Hos Mommer

8. maj 2016

Det franske marked

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:52
Tags: , ,

Årets franske marked i Præstø, som efterhånden er blevet noget af et tilløbsstykke, kunne ikke opleves i bedre vejr, end vi gjorde i dag – og som de også havde både fredag og lørdag – med solen skinnende fra en skyfri himmel og temperaturen på omkring de 20°.
Vi havde aftalt med Ditte og Peter, at de skulle komme ned til os om lørdagen, hygge, spise noget mad og drikke noget vin, og så stå op søndag morgen tilstrækkelig tidligt til at være på markedet, når det åbnede kl. 10. Bare en halv time senere end det, kan man ikke komme til nogen steder, og biler er smidt over hele byen de mest underlige steder.

IMG_5798

Jeg havde taget en let sommerjakke på, men det blev hurtigt for varmt.
Vi var hele markedet igennem, men købte kun af de franske specialiteter – både Ditte og jeg købte tre forskellige pølser og et par oste.
Hvert år slår markedet sidste års publikumsrekord. I 2015 var her 45.000 besøgende på de tre dage i lille Præstø – gad vide hvor mange der har været i år, hvor vejret har været så aldeles skønt og markedsegnet?
IMG_5804

Peter og jeg købte chokolade … lækker, lækker, lækker chokolade – to lagkagestykker hver; jeg ved ikke, hvad Peter købte, men jeg købte en med rom og en med amaretto. Uf, hvor de var alt, alt for gode.

IMG_5807IMG_5810

Frokosten kørte vi til Vordingborg for at indtage. Vi regnede ikke med, at der ville være en ledig kvadratcentimeter på nogen af Præstøs frokostrestauranter, og i øvrigt kender vi kun én af dem.
John og jeg spiste sidste år i januar på Borgens restaurant, som hører til museet ved Gåsetårnet, og hvor vi den dag havde en rigtig god oplevelse med den lækre mad. Ditte og Peter sætter også stor pris på veltilberedt og måske ikke 100 % traditionel mad, så dette sted turde vi godt anbefale. Ingen af os blev skuffede.

IMG_5827IMG_5832

Det ser måske ikke ud af så meget, men der var ost bagefter og vi blev rigeligt mætte alle fire.
Efter frokosten gik turen atter mod Den Stråtækte, hvor vi syntes, vi kunne høre en kopkaf kalde på os.
Ved 16:30-tiden sagde de to søde mennesker farvel og tak for denne gang.
Det er en af de mange fordele ved at være flyttet så langt væk: Ens gæster bliver ofte og overnatter, fordi der er så skrækkeligt langt hjem. Det er dejligt at have så lang tid sammen, for man når at komme næsten alverden rundt i samtaleemner, når man har over et døgn at gøre godt med.

14 kommentarer

  1. Det har vist været en god søndag. Den chokolade-affære ser vildt fristende ud for en chokoman som mig.

    Kommentar af Kirsten — 8. maj 2016 @ 17:59

    • Uh, har du det også sådan? Prisen satte heldigvis en begrænsning – de to små lagkagestykker kostede 96 kroner! Men det er også vildt god chololade.

      Kommentar af Ellen — 8. maj 2016 @ 18:11

  2. Det er godt at vide hvornår man skal gå på marked – for at kunne være der for alle de potentielle kunder, der siden indfinder sig i hobetal. Dejligt at <i synes godt om det I køber. Ku' være man skulle udflugte (mon dette verbum kan anvendes? Det er vel lige så godt som at vækste.) til Gåsetårnet og se hvad Borgens rest. tilbyder. Må jeg i øvrigt gøre opmærksom på Rest. Skovfogedstedet ved Vemmetofte strand. Den har igen åbent. Jeg har ikke været der, men man må håbe madkvaliteten er en smule bedre en den sproglige evne. I bor jo ikke så langt derfra.

