Hos Mommer

18. april 2016

Et lille kuriosum (= mere pral)

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:06
Tags: , ,

I dag talte jeg med Charlotte for første gang efter Tims TED-talk i Sky News i fredags (TED står for Technology, Entertainment, Design).
Hun havde oversat indlægget for Tim; ligeledes jeres søde kommentarer, som jeg skulle hilse og sige, at han blev meget glad for.
En af jer nævnte ‘naturtalent’ i forbindelse med hans korte optræden.
Det lille kuriosum er nemlig, at Tim blev accepteret i take one, hvilket var første gang overhovedet i Sky News’ historie. Sagde de i hvert fald … 
Da han havde sagt, hvad han havde forberedt, kiggede tv-folkene lettere forbavsede på hinanden og sagde Okay. That’s it! Done! Perfect! We’ve never tried that before. Never approved the first take! Why don’t you just stay here? You have a job, if you want it – you were born for this.
Tim takkede pænt nej, men var selvfølgelig både glad og stolt.
Det synes jeg er okay at være. Det ville jeg også have været – nu nøjes jeg bare med at være stolt af The Talented Mr Maltin (forhåbentlig ikke helt de samme talenter som Mr. Ripley …)


P1010745

Ramsløgene lever og har det godt. I lørdags havde vi Helle og Per med ude på ‘vores’ sted, for hun havde endnu ikke været heldig at finde ramsløg og var lidt ærgerlig over det, for ‘alle taler jo om de her fantastiske ramsløg’. Her ikke så langt fra Rødvig er der så mange, at det er svært at beherske sig, så hun kom hjem med fire poser …
De har den gode egenskab, at de kan holde sig i mindst 2-3 uger i køleskabet, uden man får den mindste mistanke om, at de ikke er plukket dagen før.
Jeg tog derfor også en portion til med hjem, for de har en ret bred anvendelighed, har jeg efterhånden fundet ud af. 
Jeg har tørret en portion til (og har en tredje over), for i og med at de bevarer farven overraskende godt, kom jeg til at tænke på, at det er en udmærket ide til en lidt anderledes værtindegave: et glas tørret ramsløg og et glas ramsløgsalt.

RamsløgsaltTørrede ramsløg

De er gode i salater og i tærter, de er er rasende gode i en omelet; ramsløgpesto er lige så godt som basilikumpesto, jeg har brugt ramsløg i frikadeller, til lam, til … alt muligt … min egen konklusion er, at hvor man kan bruge persille, kan man også bruge ramsløg.

22 kommentarer

  1. Forleden spurgte min søn, om jeg ville bage nogle brødboller med ramsløgsolie i til hans frokostsandwiches. Dem blev han meget glad for. Han havde lavet otte glas med koncentreret ramsløgsolie til nogle tidligere kolleger; de gjorde også lykke. Jeg har aldrig tænkt på at si olien, men jeg stiftede også bekendtskab med dem, da jeg var 15 år (og dengang var de ikke ‘moderne’, så vi havde skoven for os selv, min mor og mig). De voksede på den anden side af vejen der, hvor vi flyttede til.

    Kommentar af Elsebeth — 18. april 2016 @ 17:56

    • Det lyder virkelig lækkert, men hvad gør din søn for at være nogenlunde sikker på, at der ikke kommer jordbakterier med i olien? Det skal man jo være ret sikker på, at der ikke gør, da det er ret heftige bakterier.
      Det er første gang jeg hører om brug af ramsløg, længe inden de blev moderne🙂

      Kommentar af Ellen — 18. april 2016 @ 18:27

  2. Fornemt. Når jeg ser indslaget med Tim, er min analyse, at han brænder igennem, fordi han udtrykker sig præcist, men først og fremmest fordi han holder de nødvendige pauser, som gør, at folk når at “fordøje,” hvad han siger. Det ikke at sige noget (pausen) er måske talerens sværeste kunst, og den mestrer Tim til bravo-karakter.

    Kommentar af Eric — 18. april 2016 @ 20:38

    • Takker på Tims vegne – jeg ved, at han bliver meget glad, når man kommer med denne slags ikke-tomme rosende ord. Øv – jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle udtrykke det … – jeg håber du forstår meningen.

