Hos Mommer

29. maj 2016

Opskrifter på en god dag

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:22
Tags: ,

Pyh, det var godt at få luft i går. Tak for alle de gode kommentarer!
Min søde chef hævdede, at jeg aldrig ville få mavesår eller stress, fordi jeg aldrig brændte inde med noget, men fik tingene frem i lyset og sagde fra, når jeg havde for meget at lave. Det er ikke helt rigtigt, men heller ikke helt forkert.

Marinerede lammemørbrad

I dag bliver en god dag, for når dette indlæg udgives, er Inge og Hasse ankommet. Alene det gør det jo til en god dag, men jeg har tænkt mig at bidrage yderligere til den ved at servere grillede, marinerede lammemørbrad i aften. Hertil krydderkartofler (= nye kartofler bagt med frisk løvstikke, esdragon og brøndkarse, plus lidt olivenolie, salt og peber) og en salat med en lækker dressing, jeg lige har opdaget.
Én lammemørbrad til hver er ikke nok, så jeg laver også to lammeskanke, som bliver overhældt med rødvin og rosmarin og sat i ovnen ved 130° i tre timer. Det fik jeg en smagsprøve af hos Menu-slagteren i forgårs, og det var intet mindre end himmelsk mørt og velsmagende. “Bare brug den billigste rødvin, du kan få – det bliver godt under alle omstændigheder.”
Jeg kan godt lide hans usnobbethed vedrørende rødvinen. Det er vist gået lidt af mode igen, men for år tilbage prædikede tv-kokkene altid, at man skulle bruge samme vin i maden, som man drak til den. Jeg fik hver gang sådan en lyst til at lade de kokke blindsmage, for jeg turde godt vædde på, at de ikke selv kunne smage forskel, og hvem er så fjollet at komme en hundedyr vin i maden?
Når de to kommer, er standarddesserten forskellige oste, og dertil et nybagt maltbrød.
Til kaffen er der Fru Zauppers fantastiske konfektkage. Den tager 100 år at lave, men hvis jeg laver dobbelt portion, bliver der seks portioner til fryseren ud af det, for man kan kun spise et meget lille stykke. Den er virkelig heftig og al ulejligheden værd!
Det skal nok blive godt altsammen.

P1020267

Måske lige bortset fra, at de lover skybrud i vores område i eftermiddag, så det kan være jeg bliver nødt til at skrotte planerne om at køre hen til Oldtidsvejen, som ligger ikke så langt fra os, for at gå en tur langs den. Vi ville have cyklet ned til den forleden dag, men det kan (og må) man ikke, så det kan kun blive på de flade futter.

Vi tager det som det kommer – det er nu også meget hyggeligt at sidde inden døre og se ud på heftig regn, og vi trænger i høj grad til den, selv om jeg nu nok synes det kunne have ventet til i morgen – jeg har måttet vande i haven flere gange, fordi alt det nyplantede og -såede helst skulle overleve.

32 kommentarer

  1. Det vejr har svært ved at være rette sted på rette tid! Mens I har haft sommer fik vi regn… og det gjorde godt i køkkenhaven!
    God tur og god hyggelig aften. Det kan da kun blive godt med det forarbejde. God rødvin i maden.. pfft. Den skal nydes til maden. (eller en god øl!) Jeg tror, kokkeriet er blevet lidt mere jordnært. Opnåeligt for almindelige køkkener..

    Kommentar af Anne Holtegård — 29. maj 2016 @ 16:58

    • De ændrer bare HELE tiden den vejrudsigt! Vi vil gerne have noget vand nu, og der er da også kommet 10 dråber, men det er langt fra nok.
      Ja. God øl eller god vin, hvad man nu er mest til, men du har nok ret i, at der er sket en holdningsændring fra det halvsnobbede til der, hvor vi alle kan være med.

