Hos Mommer

31. maj 2016

En udbrændt oliebrænder

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:50
Tags: , ,

Man kan altid finde noget at bruge penge på i et hus, der har næsten 240 år på bagen, og kan man ikke selv finde på noget, skal andre nok klare opgaven for én.
De penge, der er sjovest at bruge, er naturligvis dem, der investeres i haven, og, selv om det måske var mange penge, var det også sjovt at bruge dem der gik til renoveringen, fordi vi kunne se den kæmpestore forskel, det gjorde.
Penge, der er knap så sjove at komme af med, er fx dem til en ny oliebrænder.
En gang om året kommer der en ‘oliefyr’ og går systemet igennem. Det er lovpligtigt, og jeg kunne se i mit regnskab, at han sidste år var her 1. juni, så han har styr på sine kunder og er ret præcis.
Dengang sagde han, at brænderen ikke havde det så godt; at han godt turde lade den køre et år mere, men at vi skulle regne med, at den snart stod til udskiftning.
Denne gang sagde han, at den nu har en stor risiko for at ‘sætte sig’ (oliefyrens udtryk … aner ikke, hvad det betyder) til vinter. Kender man den mindste smule til Murphys love, ved man, at det vil ske i en periode med ekstrem frost, og at oliefyren ikke lige har tid til at komme samme dag.
Han havde en brænder liggende i bilen og kunne oplyse os om, at hvis han skiftede den her og nu, ville vi kun skulle betale for den og ikke for eftersynet, som koster 2200 kroner. Valgte vi at skifte den senere, skulle vi betale det samme for brænderen, men selvfølgelig derudover også for dagens serviceeftersyn.
Så sjovt synes jeg som sagt heller ikke det er at bruge penge, så beslutningen om at spare 2200 kroner hørte ikke til i den vanskelige ende af skalaen.
Brænderen er 20 år gammel, så det er vel reelt nok. Jeg kan læse mig til, at oliefyr kan blive op til dobbelt så gamle, men jeg ved ikke under hvilke omstændigheder, lige som jeg heller ikke ved, hvor meget denne har kørt for de forrige ejere. Finn sagde, at han aldrig brugte brændeovnen, så der blev åbenbart kun kørt på oliefyr.
I hvert fald må vi gå ud fra, at denne brænder holder vores tid ud i dette hus, og den er formentlig så meget mere effektiv end den gamle, at den kan tjene sig selv hjem i sparet olie inden for nogle år.

afrejse 31 maj

Jeg er til gengæld overhovedet ikke udbrændt, hvilket er ganske udmærket, for om nogle få timer lander tre af de mennesker, jeg holder allermest af, i Kastrup lufthavn.
Tim skrev: image og sendte mig billedet fra Terminal 5, hvor især Aubie ser ret begejstret ud.
Nu må jeg se, om jeg får et ordentligt knus i lufthavnen, eller vi skal vente til under mere private forhold, når vi er kommet hjem.
Da de var her til jul, ville han helst slet ikke krammes; det var dog gået over igen, da jeg var der for få uger siden, men det er stadig pinligt at vise den slags intimiteter i fuld offentlighed.
Det respekteres naturligvis – jeg ser ingen grund til at tvinge den slags igennem, hvis det betyder noget for knægten. Det er jo ikke fordi han ikke er glad for at se os.
Anna er fuldkommen ligeglad; hun flyver mig omgående om halsen og bliver hængende der, til jeg næsten ikke kan bære hende længere – alt mens Aubie kigger den anden vej og tydeligvis er lidt flov på søsterens vegne.

26 kommentarer

  1. Årh hvad, hvor er det herligt med egern og alting🙂
    Og mht. brænderen, som jeg ikke aner hvad er eller hvad det bruges til eller noget som helst andet, så var det da fint at han lige havde en ude i bilen … måske havde han husket ’tilstanden’ fra sidste år. En sådan oliefyr er vist ok at have som fast leverandør af eftersyn und Alles.
    Nyd de der egern nu de (endelig) er her. Offentlige krammere eller ej😉

    Kommentar af Liv ☆ — 31. maj 2016 @ 16:30

    • Årh hvad, det er bare så dejligt🙂
      Jeg er heller ikke faglig ekspert, men jeg gætter på, at brænderen er den, der afbrænder olien, som varmer vandet op til radiatorerne – og ja, jeg tror vores oliefyr er okay.
      Jeg fik søreme et kram i lufthavnen, så der er fremskridt – og jeg nyder!

