Hos Mommer

27. april 2016

Skal vi ikke hellere lege?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:41
Tags: , , ,

Mændene går rundt som løver i bur. De går ud, så snart der er det mindste ophold i sludregnen – og sommetider også selv om der kommer lidt ned … faktisk kommer de kun ind, når der kommer meget ned, men det gør der desværre tit.
John har højtryksspulet (her er det essentielt at huske begge s’er) terrassen; det er et arbejde, hvor forskellen er lig nul, om det regner eller ej.
Noget af regntiden har de brugt på at regne den nøjagtige afstand ud mellem de tilskårne brædder/balustre. Det var ret morsomt at høre på, for de var langt fra enige.Tallene fløj gennem luften – Aj, hør nu her … Kan du ikke se, at … Det der er sgu da cm, ikke mm … Altså, var det ikke 15 brædder, du sagde?… Nej, 11! …
Så regnede de lidt hver for sig, men kunne da alligevel ikke lade være med at mundhugges i al venskabelighed og sammenligne tal hele tiden.
Det viste sig, at de bare brugte hver sin metode, for de kom frem til præcis det samme resultat, da de endelig var færdige.

Nu går det stærkt. Det er holdt op med at sludregne, solen titter frem, så herrerne strøg ud og gik i gang. De er færdige lige om lidt, for måske lige bortset fra de nævnte udregninger, er de gode til at arbejde sammen. Det tog dem kun 40 minutter at nå fra billede 1 til billede 2.

P1010810P1010812

Al deres talsnak fik mig til at tænke tilbage på dengang jeg var arbejdsramt, hvor jeg sommetider overhørte mine lærde kolleger, mens de sad og diskuterede statistik og signifikans og al den slags. Sådan noget skulle oftest gerne munde ud i en rapport, og nu, hvor jeg har været tre år væk fra dette arbejdsmiljø, tør jeg godt afsløre, hvad hemmeligheden bag de videnskabelige artikler er – hvordan de forskellige, nærmest faste udtryk skal oversættes.

Phrase                               Translation
------------------------------------------------------------------------------
It has been long known.....................I haven't bothered to check the references
It is known.....................................I believe
It is believed...................................I think
It is generally believed......................My collegues and I think
There has been some discussion.........Nobody agrees with me
It is proven....................................It agrees with something mathematical
Of great theoretical importance..........I find it interesting
Of great practical importance............This justifies my employment
Of great historical importance........ ...This ought to make me famous
Some samples were chosen for study...The others didn't make sense
Typical results are shown....……………...The best results are shown
Correct within order of magnitude…....Wrong
The values were obtained empirically..The values were obtained by accident
The results are inconclusive.......…....The results seem to disprove my hypothesis
Additional work is required................Someone else can work out the details
It might be argued that....................I have a good answer to this objection
Nu har jeg ikke været ansat i en farmaceutisk virksomhed for ingenting, så denne sidste får I også med. 
Den er ment som en vits, men den er så tæt på sandheden, at det næsten kun gør den morsommere:
A Short History of Medicine: 
"Doctor, I have an ear ache."
2000 B.C. - "Here, eat this root."
1000 A.D. - "That root is heathen, say this prayer."
1850 A.D. - "That prayer is superstition, drink this potion."
1940 A.D. - "That potion is snake oil, swallow this pill."
1985 A.D. - "That pill is ineffective, take this antibiotic."
2000 A.D. - "That antibiotic is artificial. Here, eat this root!"

26 kommentarer

  1. That was a good one, two, three …

    Det er vist godt (for dig), du ikke arbejder der mere!

    Kommentar af Elsebeth — 27. april 2016 @ 15:59

    • Hehe – det var faktisk et arbejde, jeg var meget glad for🙂

      Kommentar af Ellen — 27. april 2016 @ 19:32

  2. Det var da godt herrerne kom ud af buret og fik ordnet stakittet:
    Say it straight or you will show it crooked, er måske en relevant kommentar til udsagnene og deres betydning.
    Der er ingen grund til at skrive en hel bog om medicinalindustriens udvikling, når få linjer er nok.

