Hos Mommer

29. april 2016

Der er for mange træer i den skov!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:04
Tags: , ,

Nogle steder er der for mange træer. Ikke i vores skov, hvor antallet er ganske passende, men i den lige ovre på den anden side af åen. Jeg tænker kun over det, når der er en så nydelig solnedgang, som der var i går. Den kan ikke ses i sin fulde udstrækning eller når solen er så langt nede, at farverne er allersmukkest, men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det, for jeg har ingen anelse om, hvem der ejer de træer. Det er ellers bare lige et lille, smalt bælte på et par hundrede meter, det drejer sig om.
Nå. Det var nu meget pænt alligevel, også med træer … men når der kommer blade på, er det ikke så godt.

P1010817

Når dette indlæg bliver udgivet, har vi fået gæster – mændenes søster kommer med sin mand. Så er den gren af familien samlet. Jeg havde taget sous vide-maskinen med herop, fordi jeg ville tilberede en lammekølle i den – sådan en bliver nemlig vildt lækker med sous vide-metoden – men glemte vaccumpakkeren, og så kan det være aldeles fuldstændig ligemeget. Fjols, Ellen!

For at aflede mine tanker fra at give mig selv et velfortjent spark, gik jeg ud med mit Lumix og tog nærbilleder af mosser.

image

Jeg er meget betaget af den mikroverden, der udfolder sig i moslandskabet, når man kommer tæt på. Tragten herover er tre mm i virkeligheden.
MosStikkelsbær

De små ’dunhammere’ herover er bare én mm. Og de spæde stikkelsbærblade ser så morgenfriske ud, når de er våde.

Vi har lige haft en haglbyge med centimeterstore hagl, som gjorde landskabet hvidt på et par minutter. Godt jeg ikke var ude i det – det så temmelig hårdtslående ud. Fem minutter efter skinnede solen igen. April er snart slut, men lur mig om ikke dette vejr fortsætter ind i maj.

22 kommentarer

  1. Håber du finder andre solnedgange at nyde og andet mad at lave. Du må gerne tage flere billeder af mos og lav – utroligt som planterne tager sig ud i stor størrelse.

    Kommentar af Jørgen — 29. april 2016 @ 15:31

    • Lammet bliver bare almindeligt langtidsstegt, men det er ikke helt det samme.
      Ja, ikke? Mosserne ser helt anderledes ud.

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 16:08

  2. Nej selvfølgelig fortsætter dette vejr ikke ind i majmåned. Ellen altså!
    Skønne fotos – helt vildt. Også solnedgangen som er smuk med smuk på set gennem de træer. Velbekomme til aften, hvordan I så end tilbereder maden.

    Kommentar af Liv ☆ — 29. april 2016 @ 16:18

    • Nej okay, sorry – det var også mere et sats på, at “hvis jeg siger det højt, går det ikke i opfyldelse.”🙂
      Den var da meget pæn, den solnedgang i går … og vi har spist simre-grydemad i dag🙂

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 20:05

  3. Din solnedgang med træernes sorte silhuetter er meget smuk.

    Kommentar af Eric — 29. april 2016 @ 17:56

    • Tak … ja, det var ikke et helt tosset syn.

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 20:05

  4. Skønne, skønne billeder. Du skulle prøve at læse om mossers formering, som jeg finder meget overraskende.

    Har jeg meget om ørerne, virker det for mig at skrive en huskeseddel, som jeg får idéerne. Så får jeg de nødvendige ting med mig, når noget skal udføres et andet sted end her i mit hjem. Engang havde jeg fået min datters opskrift med på majsbrød og stuffing – det var heldigt nok, for hun kunne ikke finde sin. Den var nu smuttet med ved en fejl! Er det ikke Claus Meyer, der på tv langtidsstegte en lammekølle i godt 14 timer, jeg tror det.

    Kommentar af Elsebeth — 29. april 2016 @ 18:54

    • Det er interessant – mosser er jo en klasse helt for sig selv.
      Jeg plejer også at skrive lister, men normalt anser jeg en tur til Sverige for ren rutine. Det var det så ikke …
      Den bliver i hvert fald sat over straks i morgen tidlig – så kan den passe sig selv hele dagen.

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 20:08

  5. Der er nu noget stemningsfuldt i kontrasten solnedgang og træernes silhuet. Eller med en tordensky bagved… Selvom det godt nok tager en del af udsynet/udsigten, når træerne står med fuldt udsprunget løv…
    Her beskærer volden og træerne også de flotteste solnedgange… Men jeg vil ikke undvære støjdæmpningen. Så må jeg tage ud til klitten og indtage solnedgangslyset i store doser til sommer.
    Jeg er også vild med makro. Det er så fascinerende at komme tæt på. Dine mosser er skønne. Og man kan næsten smage rabarberkompotten….
    Vejret…. DR skriver, at vi skal have 20 grader til Kr. Himmelfart! Hmmm…. lad os nu se….