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 21:50

  2. Venner, god mad og et lille skybrud, det skal man ikke gå af vejen for! 😉
    Jeg håber I får en skøn søndag med eller uden vand 🌂

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 29. maj 2016 @ 17:01

    • I hvert fald ikke de to første, men skybruddet er udeblevet indtil videre – og søndagen var skøn også uden vand🙂

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 21:51

  3. Hyg jer! Vand til maden og lam er godt. Her hælder vi dog vandet i glasset (i det andet en Montepulciano), og lammeculotten er snart færdig. Den nydes ude i den lune aften; her kommer regnen først i morgen tidlig, når vi skal cykle på arbejde. Man skal nyde det, mens man kan🙂

    Kommentar af Eric — 29. maj 2016 @ 18:01

    • Oh, I har fået lammeculotte! Det er bare übergodt – noget vi også tit laver, når det skal være lækkermad. Kan i øvrigt anbefale menu-metoden til lammeskankene – Inge og Hasse var yderst tilfredse med resultatet.
      Jeg håber I får regnen i nat i stedet for.

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 21:54

  4. Åh. Den kage kunne jeg godt bruge en lille haps af. Gad vide om jeg har gemt et lille stykke i fryseren🙂. Du har ret, den er anstrengende, men alle anstrengelser værd.

    Kommentar af Fru Z — 29. maj 2016 @ 18:17

    • Nu har jeg hele fem stykker i fryseren🙂
      Man siger det er samme arbejde, om man laver enkelt eller dobbelt portion af etellerandet, men den holder ikke her, for alle de mandler og al den chokolade, der skal hakkes … suk, men JA, det er godt. Jeg går ud fra, at jeg må offentliggøre opskriften, for jeg kan se, at en læser gerne vil have den … og den er trods alt ikke din egen opfindelse; den vil bare altid hedde Helles konfektkage hos os🙂

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 21:58

      • Selvfølgelig må du det. Godhed skal deles

        Kommentar af Fru Z — 29. maj 2016 @ 22:00

        • God livsfilosofi🙂

          Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 22:15

          • (I øvrigt skægt, at du lige præcis i dag er nævnt hos mig)

            Kommentar af Fru Z — 29. maj 2016 @ 23:03

            • Ja, det var lidt pudsigt – og nu har jeg været inde for at kigge, hvorfor jeg var nævnt🙂

              Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 23:09

  5. Heldigvis har jeg lige spist. Ellers ville mundvandet løbe i tapløb. Det lyder som et udsøgt måltid. Må vinen også være det. Har I drukket den østrigske Beerenauslese jeg havde med sidste år – ellers ville den sikkert gøre sig godt til dessertkagen, som ikke lige kom frem ved linket.

    Kommentar af Jørgen — 29. maj 2016 @ 18:28

    • Det blev til et udsøgt måltid, viste det sig, men kagen blev fortæret til eftermiddagskaffen. Næste gang, den bliver serveret som dessert, vil din fine vingave blive serveret til, for den ligger endnu og venter på den rigtige åbningslejlighed – og jeg tror du har helt ret i, at den vil egne sig glimrende.

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 22:02

      • Haster ikke, er bare nysgerrig efter hvad I synes om sådan en børge.

        Kommentar af Jørgen — 30. maj 2016 @ 08:19

        • Jeg skal nok fortælle, hvad vi synes om den, når den er drukket🙂

          Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 09:19

  6. Hvordan finder jeg opskriften på konfektkagen – skal man hele Fru Zauppers blog igennem, indtil man finder den?

    Jeg har bl.a. skrevet et svar til Linda om ‘migræne med aura’ og om citron og natron på din blog i går.

    Kommentar af Elsebeth — 29. maj 2016 @ 18:58

    • Det vil slet ikke hjælpe at gå hele bloggen igennem, for der står den ikke – men jeg kommer med den i et indlæg snarest.
      Ja, det så jeg, og jeg har også svaret🙂

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 22:04

  7. Hils Inge og Hasse og rigtig god nydning🙂

    Kommentar af Lene — 29. maj 2016 @ 19:12

    • Det er for sent at hilse, for de er kørt hjemover, men god nydning var det🙂

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 22:04

  8. En lammemørbrad er for lidt, hvilket lammet også har indset, siden det har to! 😉
    Mht. rødvin i mad, så synes jeg ikke, at det behøver at være den samme, som den der drikkes til maden, men kvaliteten af madvinen er dog ikke ligegyldig.
    Selv fryser jeg rødvinsrester ned (i en plastikpose, så der ikke er luft ved) til senere brug i mad. Rødvinsbraiserede lammeskanke med hvidløg, rosmarin og div. rodfrugter er en yndet ret her og kan med fordel laves i større portioner, da den ikke mister noget ved et ophold i fryseren.
    Mvh. og jeg håber, at I undgår skybrud og har nydt aftenen ude (uden myg).

