Hos Mommer

21. april 2016

Stæren var endnu kun en unge

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:42
Tags:

Sidste gang John var hos optikeren, sagde hun, at hun ikke ville se ham igen, før han havde konsulteret en øjenlæge.
Fik det John til at kontakte en øjenlæge? Nej. Man er vel mand …
Jeg spurgte et par gange, om ikke han skulle se at få en tid, for mig bekendt kunne der være lange ventetider. Der skete stadig ikke noget, og så måtte han altså selv om det – det var så langt, som jeg ville være barnepige for ham; han er da for pokker en voksen mand. Jeg gad heller ikke høre mere om hans tiltagende problemer med at læse i mere end et kvarters tid ad gangen, før han havde fået den aftale i stand.
Lillebror Søren skulle til øjenlæge og bad John om at køre for ham, for han havde fået at vide, at han ikke ville være i stand til at køre hjem.
Jeg spurgte, om ikke John syntes, at det var en passende lejlighed til at få en tid, nu hvor han alligevel var der – og tænk, det gjorde han!
Vi var der i dag.

Søren havde grå stær på begge øjne, er nu blevet opereret og har fået ungdommens syn igen. I hvert fald rent fysisk … 
Vi regnede med, at det også ville blive Johns diagnose, men deri tog vi fejl. Næsten.
Han har grå stær, men endnu ikke nok til, at en operation er nødvendig.
 Derimod hænger hans øjenlåg så meget, at de både tager hans perifere syn og presser øjenvipperne ned foran øjnene, hvilket ikke så meget forringer hans syn som det gør ham hurtigt træt i øjnene, når han skal læse. Han siger, at det ikke generer ham, når han kører bil – bortset fra det manglende perifere syn.
Jeg undrede mig over, at man ikke kan se, at man ser igennem sine øjenvipper, men det er vel kommet så gradvist, at han ikke har tænkt over, at det var årsagen til hans problemer. (Det er ikke John på billedet, men hans øjne ser lige så slemme ud).

Nu venter han på brev, der skal informere ham om, hvor han kan blive opereret. Det er så slemt, at det ikke kaldes en skønhedsoperation, så han får den gratis. Der er dog ventetid, men vi ved endnu ikke hvor lang den er – på venteinfo.dk oplyser de, at det svinger mellem 2 og 46 uger, alt efter hvor i landet vi er.
Vi er temmelig ligeglade med, hvor vi skal hen, og jeg går ud fra, at det stadig gælder, at hvis ens egen region ikke kan overholde højst en måneds ventetid, kan man vælge frit.

Så stæren var ikke voksen – men øjenlågene var en hel del mere end fuldvoksne.

28 kommentarer

  1. Da min gemal, som jeg desværre ikke har mere, blev opereret for går stær for 4 år siden, var der 1 1/2 års ventetid på Glostrup Hospital, så vi kunne søge regionsenheden, og kunne vælge Allan Berger i Rødovre Centrum, som vi havde fået anbefalet.

    Og efter 40 år med briller kunne han også smide brillerne, dog havde han efter øjenlægens anbefaling nogle billige læsebriller fra Tiger + 1 og + 1,5, hvis han skulle læse lidt mere end overskrifter.

    Øjenlågene fladt også ned hos ham, men det klarede Frederiksberg Hospital af 3 omgange, først fjernede de nogle kolesterolaflejringer, og da de er bange for folk kommer til at ligne kinesere, er de bange for at tage for meget hud, så der kom 2 omgange mere.

    Men men, min erfaring med det hos både mine mand og hans søskende er, at mht. øjenlågene desværre ikke holder så længe, når huden først er blevet slap, men så kan det jo altid gentages.

