Hos Mommer

23. april 2016

Min tålmodighed vinder ingen præmier

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:21
Tags:

Gertrude JekyllJeg burde nok have ventet, men jeg kan ikke rigtig komme i haven de næste 14 dage, så jeg var ganske enkelt nødt til at køre hen til min yndlingsplanteskole i Ugledige. Jeg manglede stenbedsplanter, nogle stauder og en rose.
Der mangler sikkert meget mere senere, men dette var, hvad jeg har gået og fundet ud af i de sidste par dage, mens jeg har ryddet lidt ud i ukrudtet.

Rosen var jeg længe om at finde. Egentlig ville jeg helst købe roser i England, men jeg er bange for at få ballade med toldvæsenet, hvis jeg tager jord med til DK. Eller er det mon kun englænderne, der er hysteriske den anden vej? For det er de! Jeg vil nemlig helst have David Austin-roser, og udvalget er større derovre end her. Gammeldags, tætte, tætte roser og – vigtigst: kraftigt duftende, som denne Gertrude Jekyll, jeg fandt på planteskolen … de havde heldigvis nogle få David Austen, som kan noget med roser, ikke alle kan.

P1010790

Blåpuder – syv planter er fordelt. Mit kamera kan ikke finde ud af at tage billeder af blå eller blålilla farver, desværre. Blåpuderne her burde hedde lillapuder, for disse er de dyblilla, som jeg af ukendte årsager ikke kunne finde sidste år.
Derudover er der sat fire saxifraga, tre bunddækkeflox, som højst bliver 20 cm høje, ditto for tre skønne, rødorange nellikerod og endelig tre purpurkongelys, som bliver en meter høje. De var ikke til stenbedene …

Da jeg kørste afsted, var det blændende solskin, og da jeg kom hjem, regnede det, men heldigvis ikke længere end i 1½ time, hvorefter solen kom igen. Alt skulle plantes i dag eller senest i morgen, men nu er det hele i jorden.
Og jeg er færdig. På flere måder færdig. I hvert fald min ryg … resten af mig kunne såmænd godt have fortsat, men jeg tror nu alligevel, at jeg holder en fridag i morgen. Måske.

Vi så de mest nuser bittesmå og derfor sikkert meget nyklækkede gæslinger på fjorden i dag, svømmende så nysseligt på række med far forrest og mor bagerst. Eller omvendt … jeg bliver altid så varm om hjertet, når jeg ser sådan noget.

Saxifraga

33 kommentarer

  1. Og så lover de frostvejr om natten de kommende dage. Håber alle dine planter klarer det.

    Kommentar af Lene — 23. april 2016 @ 17:32

    • Det håber jeg også, men de stod jo ude på planteskolen … de truer med kun en enkelt grads frost her hos os, så det skal nok gå.

      Kommentar af Ellen — 23. april 2016 @ 17:37

  2. For en sikkerheds skyld kunne du gå ud og lægge aviser over de nye planter, hvis det ikke blæser, inden du går i seng. Efter sigende er det også en god idé at vande planterne.

    Kommentar af Elsebeth — 23. april 2016 @ 18:16

    • De blev vandet godt og grundigt, da jeg satte dem i jorden. De skal nok klare sig – som sagt stod de jo også ude på planteskolen.

      Kommentar af Ellen — 23. april 2016 @ 19:17

  3. Meget smuk rose. Jeg synes også, at roser skal dufte; ellers kan det være set samme.
    Jeg ville gerne have set de gæslinger. Bare de også kan klare kulden.

    Kommentar af Kirsten — 23. april 2016 @ 19:00

    • Helt enig: roser skal dufte.
      Vi så dem kun på lang afstand, dog igennem en kikkert. Mon ikke de putter sig under far eller mor i nat?

      Kommentar af Ellen — 23. april 2016 @ 19:18

  4. Hej Ellen
    Det med problemer i tolden forstår jeg ikke. I de sidste 8-10 århar jeg hver sommer været på Hampton Court Palace Flower Show, hvor jeg powershopper planter uden efterfølgende toldproblemer!

    Kommentar af Kirsten i Tønder — 23. april 2016 @ 19:02

    • Er det rigtigt? Det var også kun noget, jeg gættede på, og jeg er meget glad for at få at vide, at jeg tog fejl, for så vil jeg have en rose eller to med hjem fra turen derover i bil til sommer.
      Og velkommen til som kommentator – du skal kun godkendes første gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. april 2016 @ 19:21

  5. Hvor bliver det altså bare en smuk have, når alle dine nye planter begynder at gro lidt til (eller hvad det nu hedder). Enig – roser skal dufte.

    Kommentar af Stegemüller — 23. april 2016 @ 20:02

    • Det kan jeg da kun håbe på – måske ikke smuk i andres øjne, men i mine 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. april 2016 @ 22:37

  6. Jeg ved ikke, om du læser tilbage? Om du ser det, jeg har skrevet til kommentaren i går? Jeg vil bede dig om at slette min kommentar.
    Jeg mener dog, at ingen er født sure eller vrante. Der er en grund til det, som ligger dybere end lige en enkelt hændelse.
    Nok om det.
    Held og lykke med de nye planter.

    Kommentar af betty — 23. april 2016 @ 22:09

    • Den er slettet som ønsket, men jeg synes nu ikke, det var nødvendigt – vi har alle vores meninger, og det skal vi da have lov at have 🙂
      Du havde jo også en grund til at skrive netop den kommentar, men som du siger: nok om det.
      Tak – de klarer den forhåbentlig i de næste par kolde nætter.

