Hos Mommer

15. maj 2016

Stavekontrollen har det ret svært med dansk

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:27
Tags:

I forgårs skrev jeg ‘pudsigt’ i en kommentar; et ord, jeg forholdsvis tit bruger.
Den danske stavekontrol genkendte ikke ordet, men foreslog i stedet ‘P udsigt’, ‘udsigt’ eller ‘tudsigt’. Det første og det sidste er da det rene vrøvl.
Ordet ‘mørkere’ kendes heller ikke … ‘rabarberkage’ foreslås erstattet med rabarber kage (grrrr), rabarber-kage eller … arabarberkage!
Til ‘rengjort’ foreslås ren gjort, ren-gjort eller tengjort.
‘Fuglesangen’: fugle sangen, fugle-sangen eller guflesangen.
’Husbukke’: hus bukke, hus-bukke eller hukbuske. Nu genkender vi efterhånden et mønster, ikke?
’Bl.a.’ bliver til blia.
Igen noget værre ævl altsammen. Jeg forstår ikke, hvorfor især det tredje forslag så ofte er totalt hen i vejret – det er ikke ord, der eksisterer på dansk, der er af ukendt årsag bare byttet lidt om på et par af bogstaverne.

Det er ikke Words stavekontrol, men WordPress’. Words er heldigvis noget bedre, for dette her er da totalt elendigt. Intet under, at folk er eller bliver forvirrede, for denne ‘hjælp’ er værre end ingen hjælp.

P1020109

Det er således ikke ligefrem sprogblomster, der kommer fra stavekontrollens side, så her har I lidt æbleblomster i stedet for. De er desværre ikke fra mit filippa-æbletræ, som åbenbart ikke har tænkt sig at præstere så meget som en enkelt blomst i år, men fra træet ved siden af, som får nogle nærmest uspiseligt sure, små grønne æbler. Reine clauden har tre blomster, så det er også til at overse.

Halvdelen af malerselskabet er kørt hjem, så nu er vi fire tilbage.
Klimaet er gået tilbage til arktisk (8°), så nu står den på gammeldags komfurslowfood og indendørshygge.
Sommeren faldt i uge 19 i år …
Hele huset står nu fint nymalet – de nåede oven i købet også at male nogle af vinduesrammerne hvide. John og jeg er meget glade og meget imponerede over den store effektivitet, der blev lagt for dagen.
Nu skal der holdes pinse, skal der, men det bliver uden skovtur – heldigvis ligger huset i skoven, så det smager da lidt af fugl.

28 kommentarer

  1. Det undrer mig, at WordPress’ stavekontrol ter sig sådan hos dig. Jeg bruger også WordPress og har aldrig bemærket sådanne mærkværdigheder; ja det vil sige, jeg håber da, jeg havde opdaget dem, hvis de var der. Under alle omstændigheder er det dog herlig eksempler, du præsenterer.

    Hvor er det fantastisk, at I har malet hele huset på to dage (var det vel?), for det er jo ikke noget lille hus I har. Hvor længe holder sådan en omgang? 10 år?

    Her er det hundekoldt og dagsregn.

    Kommentar af Stegemüller — 15. maj 2016 @ 17:29

    • Man kan jo ikke undgå at se de røde bølgelinjer, men ja, det er da underligt, hvis WP opfører sig anderledes hos dig.
      Det er så flot, men det holder ikke så længe – kun omkring fem år på solsiderne af huset, og lidt længere på skyggesiderne.
      Ingen regn her. Endnu …

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2016 @ 18:06

  2. Dejligt billede – det kan godt være. at æblerne på det træ er sure, men blomsterne er smukke🙂

    Kommentar af Randi — 15. maj 2016 @ 17:43

    • Det er de – æbleblomster er de smukkeste af alle frugtblomsterne🙂

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2016 @ 18:07

  3. Jeg har slet ikke bemærket, at WP har en stavekontrol med forslag, der kan få en til at grine (subsidiært knurre). Kan det være noget (et plugin), der kun er på wordpress.com? Og tillykke med malerarbejdet. Det er godt at få hjælp til den slags. Især når man skal i højderne og har været flyvefærdig lige længe nok.

    Kommentar af Eric — 15. maj 2016 @ 18:51

    • Normalt skriver jeg kladder i WLW, som ingen dansk stavekontrol har, men i kommentarerne træder den i funktion; ligeledes, hvis jeg skal ind og rette slåfejl efter publicering, hvilket også foregår i WP-regi.
      Tak – ja, det er dejligt, at vi kan hjælpe hinanden.