    Kommentar af Madonna — 21. april 2016 @ 17:25

    • Jeg hører med jævne mellemrum om, hvor fantastisk det er for folk, der er blevet opereret for grå stær.
      Tre omgange – det lyder af meget … vi må se, hvad de siger til John – og hvor længe det holder.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 19:30

  2. Nå, men det var da godt, at årsagen blev fundet, og at der kan gøres noget ved det.

    Kommentar af Eric — 21. april 2016 @ 17:45

    • Ja, det var bestemt det vigtigste.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 19:30

  3. Mellem 2 og 46 uger?! Det var da godt nok noget af et spænd! Nå, der må krydses fingre!
    I mellemtiden håber jeg I får en dejlig weekend, med og uden stær!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 21. april 2016 @ 17:59

    • Det må man sige – vi satser på to uger … og på, at både vi og I får en dejlig weekend🙂

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 19:31

  4. Mon vi kvinder ser på os selv på en anden måde, end mænd gør, siden vi opdager hængende øjenlåg på et meget tidligere tidspunkt. Min mor fik lavet sine under lokalbedøvelse hos øjenlægen; det syntes jeg ikke var pænt arbejde, fordi han kun fjernede hud på selve øjenlåget og ikke fortsatte ud og lavede ‘en smilerynke’. Så jeg fik mine lavet på Erichsens Klinik i Københavnsområdet. Dengang foregik det hos dem i fuld bedøvelse og med en overnatning. Resultatet var til ug, og jeg behøvede ikke at dække mig bag solbriller. Min erfaring er, at det holder sig i skindet i ca. 25-30 år, inden man får lyst til en tur mere.

    Din mand vil blive meget glad for at få det fulde udsyn tilbage, og han vil komme til at se yngre ud, når han skal have fjernet så meget hud. Desuden fjerner man også den fedtansamling inderst i øjenkrogen. Det kan kun blive godt.

    Kommentar af Elsebeth — 21. april 2016 @ 19:21

    • Det gør vi nok – jeg tror simpelthen ikke, at John har set det som andet end et alderdomstegn, og det er der så ikke noget at gøre ved …
      Hvis Johns kan holde i 25 år, så tror jeg, han vil være fuldt ud tilfreds med det😉 – og han glæder sig til at opleve hvor stor forskellen er.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 19:33

  5. Ih hvor fint med Sørens stær der nu er behandlet og Johns stær, som ikke kræver behandling. Håber der kommer en tid, lige dér hvor John gerne vil hen, lige når han er klar til det! Nyd St. Bededag. Kh. Liv

    Kommentar af Liv ☆ — 21. april 2016 @ 19:40

    • Tak for gode ønsker. men stedet er han helt ligeglad med; det er vigtigere, at han kommer hurtigt til.
      Tak, og i lige måde til dig.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 21:01

  6. Jeg tror, du har ret i, at der stadig er ventetidsgaranti på en måned, og tror også det er sådan, at man så skal have besked, hvis fristen ikke kan overholdes, og sammen med den besked skal man orienteres om, hvilke alternativer, der findes.

    Kommentar af Stegemüller — 21. april 2016 @ 20:13

    • Ja, sådan mener jeg også det er … vi får se, når det ventede brev kommer.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 21:01

  7. Av, det var sør’me godt at han får øjenlågene korrigeret, opereret. Min mor fik også øjenlågene opereret, men det var i en yngre alder, de var tidligt meget tunge og faldt langt ned. Jeg fik aldrig spurgt hende om det generede hende, når hun læste. Arrene forsvandt hurtigt.

    Kommentar af Donald — 21. april 2016 @ 22:09

    • Sådan noget tænker man jo ikke på at spørge om – jeg havde heller ikke spurgt John …

      Kommentar af Ellen — 22. april 2016 @ 09:16

  8. Vær lige opmærksom på at nogen ikke sender brev ud, og man selv må tage affære. Det erfarede vi da Allan skulle opereres i øret. Da først vi havde henvendt os skete der noget, meget hurtigt.
    Grå stær rammer vist os alle før eller siden og der har jeg kun hørt godt om. Operation for hængende øjenlåg kender jeg også flere der har fået lavet med fantastiske resultater øjeblikkelig.

    Kommentar af Pigen fra landet — 22. april 2016 @ 07:52

    • John fik umisforståeligt at vide, at de sender et brev, så det må vi stole på.
      Vi kender heldigvis også kun de gode historier om begge ting🙂

      Kommentar af Ellen — 22. april 2016 @ 09:17

  9. Ja, John er da en rigtig mand! Her i huset er der også klar besked fra mig: Ingen læge, ingen brok 😆 Ikke at det hjælper så meget …
    Jeg håber det går tjept med at komme til, når nu herren endelig har taget affære.

