Hos Mommer

9. april 2016

Barnepigesamfund? En nødvendighed? Bare et irritationsmoment?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:11
Tags: ,

Vi har en stor ask bag i haven på vores svenske torp. Den er efterhånden mere end halvdød, så den kan lige så godt blive fældet nu og, i stedet for at være grim i haven, gøre nytte som pejsebrænde. For fire år siden røg den første store ask og nu ryger snart den anden og sidste. På vores grund. Der er masser inde i skoven. Dengang var Allan og Pia med deroppe for at hjælpe med at nedlægge den, og vores fuldstændig uundværlige nabo styrede forløbet, så intet skulle gå galt. Pia og jeg kiggede kun på … vi kunne foretage os så meget andet, og det gjorde vi så …
Naboen havde lejet en lift – det hele foregik meget professionelt. Han ER professionel.
På billedet til højre kan man se, at mændene står og diskuterer hvordan den anden, femstammede ask skal gribes an, for allerede dengang var den dødsdømt. Vi blev dog enige om, at den kan vente et par år endnu. Det blev til fire år, for nu skal det snart være.

P1020503P1020526

I mellemtiden er der kommet nye regler i Sverige, så vores nabo må ikke hjælpe os mere. Han har det professionelle motorsavskørekort, der skal til, og han har arbejdet med at fælde træer det meste af sit liv, men fordi han ikke ville ofre penge på at forny kørekortet, som det skal hvert femte år, må han ikke hjælpe sin nabo mere. Det må ingen naboer i Sverige. Det er et forsikringsspørgsmål, for det er den, der fører saven, der skal dække eventuelle skader. Det er ligegyldigt, at John og jeg siger, at det dækker vi selv via vores forsikring, for sådan er det ikke.
Man må fælde lige så tosset, som man vil på egen grund, også helt uden motorsavskørekort (selv om myndighederne selvfølgelig anbefaler, at man får sådan et), men man må altså ikke længere hjælpe andre.
Det er ærgerligt, for vi kan ikke selv lægge de fem stammer ned – John tør ganske enkelt ikke, da de to af dem skal styres professionelt. Falder de forkert, kan de ødelægge stuehuset. Naboen kunne godt, men …
Han er dog stadig uundværlig, for han har et hav af kontakter, og han vidste lige, hvem vi skulle ringe til for at blive fair behandlet og ikke komme til at betale overpris for fældningen. Ham har vi nu talt med, og de fem stammer ligger sandsynligvis ned, næste gang vi kommer herop. For ikke at brændet skal blive lige så dyrt som købebrænde, hvilket ville ærgre os en hel del, bad vi ham om at lægge stammerne ned og intet andet, så klarer vi resten selv. De gør vi også med de to andre træer, som skal lægges ned, men de kan vente, og de udgør i øvrigt ikke noget problem, for de står et sted, hvor de ingen skade kan gøre, uanset hvilken retning de falder i.
Irriterende nye regler! Hrmpf. Relevansen kan diskuteres, men det gider jeg ikke. Jeg (og svenskerne) synes bare, at det begynder at ligne en (ny) statslig pengemaskine, når en professionel hvert femte år skal betale flere tusinde kroner for at få lov til at forblive professionel, når han kan dokumentere, at han holder rutinen ved lige hele tiden!

14 kommentarer

  1. Oh yeah, hvor der kan tjenes penge, tjenes der penge🙂

    Kommentar af Lene — 9. april 2016 @ 21:48

    • Ja. Det er vist menneskets – og myndigheders – natur😉

      Kommentar af Ellen — 10. april 2016 @ 08:27

  2. Ak ja. Det er en svær balance.
    Nu kender jeg slet ikke de svenske opfølgningskurser i motorsav; men for nogle af de tilsvarende danske kurser af forskellig art er kvaliteten til og med særdeles svingende.
    De er i nogle tilfælde en lille pengemaskine for AMU og lignende organisationer.

    Kommentar af Farmer — 10. april 2016 @ 04:48

    • Ja, det er en balancegang, og jeg kender ikke statistikkerne, men den menige svensker er af den formening, som mange danskere kan nikke genkendende til: Det er nogle få klummerhoveder, der ødelægger det for flere hundredtusinde, der ved, hvad de gør.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2016 @ 08:29

  3. Det er da virkelig en uintelligent regel. Tænk at amatører må fælde alt det de vil på egen grund,, men den professionelle nabo må ikke hjælpe. Du kan jo prøve, om du på nettet kan finde bemærkningerne til loven, det kan være, der deri findes en begrundelse for, hvorfor det er endt som det er.