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2016 @ 21:59

  2. Til lykke med den nye brænderenhed. Dem må man gerne blive ved med at skrifte EFTER den 1.7.2016 (iflg. Sdbg. Kommune). Men kedlen må man ikke skifte efter denne dato, så det er da godt, at I lige har haft eftersyn og fået godkendt den.

    Det er meget underligt, at jeg ved et tilfælde skulle opdage sidste frist for skift af kedlen. Min vvs-mand og hos kommunen er meget utilfredse med, at der er blevet sat en dato, inden der er kommet endelig besked fra EU – det er ikke helt gennemtænkt, men heller ikke første gang, de klumrer i Folketinget/regeringen.

    Jeg ville have mavepine af bare spænding, hvis det var ‘mine’, jeg kunne hente i lufthavnen i dag. Det kan kun blive godt. Min den ældste er 17 år og ikke det mindste forbeholden mere. Der var lige et par år. Nu får jeg et stort knus og kys lige på munden, også når der er ’tilskuere’. Mon det er pigebestemt at være ‘mormor-pjokket’. For mig kom min mormor lige efter Vorherre.

    Kommentar af Elsebeth — 31. maj 2016 @ 18:37

    • Det kommer an på, hvor du bor – man må godt skifte kedlen også, hvis man bor i et område uden fjernvarme eller naturgas, hvilket vi gør, så vi bestemmer helt selv. Men har du en af delene, er det rigtigt, at du ikke må skifte dit oliefyr med et andet oliefyr.
      Jeg fik også et kram i lufthavnen i dag, så han er åbenbart ved at være forbi pinlighedspunktet, men det kan godt være, at piger måske er mere til mormødre end drenge er. Jeg holdt dog mere af min farmor, men det skyldtes måske afstanden – farmor kunne jeg se, så tit jeg ville, mens mormor boede på Lolland og derfor var langt væk. På den anden side bryder mine børnebørn sig ikke meget om deres granny, som bor i samme landsby …

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2016 @ 22:12

  3. Nu har du dem nok i favnen og er klar til nydning, rigtig god ferie sammen🙂

    Kommentar af Lene — 31. maj 2016 @ 19:01

    • Ja, jeg har – bortset fra, at alle var trætte og nu er gået i seng, så vi kan få en masse ud af dagen i morgen … men jeg stornyder alligevel, for det er dejligt bare at vide, at de er i huset🙂

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2016 @ 22:13

  4. Jeg har en Ding-Dong-gasledning lige uden for min indkørsel. Men da Sønderborg Kommune vil udfase al fossilt brændstof pr. 2029, hører jeg faktisk til samme gruppe som jer. Der kommer ikke fjernvarme her de første mange år, om nogensinde.

    Det var sandlig dejligt at høre; et godt knus er nu det bedste. Mon ikke det er sådan, at børn holder meget af bedsteforældre, hvis de ellers kan opføre sig ordentligt – altså viser de holder af dem og ikke kritiserer og retter på dem hele tiden, men er varme og kærlige mennesker.

    Kommentar af Elsebeth — 1. juni 2016 @ 03:11

    • Så gælder det vel også for dig, at du gerne må udskifte kedlen?
      Jo, sådan er det nok; jeg kunne ikke drømme om at kritisere dem – og jeg tror netop, at engelske granny har meget travlt med at tro, at hun bør opdrage på dem, når de er sammen. Tim tager stor afstand fra sin strenge, klassiske, engelske opdragelse med kostskole fra ganske lille og en mor, der egentlig ikke rigtig synes det var sjovt at have små børn. Han elsker sin danske kone og den danske mentalitet.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 08:54

  5. Herligt ordspil med “oliefyr”. Og hvor er det skønt, at du nu atter har englænderne i huset. Hvor længe bliver de denne gang?