      Kommentar af Ellen — 23. april 2016 @ 22:40

      • Tak for sletning. Det var en overfladisk kommentar, som ikke kan stå alene, og som ikke dækker min mening om psykisk syge.

        Kommentar af betty — 23. april 2016 @ 23:59

        • Helt i orden, Betty – vi kan alle få sagt/skrevet et eller andet, vi bagefter fortryder 🙂

          Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 09:40

  7. Okay, så er det nu, vi krydser fingre for milde temperaturer over Sydsjælland 🙂 Da Hønen og jeg sidste nat kørte hjem fra Sjælland, nåede temperaturen ned på minus 2. Men det var på den midtjyske hede, og det er jo noget ganske andet end Sydsjælland. De der svømmende andefamilie-rækker er simpelthen så tuttenuttekære 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. april 2016 @ 00:23

    • Hønen?? Hvad er jeg gået glip af her? Det har været frostvejr i nat, men alt det nyplantede har det fint.
      De er slet ikke til at stå for, de små gule dunklumper 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 10:05

      • Ups, Hønen er Donnaen. Kært barn mange navne 😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 24. april 2016 @ 11:34

        • Nårhh – det havde jeg ikke lige gennemskuet 🙂

          Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 11:53

  8. Måske din tålmodighed ikke er den største, men du får til gengæld noget fra hænderne! Ih, hvor den have bliver passet og plejet efter alle kunstens regler – pas nu på ryggen! 😀

    Kommentar af fiberfryd — 24. april 2016 @ 08:32

    • Mine roser er ganske få, men i efteråret købte jeg faktisk en rose fra David Austin (‘Lady of Shalott’) som jeg glæder mig meget til at se i blomst.

      Kommentar af fiberfryd — 24. april 2016 @ 09:34

      • Jeg skal nok passe på min ryg – det har bare været ømhed, for der er ikke noget i vejen med den i dag.
        Den rose kan du godt glæde dig til – den er helt vidunderlig! Charlotte har den …

        Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 09:43

  9. Man må ikke tage planter med jord på ind i landet. At nogle gør det alligevel, bliver det ikke mere lovligt af. 😉 Med hensyn til roser, så prøv at surfe ind på http://www.rosenposten.dk. Der kan du få alle de engelske roser, du kan drømme om, og den bedste tid er lige nu (eller til efteråret). 😊

    Kommentar af Marianne Kruse — 24. april 2016 @ 08:45

    • Med to så modstridende kommentarer var jeg nødt til selv at researche lidt vedr. toldregler og planter.
      Det er okay inden for EU, især når det er velkontrollerede planteskoleplanter – “Som privatperson kan du købe planter i andre EU-lande og tage dem med til Danmark til privat anvendelse, uden yderligere plantesundhedskontrol”.
      MEN – det var dog et herligt link! Tak for det – det er noget værre noget … jeg har allerede fundet flere engelske roser, jeg simpelthen er nødt til at finde plads til i min have 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 10:03

      • Beklager. Jeg var ikke tilstrækkeligt oplyst. 🙂

        Kommentar af Marianne Kruse — 25. april 2016 @ 12:39

        • Sådan er det nogle gange – og det var kun udmærket, at jeg blev tvunget til selv at undersøge det 🙂

          Kommentar af Ellen — 25. april 2016 @ 13:24

  10. I tilfælde af at du kunne hitte på at købe rigeligt med roser, så myndighederne vil tvivle på, at det hele er til eget forbrug, så kunne du få din læge til at skrive en lægeerklæring på, at du har behov for dem – lige som manden, der havde alt for meget spiritus med, da han kom til grænsen – han fremviste en erklæring fra lægen, om at han var alkoholiker. Ifølge avisen fik han det hele med toldfrit …

    Kommentar af Elsebeth — 24. april 2016 @ 14:23

    • Hahaha – så vil jeg have en erklæring på, at jeg er rosenholiker 😀

      Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 16:19

  11. Jeg har fået fortalt at man kan lave roser selv, at afskårne grene. Jeg har dog min tvivl, og har ikke afprøvet det selv, men du kunne måske få Charlotte til at klippe et par grene af sine roser og stikke dem i en potte med jord?

    Kommentar af Pigen fra landet — 24. april 2016 @ 17:14

    • Det kan man godt, men det er nærmest en videnskab, og jeg får ALDRIG Charlotte til at have alt det arbejde!
      Prøv at læse her: https://www.bolius.dk/saadan-formerer-du-roser-27717/ – jeg tror bare, at jeg vil købe mine roser …

      Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 17:20

      • Der er også den (gamle?) videnskab jeg er bekendt med, men ‘vores egen’ Charlotte klipper bare grene af roserne og stikker i en potte, og absolut intet andet, og C får alt til at gro, siger søster K.

        Kommentar af Pigen fra landet — 24. april 2016 @ 18:40

        • Hun må godt nok have grønne fingre 🙂

          Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 19:20

  12. Håber herlighederne overlever polarkulden. Her kom en omgag hagl midt på dagen.

    Kommentar af Jørgen — 24. april 2016 @ 21:19

    • Det gjorde de – men vi fik heller ikke haglvejr!

      Kommentar af Ellen — 24. april 2016 @ 21:36


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.