    Kommentar af Anne Holtegård — 29. april 2016 @ 18:58

    • Ja, det er fint at se nu, men ikke så godt senere på sæsonen, desværre.
      Vi har alle vores metoder ;-O
      JA! John nævnte også, at det blev blev kanongodt vejr i Kr. Himmelfartsferien – det satser vi virkelig på er rigtigt, både i England og i DK – jeg deler den jo mellem de to lande.
      Det var så stikkelsbær, men det skal ikke skille os ad;-)

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 20:18

  6. Hold da op nogle flotte billeder! Det er imponerende! Jeg kan godt forstå du synes det er ærgerligt med de træer, det spærrer for din solnedgang… Du må investere i et solnedgangstårn i din have, som er så højt, at det lille bælte ikke betyder noget!…. Ha’ en skøn weekend!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 29. april 2016 @ 19:03

    • Det var da en supergod ide … jeg må lige tale med John …😀 – og tak, i lige måde!

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 20:19

  7. Med en tilstrækkelig dyb/lang fødevaregodkendt plastikpose og en spand vand behøver du ikke vacumeringsapperatet, da du holder posen med kødet i, bortset fra åbningen, under vand, hvorved luften vil stige op/ud af posen. Derefter er det bare at få et fast tag om en del af posens “hals”, der selvfølgelig også skal være under vand, hvorefter der slås knude på “halsen” af posen. Denne metode giver ikke undertryk i posen, men “kun” fravær af atmosfærisk luft. For at opnå undertryk må du suge, suge og suge inden du vrider “halsen om” på posen og slår knude(r). God fornøjelse en anden gang.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 29. april 2016 @ 20:07

    • Uhh, jeg tænkte faktisk på, om jeg ikke kunne have haft reddet situationen på den måde, men gik bort fra det igen. Og nu er det for sent, for en lammekølle skal have 48 timer. I hvert fald mindst 36, og vi skal have den i morgen🙂

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 20:21

  8. God nydning af både solnedgange og lammekølle. Her satser vi på at DMI har ret og at vi går mod lunere dage🙂

    Kommentar af Lene — 30. april 2016 @ 06:10

    • Det kunne godt nok være skønt, hvis vi endelig kunne få os nogle ordentlige temperaturer.🙂

      Kommentar af Ellen — 30. april 2016 @ 09:18

  9. Har du i din fældeiver indregnet, at det farverige solnedgangssted flytter på sig over sommeren ..?😉
    Grej kræver mere grej og så er det nemt at glemme noget, men lam bliver nu også godt på gammeldags vis. Dejlige forårsgrønne billeder du disker op med – makrofotografering er en virkelig spændende disciplin, som i al fald jeg nemt kan fortabe mig i🙂

    Kommentar af fiberfryd — 30. april 2016 @ 08:37

    • Ja, det har jeg – jeg regner med, at hvis bæltet bliver et par hundrede meter, så passer det med de solnedgangstider, hvor vi sidder i stuen og slapper af efter aftensmaden😉
      Jeg satser på, at mit lam bliver til at spise, og ja, det er sjovt at se, hvordan et makrobillede kan afsløre en fin mikrovereden.

      Kommentar af Ellen — 30. april 2016 @ 09:20

  10. Hvilken model Lumix har du? Jeg har nemlig lige selv anskaffet et af slagsen, så gad vidst om det er lige så godt som dit til makro?

    Kommentar af Kirsten — 30. april 2016 @ 17:48

    • Det er et DMC TZ71. Mit fjerde Lumix – jeg har haft TZ20, 40, 60 og nu dette, men det har jeg kun fordi jeg tabte 60’eren … det kunne det ikke holde til …
      De har alle været supergode til at tage disse ‘nærbilleder’.
      Rigtig god fornøjelse med billedeksperimenterne!

      Kommentar af Ellen — 30. april 2016 @ 18:03

  11. Tak! Mit er et TZ70. De må være i familie. Indtil videre er jeg også glad for det, men jeg er ikke så glad for, at der ikke er en raw-converter med softwaren. Eller rettere, det er der, men den kan kun konvertere til jpg, ikke til tiff, som jeg helst vil arbejde med i billedbehandlingen.
    Jeg valgte ellers dette kamera, bl.a. fordi det kan tage billeder i raw format. Måske kan jeg finde en converter på nettet.

    Kommentar af Kirsten — 1. maj 2016 @ 11:50

    • Mit er købt i Tyskland, hvor de kun havde TZ71 – 70 kunne købes i DK, men jeg har ikke forstået forskellen – hvis der er nogen.
      Jeg håber du finder din converter … jeg gør slet ikke i raw, så det skal jeg ikke gøre mig klog på.

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2016 @ 12:03


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.