Hos Mommer

13. maj 2016

Man skal bare kende de rigtige lokkemidler

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:48
Tags: , ,

Sms til alle: “Jeg er kommet til at bage en rabarberkage, men har ikke noget cremefraiche – er der en af jer, der har mulighed for at købe noget og tage med herop?”
30 sekunder efter: “Uhm. Den klarer jeg”   –   “Det lyder lækkert, jeg skal nok købe noget”   –  “Vi er lige kørt hjemmefra, så det skal vi nok gøre” …
Jeg indså, at jeg om et par timer ville have stået med fire liter cremefraiche, hvis ikke jeg havde svaret alle på nær én, at tak, men det var allerede klaret. Imponerende … tjenstvilligheden er stor med gulerødder i form af Gerdas rabarberkage.
Det er en smørheftig sag, men særdeles velegnet, når man er mange:
P1020114Pisk 4 æg med 100 g sukker. Pisk 500 g meget blødt smør, 240 g mel og 1 tsk bagepulver i. Til sidst blandes 400 g hakkede nødder i (jeg brugte halvt mandler og halvt hasselnødder, for køkkenskabet formåede ikke 400 gram af én slags). Skær 1400 gram rabarber i stykker og bland dem med 500 g sukker og 4 tsk vanillesukker (jeg brugte 2 tsk vanillepulver).
Fordel dejen i en bradepande foret med bagepapir og fordel rabarber/sukkerfyldet oven på dejen. Bag ved 200° i 35 minutter eller til rabarberne er møre og kanten sprød og gylden.
Når det kommer til fortæringen af kagen, deler vandene sig gerne. Nogle sværger til flødeskum, andre til cremefraiche. Ingen havde dog noget at indvende mod min forespørgsel eller kom med alternative forslag, men vi er vist også ret enige i det spørgsmål i min familie.
Jeg har det temmelig svært med flødeskum i alle sammenhænge undtagen én: Jeg indrømmer blankt, at i en Irish Coffee smager cremefraiche ganske forfærdeligt …

Rabarberkagen var ikke planlagt, men da jeg så, hvor mange naboen havde på sin grund, var jeg simpelthen nødt til at bruge nogle af dem. De bruger dem slet ikke selv, så jeg har permanent tilladelse til at tage så mange jeg vil.
Jeg tog 2½ kilo, og det kunne ikke engang ses, at jeg havde været på rov, men jeg er sikker på, at der er nogle fra familien, der vil sætte pris på at få lidt rabarber med hjem.
Folk begynder at ankomme om en times tid. Hele hytten er rengjort og parat, og maling, pensler og stiger er linet op i kælderen.
I aften står den dog kun på hygge … slaveriet er ophævet, har jeg læst et eller andet sted …

24 kommentarer

  1. Rabarber er en skøn sommerspise, så jeg kan sagtens forstå, at du ikke kunne lade naboens rabarber stå til ingen verdens nytte🙂 Jeg har planer om også at høste lidt rabarber i dag – de skal blive til kompot.

    Kommentar af Randi — 13. maj 2016 @ 16:29

    • Ja, det er. Jeg lægger ikke engang i fryseren mere, fordi jeg gerne vil nyde sæsontingene mest muligt.
      Jeg har også planer om kompot af det overskydende kilo – det smager SÅ godt.

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 16:42

  2. God male- og spiselyst!

    Kommentar af Eric — 13. maj 2016 @ 17:27

    • Grazie🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 18:32

  3. Uhm, rabarber. Mon ikke en rabarbertærte (eller din kage) vil være på sin plads de kommende dage? Det tror jeg🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 13. maj 2016 @ 18:45

    • Det tror jeg, du har ret i – og det viser sig, at min ene søster har kalkuleret med naboens rabarber til en kage, hun vil bage heroppe🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 22:18

  4. Den kage lyder rigtig skøn, men er vist ikke en man skal spise for ofte med al det smør og alle de nødder. Velbekomme!
    Jeg kan godt lide dit synspunkt om ferske råvarer, altså ikke noget med fryser hvis det kan undgås.

