Hos Mommer

30. maj 2016

Oldtidsvejen var oversvømmet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:12
Tags: ,

Det lovede skybryd i går eftermiddags lod vente på sig, så vi blev enige med Inge og Hasse om, at vi ville forsøge at finde den oldtidsvej, som skilte ikke så langt fra os viser hen til.
‘Skybruddet’ gav tre mm i løbet af natten, og jeg kan forstå på andre, at det ikke rigtig blev til noget andre steder heller. Det er nu tredje gang, de lover det i vores område, men hvor der er kommet ingen eller meget lidt regn. Det minder efterhånden lidt om ulven kommer.

P1020294

imageVordingborg Kommune har i samarbejde med Kulturarvssstyrelsen (KUAS) i 2009 foretaget en omfattende oprensning af vejens stenlægninger, så de nu igen fremstår synlige for den besøgende. Hulebækken danner som i oldtiden stadig en grænse – i dag mellem Vordingborg og Næstved Kommuner.

Pia kunne fortælle, at hun har set den, men det kan man ikke mere. Pia fortalte også, at det kommunale vedligehold, som hendes Allan engang bidrog til, er sparet væk.
Jeg synes ikke det er særlig smart, at den er misvedligeholdt til usynlighed, når nu oldtidsvejen Broskovvejen ca. 5 km. nordvest for Præstø hører til blandt de bedst bevarede forhistoriske vejanlæg i Danmark. Googler man den, er der 322 hit, så det bør ikke få lov til at stå hen på denne måde.
Det kunne godt være manglende pleje og/eller mangel på oprensning af bækken, der er årsag til oversvømmelsen af den gamle vej, for med et vandløb (Hulebækken) i umiddelbar forlængelse af denne sø, burde der være afvandet nu – det er længe siden det har regnet her i området.
Da jeg tog Google Earth, som hævder, at billedet er taget i år, er der ikke oversvømmet … jeg tror dog ikke på, at billederne er fra i år, for når jeg muser videre op til vores eget hus, er luftfotoet fra før vi overtog huset i sommeren 2014.

Oldtidsvejen (6)

Nå. Vi fik da gået en tur i et dejligt og fredfyldt landskab, så helt spildt var udflugten ikke. Vejret og selskabet var ligeledes upåklageligt, så nu mangler vi bare opskriften på Fru Zauppers gode konfektkage, som i virkeligheden hedder hvid chokoladebrownie. Jeg har skrevet den originale opskrift, men pga. det store arbejde det er at lave den, ganger jeg altid portionen med to, hælder den i en 20 x 40-form og bager den i 35 minutter. Den er fryseegnet, og jeg deler den i seks stykker, som hvert igen bliver delt i ni firkanter.
175 g smør • 165 g hvedemel • 1 tsk bagepulver • 190 g sukker • 60 g brun farin • 2 æg • 2 tsk vanillesukker • 150 g mandler • 200 g hvid chololade • revet skal fra ½ appelsin (jeg bruger citron) • 100 g mandelmel.
• Hak mandler og hvid chokolade groft og riv appelsin/citronskallen fint • Smelt smørret og lad det afkøle et øjeblik • Bland mel og bagepulver i en skål • Pisk smør, sukker og farin godt sammen • Pisk derefter æg og vanillesukker i og derefter igen melblandingen • Vend den revne frugtskal, de hakkede mandler og ditto chokolade i dejen sammen med mandelmelet (brug en røreske) • Fordel dejen i en bageform på 20 x 20 cm og bag i ca. 25 minutter, til overfladen skinner, men kagen stadig virker en smule ubagt • Når kagen er helt afkølet (gerne til næste dag), samler den sig og får en let fugtig, konfektagtig konsistens.
Der står, at den skal drysses med flormelis inden servering, men det gør jeg ikke. Kagen ser kedelig ud, men den smager skønt og meget syndigt.
Bon appetit!

16 kommentarer

  1. Ih, hvor tiden dog iler😉 De der ‘par år’ jeg skrev om i går, er altså næsten 6 år siden , har jeg lige fundet ud af. Jeg tillader mig at lægge et link til mit indlæg om emnet. https://pigenfralandet-pia.blogspot.dk/2010/08/camping-og-friluftsliv.html
    Her kan man tydeligt se den smukke Oldtidsvej.
    Kagen kan vi varmt anbefale, og nej, der skal ikke flormelis på😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. maj 2016 @ 16:57

    • Det er et virkeligt godt billede af oldtidsvejen i dit indlæg – gad vide om vi nogensinde får den at se så fin?
      Kender godt det med, at tiden flyver lige en anelse for hurtigt!
      Tak, og nej, den mangler overhovedet ikke sukker🙂

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 17:13

  2. Tak for opskriften!

    “misvedligeholdt” – va’ mæ’ misligholdt …

    Kommentar af Elsebeth — 30. maj 2016 @ 18:29

    • Poetisk frihed – det var med vilje, jeg skrev forkert, som kontrast til ‘vedligehold’ i sætningen før🙂

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 20:06

  3. Det ku’ da godt være, at jeg sku’ prøve at kaste mig ud i den opskrift på et tidspunkt?! Det lyder som noget, jeg rent faktisk godt kan klare, mine begrænsede evner på den front taget i betragtning….

