Hos Mommer

12. april 2016

Frem og tilbage er lige langt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:12
Tags: ,

Dengang John og jeg var væsentligt yngre, end vi er i dag; dvs. for små 30 år siden, var der ikke noget, der hed digitalfotografering. John tog feriebillederne, som efter hjemkomst blev indsendt til en dyr fremkaldelse, og så krydsede vi ellers fingre. Han var dog allerede dengang en habil fotograf, hvilket jeg bestemt ikke var – eller rettere: jeg gad ikke engang forsøge mig. Fra mine forældre var jeg vant til, at det det var stort at komme hjem med 36 billeder fra en ferie sydpå. John tog altid mindst 3-4 film á 36, hvilket næsten fik mig til at tabe underkæben.
De fremkaldte billeder blev klæbet ind på farvet papir (John), og der blev skrevet tekster (Ellen). Vi har dusinvis af A4-mapper, fordi vi hvert år lavede en (mindst én) en årsmappe og en (mindst én) feriemappe.

Da digitalkameraet kom, var John straks med på moden – “tænk at slippe for alt det tunge udstyr!” Han havde (naturligvis) et dyrt spejlreflekskamera, og han slæbte sig en pukkel til på ferierne, fordi han også havde forskellige linser til det. Det lille digitalkamera gjorde det überfedt at kunne tage billeder og tage billeder og tage billeder i én uendelighed, uden det kostede andet end lidt tid i kasseringsprocessen. Der var uendelig plads til eksperimenter.
At han i dag har et stort set lige så tungt udstyr som dengang, taler vi ikke om. Næsten ikke. Ikke ret tit, i hvert fald, og vi smiler slet ikke over det, men jeg eller andre familiemedlemmer har flere gange overtaget et lille kamera, fordi han alligevel helst ville have Rolls Roycen og ikke minien.
Nogle gange er jeg fristet til at købe et større og dermed bedre, når jeg ser kvaliteten på hans billeder, men fristelsen varer kun til jeg får det i hånden, så er jeg igen glad for mit lille Lumix, som faktisk kan rigtig meget for ingen penge. Og endelig har jeg mit Canon til, hvis der skal leges med fx silkevand. Det gider jeg bare ikke bære rundt på normalt.

Jeg elskede tanken om, at man bare kunne se sine feriealbum på pc’en, men John har aldrig været glad for den løsning – savnede at kunne hive en ferie ned fra hylden og genopleve den. Det kunne han ikke digitalt, sagde han. Jeg forstod ham ikke.
Charlotte har længe haft digitalkamera, selvfølgelig, men har hele tiden fået lavet et professionelt print af sine billeder og har sat dem i album.
Jeg forstod hende ikke.
Nu er hun begyndt at designe sine egne fotobøger hos photobox.co.uk.
Hun har foreløbig lavet to årsbøger og to feriebøger. Hun har været god til at designe, så det er levende bøger at kigge i – klasser bedre end vores gamle, stereotype A4-mapper.
Jeg forstår hende godt.
IMG_5673IMG_5672IMG_5674

IMG_5678IMG_5677

John har lavet to bøger i liggende A4; en med vores krydstogt sidste efterår og en med vores sommerferie i Bretagne og England sidste sommer.
Photobox er okay, men jeg fandt cewe, som har mange flere produkter. Jeg brugte lang tid i Sverige, mens jeg alligevel bare skulle pleje den fjollede forkølelse, på at kreere en bog over vores madeiratur. Man kan lade billederne lappe over hinanden, man kan have 20 på en side eller ét panoramabillede, der fylder hele bogen i bredden. Siderne er kartontykke og bogen er helt flad, når man bladrer i den. Man kan rotere billederne og man kan sætte tekster ind; der er flere snese baggrunde at vælge imellem – der er en million kombinationsmuligheder.
Jeg hentede i dag bogen på posthuset.
Jeg er glad. Meget glad.
Fremover skal der laves album i stor stil. Har i øvrigt også en yderst personlig kalender nu.
Hvem var det, der ikke gad lave fotoalbum, fordi det var meget bedre at se billeder på pc’en?
Tænk, det kan jeg slet ikke huske …
Men jeg har planer om flere forskellige ting hos cewe; bl.a. drikkedunke til ungerne med billeder af dem selv påtrykt.
Eller hvad med en familieugeplan på vaskbart akryl med et billede af mormor og morfar som baggrund. Okay, dårlig ide, men så et andet billede, da …

28 kommentarer

  1. Jamen det er da bare fordi mulighederne er blevet optimeret… ikke fordi du har flyttet dig, vel? Altid tilfreds med den bedste løsning!
    Jeg har flere gange taget tilløb til en fotobog af vores Londonture mm. Måske du nu får givet mig et spark igen… Denne gang som “bogtrykker” med de fotos “vores” Lumix mm kan fremtrylle.
    Det må være næste trin i min digitale udvikling.
    PS Eftermiddagen er brugt sammen med Mormor og en ny Doro 632. Håber de kommer til at synes om hinanden; hendes gode gamle Nokia klaptelefon var trykket sønder og sammen!)
    Operation Grå stær er gået godt, og vi venter på at det hele falder til ro. Nu ser hun tv uden briller!

