Hos Mommer

18. maj 2016

Kønsrollemønstre kontra ligeberettigelse

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:37
Tags:

Da vi boede i Havdrup, kørte vi ofte sammen til brugsen, men hernede kører jeg oftest alene, fordi John altid har (lidt for) mange planer for dagen. Det har jeg ikke noget imod, men det fik mig på turen til at filosofere lidt over vores kønsrollemønstre.
“Gør det du er bedst til” – John kan godt sy en knap i en skjorte, men det går lidt hurtigere og bliver lidt pænere, når jeg gør det. Hvorfor så holde fast i det kan du selv gøre?
Jeg kan godt slå et søm i, men jeg spørger som regel John, når det skal gøres. Jeg kan også godt håndtere en boremaskine og lignende, men John er meget bedre til det. John er sød til at svinge støvsugeren, men der bliver kun taget det, der kan ses; ikke der, hvor der ligger flest nullermænd … og jeg tror ikke, han nogen sinde har prøvet at gøre et badeværelse rent.
Det betyder ikke noget for mig, for han gør så meget, jeg ikke gør.
Jeg kom til at tænke på nogen (ingen nævnt, ingen glemt, og der var flere både i min og Johns familie), der, da de havde blebørn, gik meget op i millimeterdemokratiet: det er din tur til at skifte ble, jeg gjorde det sidst! At den, hvis tur det var, var optaget af fx en opvask, og den, der gjorde det sidst, lå og slangede den i sofaen, var åbenbart ligegyldigt … den slags kan jeg slet ikke have.
Og hvorfor nærmest tvinge fædre til at have barselsorlov? Det er naturligvis i orden, hvis han gerne vil, og hvis hun helst vil arbejde, men hvis far i virkeligheden ikke har lyst, og mor i virkeligheden helst selv vil, hvorfor skal andre så bestemme det til at være anderledes? Der skal nok være dem, der ærgrer sig over, at man ikke kan flytte graviditet og fødsel over til manden …
Der var i hvert ingen, der skulle tage mine 12 måneders barselsorlov fra mig – jeg sagde dengang for små 40 år siden et fast job op for at få et år sammen med Charlotte (dengang havde man kun 12 uger, hvilket jeg overhovedet ikke kunne nøjes med).
Naturligvis ville jeg nyde, hvis John lavede maden en gang imellem, men det kan simpelthen ikke fange hans interesse, og når jeg nu kan, så er der ingen grund til at tvinge ham til det i ligeberettigelsens hellige navn. Han rydder som bekendt af efter måltidet, fordi opvask simpelthen ikke kan fange min interesse … tøhø … så vi er begge glade for det traditionelle mønster her.
Jeg kan lide, når en mand holder døren for mig og i det hele taget er galant på den go’e, gammeldags måde.
Jeg synes de færreste kvinder tager sig pænere ud uden bh, og jeg synes ikke det er pænt, når kvinder har overskæg, hår under armene eller på benene.
Det er fjollet at have kønskvoteringer i bestyrelser og lignende – der er nu engang flest mænd, der har lyst til den slags beskæftigelse. Måske er det ikke alle steder, det sker, men hvor jeg arbejdede, tog man den bedst kvalificerede til et givent job, uanset om det var en mand eller en kvinde.
Jamen, går hun da slet ind for ligeberettigelse, hende Ellen?
Jo. Lige løn for lige arbejde. Og der er desværre laaang vej endnu, inden vi når dertil. Det havde vi heller ikke på mit arbejde – uanset hvad lederne påstod.
Er der lagt op til en god debat her? Er I på ligestillingsbarrikaderne eller deler I mine holdninger?

P1020145

Og æbleblomster er stadig lige smukke …

34 kommentarer

  1. Jeg kan kun være enig med dig – her i huset er det manden der handler ind og laver mad. Vasketøjet kunne han ikke drømme om at røre, det er mit domæne. Vi tænker begge to at i den sidste ende går det såmænd nok nogenlunde lige op. Lige omkring barsel – da vi fik vores datter, kunne man som forælder tage orlov med tilskud fra kommunen, fordi de manglede pladser. Dette betød at jeg tog de obligatoriske 5 1/2 mdr, derefter min mand 6 mdr og til sidst tog jeg 6 mdr. Min mand var én af de første konstabler der tog forældreorlov og kom sørme i deres fagforeningsblad. Ingen af os ville undvære den tid {;o)

