Hos Mommer

19. april 2016

Broerne i Madison County

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:31
Tags: , , ,

Broerne i Madison County Kan I huske den film? Med Meryl Streep og Clint Eastwood. Da jeg så den for 20 år siden, lovede jeg mig selv at se nogle af de smukke, overdækkede broer i USA. Filmens navn dækker godt nok over Madison County i Iowa, men der er et Madison nær Conway, hvor vi har en overnatning – ikke så langt fra Denmark!
Når vi skal afsted til efteråret, skal vi se overdækkede træbroer galore, men hvordan finder man dem? Man kan sikkert køre forbi snesevis af dem uden at vide, at de er der, for det er ikke dem alle, der må køre biler på, og de ligger ikke nødvendigvis lige ved siden af the highway.
Google er min ven. Igen. Efter 20 sekunders søgen kommer jeg ind på et website, der lister samtlige af den slags broer i hele USA, stat for stat. Der er mange hundrede. Ikke stater, men broer … som i mange, mange flere, end jeg havde forestillet mig. Vi kommer til at brække os ved synet af overdækkede træbroer, inden vi er hjemme igen – alene i Vermont er der 106. I New Hampshire 54, og også en del i Massachusetts (håber the lights are back … ) og i gyserforfatteren Stephen Kings stat Maine, som vi også skal opleve – samt mere, mere, mere.
Næste skridt var derfor at holde kortet sammen med vores overnatninger.

Stednavne vi kenderBroerne i Madison County

Broerne i Madison CountyDet er genialt! Når man klikker på en bro-lokation, popper der et lille vindue op, der viser navn, koordinater, byggeår, hvem der må færdes på den, m.m. Jeg har nu fundet 12 broer, der ligger i bekvem nærhed af vores rute og/eller hoteller, screendumped det lille vindue og med elektronisk lim klistret det på et kortudsnit og gemt det som en fil, som bliver printet ud og medbragt som et af vores rejsedokumenter.
Forberedelserne til sådan en ferie kan være en smule omstændelige, men når vi tager så langt væk i tre uger, vil jeg være sikker på at se det, der for os er det vigtigste.
For eksempel springer vi Boston helt over, selv om alle bureauer havde det på listen. Fordi vi slutter med fire dage i New York, er det rigeligt med rigeligt storby for os.
Vi vil hellere se naturen – især med de farver, der forhåbentlig er, når vi kommer.
Der skal studeres meget, meget mere – vi kører selv rundt, men Stednavne vi kenderdagsmarcherne er helt
bevidst valgt at være meget korte (sjældent over 300 km), så der er masser af tid til at udforske områderne fra andet end en bil. Vi skal blandt andet bo i Bar Harbor, Cape Cod, Kennebunkport, i både Green og White Mountains … jojo, det bliver godt.

Når man sidder og kigger på et USA-kort og når ned i en vis detaljeringsgrad, fornemmer man tydeligt indvandrernes oprindelsessteder. Man kan ikke se selv et lille udsnit, uden det vrimler med europæiske (engelske) stednavne som på kortudsnittet her – Manchester, Plymouth, Dorset, Shaftsbury, Queensbury, Stratton, Bolton, Marlboro, Dover … det er sandelig ikke for ingenting, at det nordøstlige USA kaldes for New England … der er dog også lige Peru og Schenectady – denne sidste husker nogle måske fra den herlige pilotsketch med Dean Martin og Foster Brooks.

Tips, anyone? Hvad må vi ikke gå glip af i New England? Udover det allerede nævnte, de smukke gamle træhuse, de overdådige skaldyrsmenuer i kystbyerne, hvilket sidste John dog ikke er specielt interesseret i …

34 kommentarer

  1. Jeg glæder mig til at rejse med jer på ferie, når nu jeg ikke kommer ud og rejse🙂

    Kommentar af Lene — 19. april 2016 @ 17:04

    • Lene, du er så sød🙂

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 17:26

  2. Det lyder til at blive en spændende ferietur. Godt med planlægning – vildt med de der broer. Personligt kender jeg intet til New England. Beklager. Nord for grænsen dog … da jeg dér har slået nogle ungdomstriller😉 (Hvis ikke man kan formulere sig sådan, så vil jeg bare lige sige, at det kan jeg så). Stort smil ❤

    Kommentar af Liv ☆ — 19. april 2016 @ 19:08

    • Der er næsten ingen, der kender New England, har jeg fundet ud af, men til efteråret kender vi det … bedre end vi gør nu.
      Vi skal også en tur nord for grænsen i den ferie, men det er en helt anden historie🙂 – var du studerende eller ferierende?

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 20:48

      • Jeg var vist sådan mest ‘boende’🙂

        Kommentar af Liv ☆ — 20. april 2016 @ 06:50

        • Hehe, okay … lyder spændene.

          Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 09:12

  3. Jeg ser frem til at følge med i dine beskrivelser af turen. Kan ikke bidrage med noget, idet jeg ikke har været på de kanter og formentlig kommer jeg der heller ikke.

    Kommentar af Jørgen — 19. april 2016 @ 19:19

    • Det bliver spændende … jeg kender bare ingen, der har været her, og her skulle være ret så smukt.

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 20:49

  4. Mig kan du desværre heller ikke trække på. Jeg har kun opholdt mig i den vestlige og midtvestlige del af USA. Jeg er både glad for filmen og de overdækkede broer, som USA jo er kendt for. I Indiana er der stadigvæk tæt på 100, har jeg læst. Da jeg sikkert aldrig kommer til New England, vil jeg glæde mig til at sidde på bagsædet hos jer.

    Kommentar af Elsebeth — 19. april 2016 @ 19:31

    • Jeg vil jo slet ikke kunne lade være med at billedspamme jer, når vi er derovre🙂

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 20:51

  5. Hvor bliver det spændende! Jeg kan godt forstå I glæder jer, og I SKAL da se så mange træbroer at I kaster op!.. (Forestiller mig jeres feriebilledalbum med underteksten “Her kaster Ellen op over endnu en træbro!”… )
    Det bliver en smuk tur🙂

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 19. april 2016 @ 19:56

    • Det skal vi i hvert fald – og jeg er simpelthen nødt til at konstruere sådan et billede nu🙂
      Jeg håber, det bliver rigtig smukt lige når vi er derovre.

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 20:52

  6. OM jeg kan huske den film! Den røg lige ind under huden på mig. Åh, hvor får I bare en god og smuk tur. Jeg glæder mig til at se jeres billeder af de smukke efterårsfarver

    Kommentar af conny — 19. april 2016 @ 21:50

    • Den var da også bare god.
      Var det ikke noget også for jer at undersøge det østlige USA? Da vi var i det vilde vesten, kom I jo lige efter os🙂

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 09:13

      • Kommer tid, kommer råd. Det ville være skønt og flot. Lige p.t. går tankerne mere i retning af ruten for de gamle udvandrere fra Missouri og vestpå. Men der skal falde mange ting på plads først.

        Kommentar af conny — 20. april 2016 @ 18:09

        • Det lyder som en spændende tur, I har på tegnebrættet – håber I får tingene til at falde på plads.

          Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 19:39

  7. Heller ikke mig. Men måske kan du hitte noget på Afterglobe, som jeg læser med hos. Jeg kan dog ikke få søgefunktion eller drop down- menuerne hos dem til at virke, så længe jeg fedter rundt på min iPad, så jeg er ikke helt sikker. Hvad er det for et program, du har gang i med kort og screendumps?

    Og nåh ja, jeg glæder mig også til at læse om jeres tur🙂 Til efteråret?

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. april 2016 @ 21:52

    • Nej, nu har jeg tjekket. Afterglobe når ikke helt op til New England😦

      Kommentar af Fruen i Midten — 20. april 2016 @ 09:02

      • Måtte lige se Afterglobe, selv om du siger, det er nytteløst i denne sammenhæng. Men nyttigt i andre, kunne jeg godt se.
        Det er Word😉 – hvor jeg sætter screendumps ind i stor stil, plus lidt passende tekst hist og pist. Win7 har jo dette lille, smarte Snipping Tool, som jeg er blevet totalt afhængig af.

        Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 09:20

  8. New Englands idyl har altid virket meget dragende på mig, så jeg undrer mig over, at der ikke kommer flere danske turister? Men måske er det ikke så eksotisk og dramatisk som canyons, spillebuler, megabyer og surfbølger i evig sol.🙂
    Jeg håber virkelig I får masser af efterårsfarver og træbroer på turen og vil glæde mig til at se billeder i massevis.

    Kommentar af fiberfryd — 20. april 2016 @ 07:35

    • Jeg tror du rammer meget rigtigt i dit gæt på hvorfor – de vestlige nationalparker er på alle måder mere dramatiske, og ja, vi glæder os meget til at se noget helt andet, men sikkert lige så smukt. Man kan jo ikke rigtigt sammenligne.

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 09:30

  9. Det bliver da bare den fedeste tur I skal af sted på. Jeg har aldrig været der, så jeg kan ikke bidrage med noget fornuftigt.🙂

    Kommentar af Inge — 20. april 2016 @ 16:20

    • Det bliver det forhåbentlig🙂 Vi kender godt nok ingen, der har været der, men det er da fint med mig at være en first-mover på det punkt.

      Kommentar af Ellen — 20. april 2016 @ 16:35

  10. Det lyder rigtig dejligt og spændende. Jeg glæder mig til at se dine billeder. Næh jeg kan desværre heller ikke bidrage med noget fra de kanter.