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 30. maj 2016 @ 18:45

    • Det vil jeg vove at påstå, at du kan – den er ikke svær, bare besværlig🙂

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 20:07

  4. Det er altså synd, at den vej ikke bliver vedligeholdt, når man nu i 2009 gjorde det store arbejde med at få den gjort synlig igen. Det er jo alt sammen spildt nu, men det ville have været billigt at gøre bare lidt hvert år.

    Kommentar af Stegemüller — 30. maj 2016 @ 19:58

    • Ja, det er synd, og vi er enige, men sådan tænker man desværre ikke indenfor det offentlige.

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 20:07

  5. Vi burde have råd til at vedligeholde et så væsentligt stykke af Danmarks historie. Men det er vel i trit med den historieløse tid vi lever. Det er mærkeligt man ikke kan finde ud af at prioritere en lille smule anderledes og klare dette, som måske bure være på finanslovn og ikke kun på det kommunale budget.
    Tak for opskriften.

    Kommentar af Jørgen — 30. maj 2016 @ 21:13

    • Ja, hvis den oldtidsvej virkelig er en af de ældst kendte i DK, så burde den på en eller anden måde være mere sikret på at blive bevaret. Jeg er dog ikke helt enig i, at vores tid er historieløs; tværtimod er der landet over mange tiltag til at gøre historien mere nærværende og spændende. I Vordingborg kommune, som ‘ejer’ oldtidsvejen, kan vi tage Gåsetårnet som eksempel – måske husker du, da jeg skrev om det: https://mommer.wordpress.com/2015/01/19/skal-vi-ikke-foretage-os-et-eller-andet/

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 21:38

      • Jeg husker fint du skrev om Gåsetårnet. Når jeg skriver historieløs går det mere på den usammenhængende undervisning i historie, jeg har indtryk af praktiseres i skolerne. Derved mistes muligheden for at forstå ting og sager i sammenhæng. Min datter lærte i sin tid om Vikingerne og et eller andet mere nutidigt. Sølle. Tilsvarende lærtes intet om hvor hvad ligger i Danmark osv.

        Kommentar af Jørgen — 31. maj 2016 @ 08:18

        • Okay, jeg havde ikke gennemskuet, hvad du mente. Jeg ved stort set ingenting om dagens danske folkeskole – andet end det jeg hører i medierne, men har ingen erfaring tæt på. Jeg kan ikke rigtig huske hvordan det var, da C gik i skole, men jeg har på fornemmelsen, at hun på det punkt er som sin mor: Historie er noget, der først blev interessant, da man havde rundet de 30. Dog kan jeg godt huske, at hun intet anede/lærte om “hvor hvad ligger i Danmark”.

          Kommentar af Ellen — 31. maj 2016 @ 09:34

  6. Ja det er lidt øv, at der ikke længere er afsat midler til vedligehold af oldtidsvejen, jeg klikkede ind på Pias link for at se hvor flot den kunne være.🙂
    Kagen ER slik og super lækker..

    Kommentar af Inge — 31. maj 2016 @ 09:44

    • Vi er naturligvis helt enige; sådan ville vi vist alle fire gerne have haft set den – og det hjælper nok ikke at henvende sig til Vordingborg kommune. På den anden side kan det heller ikke skade …
      Tak – ja, det er en god opskrift🙂

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2016 @ 09:57

  7. Det er samme problem vi har her ved Tibirke med et lillebitte stykke oldtidsvej. Det er registreret og en ny istid vil under alle omstændigheder fjerne alle minder om landskabet her, men pointen er at vejen kan have været – mest sandsynligt har været – en rigmands visning af sin magt til at lave noget stort (der var halvanden meter grus i vejkronen her) og vejen var formentlig anlagt for at man kunne komme tørskoet til et offersted, en slags stenalderkatedral.🙂

    Jeg læste lidt om kommentarerne om at være historieløs eller ikke, og om gåse-tårnet. Det vigtigste er at man registrerer og at der er gode forskningsbiblioteker. Jeg tror ikke man kan vedligeholde alle fortidsminder.

    Kommentar af Donald — 1. juni 2016 @ 14:24

    • Næh, det vil nok være vanskeligt rent økonomisk at vedligeholde alle fortidsminder, men hvis man ikke synes man har råd til det, så burde man undlade at reklamere for det i det omfang, det bliver.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2016 @ 22:02


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.