Hos Mommer

3. maj 2016

Var det noget med en havenisse?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:10
Tags: ,

P1010881I dag: planteskoler. To af slagsen, den sidste min kæmpestore yndlings, at det næsten er en by i sig selv, og hvor frokosten blev indtaget i det cafeteria, som, bortset fra, at det er selvbetjening, mere er en glimrende restaurant.
Det er også der, de har mit yndlingsmærke i slap af-tøj i den lidt pænere afdeling: Lazy Jacks. Mit eneste problem i den forbindelse var, hvilken af de fire ting, jeg næsten ikke kunne vælge imellem, var nødt til at vælge. Det er godt, vi skal herover igen i bil senere på året.

inP1010867P1010868

Charlotte fik, hvad hun ville have, inklusive et lille gyng i yndlingsstolen, som hun engang bare må have, men eksklusive melonen til drivhuset, så vi skal nok på jagt igen en anden dag.

Jeg brugte en del tid på at kigge på og forundres over de ganske forfærdelige, afskyelige og totalt smagløse rædsler, jeg i umådelig høj grad ikke forstår, at nogen kan finde på at anbringe i deres haver. Nogle er så slemme, at de ikke engang kan bruges til hadegaver. Der er havenisser og ubestemmelige væsener af ukendt oprindelse, aber, krokodiller, skildpadder, bjørne, hele bondegårdsmenageriet, papegøjer og andre fugle, egern, hunde, katte og endelig de mus, hunde og køer, der tog prisen som de grimmeste, og som lignede Storm P’s værste mareridt.

P1010863P1010875P1010878P1010877

Man kunne hurtigt få samlet sig en hel zoo her. Hvis man har den slags behov … i det mindste skal de ikke fodres, så man kan tillade sig at tage på ferie. Jeg vil også godt vædde på, at de ikke behøver at være låst inde, mens man er væk …

P1010864

Næh, må vi så bede om synet af de mange tusind bluebells, der er på sit højeste lige nu. Dem kan jeg ikke blive træt af at se på. Vi kørte ikke hen til nogen af de steder, hvor man kan se flere hektarer bluebells på én gang, men i det omfang de ses på billedet her, kører man ikke langt uden at se dem.
Nå. Nu er eftermiddagskaffen drukket, så jeg har ikke tid til at sidde her mere – skal lige en tur i drivhuset.

26 kommentarer

  1. – det var da godt, at der ikke stod “Dovne Ellen” i nakken … Jeg har læst om en person, som heller ikke kunne tage ret meget bagage med i flyet – vedkommende tog så bare noget af det ekstra tøj på. Mon ikke det kunne gå at tage et par ekstra bluser på. Det er jo ikke sommer endnu, så de par timer var det vel til at holde ud.

    Kommentar af Elsebeth — 3. maj 2016 @ 17:54

    • For fem dage går det fint med kun håndbagagestørrelse, og jeg ville af flere årsager ikke bryde mig om at tage ekstra tøj på – man skal jo så smide alle lagene for at komme igennem security, hvilket jeg ville finde en anelse pinligt. Og nej, det er ikke sommer, men man kommer jo ikke ud, når man skal flyve, så jeg tror jeg ville dø af varme🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2016 @ 20:40

  2. Meget hellere bluebells end alle de forfærdelige gartenzwerge😉

    Kommentar af perteilmann — 3. maj 2016 @ 20:11

    • Bestemt! Det er bare SÅ skrækkeligt at se på.

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2016 @ 20:41

  3. Jeg var så heldig i sidste uge at finde Burleigh Wood, som er en ‘ancient wood’ tilhørende Loughborough University. Det er da noget af det smukkeste, de der bluebells. Der var et par enkelte små klatter hvide skov-anemoner, og jeg forsøgte at forklare et engelsk par, at det er den slags, der fylder de danske skove, på samme måde som bluebells fylder de engelske. Hedder de også anemoner på engelsk, bare med tryk på andre led (anæmoneee, lød det nærmest som, da hun udtalte det).

    Kommentar af Mette L — 3. maj 2016 @ 22:21

    • Det er så fuldstændig fantastisk med titusindvis af bluebells. Vores anemonemangfoldighed ville en englænder måske synes var lige så fantastisk, og måske er det bare fordi jeg som dansker er vant til anemonerne, at jeg er så dybt betaget af alt den blå overflod.
      Ja, de hedder næsten det samme og udtales som du skrev det, med tryk på anden stavelse.

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2016 @ 23:17

  4. Åh hvor du hygger dig. Ganske fantastisk at læse – bliver helt glad. Og hvor lyder det skønt med engelske skove (og marker/enge?) fyldt med bluebells. Jeg forstår heller ikke helt havenisse-konceptet. Men kan godt fnise lidt af det, hvis jeg kommer forbi en have med velanbragte nisser og deslige. Det kommer dog ikke til at ske her på matriklen😉 Fortsat god fornøjelse overthere.