    Kommentar af Stegemüller — 21. april 2016 @ 19:22

    • Det håber vi, at det bliver. Det bliver i hvert fald en lidt utraditionel ferie.

      Kommentar af Ellen — 21. april 2016 @ 19:35

  11. For et år siden flyttede jeg til Catskills bjergene i New York (2-3 timer fra storbyen) og synes selv her er rigtig flot–med flere covered bridges rundt omkring. Nu har jeg nydt at se verden gennem dine øjne i nogle år og gider godt vise jer denne del af verden hvis jeres rute skulle kom forbi. I får i al fald en god tur i New England hvis I kan lide naturen, små gård, og hyggelige småbyer. Local food er også populær her hvis I kan lide at lære et sted at kende via maden.

    Kommentar af Kim — 11. maj 2016 @ 21:28

    • Du skulle godkendes … har du ikke kommenteret her før? Hvor jeg var imponeret over din beherskelse af det danske sprog?
      Hvis jeg husker forkert, så velkommen hertil🙂
      Det var da ellers lidt af et flot tilbud, du kom med der – tusind tak for det – men jeg ved ikke, om vores planlagte rute kommer i nærheden af dig (hoteller er allerede bookede af vores rejsebureau) – den går fra Syracuse, mod nordøst til Green og White Mountains, derefter til Bar Harbor og ned langs kysten til New York. Den går vist uden om Catskill Mountains?
      Jeg ved, at vi vil elske New Englands natur, og local food er en stor del af vores ferieoplevelser🙂

      Kommentar af Ellen — 11. maj 2016 @ 21:57

  12. Du har ret. Jeg har kommenteret før og du var meget sød🙂
    Ja så kommer I ikke i nærheden medmindre I skal første køre fra New York City mod Syracuse. Mange hernede kan godt lide at tage til the Adirondacks som skulle ligge på ruten. Sig til hvis I vil have tips.
    Som du nok ved er local food ikke så almindeligt i USA. Dog er “Sysco” at finde alle vegne.
    Det bliver en spændende tur. Jeg glæder mig til at se lidt mere af New England😉

    Kommentar af Kim — 12. maj 2016 @ 03:50

    • Jeg rødmer da helt😳
      Vi flyver fra Danmark til Buffalo, fordi vi starter med at besøge en ven i Canada.Derfra går turen til Syracuse og videre ad ruten, jeg skrev.
      Vi vil meget gerne have tips!
      Jeg tror vi kommer til at spise mange skaldyr, når vi når atlanterhavskysten🙂

      Kommentar af Ellen — 12. maj 2016 @ 11:34

  13. Jamen så skal I igennem the Finger Lakes Region på vej til Syracuse–hvor de laver både vin og “hard cider”. Og så er der de mange, øh, “gorges”, og vandfald, og søerne selv. Og der er mange god madoplevelser at finde.
    Vi får fibernet i næste uge men har ikke adgang til internettet i mellemtiden. Jeg skal nok kom med forslag når vi er på igen.

    Kommentar af Kim — 13. maj 2016 @ 03:15

    • Vi glæder os til Finger Lakes!
      Og du kan glæde dig til fibernettet – det bliver dejligt at få fart på internettet🙂
      Jeg er stadig imponeret over, at du husker dit danske så eminent godt … du skriver bedre end mange danskere gør!

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2016 @ 09:50

      • Tusind tak for din søde kompliment! Jeg synes selv det er svær at se eller høre om jeg har sagt det rigtigt eller ej. Men det har været dejligt at overhovedet have muligheden for at holde sproget ved lige ved at læse blogs som din! Og du skriver også en del om sproget og grammatik–det kan jeg lide! Jeg skal snart tilbage til DK og er spændte på om jeg kan tale dansk–altså højt! Det er godt 15 år siden jeg sidst var i DK og havde muligheden. Og om jeg kan holde ud at høre på mig selv og min accent!
        Jeg tænker på om jeg kan sende rejseideer på mail? Jeg synes ikke jeg kunne finde din adresse men måske er det lettere her i kommentarfeltet?

        Kommentar af Kim — 23. maj 2016 @ 14:41

        • Velfortjent! Og skønt for dig, at du skal til DK igen – så skal du vel besøge en masse gamle venner fra dit ophold her? Dit talte sprog vil måske halte lidt i starten, men jeg er sikker på, at det hurtigt kommer igen.
          Du må meget gerne sende mig mails med rejseideer. Min mailadresse står under “Hvem er Mommer” øverst til højre på siden, men du får den her i lidt camoufleret form: home (at) ellenjohn . dk – uden nogen mellemrum, selvfølgelig, men jeg gider ikke få for meget spam🙂

          Kommentar af Ellen — 23. maj 2016 @ 15:46

          • Ja, jeg skal nemlig besøge venner. Det er alt for længe siden!
            OK, jeg skriver snart.

            Kommentar af Kim — 24. maj 2016 @ 03:18


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.