Hos Mommer

25. maj 2016

Dagens tåbeligste spørgsmål

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:40
Tags: , ,

Den gps, vores bil er født med, og jeg er ikke altid lige gode venner. Den er meget tungtopfattende, således at man oftest skal angive destinationen mere end én gang. Nogle gange fatter den det første gang, andre gange først efter tredje eller fjerde. Det rækker min tålmodighed overhovedet ikke til, så nu er det blevet sådan, at jeg taster adressen første gang, og så tager John over. Han er nemlig 100 år om at taste med joysticket, mens man de følgende gange kan nøjes med at trykke processen igennem med DONE-knappen.
Vi har lige opgraderet den til at have hele Europa med i stedet for kun Norden, så det var første gang, den skulle afprøves i Tyskland. Det gik meget godt, indtil vi skulle tilbage fra byen Stade. Her kom den med følgende spørgsmål:   
One of the roads of your planned route is closed. Do you want to avoid this road?
Det var da det tåbeligste spørgsmål af alle. Hvad havde den forestillet sig? At man ønsker at strande ved en lukket vej?
John, som er ekspert i ikke at læse små informations- eller spørgsmålsvinduer, svarede NO, men det så jeg heldigvis og fik ændret den beslutning.

Huse mellem Jork og Stade

Jork (ikke York …) og Stade havde vi fået anbefalet af Farmer, så den tur tog vi i går. Området kaldes også Tysklands frugthave, og husene her er en mange kilometer lang opvisning i facader – det virker som om alle har skullet overgå alle de andre.

Huse mellem Jork og Stade

De huse tog vi mange billeder af … alle var forskellige, men da de til sidst begyndte at ligne hinanden, var vi klar over, at vi nok var blevet facademætte.
På vejen tilbage tog vi på Jørgens anbefaling Schloss Ahrensburg med. Vi var ikke inde i slottet, men nøjedes med at gå en tur rundt om det. Vi hørte nemlig den ‘engelsktalende’ guide, og hende skulle vi ikke nyde noget af. Hun ledte efter hvert andet ord og måtte hele tiden have hjælp til at finde de engelske ord. Jeg ville være eksploderet efter fem minutter, hvis jeg var blevet tvangsindlagt til hende.

P1020244Schloss Ahrensburg (3)

Bortset fra, at vejret har været elendigt, kan vi godt anbefale et ophold på Schloss Tremsbüttel. Middagen var udmærket, og morgenmaden rigelig, delikat og med alt, hvad hjertet kan begære.
Og de havde rigtig te! Det kræver næsten en hel række udråbstegn, for det er der stort set ingen, der har mere. Man blandede den selv af rigtige teblade fra dåserne; vandet fik man fra den (elektriske) samovar – en herlig forandring fra det posesavsmuld, man normalt får, og som er årsagen til, at jeg altid drikker kaffe om morgenen, når vi er på ferie, selv i England. Dog ikke hos Charlotte, som naturligvis laver en ordentlig kop te. 
Så ‘ordentlig’, at hendes engelske veninder spørger, hvor hun køber den gode te, hun serverer, og som bliver både forbavsede og halvflove, når hun siger, at den køber hun i Danmark, “for det er jo ikke til at købe en ordentlig te her i England … ”

P1020230P1020229

I går var det 12° hele dagen. I dag var det 13°, da vi kørte fra Tremsbüttel. Da vi nærmede os Fehmern ved middagstid, forsvandt skyerne; da vi nåede til Sydsjælland, skinnede solen fra en skyfri himmel, og temperaturen var 23°.

22 kommentarer

  1. Hvor er de smukke, de gavle; de ligner jo en hel strikkeopskrift … Det ville være en bekostelig affære med den timeløn, en murer skal have i dag. Dengang var det stenene, der kostede pengene.

    At komme hjem i god behold er det bedste, der er til. Velkommen hjem!

    Kommentar af Elsebeth — 25. maj 2016 @ 17:02

    • Tak … ja, de kunne faktisk godt ligne en strikkeopskrift🙂
      Nogle af dem var bygget så sent som lige efter krigen, men da var arbejdslønnen selvfølgelig heller ikke særlig høj.

