Hos Mommer

26. maj 2016

Så er der givet tid til klipning

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:44
Tags: , ,

Ikke klipning til mig, desværre, for selv ikke de bedste frisører kan klippe håret længere. Da vi flyttede herned, var min gode Rikke alligevel rejst fra den lokale Stender, så der skulle findes en ny frisør. Hende har jeg været hos fire gange, og nu er hun fyret på gråt papir. Jeg har aldrig værert 100 % tilfreds med hende, men sidste gang gik det helt galt, bl.a. fordi hun gjorde det stik modsatte af, hvad jeg bad hende om – på fire forskellige punkter, oven i købet – to steder efterlod hun det for langt og to andre klippede hun det alt for kort; nærmest helt svenskeragtigt, og det er de korte fejlklipninger, jeg er nødt til at vente et par uger endnu på skal gro lidt ud igen, inden jeg prøver at finde en, der kan redde min bad hair period. Det er desværre ikke gjort med a bad hair day her. Da jeg kom hjem, sagde den ellers så diplomatiske John, at det var grimt, og da jeg kom over til Charlotte halvanden uge efter klipningen, sagde hun, at mit hår så lidt underligt ud og at det var mærkeligt, fordi det egentlig ikke så ud som om det var fordi jeg trængte til at blive klippet! Grrrr.

Det er John, der skal klippes. I dag var han til den indledende undersøgelse på en klinik i Rødovre Centret, hvor øjenkirurgen kunne konstatere, at hans øjenlåg udgør et problem for ham, og at hans grå stær endnu ikke er moden til operation.
Det var søreme heldigt, for det var præcis det samme, som øjenlægen i Faxe var nået frem til …
Men det var det, hun kaldte det: “Så klipper jeg dig lige lidt dér og lidt dér, og så skal du bare se, hvor godt du kommer til at se ud, når de tagrender bliver klippet af”, så min mand skal have klippet øjenlåg midt i august. 
På Næstved sygehus, hvor han hører til, er ventetiden næsten et år, så han kunne vælge frit mellem en del klinikker og hospitaler landet over. Det blev Rødovre, fordi det var det nærmeste og med gode parkeringsforhold.

Mens vi ventede på at komme ind, læste jeg om italiensk mad i magasinet Gastro.
GastroDet var temmelig voldsomt, som de trængte til en korrekturlæser …

Man falbyder sine varer – det har ikke noget med et fald eller at falde at gøre.
Der skal ikke stort begyndelsesbogstav efter tøveprikker.
Der skal ‘s’ efter ‘døden’, fordi ‘døden’ ikke danner par med ‘dehydreringen’.
Man kan sige ‘Ellen og Johns bryllup’, fordi vi er et par.  
‘Søren og Lises forældre’ er ét par forældre, mens ’Sørens og Lises forældre’ er to par forældre. Lidt tricky, måske, men det giver fin mening, synes jeg. 
‘Sgu’ kunne de til gengæld godt stave til – det hedder ikke ‘sq’, som mange tror, og det bliver heller ikke et pænere bandeord af, at man ændrer stavemåden.
Og så er det i øvrigt et fjollet og oversmart udtryk, det der med døden og dehydreringen. Jeg kan forstå dehydreringen, men man er forhåbentlig da vel ikke ligefrem på ‘dødens kant’, fordi man er en tørstig turist i en italiensk storby?

24 kommentarer

  1. Jeg synes altid dine indlæg om sproglige dos and don’ts er interessante, særligt fordi jeg ved at jeg ofte selv slipper en fejl eller to…. Og se, nu startede jeg faktisk en sætning med stort efter mine punktummer (og jeg startede også min sætning med ‘og’, hvilket jeg ynder at gøre selvom jeg godt ved det er fy-ha), men hvorfor er det egentlig forkert? Hvis der nu rent faktisk starter en ny sætning?

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 26. maj 2016 @ 17:17

    • STOR stjerne til dig for ikke at skrive do’s – jeg kan næsten ikke få armene ned for at skrive videre😀
      Vi begår alle sproglige fejl, men når vi opdager, at det er fejl, bør vi stoppe med at begå den. Og herunder hører ikke, at man ikke må starte en sætning med ‘og’, for det må man godt. Ligeså med ‘men’ – ingen af delene er forkert – se selv her: http://www.bro-blog.dk/?p=2294🙂

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 20:08

      • Så blev jeg så klog!! Hvorfor er det så, at man ikke må skrive med stort efter pausepunktummerne?