    Kommentar af nuuka04 — 18. maj 2016 @ 16:48

    • Jamen det er da også fint nok, hvis begge er enige om, hvordan barselsorloven skal fordeles … men lidt sjovt, at din mand var i fagforeningsbladet pga. det🙂
      Det går nemlig nok lige op i den sidste ende, og begynde at diskutere hvem der har lavet mest eller mindst, er ikke godt – medmindre det er meget skævt fordelt, men så er der nok også andre problemer😉

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 18:21

  2. Jeg er enig med dig!
    Det var en tarvelig barselsorlov dengang – det var alt for tidligt at skulle lade andre passe sit lille barn efter kun 12 uger. Hvis ikke mine forældre havde passet min ældste, mens jeg var på arbejde, var det aldrig gået. Da jeg fik barn nummer to var orloven på hele 14 uger, og da jeg skulle til at arbejde igen, gik jeg over til at arbejde om aftenen, så faderen kunne passe børnene, mens moderen var på job – og omvendt. Da jeg fik barn nummer tre var orloven på 26 uger.

    Kommentar af Randi — 18. maj 2016 @ 16:52

    • Alt, alt for tidligt – og hvad med amningen? Det er for tidligt at stoppe med at amme efter 12 eller 14 uger, synes jeg. Man kan malke ud, men det er godt nok besværligt.
      Enten gik udviklingen meget hurtigt, eller også er der langt mellem dine børn😉 … faktisk kan jeg slet ikke huske, hvornår det skiftede, jeg fik jo kun det ene barn.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 18:23

      • Ja, der er lidt tid imellem dem – de er født i 75,80 0g 86🙂

        Kommentar af Randi — 18. maj 2016 @ 19:13

        • Det forklarer det🙂

          Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 19:26

  3. Den gamle provst i Hvidovre sogn (en mand) døde i august 2015. Vi har netop ansat en ny præst (den slags tager meget lang tid…). Vi har i forvejen fire kvindelige præster, så “folk” gik rundt og talte om, at den nye derfor skulle være en mand. Jeg gik til gengæld rundt og sagde, at vi skulle have den bedst kvalificerede og hvis det tilfældigvis var en mand, ville det da være fint. Jeg mener, at det med på forhånd at have valgt et køn er usagligt, diskriminerende og måske endda ulovligt.

    Kommentar af Stegemüller — 18. maj 2016 @ 16:57

    • Selvfølgelig skal det være den bedst kvalificerede, men på den anden side er det da bedst, hvis der er repræsentanter for begge køn, så jeg kan godt se dilemmaet – det behøver jo ikke at være en 50-50 fordeling. Jeg er dog enig med dig: Det skal ikke være afgjort på forhånd! Om det er ulovligt, ved jeg ikke, men man kan skyde sig selv i foden på den måde.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 18:26

      • Tak for dit svar. Jeg glemte at skrive, at det så faktisk blev en af de mandlige ansøgere. Og jeg er fuldstændig enig med dig i, at begge køn helst skal være repræsenteret – der kan jo fx være mænd i sognet, der gerne vil tale fortroligt med en præst af samme køn. Den slags skal man også have in mente.

        Kommentar af Stegemüller — 18. maj 2016 @ 19:21

        • Netop🙂

          Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 19:27

  4. Skrev lige en lang kommentar, som forsvandt – øv! Men det korte af det lange er, at jeg er enig. Ligestilling i privatsfæren er en ting, parterne må finde ud af indbyrdes. På fx arbejdsmarkedet er det andre kræfter.

    Kommentar af Eric — 18. maj 2016 @ 20:14

    • Det er SÅ irriterende, når det sker!
      Ja. Lovgivningen skal ikke blande sig i privatlivet … og selv om den gør (og skal) det i arbejdslivet, virker det ikke altid alligevel …

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 20:56

  5. Jeg er faktisk ikke rødstrømpe. Så vidt vides. Og jeg deler mange af dine synspunkter, bl.a. det med barslen. Men jeg vil sige, at jeg er superglad for at vi på det punkt er passé 70’erne, for min mand har taget lige så mange lortebleer som mig (mindst!), og ligeløn er et must. Jeg tror at jeg egentlig går langt mere op i at der skal være balance i samfundet i forhold til børnefamilierne. Derfor går jeg ikke op i hvem der løfter hvad herhjemme for jeg synes vi løfter begge to, til gengæld kunne jeg rigtig godt tænke mig, at der var større mulighed for at være på nedsat tid – generelt – i den periode hvor man har små børn.
    Skønt indlæg, og skønne æbleblomster, Ellen! (Jeg poster også selv er par stykker enten i morgen eller i næste uge 😀)