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. april 2016 @ 16:31

    • Du er nu sød, Anne🙂 Det er selvfølgelig den pæne måde at sige det på …
      Jeg var meget overrasket over, så lækkert det er at sidde og bladre i de fotobøger, så jeg kan kun anbefale at prøve cewe. Du downloader noget, og så kan du ellers sidde og lege med bogen, så længe du gider – den bliver gemt på din harddesk, til du beslutter dig til, at nu er den den færdig og skal uploades. Det er selvfølgelig også først der, du betaler for den.
      Det var en sammenklappelig telefon i mere end én forstand, hvad?
      Godt det gik godt med din mor – tænk at få sine ungdomsøjne igen i hendes alder!

      Kommentar af Ellen — 12. april 2016 @ 17:18

  2. Åh disse minder (det var der vist også engang en sang, der hed) om tiden før de digitale kameraer, der har været en revolution på fotofronten. Dengang sparede jeg på billederne, for fremkaldelsen var så dyr, at jeg ikke kunne tillade mig at eksperimentere. Du har helt ret i, at de små kameraer laver rigtig fine optagelser – ja selv kameraerne i fx iPhone laver rigtig flotte billeder. Det er efterhånden sjældent, jeg orker at slæbe mit Nikon D40 med.

    Det er godt, du har opdaget Cewe, som der er virkelig mange, der er glade for. Jeg har læst en del om det i fora for slægtsforskere, og det får kun rosende ord med på vejen. Der er ikke noget at sige til, at du har fået inspiration til mange måder at bruge din billeder på.

    Kommentar af Stegemüller — 12. april 2016 @ 16:45

    • Ja, de har virkelig været en revolution af de helt store og helt gode, som har fået en masse gode fotografer ud af busken – de vidste bare slet ikke, at de var gode!
      Er Cewe så kendt? Det kan jeg nu godt forstå – de leverer et gedigent kvalitetsprodukt.

      Kommentar af Ellen — 12. april 2016 @ 17:20

  3. Cewe er et godt sted at fremstille disse bøger. Jeg har samlet flere og er glade for dem. De kan tage tid at designe men selv de hurtigt fremstillede bøger bliver gode bare man begrænser sig lidt i alle effekterne. Det er billederne der skal frem.
    Hilsen Hanne

    Kommentar af Hanne — 12. april 2016 @ 18:04

    • Så du kender dem også på den gode måde, Hanne? De må da blive glade for al den gratis reklame …
      Jeg er enig i, at man skal passe på – både med effekter og baggrunde. Førstnævnte havde jeg ingen af, og baggrunden var sort hele vejen igennem. … Øh, medmindre du kalder det at rotere et billede for en effekt? Så brugte jeg nemlig én😉

      Kommentar af Ellen — 12. april 2016 @ 18:17

      • Ja, jeg kender dem. Har du kunne nøjes med en effekt. Det var virkelig ikke for meget.
        Jeg fik engang tilbudt en gratis bog efter en rejse og kom i tanke om det aftenen før tilbuddet udløb. Fremstillede derfor bogen i hast men den er blevet rigtig god. Tror det er 8 år siden nu.

        Kommentar af Hanne — 12. april 2016 @ 18:28

        • Ja. Belært af mange års PowerPoint-præsentationer. Det er fristende lege med alle de effekter, men det bliver alt for hurtigt alt for rodet🙂
          Så længe siden! Du har god erfaring efterhånden.

          Kommentar af Ellen — 12. april 2016 @ 18:52

  4. Ja, sikken en udvikling inden for fotografering, vi har været med til. Jeg har ikke selv forsøgt mig med fotobøger (de fylder!), men er da blevet lidt fristet.

    Kommentar af Kirsten — 12. april 2016 @ 18:48

    • Det er voldsomt, men det er hele den elektroniske udvikling – vi husker nok, hvor imponerede vi var, da vi blev introduceret til det første Windows🙂
      De fylder nu ikke så meget, synes jeg, men alt er jo relativt … du kunne da prøve med en enkelt …

      Kommentar af Ellen — 12. april 2016 @ 18:54

  5. Stof til eftertanke – tak!

    Kommentar af Eric — 12. april 2016 @ 18:55

    • Velbekomme🙂

      Kommentar af Ellen — 12. april 2016 @ 20:16

  6. Det er godt, du minder om Cewe. Jeg har lavet flere af deres fotobøger, men ikke efter, jeg har fået en Mac og det er snart to år siden. Så jeg er meget bagefter. Jeg kan ikke downloade programmet. Det kan selvfølgelig lade sig gøre. Jeg skal bare have hjælp til at finde ud af det første gang. Til gengæld har jeg købt My social book fra facebook. Det er sjovt, fordi jeg har lagt en del billeder der. Den kommer så også med kommentarer, hvis man ikke vælger dem fra.

