Hos Mommer

23. maj 2016

Livet på et slot

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:34
Tags: , ,

Livet på et slot ved jeg ikke så meget om, men Schloss Tremsbüttel har sikkert været glimrende som bopæl. Det er nyt – fra 1894 – og ikke særlig stort af et slot at være (det billede fra forleden dag var slet ikke Tremsbüttel, hvilket jeg først opdagede, da vi kom herned), men rummenes størrelse fejler ikke noget. Vi har fået Julie, som er et hjørneværelse, med entre, garderobe og et stort badeværelse.
Jeg var lidt spændt, for de tilbud, der kommer gennem diverse medier, giver ikke altid verdens bedste værelser … vi fik så heller ikke præsidentsuiten, men dette her er godt nok til selv kræsne og forvænte os og medfører absolut ingen klager fra vores side.

P1020220

Vi er lige kommet tilbage fra en tur i parken, som bl.a. har en smuk japansk have. Sådan en slotspark har også mange store træer, så jeg kunne ikke komme til at tage et billede så langt fra, at det ikke vælter, men vi bor bag den røde cirkel.
Da vi gik ud, snuppede vi et par paraplyer med, for det smådryppede og vi kunne høre torden ikke så langt borte.
Det kom nærmere og nærmere, og fem minutter efter vi landede på værelset igen, åbnede himlens sluser sig i en grad, vi ikke har oplevet længe … man kan godt mærke, at man er kommet sydpå, tøhø. Men det gør ikke spor. Med den voldsomhed går det hurtigt over igen, og så vil vi finde Ristorante Da Mimo i Bargteheide, hvor vi er blevet anbefalet at spise aftensmåltidet. Der hører en tre-retters menu med i opholdet, men det bliver først i morgen.

P1020207

En forhenværende kollega havde foreslået, at vi gik på Kartoffelkeller i Lübeck, hvilket viste sig at være et specielt sted, som vi aldrig havde fundet selv, så tak for det, Hanne.
Vi er inde i aspargessæsonen, så vi valgte hver sin aspargesret til frokost – John en Spargel und Kartoffel mit Schnitzel og jeg en Foliekartoffel mit Spargel und Kochschinke. Uha, de er bare gode, de hvide asparges. Jeg købte 1½ kilo monsterstore af slagsen for bare 25 kroner. Forleden dag gav jeg 45 kroner for ½ kilo i Brugsen. Næsten det dobbelte for en tredjedel – det er cirka en femtedel af de hjemlige priser. Kan man fryse asparges?

P1020213

Ét af de to tårne herunder er skævt, og jeg tror det er det bagerste …
Jeg havde læst, at man i Lübeck skal kigge ind i baggårdene, da de har meget hyggelige miljøer. Den slags skal man vide, for ude fra gaden ser man bare en dør i en væg, som for eksempel den, som ses herunder ved den røde pil (mange er dog lukket af – der er nok for mange turister, der går og glor), ser man det der er vist på nederste billede.

P1020199P1020206

P1020202

33 kommentarer

  1. Tænk at bo i huse som på det nederste billede, dat gad jeg godt🙂 I lever godt og med skam at melde har jeg vist aldrig smagt hvide asparges.

    Kommentar af Lene — 23. maj 2016 @ 18:52

    • Vi lever nemlig godt … og Lene, det er en fejl, det må du se at få smagt. Hvis du kan lide grønne asparges, kan du også lide hvide. fx med hollandaisesovs til. Syndigt, men godt🙂

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2016 @ 20:31

  2. Ej, hvor ser det dog skønt ud! Gid jeg var med! Tror du ikke du kan finde et hjørne af kufferten til mig næste gang?….

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 23. maj 2016 @ 19:29

    • Okkejo, Liv, ikke noget problem🙂

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2016 @ 20:32

  3. Jeg vidste det ikke i forvejen, men har lige læst mig til, at hvide asparges skal være helt friske for at være fryseegnede, og så skal de blancheres først. Man kan også vælge at henkoge dem. Kilde: http://www.asparges.dk

    Kommentar af Randi — 23. maj 2016 @ 19:56

    • Okay, tak. De var helt friske, da jeg købte dem i dag, men vi er først hjemme onsdag … det må komme an på en prøve.