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 18. maj 2016 @ 20:33

    • Okay, point taken … rødstrømperne gjorde nok deres til, at mændene arbejdede lidt mere i hjemmene – eller var det ganske enkelt fordi kvinderne fandt ud på arbejdsmarkedet og derfor ikke havde den tid, de plejede at bruge i hjemmet?
      Underligt med den deltid. På mit arbejde var det også vanskeligt, selv om man i mange tilfælde uden problemer kunne være to om én stilling, men da John havde tankstationer, kunne han ikke få nogen til at arbejde på deltid, for så fik de også kun halv understøttelse, hvis de blev arbejdsløse …
      Glæder mig til at se dine æbleblomster🙂

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 21:01

  6. Ja til lige løn for lige arbejde! Alt andet er helt urimeligt. I sygehusverdenen (hvor jeg arbejdede) er der overenskomster, og jeg kan ikke forestille mig, at en mandlig fysioterapeut eller sygeplejerske skulle have mere i løn end en kvindelig ditto.
    Hjemme hos en selv, synes jeg ikke, der skal indblanding udefra via lovgivning. Det må folk da selv bestemme. I min familie praktiserede vi også det, at vi fordelte arbejdet efter, hvad vi hver især var bedst til.

    Kommentar af betty — 18. maj 2016 @ 20:44

    • Fuldstændig urimeligt, men når man som mig arbejdede et sted uden overenskomster, benyttede man sig af det og betalte i mange tilfælde kvinderne mindre end mændene.
      Det er nok også den fordeling, alle får mest ud af, men jeg har oplevet nogle stykker, der virkelig gjorde meget ud af at fordele alt hjemmets arbejde lige – til lige stor frustration for alle parter, men det var de (eller i hvert fald én af dem) ikke engang selv klar over.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 21:04

  7. I globalt perspektiv er der større sandsynlighed for at et pigebarn ikke bliver 5 år end at et drengebarn ikke gør det. Der er derfor nok at se til.
    Her i huset er det vel sådan at vi tilsammen laver det der skal laves (eller det vi synes vi vil), men hvordan det er gået til at fordelingen er blevet som den er, er ikke nødvendigvis let at huske. Tidligere var det nok sådan at vi lavede ½delen hver i huset, men fruen mente hun havde 80% af ansvaret, hvilket efterlod 20% til mig. Det forekom at være en interessant problematik, der bl.a. indebar at jeg “fik lov” til at …
    Det er ikke så enkelt – og det skal det nok heller ikke være, men en retfærdig ligelig fordeling tror jeg nu ikke på er en god ide.
    På arbejdspladser må der gerne være mere lighed, men som Helle Thorning lige har illustreret det i TV, er det ikke let. Da hun blev valgt til Europaparlamentet blev hun ofte opfattet som sekretær. Da hun var statsminister var den effekt af at være kvinde forsvundet.

    Kommentar af Jørgen — 18. maj 2016 @ 21:27

    • I den globale sammenhæng er det alt for mange steder forfærdeligt at være kvinde, men mit indlæg var noget mere lokalt ment.
      Det med ansvar for hos én og reel udførelse af en given opgave af en anden er vel det, der betegner en lederstilling?😉
      Der må nemlig meget gerne være forskel på arbejdspladser og på de hjemlige forhold, men jeg hørte indslaget med HTS, som sagde nogle ganske tankevækkende ting.

      Kommentar af Ellen — 18. maj 2016 @ 21:55

  8. Jeg er helt klar for ligestilling – specielt med barsel synes jeg, det er vigtigt, at fædrene også kommer på banen – både for deres egen og for deres børns skyld (og for mødrenes) At vi så her i huset klarer forskellige ting er en anden sag – jeg ville godt slippe for at lave mad, men på den anden side gider jeg ikke rigtig passe bil – så det er nok bedst for alle parter her, at opgaverne er fordelt.