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2016 @ 20:41

  4. Ja, det er lidt mærkværdigt hvilke ord hvilke systemer godtager. Synes også at jeg oplever lidt spøjse ordkonstellationer fra tid til anden…. Apropos spøjst, så har jeg i forbindelse med dit indlæg for en uges tid siden nu observeret et rødbedeglas, der står afskyllet ved siden af håndvasken, men som ingen foretager sig yderligere med. Der har det stået siden onsdag. Tror ikke jeg havde tænkt over det hvis ikke du havde skrevet dit indlæg. Skriver i morgen lidt om glemte ting og sager (dog ikke om det pågældende rødbedeglas)… Ha’ en skøn pinse fortsat!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 15. maj 2016 @ 18:53

    • Det, der normalt irriterer mig mest ved stavekontroller er, at de aldrig accepterer sammensatte navneord.
      Hahaha – det er åbenbart mere almindeligt, end jeg først gik og troede, at glas bliver usynlige🙂
      Tak, i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2016 @ 20:43

  5. Æbleblomster er smukkere end sprogukrudt. Word kan også have tendens til ikke at ville acceptere sammensatte ord. God nydning, her har solen skinnet hele dagen med en temperaturer som ikke har været kold men heller ikke for varm.

    Kommentar af Lene — 15. maj 2016 @ 19:00

    • Absolut, og nej, Words stavekontrol accepterer ikke sammensatte ord, hvilket jeg tror har en meget stor del af skylden for, at der er så mange, der ikke kan finde ud af det.
      Vi så godt i aftes, at I jyder ville få meget bedre vejr end os🙂

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2016 @ 20:50

  6. Dejligt, at I nåede så langt med huset. Vejret ser bedre ud oppe hos jer. Det begyndte ellers så fint og varmt i dag. Pludselig fik vi kraftig regn med bulder; senere regn der gik over i – sørensjaskme – hagl, der dog ikke faldt alt for hårdt. Men nok til at bekymre mig – æbletræerne blomstrer, og de er ikke glade for kolde hagl. Rhododendrontræerne blomstrer i hvidt, gult og rødt, min piri står med røde blade, der ligner blomster, og rødkælkemor og -far har travlt med at finde insekter i haven til deres fem unger i kæmpereden i garagen. Nu skinner solen igen fra en himmel, der dog ser ud til allehånde lumskerier. Her er koldt nu,og det er så ugemytle’ å frys – som det hedder hernede. Fyret er slukket for en uge siden, og der blev stillet om til elvarme i badeværelser og på varmtvandsbeholderen – det nægter jeg at lave om på før til efteråret. Så jeg må i kælderen efter en varmeblæser …

    Kommentar af Elsebeth — 15. maj 2016 @ 19:03

    • Ja, det var skønt, at folk var så flittige – og nu regner det!
      Vi nåede lige at tro, at sommeren var kommet, men det var den vist nok ikke alligevel, og jeg er glad for, at jeg ikke har slukket for fyret – men hvis jeg havde, ville jeg tænde igen, for jeg slukker ikke pr. princip, men efter vejrforholdene😉

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2016 @ 20:53

  7. Uge 19 var en forsmag på den kommende, dejlige sommer. Bare så du ved det!🙂 Indendørs hygge er også godt. Især når huset ER malet😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 15. maj 2016 @ 20:36

    • Nåhhh, var det sådan, jeg skulle have formuleret det?😉

      Kommentar af Ellen — 15. maj 2016 @ 20:53

  8. Hvor imponernede, I fik malet hele huset. Det er en dejlig familie, der tropper op. Men der er også noget særligt ved at hjælpe og gøre noget meningsfuldt sammen. Og så blev de beværtet med lækker mad. Rabarberkagen inspirerer mig😉
    Fortsat god pinse. Og afslapning.

    Kommentar af betty — 15. maj 2016 @ 22:08

    • Vi kan heldigvis godt finde ud af at hjælpe hinanden, når der er brug for det.
      Rabarberkagen er god, men der er meget af den🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2016 @ 10:04

  9. Stavekontrol er imellem grinagtig, men mest bare irriterende, og man undrer sig over, hvor de får deres ‘mordbog’ fra. Når nu FB og mange andre tjenester er så ‘intelligente’, at de kan tilpasse tilbud, baseret på brugerens valg, så burde stavekontrollerne sagtens kunne lære af det man skriver – men det er der måske ikke kroner i😉 Det er ganske vist uheldigt, hvis jeg konsekvent insisterer på at gentage samme fejl, men trods alt bedre end at fejlinformere en hel nation.
    Æbleblomster er vidunderlige – jeg har også været på fotosafari i mit eneste æbletræ, der blomstrer for en hel plantage i år. Tillykke med det fine hus.