      Kommentar af Ellen — 18. april 2016 @ 20:50

  3. Det er da også imponerende at første gang var nok. Det jeg lagde mærke til var at Tim brugte sit kropssprog til at understrege pointer med, det virkede godt og så var der ro på, ikke for mange ord og alligevel det, der skulle siges. Imponerende at han sagde nej tal til jobbet, som alle andre ville kæmpe hårdt for at få🙂

    Kommentar af Lene — 18. april 2016 @ 21:51

    • Han ville egentlig også gerne være presenter, men ikke for enhver pris. Eller ikke-pris, for medmindre man er en David Attenborough, er det ikke en guldgrube … nu er han, efter nogle særdeles hårde år, ved at få rigtig godt hold på sit PR-firma, så det slipper han ikke lige nu.

      Kommentar af Ellen — 18. april 2016 @ 22:02

  4. Rams kan også anbefales til kartofler/løg/champignon i bouillon. Ved jeg nu. Og i dag kom pestoen på mine ultra-tynde spaghetti (nr 1) – det var bestemt også lækkert. Så tak for den guidede tur til et af naturens spisekamre.

    Kommentar af Fru Z — 18. april 2016 @ 22:13

    • Velbekomme – skulle det være en anden gang – men nu har I jo luret placeringen af🙂
      Hvor fint, at du eksperimenterer med de mange anvendelsesmuligheder.
      Ultratynd spaghetti er godt – jeg bruger sommetider fuglereder, for de er af det tyndeste pasta jeg kender.

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 09:10

  5. Han har fortjent alle det gode kommentarer. Både om tale, udtale, pauser og kropssprog og nem mundaflæsning!
    Fantastisk hvad du kan få ud af ramsløg.

    Kommentar af Anne Holtegård — 18. april 2016 @ 23:22

    • Tak for ordene🙂
      Ramsløg er multianvendeligt.

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 09:11

  6. Jeg købte for flere år siden den store salatslynge fra Oxo, så en mindre portion blade ad gangen skylles godt i flere hold vand, hvorefter de får en sidste tur i slyngen. Men man kunne vel blanchere dem. Min mor havde en veninde, som lavede kapers af frugterne (der kommer tre fine grønne ‘bær’ i hver blomst, vent til de er modne, omkring juni). Et år, da jeg var barn, havde de på nogle marker så mange champignon, at de kunne fylde store tørvekurve i løbet af ganske kort tid. Min mor lavede stuvede champignon, hvilket fik vores kommis til at spørge “Anna, skal sådan nogle tygges på!” Konsistensen var noget anderledes end andre stuvede grøntsager, så han skulle lige ‘beroliges’. De to kvinder var ret vakse ved havelågen.

    Kommentar af Elsebeth — 19. april 2016 @ 01:23

    • Jeg har læst om ramsløgkapers, men har endnu ikke forsøgt selv.
      Har du prøvet at sylte champignon? Det smager overraskende godt, og det er en god ide, hvis man finder sådan en overflod, hvad jeg også gjorde engang.
      Jeres kommis var nok bare, som folk er flest: Meget skeptiske over for hjemmeplukkede svampe🙂

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 09:13

  7. Jeg bruger samme metode, når jeg laver ramsløgssmør (med lidt citron og sennep). En stor portion bliver hver gang lavet til ruller, der opbevares i fryseren. Så er det lige til at skære skiver til at lægge på en god bøf.

    Kommentar af Elsebeth — 19. april 2016 @ 01:28

    • Det lyder som en god ide.

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 09:14

  8. Mon ikke Tim har et medfødt talent for effektiv kommunikation. Jeg forstår godt man gerne ville ansætte ham. Den slags kommunikative evner er en mangelvare. Hør blot på vore egne TV-kanaler. Undertiden udvikler nogle af de ansatte sig, undertiden ikke, men kommunikation uden vægt, som jeg kalder det, er ikke til at holde ud.
    Det Tim illustrerer er at der ikke går mange sekunder før man ved at han kan.