    Kommentar af Pollyanna — 18. maj 2016 @ 22:14

    • Jeg synes bare ikke, der skal lovgives om barsels-ligestilling – det bør være forældrenes eget valg, hvem der skal tage den.
      Mht. jeres fordeling af de hjemlige opgaver, så er der nok mange, der kan genkende både den og bevæggrundene for den🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2016 @ 09:40

  9. Forholder mig kun lige til det hjemlige kønsrolle mønster her :-):
    * Nogle af mine bekendte (kvinder), arbejder og arbejder og er samtidig kede af at de ikke har mere tid til børnene. “Men jeg vil ikke være afhængig af min mands indkomst. Jeg vil kunne klare mig selv, hvis nu engang …”. Personligt har jeg ikke det fjerneste imod at vi ikke tjener lige meget hjemme hos os (pt. er det manden min der hiver pengene hjem, det har været mig i andre perioder). Og jeg regner så ikke med “hvad nu hvis engang …”. Og skulle det ske, løser det sig nok også.
    * Ift. at få tingene til at glide i dagligdagen, kører vi efter princippet “den der kan og har tid”. Dog aner jeg ikke hvordan man betjener en boremaskine, og har absolut ingen ambitioner om at lære det. Ditto med skift af bildæk osv. Til gengæld vil jeg aldrig overlade tøjvask til manden min. (Han kan ikke engang sortere (som jeg vil ha det😉 )).
    * De ‘usynlige’ opgaver, som at have styr på sociale aftaler, skolearrangementer, ‘husk at medbringe kage’, sørge for regntøj, sko osv. er primært ‘mit ansvar’ … men hvem der udfører opgaverne er hip som hap.
    * Når vi skal på ferie el. lign. har vi dog en fuldstændig klokkeklar ansvarsfordeling. Jeg er ansvarlig for de 90% vi husker og manden min er ansvarlig for de 10% vi glemmer!🙂

    Kommentar af Liv ☆ — 19. maj 2016 @ 06:44

    • Det var også meningen – verdenssituationen kan vi tage en anden gang😉
      1) Den bro kan man krydse, hvis man når til den. Man er to om ansvaret for børnene – også efter en skilsmisse.
      2) Det tror jeg der er mange, der kan genkende – der er og vil altid være forskel på præferencerne.
      3) Jeg tror det er fint med en til at lede og fordele den slags opgaver – ellers bliver der for meget med “Det troede jeg du sørgede for …”
      4) Hahahaha😀 – fantastisk!

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2016 @ 09:45

  10. Helt enig er jeg nok ikke, men devisen ‘gør det, du er god til’ (og kan lide) køber jeg 100%. Desværre er livet ikke lutter lagkage og alle pligter ikke lige spændende, så medmindre man er stjerneheldig og kan lide hver sine 50%, så er der sure pligter som må fordeles. Ligeligt.
    En ordentlig og reel barselsorlov til mænd, og ikke en der skal tages fra moderens, burde være en selvfølge. Så vidt jeg ved forpligter det ikke; jeg kender da kvinder, der har givet afkald på en del af den tid, de har ret til at tage (ikke at jeg fatter det) – det er jo kun et tilbud, ikke en pligt.

    Kommentar af fiberfryd — 19. maj 2016 @ 07:46

    • Jeg synes da, vi er ret enige🙂
      Ingen har nok en 50:50-fordeling – og skal det udmåles i tid eller grad af fysisk arbejde?
      Barselsorlov til mænd er kun et tilbud, ja, men der har været tale om at gøre det lovpligtigt, og der knækkede snoren for mig – jeg håber det bliver ved snakken! Der er mange ting, der skal spille sammen her, så det enkelte par må selv finde ud af, hvordan det fungerer bedst.

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2016 @ 09:52

  11. Jeg kunne vist kopiere fiberfryds kommentar🙂 Jeg stemmer for at alle de sure pligter skal fordeles ligeligt. Men et lovforslag om det er nok lidt for meget😉

    Kommentar af Lene — 19. maj 2016 @ 09:22

    • Ingen lovgivning om hjemmets pligters fordeling eller børnenes pasning, tak🙂

      Kommentar af Ellen — 19. maj 2016 @ 09:53

  12. Her har vi også delt efter interesser/evner og resten af opgaverne efter aftale. Hvorfor dog gøre det man ikke er god til, fordi man er hr eller fru? Så helt enig!
    Generelt er gode manerer efter Emma Gad jo praktisk færdselsregler socialt. Det er jo fjollet at trippe der.. for hvem skal gå først gennem døren!
    Enig om det med bh/tyngdekraft. Almindelig renlighed og velsoigneret suppleret med et kig i spejlet er en del af de sociale færdselsregler.
    Ligestilling er lige løn for lige arbejde. Samme juridiske rettigheder. Grundloven og “færdselsloven” må supplere hinanden på vores vej gennem livet…