    Kommentar af Jørgen — 27. april 2016 @ 16:21

    • Ja, det var godt, ja, det var en god og relevant kommentar og ja, så kort kan hele udviklingen beskrives.

      Kommentar af Ellen — 27. april 2016 @ 19:34

  3. Hahahahahaha til talberegninger og spuling. Endnu mere hahahahaha til rapport-sprog-oversættelse.

    Kommentar af Liv ☆ — 27. april 2016 @ 19:39

    • Det er altid godt med masser af hahahaha – et godt grin forlænger livet med mindst syv sekunder😀

      Kommentar af Ellen — 27. april 2016 @ 20:41

  4. Kender det – men har aldrig set det så gennemarbejdet og humoristisk ……. tænker, det måske er alment gyldigt. Og som det anføres et eller andet sted : “Der er intet nyt under solen”……

    Ja, et manglende s kan have stor betydning🙂

    Kommentar af Lone nielsen — 27. april 2016 @ 19:50

    • Det er faktisk almengyldigt … sådan har jeg egentlig ikke tænkt, Lone, men lige pludselig kunne det pga. din bemærkning også oversættes til livsvisdom.
      Det giver virkelig en forskel i meningen🙂

      Kommentar af Ellen — 27. april 2016 @ 20:43

  5. Den med de to s’er er altså god! Og 40 minutter… det er da helt fantastisk. Hvor bliver det flot!

    Kommentar af Stegemüller — 27. april 2016 @ 20:35

    • Hehe, ja, den er😀
      Den terrasse bliver flot igen, men de har også arbejdet for det.

      Kommentar af Ellen — 27. april 2016 @ 20:44

  6. Åh, det der med at regne på hver sin måde – og blive grueligt uenig undervejs – det kender jeg godt, da Gemalens og mine regnemetoder er meget forskellige🙂 Men jeg troede ikke, at det skete, hvis man var nogenlunde lige gammel og havde gået i samme skole. Hvilket jeg går ud fra, at de herrer har? Jeg tror, som Lone N, at dine phrases er alment gyldige. Vi har lige afprøvet nummer 2, 3 og 4 stykker over en lettere ophedet diskussion til fredagsmorgenkaffen😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 28. april 2016 @ 10:40

    • Hehe, det kunne du på ingen måde vide, men John er ni år ældre end Søren og har gået i landsbyskole. Søren gik i skole i Skovlunde.
      Det lyder ikke som den hyggeligste fredagsmorgenkaffe – jeg håber I kom overens igen inden I havde drukket den færdig🙂

      Kommentar af Ellen — 28. april 2016 @ 11:09

      • Det tror jeg faktisk forklarer en del. Njah, men der er ingen casualties – hverken døde eller fyrede😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 28. april 2016 @ 11:26

        • Beroligende😉

          Kommentar af Ellen — 28. april 2016 @ 11:45

  7. Flot gelænder – dygtige herrer, og hvor under jeg dem glæden ved at se det vokse færdigt🙂

    Sprog: Da min søn besøgte Engelsk institut og skrev en rapport om et-eller-andet sagde han også netop det, at det er jo et sprogligt habitat, hvor man bruger sætninger som lyder anderledes. Ikke desto mindre er der jo en mening med ikke at skrive “Jeg og mine kolleger syn’s at …”

    Apoteker-damen lavede den slags grin med mig da jeg var nede for at hente den medicin, lægen havde foreskrevet. Jaja, jeg ved godt at man kan blive rask uden slange-olie …

    Jeg kan godt lide citronsaft i stedet for C-vitaminer, men jeg kan faktisk godt konstatere (små) forskelle på om jeg tager vitamintilskud. Derimod er det umuligt for mig at vide om det var antibiotika, som gav mig udslet for 3-uger siden.