        Kommentar af www.skøreliv.dk — 26. maj 2016 @ 21:00

        • Fordi tøveprikker ikke er punktummer; de afslutter ikke en sætning, og derfor kommer der ikke en ny sætning efter tøveprikkerne. De antyder noget uafsluttet eller … tøvende🙂

          Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 22:29

  2. Ja, det var da godt nok skidt, hvis man skal betale for at få lavet svenskerhår. Sidst, jeg syntes mine spidser trængte til en studsning, gjorde jeg det sq selv. Ikke om jeg vil give 500 kr for 5 minutters arbejde. Læg mærke til, at jeg skriver sq. Det er ikke fordi, jeg tror det bliver pænere af det, men jeg synes, vi skal have noget at bruge “q” til. Og så er “sgu” da også en mærkelig sammentrækning af “så sandt gud hjælpe mig”. Jeg kan godt se, at jeg skal sælge “q” som halvvokal. Det er så en udfordring, jeg må tage op.😉

    Kommentar af Henny Stewart — 26. maj 2016 @ 17:35

    • Det ville jeg nok også have gjort, hvis jeg havde langt hår, men ellers kan ingen klippe sig selv – ikke engang frisører.
      Jeg har lagt mærke til dine q’er, og jeg måtte smile over dit argument om, at det bogstav skal bruges lidt mere. Du kunne også overtage Charlottes alternative stavemåde af kukur op, som du gav en kommentar med få vejen for næsten 6½ år siden: https://mommer.wordpress.com/2010/01/16/abc-i-ord-og-billeder-q/🙂

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 20:16

  3. Som altid er den sproglige opsang anledning til kommentarer med divergerende holdninger og meninger. Ja, jeg kan da godt genkende mine egne fejl! Om jeg så retter op på det, er noget andet.
    Årh, det er træls men en dårlig klipning. Selvom vi er korthårede tager det alligevel alt for lang tid før genopretning af skaden. Jeg skal også til frisør. Synes jeg trænger til at en anden kigger på de bløde lokker og kommer med nye ideer…. meeen det er godt nok en satsning hver gang man forsøger den slags!
    Pøj-pøj til John for et godt resultat af hans klipning.

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. maj 2016 @ 19:42

    • Jamen Anne dog: Hvis man opdager fejl, retter man dem da. Eller hvad?🙂
      Ja, det er dæleme træls, og jeg er grundigt sur på konen! Det var noget andet, hvis hun havde fået frie hænder af fx den årsag, du nævner, men det havde hun ikke!
      Tak … han har jo 2½ måned til at gå og blive nervøs i …

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 20:19

  4. Jeg får altid dårlig samvittighed, når jeg starter en sætning med “og” eller “men”, men det kan jeg nu forstå, at jeg ikke behøver. Tak for det. Men er det ikke noget nyt, at man gerne må det? Jeg føler mig så overbevist om, at jeg lærte i skolen, at det ikke var tilladt; men det er jo selvfølgelig en menneskealder siden🙂

    Kommentar af Stegemüller — 26. maj 2016 @ 20:29

    • Jeg tror man nogle gange husker forkert, hvad man egentlig lærte i skolen. Jeg har hørt mange sige, at de har lært, at ‘jer’ skal skrives med stort J, og at te skal staves med ‘h’, men ingen af delene kan passe🙂

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 20:32

  5. Håber din frisure arter sig efterhånden. Ser frem til at høre hvad effekten er af Johns øjenlågsklipning, idet jeg regner med noget tilsvarende skal ske med mit/mine på et tidspunkt.
    Der skal ikke meget plads til at fejle sprogligt. Fejlene generer læsningen, ganske som det generede mig at en håndværker jeg overvejede at henvende mig til meddeler på hjemmesiden, at ferie afholdes i uge 42. I 2015.

    Kommentar af Jørgen — 26. maj 2016 @ 21:16

    • Det gør den ikke, før jeg bliver klippet af en god frisør!
      Vi håber, at effekten bliver, at han ikke kigger igennem persienner mere (persiennerne = øjenvipperne). De hængende låg har også taget hans perifere syn.
      Det er vist længe siden, den håndværker har været inde og opdatere sin hjemmeside.

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 22:32

  6. På meget varme sommerdage i Italien kan man faktisk godt være så tæt på dødens kant, som man kunne slå ihjel for en moden, saftig og sød (kernefri) vandmelon.

    Kommentar af Fru Z — 26. maj 2016 @ 22:21

    • Hehe, så er det jo ikke sin egen, men andres død, der er tale om her🙂

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 22:32

  7. Jeg har tit tænkt på, at det må være svært at være frisør, for de fleste af os er ret ømskindede med hensyn til et dårligt resultat. Heldigvis vokser håret ud igen, men det vokser godt nok langsomt, når man er ked af sin frisure. Det er også træls at vente på, at uønskede krøller vokser ud.
    Jeg har for et par år siden fundet den dygtigste frisør, jeg har haft i mit liv. Jeg sætter mig i stolen aldeles tillidsfuldt. Hun må gøre, som hun synes, for hun har tryllet med mit hår, så jeg hver gang er blevet glædeligt overrasket. Hun har tit nye ideer. Denne gang er jeg så tilfreds, at jeg kørte op til hende forleden med chokolade. Ærgerligt, at hun ikke kan fjerne spor af tidens tand, som jeg synes gnaver lidt rigeligt efterhånden.
    Jeg ønsker for dig, at du finder en frisør så dygtig som min. Du synes vel, det er for langt at køre til Nordjylland, selv om jeg kunne give en bid brød? 😉