    Kommentar af fiberfryd — 22. april 2016 @ 08:11

    • Ha – glad for at høre, at du er lige så hård og streng, når det gælder den slags🙂
      (Kom I ikke afsted, siden du skriver nu?)

      Kommentar af Ellen — 22. april 2016 @ 09:18

      • Nej, Ellen, det gjorde vi desværre ikke😦
        Men så må vi nyde haven, der er så skøn lige nu, og måske få klaret nogle (mande)projekter. I går gik jeg selv en lille tur i haven (med hjælp fra mine stavgangsstænger) og har, godt fortøjret til haveskamlen, fået ordnet mine højbede, så fremad går det da, med museskridt.

        Kommentar af fiberfryd — 23. april 2016 @ 08:54

        • Næh, det kunne jeg næsten gætte. Øv for jer😦
          Jeg håber virkelig, at det går over på en tålelig tid. Godt, du i det mindste kan lave lidt – ellers bliver man da tosset i hovedet.

          Kommentar af Ellen — 23. april 2016 @ 09:25

  10. Jeg fik løftet øjenlågene, da jeg var 44. Mine øjne løb i vand og jeg så konstant træt ud, jeg var glad for det, men fordi jeg ikke havde tænkt mig om, så hvavde jeg ikke isposer med til øjnene og da jeg blev kørt via vores falckabonnement og ikke fik bestilt det før efter operationen af begge øjenlåg, så jeg kom til at vente, ja så hævede mine øjne virkelig meget op. Øjenlæge sagde dengang, at han ikke tog så meget af lågene, fordi det dels ville se unaturligt ud, dels fordi huden jo bliver slap med alderen, så jeg skulle forvente at skulle opereres igen. Det er så der, jeg står, hvor jeg overvejer om min konstante følelse af at mine øjne irriterer mig, måske skyldes øjenlågene, alt andet er nemlig tjekket🙂
    Pøj pøj til John og nu er der ikke lang tid til du kan sætte dig op i flyveren mod England🙂

    Kommentar af Lene — 22. april 2016 @ 10:16

    • Det kunne godt lyde som om det var på tide at få gjort noget ved dine øjenlåg igen.
      Jeg kan næsten fornemme, at det vil være en rigtig god ide at have to isposer med til John, når den tid engang kommer.
      Tak, og ja, nu skal jeg kun sove 10 gange til🙂

      Kommentar af Ellen — 22. april 2016 @ 13:39

  11. Mine vipper kommer sommetider i karambolage med brilleglassene, så jeg kan se dem. Altså vipperne. Tænk, at have vipperne for som et konstant gardin; ikke noget under, at John bliver træt😦 Min tysklærer har lige fået løftet øjenlåg. Det er blevet så pænt🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. april 2016 @ 11:39

    • Nej, det er ikke så underligt – som sagt er det mest underlige, at han ikke har tænkt over, at det var det.
      Jeg tror det pynter på de fleste at få rettet op på det der hænger😉 … mærkeligt, at der er så stor forskel på, i hvilken alder – eller om – det sker. Min farmor døde som næsten 90-årig, og hun havde overhovededet ikke hængende øjenlåg.

      Kommentar af Ellen — 22. april 2016 @ 13:42

  12. Ved konsultation hos øjenlæge forstod jeg at 70% af 70-årige har grå stær og 100% af 100-årige. Så før eller siden …
    Fint at blive mindet om problemet med øjenlågene. Min mor fik dem opereret og jeg tænker det samme vil blive nødvendigt for mig.

    Kommentar af Jørgen — 22. april 2016 @ 20:13

    • Ja, den stær kommer på et eller andet tidspunkt, men så er det godt, at man kan blive hjulpet så forholdsvis nemt.
      Så hellere få gjort det før end siden, Jørgen, så ikke du render ind i det samme som John.

      Kommentar af Ellen — 22. april 2016 @ 21:02

  13. Mor nyder at se så godt nu! Så pøj pøj til John, når det bliver hans tur. Også for en kort ventetid og godt forløb til at få løftet “persiennerne” væk fra synsfeltet.

    Kommentar af Anne Holtegård — 22. april 2016 @ 22:44

    • Det må da også være fantastisk! Nu glæder John sig selvfølgelig til at få det overstået.

      Kommentar af Ellen — 23. april 2016 @ 09:26


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.