    Kommentar af Stegemüller — 1. juni 2016 @ 07:20

    • Hehe, ja ikke … Sørens tandlæge hedder Steen, og det gør Johns optiker også – gæt hvad vi kalder dem😀
      De rejser hjem igen på søndag.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 08:55

  6. Intet holder evigt.. heller ikke oliebrændere..
    Til gengæld er jeg sikker på I hygger max lige nu, hils dem og nyd samværet og det fine vejr.🙂

    Kommentar af Inge — 1. juni 2016 @ 11:08

    • Hilsnen er videreført, tak. Vi nyder/har nydt og vi er trætte efter lige at være kommet hjem fra en lang dag i Tivoli🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 22:05

  7. Der er heldigvis intet, der tyder på, at mit oliefyr vil takke af i min levetid. Så det må blive andres problem til den tid. Jeg købte et godt fyr for 12 år siden og fik (jaja, fik og fik – formedelst godt 45.000 kr.) en ny olietank for få år siden. Der er nok endda at bruge penge på, huset fylder 100 år i 2020.

    De børn ville vist helst, at det var hende, der boede langt væk. Det siger sig selv, at det ikke kan være rart at have en farmor, der ikke VIL holdes af.

    Kommentar af Elsebeth — 1. juni 2016 @ 14:13

    • Jatak, der er altid nok at bruge penge på i et gammelt hus, men hvad søren – det er jo også skønt at bo i, og det er i det mindste noget, man ved, det med udgifterne.
      Hun vil skam gerne holdes af, og det er slet ikke gået op for hende, at hun gør noget forkert!

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 22:07

  8. Jeg tror oliefyren havde en pointe – og prisen taler jo for at det var en god forretning for både jer og ham. OK efter 20 år. Vi skiftede et oliefyr fordi et nyt ville bedre økonomien – men det nye fyr bevirkede at røgen blev køligere og så måtte vi få “isokern” for løbesod. Det var heller ikke så dyrt når man har penge.

    Jeg bliver helt glad ved sidste del og billedet af “squirrels” – Gog fornøjelse til jer!

    Kommentar af Donald — 1. juni 2016 @ 14:16

    • Haha – der er godt nok ikke ret meget, der er dyrt, når man har penge [nok]😀
      Tak – Tivoli har haft fornøjelsen af besøg af egern med bedsteforældre i dag …

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 22:09

  9. Nyd dine egern, med eller uden knus.

    Kommentar af Tina - omme i London — 1. juni 2016 @ 14:17

    • Tak, det gør jeg – og det blev med knus🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 22:16

  10. Håber I kan holde varmen til vinter… Nu har I da gjort hvad I kunne!
    God fornøjelse med gæsterne… Der må nydes og ydes kram efter behov og lov!

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. juni 2016 @ 18:22

    • Det bliver vist heldigvis ikke noget problem at holde varmen.
      Tak – jeg tror nok, det mest er mit behov mht. de kram, men alene det, at han frivilligt er gået med til det, er et stort skridt på vejen🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 22:18

  11. Hehe med kælenavnene for tand og øjenlæge! Jeg fryder mig ved tanken om, at du er omgivet af “de bedste”. Tims mor er da bare så engelsk så engelsk, og det er mest synd for hende. Enjoy! kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 1. juni 2016 @ 18:50

    • Ja, ikke? Navnene er oplagte, men søde.
      Hun kan simpelthen ikke blive mere engelsk. Jeg kan egentlig godt lide hende, men hun er virkelig for meget en gang imellem; bl.a. kolossalt snobbet.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 22:20

  12. Jubii, Aubiekram 😀👍
    Jeg er sikker på I alle fem hygger til den store guldmedalje; hils endelig mange gange. At nyde det behøver man jo ikke bede jer om, det klarer I jo hver eneste dag.

    Kommentar af fiberfryd — 2. juni 2016 @ 08:27

    • Ja, det var dejligt, at han er ude over pinlighedsstadiet🙂
      Hehe, sødt sagt, men du har jo ret, og jeg har hilst, tak.

      Kommentar af Ellen — 2. juni 2016 @ 10:42

  13. Godt det kun er brænderen der er udbrændt – måtte I få nogle forrygende dage …

    Kommentar af Jørgen — 3. juni 2016 @ 07:13

    • Tak … ja, for vores vedkommende er det sjældent gjort med bare at udskifte en reservedel🙂

      Kommentar af Ellen — 3. juni 2016 @ 09:29


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.