    Kommentar af Liv ☆ — 4. maj 2016 @ 04:16

    • Jeg hygger mig altid ganske gevaldigt, når jeg er herovre.
      Nej, ikke marker eller enge, kun i skove – men skoven behøver ikke at være ret stor.
      Havenisser vil heller aldrig kunne ses i min have, men der må jo være kunder til fænomenet, siden de stod der i så overdådigt et antal.
      Thanks🙂

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2016 @ 10:08

  5. Ja hold da op hvor er de mange figure på billedet meget lidt kønne (jeg prøver at være diplomatisk😉 )
    Men lækker hængestol, der kunne man da lige tage sig en morfar et par gange om dagen

    Kommentar af havehyrden — 4. maj 2016 @ 08:02

    • Det lykkedes dig fint at være diplomatisk, men havenisser skal du ikke have😉
      Den stol ville være fin i et fredfyldt hjørne af en have.

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2016 @ 10:09

  6. Hehe, det er lige før, havenissen er relativt sød. RELATIVT blev der sagt!! Blomstertæpper er altid fantastiske, synes jeg, og så er det ligegyldigt, om det er anemoner, bluebells, valmuer, solsikker eller noget helt andet. Der er noget ved den der blomsteroverdådighed, der gør mig glad i låget🙂 Vil Charlotte dyrke meloner – spændende!

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. maj 2016 @ 09:29

    • Havenissen måske. Relativt måske. Men hvad mener du om den med ørerne i midten af første billede?
      Rigtigt: Blomsteroverdådighed gør glad.
      Ja, i drivhus burde det sagtens kunne lade sig gøre at dyrke meloner.

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2016 @ 10:11

      • Ikke noget. Slet ikke noget. Jeg tror faktisk ikke, at jeg kan se noget der lige til højre for nissen … Hvorfor har jeg så aldrig hørt om nogen, der gør det – altså dyrker meloner i deres drivhus?

        Kommentar af Fruen i Midten — 4. maj 2016 @ 10:26

        • Det skal jeg ikke kunne sige – jeg prøvede sidste år, men begik den fejl at være på ferie på et tidspunkt hvor de skulle have været kælet lidt for – hængt i net og den slags. De fik heller ikke helt vand nok, men jeg fik da to meloner ud af det. På min planteskole kan man købe to slags meloner til drivhus.

          Kommentar af Ellen — 4. maj 2016 @ 15:46

      • Hvis jeg ikke tager helt fejl, er havenissen med ørerne en “orc”, der er kendt fra Tolkiens univers, hvilket den ikke bliver mere seværdig af, men det forklarer måske salgbarheden.
        Mvh.

        Kommentar af Kristine — 4. maj 2016 @ 19:10

        • Det kunne godt være en forklaring, men som du selv siger, bliver den altså ikke køn af at være skabt af Tolkien.

          Kommentar af Ellen — 4. maj 2016 @ 19:37

          • Det er i hvert fald ikke en ork (den der som jeg ikke kan se). Orker er store og ustyrligt grimme. Og det er heller ikke en hobbit. Du har hverken set eller læst Ringenes Herre vel?

            Kommentar af Fruen i Midten — 4. maj 2016 @ 19:51

            • Jeg har ikke læst bogen, men set filmen og jeg har lige billedgooglet orkerne. Denne her, som du ikke kan se, minder mig mere om det ‘tøj’, Peter Pans drenge har på. Selv om den er grim, kan det ikke komme i nærheden af orkernes skrækkelighed.

              Kommentar af Ellen — 4. maj 2016 @ 20:48

  7. Hvis du kan li’ de der bluebells så skal I køre en tur til Hitchen området i Hertfordshire (det er der familien bor ellers ville jeg ikke ane noget om det) der er vist noget med nogele lilla marker men om det er blubells eller en anden blårlig blomst er jeg ikke sikker på:) Vi har to havenisser i haven. Det er to små søde nisser købt i Tiger:o) De der du viser på billedet er nu ikke søde kun grimme:)

    Kommentar af Mette — 4. maj 2016 @ 12:21

    • Lilla blomster nu? Hvis de er lilla, er det næppe bluebells, for de er virkelig meget, meget blå. Vi kan køre op og kigge engang vi har vores egen bil med, for det er 2½ times kørsel hver vej herfra, så det er lidt for langt på en skoledag, hvor vi hænger i en klokkestreng for at hente børnene til tiden.
      Kan man virkelig få søde havenisser? (Sorry …🙂 )

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2016 @ 15:52

      • Ha ha ha jep, man kan få søde havenisser:o) Det er bluebells i Hitchen har jeg så fået bekræftet af min svigerinde. Hun har lige lagt det smukkeste billede på sin facebook. hele skovbunden er dækket:) Så nu ved I det til en anden gang:)

        Kommentar af Mette — 4. maj 2016 @ 20:29

        • Fint nok, så ved vi det, men der er nu også kæmpestore skovbundsstrækninger med bluebells tættere på, hvor Charlotte bor – men et fantastisk syn er det, ingen tvivl om det.

          Kommentar af Ellen — 4. maj 2016 @ 20:45

  8. Hvis nu du skulle få lyst til en af figurerne til din have er der nu kommet en stand på Køge torv med samme typer. Just saying. 😂

    Kommentar af Kisser — 5. maj 2016 @ 00:15

    • Ihhh, tak, så behøver jeg slet ikke at slæbe dem med helt fra England🙂

      Kommentar af Ellen — 5. maj 2016 @ 09:25

  9. Ingen havenisser her!

    Kommentar af Jørgen — 8. maj 2016 @ 09:41

    • Det er jeg glad for at læse, Jørgen!

      Kommentar af Ellen — 8. maj 2016 @ 17:57


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.