    Kommentar af Stegemüller — 10. april 2016 @ 07:44

    • Jeg er ikke i tvivl om, hvorfor loven er ændret; det skyldes naturligvis ulykker, men som jeg skrev til Farmer, er det nogle få, der ødelægger det for de mange, hvilket er et yderst velkendt fænomen, også i Danmark. I princippet kan jeg kun være enig i, at den enkelte gerne må tage ansvar for eget liv og helbred, men ikke for andres. Der, hvor snoren knækker for både svenskerne og mig er, at man tvinges til at bruge flere tusind kroner til fornyelse af motorsavskørekortet hvert femte år. Et kørekort til bil virker fra man er 18 til man er 75 år – der er ingen logisk sammenhæng mellem de to ting.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2016 @ 08:35

  4. Tiden løber og nu er nogle af de fjollede regler også nået tl Sverige inden vi fik lavet en fast aftale. Selvfølgelig skal man vide hvad man har med at gøre. Det kan være særdeles farligt abejde, men pengemaskiner det er det, også set med mine øjne.

    Kommentar af Pigen fra landet — 10. april 2016 @ 17:42

    • Jeg er vist ikke helt med på, hvad du mener med, at reglerne nåede til Sverige, inden I fik lavet en fast aftale? Om hvad?
      Ja, naturligvis skal man ikke kaste sig blindt ud i det, men vi er meget enige, kan jeg se.

      Kommentar af Ellen — 10. april 2016 @ 18:06

      • Mig bekendt talte vi om at Allan havde lovet at være en del af teamet, når I om et år eller to skulle fælde det træ, men der er bestemt ikke noget galt i at vi ikke var med. Vi kan sagtens få tiden til at gå alligevel🙂 Faktisk ville det nok være umådeligt svært at finde et par sammenhængende dage til at tage den lange tur.

        Kommentar af Pigen fra landet — 10. april 2016 @ 18:54

        • Så er jeg med. Ja, det talte vi om, men der kan opstå et problem med forsikringen, hvis der sker skader – også selv om det er på egen grund – hvis ikke man har det autoriserede kørekort, så vi tager ingen chancer med det træ. Det er meget højt og kan smadre et pænt stort hjørne der, hvor soveværelset ligger, hvis det falder forkert, så nu bliver det en autoriseret professionel.
          Men at lægge det ned er rent arbejdsmæssigt det mindste af det hele, og I skal være særdeles velkomne til at komme derop og hjælpe med at save det i mindre stykker🙂 Det kan vi altid tale om – det bliver ikke noget, vi giver os selv en deadline på.

          Kommentar af Ellen — 10. april 2016 @ 20:18

  5. Det lyder altså som en underlig regel – specielt sammenlignet med det der kørekort (havde jeg ikke selv tænkt på). For jeg kender/har hørt om flere/mange der stort set aldrig har ført bil siden deres køreprøve, og dem ville jeg alligevel nødig støde på ude i trafikken, efter 5-10 års ingen-erfaring. (Får vist formuleret mig lidt kluntet). Det er noget andet hvis erfaring kan dokumenteres. Nå. Har ikke forstand på det. Håber alt går vel ved fældning af træer – og så er jeg ikke sikker på om jeg har fanget, hvorvidt nabo så må hjælpe med opskæring efterfølgende?!

    Kommentar af Liv ☆ — 11. april 2016 @ 09:42

    • Ja, absolut fjollet og ulogisk, for ud i trafikken kan man da udsætte mange flere for fare, hvis man er en elendig bilist.
      Nabo må gerne hjælpe senere; da det oftest er i forbindelse med selve nedlægningen af træerne, det går galt.

      Kommentar af Ellen — 11. april 2016 @ 15:04

  6. Ja jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive den følelse, “barnepigesamfund” dækker slet ikke den frygt jeg har for at initiativ og virkelyst forsvinder. Jeg har stadig ikke helt forstået hvorfor man forbyder *al* afbrænding af grene i haven og ikke nøjes med “uforsvarlig” afbrænding, men jeg er godt klar over statistikken eller matematikken bagved – det er ligesom med hastighedsgrænserne på landevejene og i byerne, lavere hastighed kan modvirke de alvorligste ulykker, og så ser man (somme tider) igennem fingre med at folk kører lidt hurtigere om natten, hvor der ikke er færdselspoliti ude efter synderne. Med mindre man da har opstillet en fotofælde.

    Men det er da helt skørt at en uddannet nabo ikke må hjælpe … sukhhh !

    Kommentar af Donald — 11. april 2016 @ 21:18

    • Hvad kan jeg sige, Donald? Andet end at jeg er aldeles enig i det hele🙂

      Kommentar af Ellen — 11. april 2016 @ 21:21


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.