    Kommentar af Jørgen — 8. maj 2016 @ 18:23

    • Det er ligemeget hvad det er, Jørgen – man skal sørge for at være der fra starten, hvor der altid er mest plads.
      Tag endelig en tur til Vordingborg – og husk at se hele museet. Det er nyt, og det er ret genialt lavet – og indtag så frokosten i restauranten bagefter. Det kan kun blive en god dag🙂
      Tak – den restaurant vil helt sikkert blive testet i løbet af sommeren.

      Kommentar af Ellen — 8. maj 2016 @ 18:48

  3. Det ser ikke ud af meget, men til gengæld ser det lækkert ud – mange gode ting!
    Engang jeg som barn kiggede på en kok, der lavede tarteletter, det havde jeg aldrig set før, så spurgte jeg hvorfor han altid spildte ud over kanten på tarteletterne … “ellers klager kunderne over at der ikke er nok” svarede han venligt den lille dreng.🙂

    Kommentar af Donald — 9. maj 2016 @ 01:49

    • Logisk spørgsmål fra en lille dreng og et fint svar fra en klog kok🙂

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2016 @ 08:35

  4. Jeg nåede det ikke, men så kan jeg jo hygge mig med at læse din beretning. Jeg havde godt på fornemmelsen, at det ville blive kaos med alle de biler i den lille by. Jeg havde også set på busplanen. Bussen holder jo lige ovre på den anden side af gaden og kører til Præstø – en gang i timen.
    Jeg har skrevet det ind i kalenderen til næste år.
    Heldigvis har ostemanden på Torvet her i byen også gode franske oste, og jeg tager snart selv til Frankrig, så kan jeg vel få min lyst styret.

    Kommentar af kisser — 9. maj 2016 @ 07:10

    • Hvis bare du er der, når de åbner, er det ikke noget problem, men det er jo også nemt at tage bussen.
      Det er rigtigt, at man kan købe franske oste mange steder, men det er, som du sikkert ved, lige så meget stemningen, man tager til Præstø for, så du må en tur herned til næste år.

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2016 @ 08:37

  5. . Det franske forår var en fornøjelse – især med den gode plads vi havde til at se på varerne. Peter købte en mørk chokolade med hasselnødder og en torrone morbido (italiensk nougat, der er blødere end den franske) med valnødder. Vi var dejligt trætte, da vi nåede hjemmet og fik slet ikke taget os sammen til at smage på det i går; vi må tage revanche i aften😉
    Tusind tak for dejligt logi, mad, snak, hygge og vin (rigeligt) i de skønne omgivelser.

    Kommentar af fiberfryd — 9. maj 2016 @ 07:38

    • ‘Torrone morbido’ – sikke da et navn – håber sandelig, at I overlever🙂
      Vi var godt nok også trætte og gik pinligt tidligt i seng, men sammen med lidt brød lavede vi lidt af pølserne om til aftensmad.
      Velbekomme og selv tak – det var, som altid, hyggeligt at være sammen med jer. Glæder os til sommerhuset🙂

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2016 @ 08:40

  6. Godt du havde noget dejligt at se frem til efter at være kommet hjem fra nærvær og samvær med børnebørnene. Nu ved jeg jo, at du også mest er til lys chokolade, så smagte de godt, de to stykker chokolade?

    Kommentar af Lene — 9. maj 2016 @ 08:22

    • Den var nemlig helt fint.
      Det smagte ALT for for godt, men det har så koncentreret en smag, at de to stykker selv for mig kan vare længe. Det er nu alligevel heldigt, at jeg ikke kan købe den slags i brugsen🙂

      Kommentar af Ellen — 9. maj 2016 @ 08:41

  7. Kære Ellen. Du må altså, i god tid, lige fortælle om det franske marked i Præstø, FØR det afholdes. Nu sidder jeg her igen, som sidste år, og tænker at det må jeg da ned og se.🙂

    Kommentar af havehyrden — 10. maj 2016 @ 06:58


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.