gang.
      I dag kapitulerede jeg og lod alle børnene tage på stranden. Uden mig🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juni 2016 @ 21:03

  5. høhø…. Præstø hovedbanegård..🙂 Det er en flot bygning må jeg sige, kommer der stadig tog til Præstø..??

    Kommentar af Inge — 6. juni 2016 @ 10:29

    • Nej – gid der gjorde, men banen blev nedlagt i 1961.

      Kommentar af Ellen — 6. juni 2016 @ 10:54

  6. Det lyder som det har været en god dag. Håber ikke en kajakroer fik en ublid blidesten i hovedet.

    Kommentar af Jørgen — 10. juni 2016 @ 20:56

    • Det var det, og nej, jeg tror de lokale kender affyringstiderne🙂

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2016 @ 21:03


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.