    Kommentar af Kristine — 29. maj 2016 @ 22:58

    • Kloge lam🙂
      Nej, kvaliteten er ikke helt underordnet, men det med samme vin i og til maden er noget fis.
      Rødvinsrester er ikke et issue i vores hjem – de skal nok blive drukket. Til gengæld er der altid en god undskyldning for at trække en flaske op: “Jeg skal liiiige bruge lidt i maden” …
      De der lammeskanke er bestemt heller ikke tilberedt for sidste gang i Den Stråtækte – holddaOP, hvor var det godt – men jeg har det ikke så godt med tilberedt mad, der bliver frosset ned. Kun når jeg tager til England uden John. Jeg ved godt, at det er noget pjat og bare en fiks ide, men årene har lært mig, at det ikke dur for mig.
      Uden skybrud og også uden myg, for vi trak indendørs, da vejret slog om til koldere og mere blæst.

      Kommentar af Ellen — 29. maj 2016 @ 23:19

      • Mod dumhed og fikse ideer kæmper selv guder og fornuft forgæves, om det så vedrører nedfrysning af tilberedt mad (dog ikke bagværk!) eller 42 dages isolation af nyfødt med forældre 😅

        Kommentar af Kristine — 29. maj 2016 @ 23:31

        • Ja! Sådan er det – selv om jeg naturligvis, og kun for mit eget vedkommende, ikke vil skrive under på det med dumheden😀
          Og nedfrosset bagværk er naturligvis noget helt andet end nedfrosset, tilberedt mad!

          Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 00:09

  9. Da vi var ved Oldtidsvejen i Broskov for et par år siden, lå den ikke under vand. Vi kunne lige så tydeligt se vejen. Allan har, da han var på arbejdsmarkedet, kørt og slået græs på Oldtidsvejen, og stien derned til. Nu er sådan noget sparet væk.
    Her lovede de også skybrud, men ikke en dråbe vand, har vi fået, og ragnvandsbeholderne er for længst tømt, så vi må også bruge det dyre vand.

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. maj 2016 @ 06:42

    • Interessant. Jeg tror det er manglende vedligehold og dermed manglende afløb til bækken, der har forårsaget oversvømmelsen, for med en bæk så tæt på, burde det slet ikke kunne lade sig gøre, at der står så meget vand (billede kommer på bloggen i dag).
      Vores ‘skybrud’ gav tre mm, så det var sandelig til at overse – slet ikke nok vand.

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 09:18

  10. Gode opskrifter på en god dag. Hermed noteret. Tak🙂

    Kommentar af Liv ☆ — 30. maj 2016 @ 13:33

    • Velbekomme🙂

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 14:46

  11. Tak for i går, det var som altid så godt at være i selskab med jer, og det endte jo med at vi fandt den gamle vej uden at kunne se den..🙂

    Kommentar af Inge — 30. maj 2016 @ 13:37

    • Selv tak – det er gensidigt🙂
      Ja, vi gjorde – har du læst Pias kommentar?

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 14:47

  12. Ja ikke bare blindsmagning af mad lavet med vin, men også af vinene. Jeg kan godt smage forskel på en vin til 35 kr og én til 75 kr. men det er ikke altid til den dyres fordel. Der er sågar forskel på vin til samme pris🙂

    Har der ikke fornylig været en afsløring af at de gode vinsmagere ikke rigtig kunne smage “prisen” på nogle af de bedre vine? Nå pyt nu med det …

    Den oldtidsvej har jeg set skiltet til, de mange gange jeg kørte til Nysted fra Nordsjælland for mange år siden. Glæder mig til at høre om den virkelig er et syn værd.

    Blev det godt, lammeskank og regnvejrshygge?🙂

    Kommentar af Donald — 30. maj 2016 @ 16:04

    • Selvfølgelig er der forskel på dyre og billige vine, men de to ting er ganske rigtigt ikke ligefrem proportionale, og selv erfarne vinsmagere kan blive snydt.
      Den er i hvert fald ikke et syn værd lige nu (se dagens indlæg), men det er et dejligt område, den er oversvømmet i😉
      Alt blev godt, men det blev ikke regnvejr!

      Kommentar af Ellen — 30. maj 2016 @ 16:18


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.