Hos Mommer

7. april 2016

Endnu et af livets små mysterier

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 12:29
Tags: , , ,

Når jeg er forkølet, har jeg det som nok de fleste andre: Smagsløgene går i udu, og man ville kunne servere hvad som helst for mig – det ville alt sammen smage ens. Eller rettere: Det ville ikke smage af noget som helst.
I aftes var der kylling på menuen. Kylling på den nemme, men (normalt) velsmagende måde:
imageMan tager en kylling og deler den i otte dele. Ikke nødvendigvis en økologisk kylling, men den må gerne have prøvet at stå på egne ben, fx en, der har levet sit korte liv på Frijsenborg.
Derefter skærer man kartofler og et stort løg i mindre stykker, således at de vil være færdige samtidig med kyllingestykkerne. Et helt hvidløg pilles. En courgette og et par tomater skæres i mundrette bidder. Masser af ramsløg snittes.
Har man andre grønsagsrester i køleskabet, så er dette en glimrende lejlighed til at få dem brugt – næsten alt er egnet. Alt fedtes ind i lidt olivenolie. Salt, peber, lidt chili og andre krydderier efter egen smag vendes med rundt, og det hele fordeles i et ildfast fad. Kyllingestykkerne lægges øverst og krydres efter behag; jeg brugte en smule salt og en lidt større smule ingefær. Lidt hvidvin skader ikke, men det havde jeg ikke i går.
Ind i ovnen med det hele ved 210° i cirka 50 minutter. Der skulle gerne blive mad nok til to personer i to dage, plus et par stykker kylling til frokost.
Alle mine anstrengelser var, om ikke forgæves, så dog lidt spildt, for ingen af os kunne smage maden. Jeg kunne lige så godt bare have kylet kylling og kartofler i fadet og ladet det være godt med det … men nu kommer det underlige:
Den rest rødvin, jeg havde taget med til Sverige, tog jeg et glas af til maden – tænkte, at det nok var spild af god vin, men den skulle da nødig stå og blive dårlig … den vin kunne jeg smage, og det i en grad, at den smagte langt bedre og meget mere intenst, end den gjorde forleden, da mine smagsløg endnu vidste, hvorfor de var der.
Kylling, chili, hvid- og ramsløg m.m. var næsten fuldstændig smagsneutralt, mens rødvinen smagte som en, der kunne vinde et verdensmesterskab.
Hvis ikke det er underligt …

Jeg glæder mig til aftenens vin. Det er nemlig bare med at benytte sig af, at jeg endnu er forkølet – og det er sidste chance, for den er kraftigt på retur – kun hos John, den stakkel, kører den stadig på for fuld skrue.

20 kommentarer

  1. Ja det siger da en hel del om, hvordan du bør prioritere i fremtiden. Skål!😉

    Kommentar af Liv ☆ — 7. april 2016 @ 14:37

    • Uhaja, man kan jo blive helt usikker på, om man ønsker sig en forkølelse lidt oftere😉

      Kommentar af Ellen — 7. april 2016 @ 14:47

  2. Måske er der nogle af smagsstofferne, der stadig matcher dine smagsløg, der vel ikke er helt døde? Er det ikke mest, fordi du ikke kunne lugte maden, at du ikke kunne smage den?
    Nogle gange skal rødvin helst iltes lidt rigeligt, før den smager. Dvs. det kan udmærket være, at den ikke har nået sin optimale smag, før nogle dage efter, at man har åbnet den. Dette husker jeg svagt. Mit system kan slet ikke klare vin mere, desværre.

    Kommentar af Henny Stewart — 7. april 2016 @ 15:18

    • Det er nok en kombination af mulighederne, du nævner … det er nemlig ikke alene, fordi den har iltet sig til den gode smag, for jeg har ofte en flaske stående i flere dage, og så god som den var i aftes er denne vin ikke blevet før.
      Lidt synd, at du ikke kan tåle vin mere. Det er selvfølgelig noget, man kan leve med, men et glas god vin kan virkelig være en nydelse. Jeg går ud fra, at det for dit vedlkommende gælder alt med procenter? Eller kan du nyde en god øl? De er jo ikke nødvendigvis stærke.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2016 @ 15:36

      • Nu har jeg aldrig været meget til øl, men det vil jeg sikkert godt kunne tåle. Det er nemlig ikke procenterne så meget som surheden, der driller.

        Kommentar af Henny Stewart — 7. april 2016 @ 17:58

        • Åh. Okay …

          Kommentar af Ellen — 7. april 2016 @ 18:26

  3. Jeg går helt ind for rødvinskuren. Om ikke andet bærer man bedre sine lidelser😉 Bortset fra det, og helt seriøst, kan lidt alkohol hjælpe slimhinderne en smule og bane vej for lugtesansen, som jo er den, man først og fremmest “smager” med.