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2016 @ 20:37

  4. Hahaha, ej altså Ellen, der var jo en grund til, at jeg troede, I skulle besøge Neuschwanstein😉 Dejligt, at I er heldige med både værelse, vejr, mad og baggårde🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. maj 2016 @ 20:36

    • Det var måske i virkeligheden et billede af Neuschwanstein, jeg viste? Ups …
      Nå, men dette her er bestemt i orden. Alt sammen🙂

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2016 @ 20:39

  5. Hvis de hvide asparges skal holde sig bedst muligt frem til skrælning, blanchering og frysning, skal de opbevares køligt, luftigt og let fugtigt. Svøb dem i et hårdt opvredet klæde (endelig ikke i en plastikpose) og læg dem i køleskab.
    Under alle omstændigheder er hvide asparges bedst nystukne, men når det ikke er en mulighed, så ville jeg koge en øko-kylling (Fakta har en glimrende fersk) delt i fire stykker, to lår og to bryster med ryg i mindst muligt vand til den er knap mør. Pille kødet fra ben og skind. Koge ben og skind videre i kogevandet sammen med aspargesskræller i en times tid. Lave en tynd opbagt sovs med kogevandet, tilsætte kødet og blanchere de hvide asparges i mundrette stykker deri. Nedkøl hurtigt (gryden i en balje koldt vand) og frys ned. Den optøede “høns i asparges”-sovs kan tyknes med piskefløde og/eller legeres.
    Bon appetit og rejse

    Kommentar af Kristine — 23. maj 2016 @ 21:31

    • Tak for forslag.
      Jeg kan ikke komme til at opbevare dem på køl, så vi må tage dem som de er, når vi kommer hjem.

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2016 @ 21:51

  6. Det lyder som et godt sted I har fundet. Er der en dansk udbyder af miniferier, der har dette slot på programmet?
    Jeg vednøjagtig hvor kartoffelkælderen i Lübeck ligger, men har ikke været der endnu. Det lyder som det er en fejl. Smuttede I i øvrigt ind og så lidt på Helligåndshospitalet lige om hjørnet?
    Fin baggård.

    Kommentar af Jørgen — 23. maj 2016 @ 21:36

    • Jeg abonnerer på ‘Travel Bird’, som sender en daglig mail om gode rejsetilbud. Kan anbefales, men jeg advarer: Det er farligt … der er virkelig mange gode tilbud, og dette var et af dem.
      I må i kartoffelkælderen næste gang, og nej, vi var ikke indenfor på Helligåndshospitalet.

      Kommentar af Ellen — 23. maj 2016 @ 21:54

  7. Der er godt nok smukt i Lübeck. Ligger den hyggelige gade simpelthen ind ad en port?

    Kommentar af conny — 23. maj 2016 @ 21:56

    • Simpelthen! Og der var en del af dem, men det skal man som sagt vide … jeg læste det først, da vi gik rundt i byens gader. Hurra for internet på telefonen🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 07:31

  8. Livet på et slot, ved jeg en del om, men absolut intet om Schloss Tremsbuttel😉
    Uhm, hvide asparges. Vi fik grønne i salatskålen til aftens, men det er nu også godt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 23. maj 2016 @ 22:20

    • Ja det gør du jo, men her kan man bo som en af dem🙂
      Jeg holder også meget af de grønne, men de tykke, lækre, hvide asparges er, i modsætning til de grønne, heldigvis stadig en sæsonvare.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 07:36

  9. Det ser helt eventyrligt ud, jeres slot😉 Det er dejligt at være i Tyskland i aspargessæsonen. Hvorfor mon de skal være så dyre herhjemme, når de dyrkes lige på den anden side af grænsen? De skal jo ikke ud på en lang rejse.
    Jeg kan godt forstå, de gemmer deres idylliske små gader bag en dør😉

    Kommentar af betty — 23. maj 2016 @ 22:42

    • Det er så fint, så fint🙂
      Jeg tror, der må være nogle, der tjener mange penge på at importere hvide asparges til DK. Jeg købte jo oven i købet mine i en forretning i Lübeck, ikke ved stalddøren.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 07:39

  10. Fine forhold! Lübeck er en rigtig fin og overskuelig by, som vi besøgte en enkelt dag for et par år siden. De har bl.a. et godt dukketeatermuseum, men det bliver måske en anden gang. De hvide asparges er skønne, så jeg kan godt forstå I benytter jer af de gode tilbud. Jeg har lige hentet 2 kilo hos ‘aspargeskongen’ i Odsherred. De er af den type han kalder ‘tykke grønne’, lige så fede som de hvide, men med en grøn top. De er godt nok ikke spor billige, men en stor delikatesse, så nu skal der smovses!