    Kommentar af Stegemüller — 13. maj 2016 @ 19:10

    • Den er ikke hverdagsmad, men det er og også pinse🙂
      Jeg holder meget af ‘rigtige’ sæsonvarer – jordbær, asparges, rabarber og lignende.

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 22:20

  5. Rigtig god hyggefornøjelse i aften – og arbejdsweekend fra i morgen. Win-win for alle er jeg sikker på. Ikke at forveksle med wind-wind, selvom de lover at der bliver lidt pusteri over land og egne.

    Kommentar af Liv ☆ — 13. maj 2016 @ 19:13

    • Tak, tak.
      Hehe – wind-wind … me like …😀

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 22:22

  6. Uhm sikke en kage og hvor er det dejligt at I sådan får malesvende på besøg. Det minder mig om, at jeg har et stående tilbud fra to af mine søstre om at de vil hjælpe mig med oprydning og sortering af kasser fra min fars hus. God pinse til jer🙂

    Kommentar af Lene — 13. maj 2016 @ 19:33

    • Man skal aldrig sige nej til et godt tilbud, Lene – og man kommer langt ved at lokke med et godt måltid mad🙂
      Tak, og i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 22:24

  7. Det lyder som kagen er god. God pinse, kagespisning, anden spisning og malearbejde. Håber vejret arter sig tilforladeligt.

    Kommentar af Jørgen — 13. maj 2016 @ 20:14

    • Det er den – og tak, tak, tak og tak – det håber vi sandelig også.

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 22:24

  8. Hils dem allesammen. Det lyder som en hyggelig (og hård) weekend. Kagen – er det mon den, som jeg husker som rabarberpizza?

    Kommentar af Fru Z — 13. maj 2016 @ 22:42

    • Jeg har hilst, tak, og alle sagde “hils igen”🙂
      Ehhh, det tror jeg ikke – ingen af os husker nogen sinde at have omtalt den som pizza (den er heller ikke rund …), så vi tror ikke, det er den, du tænker på – men vi kan jo ikke vide, hvad du husker den som🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 22:52

      • Måske var det bare herhjemme så. Jeg husker den fra arbejdsdagene på gården, og vi kaldte den Ellens rabarberpizza

        Kommentar af Fru Z — 13. maj 2016 @ 22:57

        • Okay – men det er så nok dig og Per, der har kaldt den det. Jeg har spurgt bordet rundt, men ingen af os kender den under det navn🙂

          Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 23:04

  9. Den kage lyder skøn og temmelig syndig! Det er vist godt, at jeg ikke har så mange rabarber i år – og at jeg høstede og lavede rabarbergrød af de der var, i går. Frugtgrød er ganske vist en gammeldags og umoderne delikatesse (nu sværger alle til kompot), men her i huset er det en påskønnet sommerdessert. Jeg håber I får en både hyggelig og produktiv pinse sammen med familien🙂

    Kommentar af fiberfryd — 14. maj 2016 @ 08:18

    • Hvad der er syndigt, er godt!
      Og hvad der er umoderne, bliver lige straks moderne … mon ikke der er mange, der godt kan lide frugtgrød?
      Det tror jeg bestemt, at vi gør🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2016 @ 10:52

  10. Engang hos min gode, desværre nu afdøde, læge, kom jeg med udtalelsen “Den, der sover, synder ikke!” Kender du ikke fortsættelsen”, spurgte han. Jeg vidste ikke, at der var en fortsættelse. “Den lyder sådan her – og derfor er det synd at sove!”, kunne han fortælle mig. – Så jeg håber for alle parter, at dine familiemedlemmer arbejder hårdt og længe hver dag, de er på besøg.

    Kommentar af Elsebeth — 14. maj 2016 @ 13:57

    • Den kendte jeg heller ikke, men slaveriet er som sagt ophævet … de arbejder meget hårdt, så det ville vist ikke være fair også at bede dem arbejde længe🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2016 @ 14:53

  11. Hvor er du vittig og veloplagt – tak for situationsbilledet!🙂

    Kommentar af Donald — 14. maj 2016 @ 14:25

    • Jamen dog … tak … og velbekomme🙂

      Kommentar af Ellen — 14. maj 2016 @ 14:54


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.