Hos Mommer

20. april 2016

Forår – fornyelse – forbedring – forplantning – forandring – forundring

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:40
Tags: ,

P1010758Fantastisk vejr i dag. Fås ikke bedre på denne forårstid, og jeg var helt ked af at skulle bruge noget af formiddagen hos frisøren, men det var en absolut nødvendighed. Frisuren var blevet for lang; der var plads til forbedring.
House of Hair ligger lige ved siden af Netto, så jeg gik ind for at lure på deres spottilbud, og minsandten om ikke der var en quiltet plaid, der passer perfekt til gæstesengen. Det var dagens fornyelse – den gamle hjemmelavede quilt kommer med til England til sommer – vil tro, at børnene kan bruge den som legetæppe ude i haven.

Den lille kobjælde, jeg købte sidste forår, har overlevet vinteren og kommer så forførende, fin og rød. Den timian, som skulle kunne tåle alt, er død. Den franske esdragon, som man skal være heldig med, hvis den skal overleve, vælter op af jorden med mange rodskud. Ligeledes har de sarte planter rosmarin, laurbær og salvie klaret vinteren i fin stil, så hvad der lige skete med den timian, ved jeg ikke – jeg plukkede af den til langt ind i januar, og så pludselig, til min forundring, bang, død.

P1010767

Drivhuset er forårsfærdigt og forplantet. Beplantet dur ikke i dag …
Jeg har behersket mig i forbeundringsværdig grad, hvis jeg selv skal sige det, og det skal jeg, for John er vistnok ikke helt enig.
Indtil videre er der kun én tomat, én agurk, én squash, én basilikum og to chiliplanter sat. Da jeg hørte om Charlottes planer for sit nye drivhus, der er på bare 5,5 m2, synes jeg virkelig, jeg har behersket mig. Ambitionsniveauet for hendes vedkommende ligger ikke ikke ligefrem i den lave ende …

De skinnende selvvandingskrukker er en foræring. Søren har haft dem i nogle år, men brugte dem aldrig og spurgte derfor om jeg ville have dem. Mit svar var i første omgang nej tak, fordi stilen ikke passer til Den Stråtækte, men da han sagde, at han nok havde forestillet sig, at de ville være okay oppe på terrassen, måtte jeg give ham ret, så der står nu disse to små (!) og en noget større krukke. Der skal blomster i den store og der er kommet krydderurter i de små. Træspinat, isop, jordbærmynte og citronmynte. Jeg havde aldrig hørt om træspinat, før jeg så det i Gartneri Toftegård i forgårs, så det er et forsøg, både for at se hvordan sådan noget ser ud og hvordan det smager.

Eftermiddagskaffen blev – naturligvis – drukket oppe på terrassen, mens vi fortabte os i den fortryllende blå Præstøfjord, fuglesangen, forsytiaen og sommerfuglene.
Alle disse forårsfornemmelser og forårsarbejde har forårsaget en smule forårstræthed, men det er af den gode slags!

24 kommentarer

  1. Dejligt med sådan en dag, må der komme mange flere🙂

    Kommentar af Lene — 20. april 2016 @ 17:43

    • Ja, men mon ikke også der gør det?🙂

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 17:51

  2. Du gør dig rigtig i f’er😉 Og sikke en masse planter, du har plantet. Og andre der byder på gensyn. Herligt forårsliv, I har med udsigt til Præstøfjord.

    Kommentar af betty — 20. april 2016 @ 17:51

    • Ja, i dag blev en f-dag, som vi har nydt i fulde drag🙂

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 17:52

  3. Træspinat, det har jeg aldrig hørt om! Lyder spændende! Det må du berette nærmere om i sommerens løb. Her på Bornholm har det også været herligt vejr, dog med lidt rigelig og kølig blæst, men jeg har dog kunnet være udendørs det meste af dagen. I går var det så pivkoldt at jeg opgav at gå ud, så det var jo skønt at komme udendørs igen, det befinder jeg mig bedst med. Varme forårsknus fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 20. april 2016 @ 19:28

    • Jeg er åbenbart ikke den eneste, der ikke kender træspinat🙂
      Det var koldt og temmelig blæsende i går, men det har helt slået om her hos os, så vi har virkelig nydt det derude i dag.
      Knus retur.