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2016 @ 19:04

  2. Har du prøvet Perchs (www.perchs.dk) pyramideteposer? Selv synes jeg, at de er mere end acceptable, når te-muligheden ikke er teblade i potte, hvis vandet, der tilbydes er varmt og frisk nok. Ellers vil jeg foreslå, at du medbringer termoflaske og te afmålt dertil i papirfiltre og så brygger din egen te på den måde. Det gør jeg, når jeg er “interneret” til konferencer, kurser eller møder.
    Hvad med at overveje at bruge smartphone eller tablet til navigation, hvis bilens indbyggede er træls!
    Mvh. og god fornøjelse med aspargesene.

    Kommentar af Kristine — 25. maj 2016 @ 17:47

    • Jeg smagte te i trekantede poser, da jeg var i USA i 2010, og de var overraskende gode. Hvis det er samme slags, Perch har, er det jo fint, men jeg drikker kun te om morgenen, hvor jeg selvfølgelig laver rigtig te, og jeg medbringer ikke min egen te, når jeg er på hotel nogen steder eller på B&B i England.
      Vi har også en gps i løs vægt, så vi er fint dækket ind, hvad det angår, men John foretrækker at bruge den indbyggede – og smartphone eller lignende er bare ikke godt nok, når man kører bil – ikke når man først er vænnet til rigtige gps’er.

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2016 @ 20:00

      • Undskyld men jeg forstår ikke, hvad en rigtig gps er og pyt med det. Sjovt at te i løs vægt er at foretrække, men modsat for gps! 😉😂

        Kommentar af Kristine — 25. maj 2016 @ 20:57

        • Det sidste kommer an på, hvem man er og det første vil jeg ikke engang forsøge at forklare, hvis ikke du kender forskellen🙂

          Kommentar af Ellen — 25. maj 2016 @ 21:32

  3. Flotte, flotte huse! For én, der har været mest i Ruhr-distriktet, er det rart at se, at der er noget af det gamle Tyskland tilbage. En fryd for øjet!

    Kommentar af Eric — 25. maj 2016 @ 19:35

    • Det var nemlig en fryd for øjet, men der er heldigvis rigtig mange af øjenfryderne tilbage i Tyskland, men måske ikke lige i Ruhr-distriktet🙂

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2016 @ 20:32

  4. Velkommen hjem. Fantastiske byggerier – virkelig smukke facader. Og så er det en rigtig skøn tekande. Den er lige min stil. Selv har jeg dog “Mono”, som jeg synes er både smuk og anderledes:http://www.houzz.dk/photos/6556853/mono-mono-filio-teapot-with-warmer-moderne-tekander Egentlig drikker jeg slet ikke te, men Mette, som jeg taler med en gang pr. uge, er passioneret tedrikker, så nu er jeg såmænd ved at vænne mig til det.

    Kommentar af Stegemüller — 25. maj 2016 @ 20:23

    • ‘Mono’ er meget smuk, når det nu skal være moderne🙂
      Rigtig brygget te af gode blade er bedre end mange tror, men de samme mange har også deres erfaringer fra Medova og lignende rædselsprodukter.

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2016 @ 20:35

  5. Ellen, du lagde ud med dagens tåbeligste spørgsmål. Jeg har lige fundet dagens tåbeligste stavefejl på DR’s tekst-tv. Ved Mariager Fjord er man plaget af skarver, som for tiden har æg i rederne. “Man går ind i ynglekolonien med en sprøjte med rapsolie og oversprøjter æggene. Rapsolien gør, at man ligesom lukker porrerne i ægget, kvæler det, og så kommer der ikke nogle unger ud af det, siger IH, vildtkonsulent i Himmerland.” Da skarverne har deres reder i toppen af høje træer, er det vist næppe gjort med ‘at gå ind i kolonien’. Skribenten er åbenbart ikke klar over, at der er forskel på porer og porrer, og at vedkommende trak det forkerte ord op af hatten – også med ‘nogle’ og så lige det der ‘ligesom kvæler ægget’. Her er der da en, der er lige så velformuleret som et barn på seks år. Jeg nægter at tro, at vildtkonsulenten er komet med så kvajet en beskrivelse.