    Kommentar af Donald — 28. april 2016 @ 13:56

    • De er gode med deres hænder begge to.
      Ja … rapportoversættelsen er ment humoristisk, men det er alligevel snublende nær sandheden🙂
      Jeg foretrækker også de naturlige vitaminer, og i modsætning til dig synes jeg ikke, jeg kan mærke forskel, så jeg har ikke taget vitamintilskud siden kemoterapien, hvor jeg blev rådet til at gøre det.
      Det sidste får du nok kun svaret på, hvis du igen får udslet i forbindelse med indtag af et antibiotikum.

      Kommentar af Ellen — 28. april 2016 @ 15:18

      • Jeg kan se på neglene at de flækker lettere i siderne når jeg ikke tager vitaminer; og jeg kan mærke forskel i halsen hvis jeg i en uges tid forsømmer at tage vitaminer. Som barn og gennem alle årene har jeg ofte fået “snue” eller været snottet, rent ud sagt🙂 Jeg har læst et sted at når man er over 60, laver kroppen ikke selv de vigtige D-vitaminer. De gavner immunforsvaret. Min læge siger, at det ikke er officielt endnu, men resultaterne er så tydelige så lægerne anbefaler patienter at man tager D-vitaminer. Jeg mener at der er noget lignende, som gør sig gældende for C-vitaminer, og at man som ældre har fordel af flere C-vitaminer.

        Kommentar af Donald — 28. april 2016 @ 22:47

        • Hvis det hjælper dig, skal du da naturligvis også tage de tilskud du har behov for. D-vitaminer er lidt svære at få tilstrækkeligt af i vinterperioden, men jeg bruger masser af citron i hverdagen. Dem kan man heller ikke overdosere, som man kan med A- og D-vitaminer.

          Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 08:59

  8. De er da voldsomt effektive når de kommer i gang, de to brødre..
    Tak for et herligt grin, jeg sad og læste dit indlæg i toget og måtte grine højt over de meget rammende oversættelser af rapportsproget.. ;.)

    Kommentar af Inge — 28. april 2016 @ 15:22

    • Det er de, men det gider jeg ikke brokke mig over😉
      Velbekomme – det er ellers lidt pinligt at sidde og grine helt alene, men det kommer man til indimellem🙂

      Kommentar af Ellen — 28. april 2016 @ 15:35

  9. Ja, brændte børn bruger -lapper! Her i huset bruges der ske-lapper i mindre størrelse, fordi sølvtøj bliver meget varmt i en varm ovnret; fadet er indsat i en holder med isolerede håndtag.

    Er det ikke en tyrkfjel, når du til Donald skriver “S- og D-vitaminer – A-og D-vitaminer er olieopløselige, hvorimod de andre er vandopløselige og kan ryge ud med ‘afløbsvandet’.

    Kommentar af Elsebeth — 29. april 2016 @ 13:08

    • Sølv bliver meget varmt – jeg bruger det kun til kolde retter af samme årsag. Ske-lapper, hehe🙂
      Jo, det var da en dum tyrkfjel, som er rettet, tak🙂

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 13:42

  10. Kender du historien om den professor, som ikke kunne tåle at se en tyrkfejl i en bog. I forordet til sin bog skrev han derfor: Da jeg selv har læst korrektur, forekommer der ingen tyrkfjel i bogen!”

    Kommentar af Elsebeth — 29. april 2016 @ 14:09

    • Hehe – bevis på, at man ikke kan læse korrektur på egne tekster🙂

      Kommentar af Ellen — 29. april 2016 @ 14:19

  11. Altså, Ellen. Din tankegang …
    Hvor bliver rækværket flot. Det er jo også nøje udregnet, kan jeg læse.

    Kommentar af conny — 30. april 2016 @ 13:14

    • Ja, men jeg har det sjovt😉
      Det passer simpelthen på millimeter!

      Kommentar af Ellen — 30. april 2016 @ 14:05


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.