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 19:38

  4. Åh, jeg bliver hel henfalden til kaffe hos dig med fjordudsigt og blå himmel! Ja, det har været en ganske fortryllende dag idag! Glæder mig til jeg forhåbentligt engang får mulighed for at tilbringe al den tid udenfor, som jeg har lyst til🙂.

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 20. april 2016 @ 19:55

    • Den slags kan man meget hurtigt blive både hen- og forfalden til🙂
      Det er FEDT at være jobstoppet – du kan godt begynde at glæde dig!

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 21:03

  5. Den kop driver-kaffe på terrassen har da været fuldt FORtjent🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. april 2016 @ 20:02

    • Ja, ikke? Det havde jeg lidt på fornemmelsen😉

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 21:04

  6. Lyder som en lækker dag med lækkert på. For-fantastisk!🙂

    Kommentar af Liv ☆ — 20. april 2016 @ 20:14

    • Det var lige præcis det, det var, og jeg bliver så glad af det – men ikke for glad – det kan man ikke blive🙂

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 21:05

  7. Træspinat er også nyt for mig. Jeg har intet sat i drivhuset endnu, men ude står den fineste franske estragon, som har overlevet utallige hårde vintre.
    Det er rart at se solen og jeg nyder det også i den udstrækning det er muligt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 20. april 2016 @ 21:57

    • Hvem mon har bestemt, at esdragon er for sart til at overvintre i DK?😉
      Det bliver spændende med den træspinat – og ja, hvor vi dog nyder solen, så snart det er muligt.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 09:21

  8. Det var en dejlig dag i går. Allerede i dag er der noget koldere. Med udsigt til slud i weekenden, når vi skal til søskende+mor-møde i et dejligt sommerhus på vestkysten, tænker jeg på, om nogen er ved at bytte rundt på årstiderne.
    Umiddelbart ville jeg også have dømt de blanke krukker ude, men på billedet ser de nu ganske fortrinlige ud.
    God Bededagsferie … nå nej, du kan jo ikke mærke forskel😀

    Kommentar af conny — 21. april 2016 @ 11:23

    • Ja, det er noget værre noget – jeg håber drivhusplanterne overlever og at I får en god (vinter?)ferie!
      De ser bedre ud end forventet, bare de ikke skal stå op ad bindingsværket.
      Tak, i lige måde … jeg kan kun mærke det ved, at butikkerne har lukket i morgen😉

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 11:34

  9. Det siges, at der er en særlig grund til fænomenet ‘aprilsvejr’. Vorherre havde besluttet, at året skulle inddeles i 12 måneder. Da han var færdig, var han alligevel ikke færdig, for han havde kun inddelt året i 11 måneder. Derfor tog han lidt fra hver af de 11 måneder – sådan opstod aprilsvejret. I går var helt sikkert taget fra juni.

    Kommentar af Elsebeth — 21. april 2016 @ 14:05

    • Hvor er den sød – den kendte jeg ikke. Om et par dage kommer så decembervejret …

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 15:11

  10. Formidabelt.

    Kommentar af Jørgen — 21. april 2016 @ 15:40

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 15:50

  11. Sådanne dage vil vi have mange af..🙂 og gerne snart, her i byen er det overskyet og blæsende lige nu.
    God weekend hos jer.

    Kommentar af Inge — 21. april 2016 @ 16:23

    • Ja, meget gerne flere, men vi skal åbenbart lige have en omgang vinter først …
      Tak, i lige måde til jer.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 16:43

  12. Åh hvor lyder det dejligt med alle de fine små krydderurter og så i tillæg et drivhus. Godt du/I ikke skal arbejde mere; det havde du/I da aldrig fået tid til🙂

    Kommentar af Stegemüller — 21. april 2016 @ 19:59

    • Aldrig! Fatter ikke hvordan jeg overhovedet havde tid til at passe mit arbejde🙂

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 20:59


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.