    Kommentar af Elsebeth — 26. maj 2016 @ 00:48

    • Vildtkonsulenten har sikkert bare snakket løs; det er meget talesprogspræget, men det burde teksteren have omskrevet, lige som vedkommende burde vide, at det her ville have været ‘nogen’, som du også nævner.
      Jeg kender en, der udtaler hudens porer som porrer og vice versa, men hvordan hun staver til de to ting, ved jeg ikke – også her burde teksteren dog vide, hvad der er hvad, selv om vildtkonsulenten har udtalt det med to r’er.
      “At gå ind i ynglekolonien …” er en talemåde og skal helt sikkert ikke tages bogstaveligt – en fagmand vil naturligvis vide, hvor skarven bor.
      DR’s tekst-tv har altid så mange fejl, at jeg tror, de sætter skoleelever til at forfatte🙂

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 08:51

  6. Det er godt nok nogle vældig fine gavle🙂 Tænk, at der stadig er steder, der tilbyder en ordentlig kop te til deres morgenbuffet; gemalen vælger også altid kaffe frem for kuverteret gulvopfej. Velkommen hjem, men kunne I ikke have efterladt den grå souvenir dernede sydpå? Jeg tror vi vågnede til ‘jeres’ tyske vejr i dag😉

    Kommentar af fiberfryd — 26. maj 2016 @ 08:33

    • Det var en positiv overraskelse med den te … havde det så endda været i UK, men i Tyskland!
      Vi vågnede også op til en grå kulde og blev enige om, at vi uafvidende havde taget vejret med på slæb. Det var altså ikke med vilje!

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 08:53

  7. Sikke I får kigget og set og nydt. Gavle, dårligt-engelsk-talende guide og velsmagende te. Og så endda komme hjem til lunere vejr. Vi kører tysker-modellen her i vores del af DK. Koldt og gråt og lidt vådt. Æv. Og så helt uden gavle og knapt-så-kvalificerede guides.
    Dog: Elsker humoristiske gps’ere🙂 Vi bor på en lille grusvej. Og hvergang vi kører hjemmefra (og fru gps er tændt) fortæller hun os at vi befinder os på en ikke-asfalteret vej og spørger om vi vil fortsætte …

    Kommentar af Liv ☆ — 26. maj 2016 @ 08:44

    • Vi kører desværre også med tyskermodellen i dag mht. vejret😦
      Haha, vores kommenterer også altid vores grusvej – både på ud- og hjemturen, så gps’er er bare dumme. Men også ganske uundværlige … man må lære at være overbærende, lige som overfor et barn🙂

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 08:57

  8. Fine hjemmestrikkede gavle🙂 Og sikke nogle tage, tænk at skulle tække så store flader, pænt. Årh, du er da også sart 😉 de der såkaldt engelsktalende tyske guider er da en fest, og jeg er ofte ved at trille om af grin, når de rigtigt folder sig ud. Men okay, det faglige (eller hvad man nu skal kalde det) udbytte er sommetider mindre godt, fordi jeg fokuserer på alle de sære ting, der bliver sagt, i stedet for at høre ordentligt efter🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 26. maj 2016 @ 09:25

    • Hmmm … jeg kan godt se hvad du mener, men hende her var altså specielt dårlig og kunne ikke meget mere engelsk end jeg kunne, da jeg gik ud af 5. klasse. Men hun må jo have været deres bedste bud på en engelsktalende guide🙂

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 09:40

  9. Imponerende gavle! De er godt nok flotte… patchwork for murere…
    Det lyder spøjst, at I ikke kan købe “rigtig” te i England…. Det er nærmest naturstridigt!

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. maj 2016 @ 19:32

    • Hehe, patchwork for murere … ja, det må man sige🙂
      Det kan man nok også. Et eller andet sted. Charlotte har bare ikke fundet det sted endnu …

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 20:04

  10. Hvis I nu tilfældigvis havde et ærinde på den lukkede vej før lukning, ville Johns svar have været det rigtige. Men det havde I jo nok ikke.
    Jeg har ofte tænkt på at man skulle tage til Stade-egnen og se blomstrende frugttræer, men det er aldrig blevet til noget. Jeg kan jo nu se, at der også kan være grund til at tage dertil for at se på huse. Det er ret fint murerarbejde man har på de kanter.

    Kommentar af Jørgen — 26. maj 2016 @ 21:02

    • Nej, det havde vi ikke🙂
      Det ville være at slå to fluer med ét smæk. Frugttræerne var jo afblomstret nu, men det må have været smukt for bare et par uger siden. Så om en 11 måneders tid er I måske afsted?

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2016 @ 22:35


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.