    Kommentar af fiberfryd — 24. maj 2016 @ 08:40

    • 😱 TO kilo skulle der stå – jeg har lige skrevet en masse håndskrevne opskrifter ‘om’ på pc’en, så det må åbenbart ligge i hænderne at bruge tal, når der er gram og kilo involveret😉 Håber du overlevede, høhø.

      Kommentar af fiberfryd — 24. maj 2016 @ 08:45

      • Jeg har overlevet😉
        Jeg kender slet ikke de grønne asparges som lige så tykke som de hvide, men jeg er ikke i tvivl om, at de er superlækre.
        God smovsning!

        Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 16:37

  11. Årh hvad – jeg vil også bo på et slot … altså med betjening forståes🙂
    Ser dejligt ud og lyder til at I har det skønt.

    Kommentar af Liv ☆ — 24. maj 2016 @ 08:43

    • Det har vi – det er okay at bo på et slot, hvor man bliver vartet op🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 16:38

  12. Tak for tippet med Kartoffelkælderen. Jeg havde set, at den eksisterer, men har endnu ikke prøvet den til trods for, at jeg elsker kartofler. Jeg skal vist snart til Lübeck igen.

    Kommentar af Kirsten — 24. maj 2016 @ 10:13

    • Velbekomme – og god tur, når du når så langt🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 16:39

  13. Herskabeligt opholdssted. I spiser godt. Håber på vejret… Det må blive en skøn tur.
    Jeg vil ind og kigge på Travel Bird. Lader til at være … inspirerende!
    God tur hjemover… Hvad er egentligt nemmest; Gedser eller Rødby?

    Kommentar af Anne Holtegård — 24. maj 2016 @ 12:47

    • Vi både bor og spiser godt. TravelBird er næsten for inspirerende🙂
      Rødby, hvis man skal sydover. Gedser, hvis man skal til Østeuropa.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 16:44

  14. Hver lørdag er der billige hvide asparges på torvet i Flensborg den sidste halve time før lukketid. Det benytter vi os af. Tyskerne er vilde med hvide, gerne tykke fede, asparges – vel som vi har det med de første nye danske kartofler.

    Den bedste opbevaringsmetode: Skær et stykke af stænglerne, sæt dem i koldt vand i køleskabet. Forleden var der dog mindst én bitter, som ødelagde suppen. For eftertiden vil jeg smage på en bid af hver eneste, lige som man gør, når man sylter asier. Af skade bli’r man klog, men sjældent rig …

    Kommentar af Elsebeth — 24. maj 2016 @ 13:43

    • Det ses tydeligt, at man er glad for hvide asparges hernede – de er overalt!
      Bitre asparges? Det har jeg ikke før hørt om, men det er da ærgerligt, at det kan ske.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 16:45

  15. Så kan du jo skrive “slotsfrue” på visitkortet🙂 Det ser hyggeligt ud dernede, og det er rat at blive forkælet. Mht. uvejr har de vist en del flere af dem i Tyskland (altså bulder og brag). Jeg har bemærket, at tagene sine steder er spækkede med lynafledere. Om det er nødvendigt, eller om det er noget forsikringsselskaberne kræver, aner jeg ikke. Fortsat god tur!

    Kommentar af Eric — 24. maj 2016 @ 15:49

    • Åh ja, det kan jeg jo – man bedes tiltale mig med ‘De’ fremover😉
      Jeg har ikke lagt mærke til det med lynaflederne, men nu vil jeg lige kigge efter.
      Og tak🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2016 @ 16:47

  16. Der er kokke, der anbefaler, at man bruger de meget bitre (hvide) asparges i kogeretter, som f.eks. gullash. En enkelt bitter asie kan også ødelægge en hel krukke med syltede asier.

    Kommentar af Elsebeth — 24. maj 2016 @ 18:24


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.