    Kommentar af Anne Holtegård — 19. maj 2016 @ 22:02

    • Nej, vel? At vi så de lidt mere traditionelle mønstre og I ikke har, er da så fløjtende ligegyldigt, bare det fungerer.
      I det hele taget tyder din kommentar på, at vi er rørende enige🙂

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2016 @ 13:10

  13. Jeg er meget enig, har sat stor pris på muligheden for at vi selv kunne fordele barsel og i det daglige fordeler opgaver efter evner og overskud.
    Men jeg forstår ikke, hvad brystholdere og hår på benene har med sagen at gøre?
    Og hvis man endelig vil drage det tema ind i diskussionen, går jeg stærkt ind for ligestilling på området – og synes ølvomme og gule tånegle i sandaler bør nævnes i samme åndedrag 😊

    Kommentar af Jette — 20. maj 2016 @ 21:11

    • De nævnte ting har noget med (en i mine øjne misforstået) ligestilling at gøre: Hvis mænd kan have hår alle steder, kan kvinder også. Mener nogle.
      Jeg mener, at man skal gøre sig pæn og tiltrækkende og at man ikke behøver at udstille det, der ikke er pænt, på en uheldig måde – herunder hører også ølvom og gule tånegle, så vi er vist ikke uenige😉

      Kommentar af Ellen — 20. maj 2016 @ 21:19

  14. En sen kommentar herfra; jeg er nemlig ikke enig i det med barselsorloven.
    Jeg er helt sikker på, at kvinder ikke er så værdsatte som mænd på arbejdsmarkedet, hvilket medfører både manglende ligeløn og manglende muligheder, Og årsagen er i høj grad, mener jeg, at det er kvinderne der føder børnene og har den lange barsel. Mændene er simpelthen en mere stabil arbejdskraft, som det er nu.
    Jeg kunne godt tænke mig, at de blev gjort mindre stabile, og jeg tror, tvungen barsel af en vis længde er den eneste mulighed. Naturligvis vil det samtidig være godt for forholdet mellem børn og fædre. Jeg er dog ikke sikker på, at alle mødre ville være begejstrede. Der er stadig temmelig mange, der mener, at børnene hovedsageligt er deres domæne – eller er det en fordom?

    Kommentar af Kirsten — 22. maj 2016 @ 15:48

    • Du har sikkert ret – især i det med stabiliteten, og der er nok mange der vil være helt enige i dit synspunkt. Jeg mener dog stadig, at der er (og også må have lov at være) forskel på mænd og kvinder – også hvad forholdet til de mindste børn angår … jeg tror derfor ikke det er en fordom, jeg tror det er en kendsgerning🙂

      Kommentar af Ellen — 22. maj 2016 @ 16:01

  15. Se jeg er faktisk enig i det du skriver. Min mand udtrykker det på den måde, at han er gift “efter de gamle regler”. Det eneste sted, hvor lysten ikke driver værket er rengøring, som ingen her i huset har lyst til. Men gøres skal det jo! Vores børn er født i 1990 og 1993, hvor barselsorloven var 24 uger til mor. Far kunne holde 14 dage efter fødsel sammen med mor. Da barn nr. 2 var kommet til, var der lige åbnet mulighed for forældreorlov, men den fravalgte vi, og mor her gik på deltid. Se det var den helt rigtige beslutning for os. Jeg kan kun opfordre alle småbørnsforældre til at undersøge, om det var en mulighed for dem. Med 28-30 timer i ugen kunne man godt opretholde en fornuftig dagpengeret, hvis man skulle blive arbejdsløs.

    Kommentar af Aase — 24. maj 2016 @ 21:11

    • Hehe, god måde at sige det på🙂
      Tak for dit bidrag – og velkommen hertil … jeg må indrømme, at jeg og mine fordomme tror, jeres metode vil virke for rigtig mange. Jeg tror ganske enkelt ikke på, at det er alle fædres drøm at gå på barsel; dertil er kønsforskellen (og hurra for den) for stor. Men for dem der vil, er det naturligvis fint, at muligheden er der.

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2016 @ 15:16


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.