    Kommentar af Eric — 7. april 2016 @ 15:58

    • Ja, ikke? Især når kuren har en sådan smagsforstærkende sideeffekt …
      Alkohol i små mængder er – helt seriøst – godt for meget, Eric – deri er selv mange sundhedsfanatikere enige🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2016 @ 16:20

  4. Jeg har fundet ud af at det er umuligt at regne ud hvad der “går igennem” til Erik. Men krydret mad skal have en vis gennemslagskraft, når det er en ret han ikke kan smage med hukommelsen (mors mad osv!) Vinens syre og smagstoffer kan formentlig spille på tungen; sødt, surt, salt, bittert og umami… Og berøvet duften har du brugt sansen på en uvant måde… gad vide om vinen smager lige så godt uden forkølelse???
    Og så ønsker jeg jer begge god bedring!

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. april 2016 @ 16:13

    • Det er Erik, der laver maden, ikke? Så bestemmer han heldigvis selv, hvor stor den ‘gennemslagskraft’ skal være😉
      Jeg havde ikke tænkt på den med, at når én sans forsvinder, forstærkes de andre. Troede egentlig heller ikke, at det gik så hurtigt, men det er bestemt et kvalificeret bud, du kommer med, og jeg er sikker på, at vinen ikke er lige så god næste gang, jeg lader flasken stå i et par dage. Medmindre jeg er forkølet😉
      Tak – det er ved at være overstået for denne gang.

      Kommentar af Ellen — 7. april 2016 @ 16:25

  5. Kunne mon sådan et par forkølelser lige efter hinanden få dig til at købe ‘Væk i morgen’ …

    Husk at starte, så snart du lugter lunten.

    Kommentar af Elsebeth — 7. april 2016 @ 16:30

    • Næhh, nok ikke, Elsebeth, beklager … så tror jeg en ordentlig dosis naturlig C-vitamin virker lige så godt. De antistoffer, der er livsnødvendige for spædkalve, er mig bekendt ikke de samme, som er virksomme i mennesker.
      Men okay – tabletterne skader da ikke …🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2016 @ 17:27

  6. Ja, det er knagen sparkeme underligt! Måske dine smagsløg har valgt at leve en sådan lidt småselektiv tilværelse? Men selvfølgelig mærkeligt, at de så fravælger noget, de godt kan li’…
    Håber forkølelsen fortager sig snart, og smagsløgene besinder sig….

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 7. april 2016 @ 16:48

    • Det er da en mulighed … så er jeg trods alt glad for, at de valgte at gøre en lidt god rødvin meget god😉
      Forkølelsen er på retur – håber smagsløgene ikke er det …

      Kommentar af Ellen — 7. april 2016 @ 17:29

  7. Fantastisk sideeffekt af en forkølelse..🙂 Det gør det da en smule sjovere at være sløj.

    Kommentar af Inge — 7. april 2016 @ 19:03

    • Det kan jeg da kun erklære mig enig i🙂

      Kommentar af Ellen — 7. april 2016 @ 19:55

  8. Skynd dig at få drukket den flaske, mens woweffekten stadig er der!
    Det er meget sært, med de sanser, men så vidt jeg ved, opfatter man forskellige smage, forskellige steder i mund- og næsehulen. Måske er nogle områder denne gang ramt hårdere af forkølelsen end andre? Trods den positive effekt så ønsker jeg jer alligevel hurtig bedring😉

    Kommentar af fiberfryd — 8. april 2016 @ 07:58

    • Woweffekten (godt ord!) er desværre allerede væk – og det er vinen også🙂
      Sanserne kan virkelig spille en et puds, og den reelle årsag til opevelsen bliver nok ikke opklaret.
      Tak – det går meget bedre🙂

      Kommentar af Ellen — 8. april 2016 @ 08:14

  9. Trist, hvis I slet ikke kan smage noget. Udover en middelmådig – men pludselig god – rødvin, der nu er drukket. God bedring. Straks!🙂 Mine smagsløg har været totalt i udu ifm. min influenza. Jeg har været sulten nok, men har kun kunnet spise og drikke syrlige ting såsom knækbrød med hindbærmarmelade, mad dænget til med syltede rødbeder, saftevand og vingummier. Derimod har kaffe, hvidløg, rødvin, chokolade og meget andet været totalt no go. Nu er tingene ved at normalisere sig, men det har været virkelig spøjst, så længe de varede.

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. april 2016 @ 08:46

    • Vi er i bedring, tak – jeg næsten helt normal igen og John stærkt på vej.
      Det var dog nogle virkelig underlige madvarer, der kunne accepteres af dine smagsløg – og tilstanden varede tilsyneladende noget længere end for mit vedkommende.

      Kommentar af Ellen — 8. april 2016 @ 09:44


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.