Hos Mommer

5. maj 2016

Basildon Park

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:12
Tags: ,

Det er ikke altid, man jeg tænker sig mig om. I dag kørte vi til Basildon Park, som ligger forholdsvis tæt på Reading. Da vi næsten var der, slog det mig, at det var temmelig fjollet, at vi ikke havde udsat denne tur til i morgen, hvilket kunne have sparet mig for en ekstra times ventetid i lufthavnen, fordi jeg ikke ville være afhængig af af de ikke så hyppige togafgange fra Pewsey til Reading.
Nå. Det var lige som 1½ time for sent, jeg fik den tanke …
Det så ud til at være et meget interessant sted, og eftersom haverne ikke er på deres højeste endnu, købte vi billetter til både hus og park. Huset ville åbne for publikum kl. 12, men der var stadig pladser på en guidet tur kl. 11. Det er altid godt med lokale guider, og denne var da heller ingen undtagelse.

Basildon Park (42)

Huset er bygget i nyklassicistisk stil mellem 1776 og 1784. Dets næstsidste ejer døde i 1910, så under både 1. og 2. verdenskrig blev det, tvunget af staten, brugt som infirmeri og som krigsfangelejr. Man kan sikkert forestille sig, i hvor høj grad det nåede at ødelægge stort set alt interiøret.
I 1952 blev det købt af et ægtepar, som restaurerede det fra kælder til loft. i 1976 overdrog de det til The National Trust, fordi de ingen børn havde fået, der kunne overtage stedet.

Basildon Park (24)Basildon Park (34)

Detaljerigdommen i loftsudsmykninger, træudskæringer på vægge og døre, søjler, tapeter og gardiner var overvældende, og jeg har taget et hav af billeder. Som det ses, er et gardin så absolut ikke bare et gardin … alene disse tassels, som der fandtes en del varianter af, er imponerende.

Basildon Park (35)Basildon Park (29)

Symaskinen herover undrede vi os begge over, men fik ikke spurgt. Det kan næsten ikke være en almindelig symaskine med det lille, runde bord. En tidlig brodere- eller quiltemaskine, måske? Den må have været kostbar med de mange indlagte stene, så alene derfor kan den ikke have været købt af en fattig syerske, og overklassen syede ikke tøjet selv.

En fin tur til et spændende sted – vi kan blive ved med at finde nye steder, selv om jeg har været i området så mange gange efterhånden.

14 kommentarer

  1. detaljerne er imponerende, men kønt er det ikke😉 Huset derimod ser smuk ud udefra. Og så må jeg konstatere at datteren vist er som moderen, for I vælger ikke bare at hygge jer hjemme, men skal ud og se noget. Nyd de sidste timer før hjemturen.

    Kommentar af Lene — 6. maj 2016 @ 05:20

    • Det ville ikke være kønt i dit og mit hus, men i sådanne imposante omgivelser passer det glimrende, synes jeg.
      Vi hygger også hjemme, når børnene er hentet fra skole, men indtil da kan vi godt lide at foretage os et eller andet.
      Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 6. maj 2016 @ 10:03

  2. Imponerende bygning.Udefra. Men den indvendige er måske lidt for meget – ahem – detaljerig. Er du på vej hjem nu, så god tur. Vi har gemt noget af det gode vejr til dig🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 6. maj 2016 @ 08:40

    • Det er netop detaljerigdommen, vi kan lide at studere – hvor meget tid og hvor mange penge der blev smidt i at imponere.
      Det er godt I har gemt noget – jeg vil nyde det fra i morgen … er meget sent hjemme i aften.

      Kommentar af Ellen — 6. maj 2016 @ 10:05

  3. Sådanne steder trækker, som du ved, også altid her. Det var vist et godt valg i traf.
    Det er nogle gode bud du har på symaskinen, men jeg kom til at tænke på, om det kunne være beregnet til at sy hatte på? Jeg har set en der minder lidt om den du viser, men nu kan jeg selvfølgelig ikke huske den i detaljer.

    Kommentar af Pigen fra landet — 6. maj 2016 @ 09:06

    • Ja, det ved jeg🙂 Valget var bedre, end vi forestillede os, men det gør ikke noget, at det går den vej.
      Hattesymaskine?! Godt tænkt. C er ved at køre børn i skole, men jeg nævner dit forslag, når hun er hjemme igen.

      Kommentar af Ellen — 6. maj 2016 @ 10:07

  4. Spændende steder du slår dine folder!!! Jeg tror, jeg er mere til Baths lyksaligheder. Den tur lød bare rigtig hyggedejligskøn.
    God tur hjem.

    Kommentar af Anne Holtegård — 6. maj 2016 @ 11:48

    • Der er heldigvis plads til det hele, når jeg er herovre – både Bath og store manor houses – men det sidste er du slet ikke til?
      Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 6. maj 2016 @ 12:14

  5. Sikke et flot og imponerende sted, I besøgte. Et meget harmonisk bygningsværk, som må have været meget omfattende at sætte i stand. Der er blevet tænkt over hver detalje – selv dupperne/knuderne for enden af ‘blonden’ på forhængene ved himmelsengen var gentaget i det vatterede sengetæppe. Det havde nu også været sjovt at se understellet til den smukt dekorerede trædesymaskine; hvor gammel mon den var. Sådan et sted kan min søn og jeg sagtens få lang tid til at gå. “Neij, har du set der!” Det er spændende ‘at tage på tur’, og i England og mange andre lande er der nok at kigge på og frydes over.

    Kommentar af Elsebeth — 6. maj 2016 @ 12:48

    • Det var virkelig imponerende!
      Jeg tror ikke, det var en trædesymaskine – den stod på det lille bord, og der var klappet et håndtag sammen, som sad i den runde dims til højre.
      Der er masser, masser af haver og historiske steder at se i UK, og jeg kan slet ikke få nok.

      Kommentar af Ellen — 6. maj 2016 @ 13:41

  6. Min mor havde en trædesymaskine, som også havde den rille i hjulet til drivremmen, der går ned om det store hjul, som er forbundet til trædepladen. Mon håndtaget kunne bruges til at sy meget forsigtigt, da det kan være sværere at styre hastigheden med foden end med hånden. På en håndsymaskine var hjulet helt glat, da det blev drevet af håndsvinget. Både en hånd- og en trædesymaskine var nedfældet og fastgjort i en art trækasse eller bord. Hvad skulle rillen i svinghjulet ellers være til?! Prøv lige at spørge din kloge datter – hun må have set mange typer ikke-elektriske symaskiner.

    Kommentar af Elsebeth — 6. maj 2016 @ 15:00

    • Jeg kan godt se hvad du mener. Charlotte ved dog ikke mere om denne maskine, end jeg gør🙂

      Kommentar af Ellen — 6. maj 2016 @ 16:13

  7. Flot slot I har fundet på at besøge.

    Kommentar af Jørgen — 8. maj 2016 @ 09:46

    • Ja, det var et ret flot slot.

      Kommentar af Ellen — 8. maj 2016 @ 17:58


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.