    Kommentar af fiberfryd — 16. maj 2016 @ 08:21

    • Jeg tror du har en god og meget rigtig pointe i det med pengene, for selvfølgelig kan man inkorporere reglerne om sammensatte navneord i ordbogen, hvis man vil – enten i selve ordbogen eller i grammatikordbogen med de grønne bølgelinjer.
      Æbleblomster er virkelig betagende smukke … og tak …

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2016 @ 10:13

  10. Åh jeg er lidt pjattet med de absurde stavekontrolsresultater. Sjovt omend på den tragikomiske måde. Dine eksempler er ret morsomme, specielt ‘tudsigt’.
    Telefonens ‘autocorrect’ kan simpelthen sikre dagens tudsige grin indimellem. Har set et eksempel hvor en pige ville skrive “granma’s home again” men som blev til “granma’s homosexual”. Muligvis var begge dele rigtige, men det var nu den første besked, pigen gerne ville have igennem😉

    Kommentar af Liv ☆ — 16. maj 2016 @ 09:36

    • Tragikomisk er et godt ordvalg, for det er jo det, det er – jeg kan heller altid ikke lade være med at grine, men det er jo kun morsomt, når man ved, at det er forkert, og det er her, tragikken kommer ind i billedet🙂
      Jeg har slået autocorrect fra på min iPad og telefon, fordi de alt for ofte overtog beslutningerne om, hvad der skulle stå, og det var oftest nogle totalt fjollede beslutninger, som i dit tudsige eksempel🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2016 @ 10:17

  11. Det er i høj grad nødvendigt at have en god stavetvivl, når man tænker på det bøvl der er indbygget i de såkaldte stavekontroller. Der synes at være rigelige mængder kontrol stavet bagfra.

    Kommentar af Jørgen — 16. maj 2016 @ 13:18

    • Problemet er jo bare, at os, der staver forholdsvis godt, kan gennemskue og enten grine eller græde over dette, hvorimod folk, der har brug for hjælpen, bare bliver vildledt, og det er temmelig ærgerligt, synes jeg.

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2016 @ 14:05

  12. Der er den store forskel på en radiator og gulvvarme, at førstnævnte afgiver varme 10 minutter efter, at jeg har tændt for fyret. Gulvvarme derimod er næsten to dage om at komme op på den ønskede temperatur i rummet. Så derfor er jeg alligevel altid nødt til at bruge en varmeblæser, indtil der er varme i rummet. Når det – forhåbentligt – kun drejer sig om koldt vejr i et par dage, er det derfor spildt ulejlighed at tænde og omstille, slukke og omstille med få dages mellemrum. I dag skinner solen og varmer for fuld kraft igen.

    Kommentar af Elsebeth — 16. maj 2016 @ 13:18

    • Hehe, det er lige præcis derfor, jeg aldrig slukker for fyret – jeg vil nemlig have et varmt badeværelsesgulv hele året rundt🙂
      Så har I fået det gode vejr igen – det har vi sandelig ikke …

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2016 @ 14:08

  13. På badeværelserne + et par andre steder er der også nedlagt el-varme til brug om sommeren, ligesom vandvarmeren kan slås til el. Så her er gulvvarme og varmt vand hele året. Det kunne jeg da regne ud, at jeg skulle få lavet, da jeg købte huset og gik i gang med at restaurere. Jeg har dog den helt store fordel med gulvvarme efterår og vinter med heftig stormvejr, da der ingen radiatorer er under vinduerne. Jeg kan trække mine kraftige gardiner helt for, uden at de holder varmen ude ved vinduerne, selv om de går til gulvet. Jeg ville bare ikke også lægge el-varme i et stort rum, når jeg kan bruge varmeblæseren lidt for et par aftener.

    I går blev der rigtigt vandkoldt hernede i det sønderjyske. Men i dag holder det tørt, og det er dejlig varmt at sidde ved vinduet i solen, selv om det blæser udenfor.

    Kommentar af Elsebeth — 16. maj 2016 @ 15:25

    • Okay, så forstår jeg lidt bedre … gulvvarme på badeværelset er nemlig så dejligt at have altid, for så er der aldrig fugtig-klamt.

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2016 @ 18:22

  14. Har I læst, at det pr. 1. juli i år ikke er tilladt at indsætte et nyt oliefyr, hvis der er adgang til fjernvarme eller gas, hvor man bor?! Det er for kort varsel, man får her, mener jeg. Men da jeg for et par år siden fik en ny oliebeholder (godt 50.000 kr.), skal jeg have en til at kikke på mit fyr, som jeg købte for vel godt 15 år siden. I øjeblikket hælder jeg mest til et nyt fyr – i en vis fart …

    Kommentar af Elsebeth — 16. maj 2016 @ 16:25

    • Nej, det vidste jeg ikke, men vi bor så langt uden for lands lov og ret, at vi har hverken-eller, så det ville blive et nyt oliefyr for vores vedkommende – og du har lidt travlt🙂

      Kommentar af Ellen — 16. maj 2016 @ 18:23


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.