    Kommentar af Jørgen — 19. april 2016 @ 07:05

    • Det har han. John og jeg har hørt på timelange foredrag om hans research i forbindelse med dokumentaren om Titanic – isobarer, luftspejliinger, konsekvensen, når varmt og koldt havvand mødes, osv. osv. Han forstod faktisk at holde vores interesse fangen, selv om det var noget, der normalt ikke interesserede os.

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 09:17

  9. Jeg er stadig lidt misundelig🙂 Dejlig anderledes værtindegave.

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. april 2016 @ 09:38

    • Kom til Præstø – så skal du få så mange med hjem, som du næsten kun kan drømme om🙂

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 10:00

  10. Det er måske også værd, at fortælle nybegyndere, at man skal være forsigtig når man plukker naturens gaver. De skal være sikre på, at det nu også er ramsløg og ikke en af de giftige slags, der nemt kan forveksles

    http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/1217.html

    Kommentar af Susanne I — 19. april 2016 @ 10:19

    • Det er rigtigt, at man måske kan tage fejl, men ‘nemt’ vil jeg nu nok tage med forbehold: Høsttidløs ligner ganske rigtigt meget i bladene, men de vokser ikke i skove og slet ikke i disse voldsomme mængder, og liljekonvallerne er ikke fremme endnu – de ligner i øvrigt ramsløg så lidt, at jeg ikke rigtig kan forstå, hvis man kan tage fejl af disse to. Og så er der lugten …
      Når dette er sagt, er det altid en god ide at få noget – det være sig ramsløg, svampe, hvad som helst fra naturen – vist af en kender første gang. Det er min egen fremgangsmåde, som jeg føler mig tryg ved.
      Jeg har hørt skræmmende historier om folk, der spiser svampe og først spørger bagefter, om ikke også det var [fx] champignon, dette her. Den slags mennesker forstår jeg ikke, har ingen respekt for og heller ikke megen medlidenhed med, hvis det går galt, fordi de udviser så eklatant en skødesløshed. Første lov er, at man altid og hver eneste gang sætter sig grundigt ind i tingene, inden man fortærer noget fra naturen.
      Sorry – det blev et helt foredrag – måske kommer det i et indlæg ved passende lejlighed🙂

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 10:34

  11. Nu er det længe siden, jeg var barn. Jeg tror ikke, man kunne købe champignon i butikkerne; grøntsager kunne man få enten som sæsonvare eller henkogte på dåse. Champignon var ret ukendt i befolkningen som en madvare. I dag er der heldigvis mange, der har fået øje for alt det, der findes frit tilgængeligt i naturen. En del skulle dog først ‘opfindes og gøres moderne’.

    En onkel kom forbi ved spisetid; menuen stod på frikadeller, kartofler, gulerødder OG kogt hvidkål i både. “Anna, hvidkål er altså ikke en grøntsag!”, sagde han efter middagen. “Det er det her i huset!”, svarede min mor. Vi var alle helt vilde med kogt hvidkål, og det er min søn og jeg stadigvæk. En aften, vi havde fået ovennævnte at spise, sagde han “Mor, det her kunne man invitere gæster på!”

    Før i tiden blev jeg ofte spurgt om, hvordan jeg havde råd til at købe alle de grøntsager. Alle ville have råd til at vælte sig i grøntsager hver dag, hvis bare de købte årstidens udbud, som jeg har gjort i over 50 år. For nylig var der sågar én i køen, der spurgte “Hvad hedder den kur med alle de grøntsager?”, da hun så, hvad jeg havde lagt op på båndet. “Det er ikke en kur, det er min levevis!”

    Kommentar af Elsebeth — 19. april 2016 @ 14:11

    • Jeg har nok ikke lige tænkt over, hvornår champignonen kom ind i det danske køkken, men jeg ved, at hvidkål regnedes for fattigmandsspise af mange.
      Jeg holder også meget af hvidkål – lige nu står der faktisk et fad med koteletter i kål i ovnen🙂
      Det er netop pointen: Grøntsager er ikke en kur, men en levevis. Godt sagt!

      Kommentar af Ellen — 19. april 2016 @ 17:25


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.