    Kommentar af betty — 12. april 2016 @ 20:23

    • Tænk, kan man også gennem FB? Synes du alligevel ikke, at det ville være bedre med en bog fra Cewe? Det synes jeg nok bare fordi jeg ikke bruger FB ret meget🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 07:56

      • Jo, helt sikkert bedre fra Cewe. Jeg skal også i gang igen. Facebook-bogen har jeg bare prøvet, fordi jeg kunne😉

        Kommentar af betty — 13. april 2016 @ 10:39

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 11:00

  7. Jeg har kun prøvet det en gang, men der skal laves flere. Jørn fik en bog om ham og Istvan, da han blev 60 år🙂 Og med den digitale verden får vi slet ikke kigget på billeder, som vi før hen gjorde.

    Kommentar af Lene — 13. april 2016 @ 04:20

    • Nej, det gør vi nemlig ikke. Jeg er god til at gense dem på pc’en, men det er slet ikke det samme som at sidde ved siden af hinanden i sofaen og snakke om billederne🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 07:57

  8. Der skulle spares på de billeder! Det var en bekostelig affære med en ny filmrulle og tilhørende fremkaldelse.

    Fik vi mon ikke det første digetale kamera omkring 2002? Jeg tror, at der var plads til 12-15 billeder på kortet.
    I (vistnok) 2004 fik vi en handelsmand i Singapore pruttet ned på 100 USD for et simkort med 1GB. Tænk! Billeder i snesevis på ét kort.

    Tænk, hvis papirbilleder kommer til ære og værdighed igen ligesom lp-plader vist er ved at komme det.

    Kommentar af Farmer — 13. april 2016 @ 04:55

    • Uhja, det var dyrt!
      Vi så et digitalt kamera i 2000 og John tabte underkæben … i starten af 2001 købte han sit første.
      Priserne er faldet betydeligt, også på SD-kortene.
      Papir er stadig nummer 1, må jeg konstatere, så det skal nok vinde mere og mere frem. Det er dog bestemt ikke biligt at få lavet en fotobog – min kostede 650 kroner inkl. porto, men den var altså også på 66 sider! Man kan groft sige, at det svarer til en tier for et A4-billede – så kan man jo diskutere, om det er dyrt. Relativt er det ikke, det føles bare som mange penge lige når man bestiller bogen.

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 08:04

  9. Det er bare noget andet, at sidde med den der fotobog i hånden og bladre. Der midt i sofaen. iPad’en kan ikke helt det samme på det plan. Så nu har jeg (igen) virkelig dårlig samvittighed. Tak😉 Endnu et projekt som mangler min opmærksomhed. Men jeg vil gerne. Jeg har brugt Cewe nogle gange og med fint resultat. Men …. FotosSjov.dk leverer altså bare sådan en lækker pakke i form af service, kommunikation, emballering, levering og produkt – at jeg bliver nødt til at bruge dem fremover. En vildt skøn kunde-oplevelse. Og det vil jeg jo gerne have. (Og dette er også blot ren anbefaling uden spons).

    Kommentar af Liv ☆ — 13. april 2016 @ 05:38

    • Ja, det er! Det er netop det med sofadelen af det, der har meget at sige.
      Jeg vil prøve at se på fotosjov.dk – man ved jo ikke hvad der er bedst, før man har prøvet det hele – og ærlige anbefalinger er de bedste, for de kommer fra hjertet🙂

      Opdatering: Har lige kigget, men jeg er beklageligvis nødt til at dømme dem ude fordi de ikke har fotobøger i liggende format. Det går desværre ikke for vores vedkommende …🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 08:07

  10. Min tålmodighed bliver sat på prøve, når jeg laver fotobøger. Derfor bliver det ikke til så mange. Men det er også Cewe, jeg har brugt – og nu får jeg MANGE e-mails fra dem, som jeg på den anden side heller ikke vil vælge fra, for det kunne jo være …

    Kommentar af conny — 13. april 2016 @ 21:19

    • Jeg ville have troet du var en langt mere tålmodig sjæl end mig, og jeg synes det er sjovt at sidde og lege med at gøre siderne levende🙂

      Kommentar af Ellen — 14. april 2016 @ 08:40

  11. Ja jeg har det også sådan med digitalkameraet, at det har åbnet nye muligheder. Jeg har en mellemting mellem de gode store (og tunge) kameraer, og nu er jeg efter 4 år stødt ind i begrænsningerne – den automatiske afstandsindstilling er oversmart og man skal kunne omgå den (osv.osv) –

    Jeg kan godt lide ideen med albums! Smukt!

    Kommentar af Donald — 13. april 2016 @ 21:39

    • Der sker hele tiden en udvikling på dette og på alle elektronikområder, og man skal nærmest være millionær for at kunne følge med.
      Det er faktisk ret godt med sådan et album🙂

      Kommentar af Ellen — 14. april 2016 @ 08:41

  12. Hurra for fotobøger.

    Kommentar af Jørgen — 17. april 2016 @ 14:31

    • Ja🙂

      Kommentar af Ellen — 17. april 2016 @ 15:41


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.