    Kommentar af Annette — 26. maj 2016 @ 22:38

    • Ih, det må lyse helt over til Nordjylland, hvor grøn jeg er af misundelse! Tænk at have en damefrisør, der er så god, at hun skal have chokolade – hvor er det godt.
      Tak for det fristende tilbud, men jeg tror, at selv med en frokost inkluderet bliver der for langt til frisøren🙂

      Kommentar af Ellen — 27. maj 2016 @ 08:37

  8. Da jeg jævnligt havde ærinde i Aalborg, blev jeg klippet hos en meget dygtig frisør i nærheden. Efter nu mange kedelige oplevelser i Sønderborg, er det lykkedes mig at finde en skøn ung kvinde (så hun holder længere, end jeg gør!), der lige præcis ved, hvordan mit ellers ret nemme hår skal klippes til min fulde tilfredshed. Hun er endda meget billigere end alle andre hernede – 280 kr. for vask og klipning. Hun har først tid den 13. juni – men denne gang holder jeg mig i skindet – og lader hende tage sig af paragrafferne.

    Kommentar af Elsebeth — 27. maj 2016 @ 01:31

    • Finder man først den rigtige, er hun værd at vente på – så må man bare huske at bestille tid i god tid, men det er svært, ved jeg, for det kommer lige pludselig, at NU er det for langt.

      Kommentar af Ellen — 27. maj 2016 @ 08:39

  9. Øv, dårlige frisører kan i den grad ødelægge humøret. Gad vide hvorfor øjenlægen ikke selv laver den øjenlågsløftning. Jeg fik mit lavet hos en praktiserende øjenlæge, og lige nu overvejer jeg at få undersøgt, om jeg kan få det igen, fordi mine øjne nemt bliver irriteret og jeg kan se at øjenlågene igen hviler på mine vipper. Pøj pøj med det, husk godt med is til de første timer efter operationen.

    Kommentar af Lene — 27. maj 2016 @ 05:47

    • Øjenlægen i Faxe kan godt i princippet godt klippe Johns øjenlåg, men har valgt at koncentrere sig om grå stær-operationer – og de har rygende travlt bare med det.
      Du må afsted igen. Hængende øjenlåg må være genetisk betinget, for næsten alle i Johns familie har det, mens vi i (på min fars side) overhovedet ingen problemer har – ikke engang, når folk blev omkring 80-90 år, var der antydningen af hængeøjenlåg.
      Du kan tro, at jeg har hørt efter mht. den is!

      Kommentar af Ellen — 27. maj 2016 @ 08:44

  10. Du skulle nu tage at klage til den der frisør – altså hurtigst muligt efter klipningen. Jeg er selv SÅ dårlig til at klage, men er begyndt at forsøge at sige det, således at frisøren/restauranten/slagteren har en mulighed for at forbedre sig (og muligvis tilbyde kompensation – men det er en biting). Men … hår gror jo heldigvis ud igen. Værre med øjenlåg som hverken må være for lang eller kort. Men mon ikke de har styr på det i Rødovre?! Griner lidt af at I vælger klinik pga. parkeringsforhold. Nuvel, I har sikkert også gjort jer andre overvejelser😉

    Kommentar af Liv ☆ — 27. maj 2016 @ 07:56

    • Du har i princippet ret, men en klage gør hende ikke bedre til at klippe, og efter nu tre ganges delvis utilfredshed og den fjerde gang total utilfredshed, har jeg ganske enkelt valgt at droppe hende. Det var noget andet, hvis det havde været en enkelt smutter.
      Øjenlåg gror åbenbart også ud igen, kan jeg forstå på Lene herover, men det tager nok lidt længere tid😉
      For os kunne det ene sted være lige så godt som det andet, i og med, at vi ikke kender nogen af dem; derfor blev parkeringsforholdene draget med ind, fordi vi generelt har dårlige oplevelser med hospitalers kapacitet indenfor normal arbejdstid.

      Kommentar af Ellen — 27. maj 2016 @ 08:48

  11. Da der var ventetid på 1 1/2 år på Glostrup Hospital, blev min mand opereret for grå stær hos Allan Berger i Rødovre Centrum med godt resultat, da han efter 40 år med briller nu kunne se uden, men øjenlågene klarede de på Frederiksberg Hospital.

    Frisøren skal man holde fast i, hvis man finder en der kan klippe, min har jeg haft i over 10 år……

    Kommentar af Madonnna — 27. maj 2016 @ 08:48

    • De er forhåbentlig lige så gode i RC til øjenlåg … John skal dog klippes af en kvinde, så det bliver ikke den samme øjenkirurg.
      Det gælder nemlig bare om at holde fast i den gode frisør – jeg havde Rikke i over 15 år, men så tabte jeg håret, og da jeg efter næsten 1½ år skulle bruge hende igen, var hun rejst fra salonen, desværre, og de kunne (ville?) ikke oplyse mig om hvorhen.

      Kommentar af Ellen — 27. maj 2016 @ 08:52


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.