Hos Mommer

19. maj 2016

Hvad gør man ikke for det gode naboskabs skyld

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:40
Tags:

I forgårs kom naboen ind og spurgte os om vi ville være meget kede af at fjerne den hyld, vi havde, samt skære træet ved siden af ned til højden på deres egen tujahæk.
Vi indvilligede aldeles uden bøvl, for da vi så det inde fra deres have, var det ikke pænt, og de to træer tog en del lys – noget vi ikke har tænkt over, da de står på nordsiden af vores have (og bevirkede, at vi ikke kunne se naboens skur, hvilket vi havde tænkt over …).
Problemet er nu bare, at jeg ikke kan fordrage tuja, fordi det for mig er en kirkegårdsplante, så jeg var lidt ked af den ‘udsigt’, vi hermed fik i stedet for vores egen grønne.

P1020164

Ikke, at den tuja ses så meget på billedet her, men man ser et grimt lamelhegn og nogle nedskårede træer – tujaen ses desværre tydeligst oppe fra terrassen. Af ukendte årsager er der et ingenmandsland på en lille meter mellem vores beplantning og det egentlige skel, som tujahækken er plantet i. Vi ville have haft gjort noget ved det, men ikke i år, for vi har ikke kunnet finde ud af, hvad vi skal stille op med den der underlige, bagerste del af haven, som derfor endnu står aldeles uplejet og skvalderkålsfuld.
Jeg har ordnet og plantet lidt til ud mod græsplænen, men det inde bagved … uha, uha. Og nu ses det alt for tydeligt. Ingenmandslandet – som i virkeligheden er vores – lader vi være, for gør vi ikke det, får vi en fuldt synlig tujahæk! Så hellere miste nogle kvadratmeter af haven.
Vi skar det ned i går, og grimt blev det. Meget grimt; det måtte der gøres noget ved, og vi fandt frem til, at den hurtige løsning er at få skvalderkålen væk og plantet en klematis, der hurtigt kan løbe op og fuldstændig omklamre de nedskårne træer.
Det er nu gjort, og hvis det bliver så pænt, som jeg tror, er problemet løst uden de store armbevægelser. Vi får et par smukke klematis at se på sommeren igennem, naboen er glad, og jeg har ikke givet mig selv en masse mere arbejde. Win-win-win – hele tre af dem …

NellikerodNellikerod (1)

Jeg har bl.a. sat tre af denne nellikerod, men den har snydt mig lidt, for se, hvordan blomsterne vender: Nedad. Planten har de fineste, meget lysende røde blomster, men hvad hjælper det, når hovederne står og kigger beskæmmet ned i jorden?
På alle billeder af nellikerod kigger blomsterne opad, så hvorfor ikke her? Kommer det, når de får bedre fat? De er trods alt plantet for få uger siden, og jeg er såmænd glædeligt overrasket over, at de overhovedet blomstrer så hurtigt efter at været flyttet hjemmefra. Nu skal de så bare lære at ranke ryggen og se hele verden i øjnene.

10 kommentarer

  1. Det lyder som en god løsning i forhold til naboen. Kunne du ikke overveje at sætte et lille spejl fast på en selfiestang så du kan se de nødbøjede hovedet på behørig vis?

    Kommentar af Jørgen — 19. maj 2016 @ 17:25

    • Ja, det tror jeg også, at det er, og nej, det tror jeg ikke, jeg kunne overveje🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2016 @ 17:44

  2. Hyld er min favorit; jeg elsker den! Jeg ville være grumme ked af at fjerne den, men som du siger, hvad gør man ikke i det gode naboskabs tjeneste!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 19. maj 2016 @ 17:51

    • Enig, men hellere undvære hylden end det gode naboskab🙂 Vi (= børnebørnene) kan godt lidt hyldeblomstdrik, men hyldeblomster kan man finde alle vegne.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2016 @ 18:03

  3. Jeg hepper på Jørgens idé med selfiestangen – også selvom du pure har afvist den😉

    Kommentar af Liv ☆ — 19. maj 2016 @ 19:00

    • Jamen hep du bare løs😀

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2016 @ 19:22

  4. Lyder som en god løsning i forhold til naboen. Og selv om en tuja i min optik heller ikke er for køn, så er den dog bedre end gnavne naboer🙂 Hepper på snarlig klatring og blomstring af klematis🙂

    Kommentar af oeglemor — 20. maj 2016 @ 12:31

    • Det var også sådan, vi tænkte🙂
      Tak for hep … jeg må ned og snakke med den hver dag, så den får lyst til at vokse …

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2016 @ 13:08

  5. Jeg tænkte “klematis”, mens jeg læste første halvdel af dit indlæg. Great minds think alike, lesser ones too, it would appear!😎

    Kommentar af Henny Stewart — 20. maj 2016 @ 14:11

    • Godt tænkt – and don’t be modest – we are not lesser minds😀

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2016 @ 15:10


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.