Hos Mommer

4. april 2016

Giv os i dag vort daglige brød

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:33
Tags: , ,

IMG_5644Det fjerde brød er i gang ude i bageriet. Som ved alle de andre gange er der brugt en basisopskrift, der er ændret en smule af lærlingen, som er mig. Selv om jeg fulgte opskriften til punkt og prikke, ville der alligevel blive ændret i den, for jeg ved simpelthen ikke, hvad de forskellige melnavne dækker over: wholemeal, malthouse flour, granary flour, unbleached white bread flour, strong white bread flour, very strong white bread flour, type 55 French flour.
Jeg har selvfølgelig en ide om, hvad de omtrent dækker over, men fx er fuldkornshvedemel flere forskellige slags også her i landet; afhængigt af, hvem producenten er. Strong og very strong har nok noget med proteinindholdet at gøre, men hvad er så proteinprocenten i dem? Type 55 French flour kunne måske ligne det italienske tipo 00? Maltmel fandt jeg i brugsen, men ved ikke, om det er det samme som det engelske malthouse flour. Jeg kan godt lide mannitobamel, men ved ikke, hvilket af de engelske der kommer det nærmest. Om nogen af dem overhovedet …
Jeg er nok nødt til at købe en pose med hjem af hver type for at kunne sammenligne ordentligt. Godt, vi har bil med næste gang, vi skal derover.
Resultatet, indtil jeg får købt mit referencelager, er, at jeg hver gang tager et par forskellige meltyper og blander dem, plus at jeg kommer lidt frø af en eller anden slags i.
Jeg skal også have deres fast-acting dried yeast og noget easy-blend dried yeast med hjem for at se, om brødene bliver bedre eller dårligere sammenlignet med mit almindelige, friske gær.

Stjerner fra Falster

De to illustrationer er fra strikkeudstillingen, som ærlig talt var en smule skuffende. Langt det meste var eksempler på Vivian Høxbro- og Annette Danielsen-design; begge virkelig gode strikkedesignere, som jeg har haft fornøjelsen af at møde gennem Webstrikkerne, men jeg behøver ikke at tage på museum for at se deres modeller.
Stine Leths abstrakte vægpynt var dog interessant, lige som Høxbros opstrikning af de mange forskellige falsterske stjerner var det. Disse sidste er vel nærmest at sammenligne med skotternes klanmønstre. Det stod der ikke spor om nogen steder, men det var den tanke, der umiddelbart dukkede frem, da jeg læste om dem.
Betjeningen var hyggelig. Manden, der stod og tog imod de 30 kroner pr. person, entreen kostede, var også ham, der fortalte så levende om væveriet.
Der gik en kvinde rundt, som, efter at vi havde vævet rundt i det sammen med billetmanden, spurgte, om ikke vi ville have en kopkaf og en kage? “Have og have”, tænkte jeg, “de har vel næppe tænkt sig at forære os den?” Det havde de så heller ikke, men vi fik en hel kande hen på bordet bare til os to, og der var en fin, hjemmebagt muffin til – og det til den svimlende sum af 25 kroner. Vi er ikke ligefrem i storbyen, men det gør heller ikke spor!

24 kommentarer

  1. Det ender med, at du bliver bidt af det her brødbagning. Prøv at google ‘what does ‘strong flour’ refer to’ (her kommer der flere gode steder op), eller andre af dine spørgsmål. Så slipper du for at slæbe mel med hjem og kan nøjes med at læse på poserne derovre – og købe her i landet.

    Jeg bager næsten altid boller i stedet for brød; så er der altid nybagt, lunt brød til måltiderne og aldrig rester. For tiden er jeg helt bidt af min egen nymalede havrefuldkornsmel, hvid hvede eller Manitoba og almindelig øko-hvedemel for resten. Der står en vidunderlig duft op, når jeg skærer sådan en sprød bolle over hver morgen.

    Nu du refererer til fadervor – min mor sagde engang til mig: “Det er mærkeligt, at fadervor er en aftenbøn. Det skulle vel være en morgenbøn, når man beder ‘giv os i dag vort daglige brød’!” Jeg synes min mor havde ret – der vanker ikke mere at spise på det tidspunkt. Rent logisk burde det vel hedde ‘Tak, fordi du gav os vort daglige brød’ …

    Kommentar af Elsebeth — 4. april 2016 @ 15:48

    • Jeg har selvfølgelig for længst googlet, men der står for det første ikke noget om proteinprocenterne, og for det andet er det noget andet at stå med det i hænderne og senere se og smage resultatet. Det kunne da også være sjovt at have alt det mel med hjem – når bilen skal bære det, er det slet ikke noget problem; vi køber altid en masse dejlige sager, vi ikke kan få herhjemme, når vi har bilen med.
      Dine boller lyder gode, men jeg synes nu, at hjemmebagt brød holder sig glimrende – og det bliver så fint ved enten bare at blive lunet i brødristeren eller ‘rigtig’ ristet.-
      God pointe med fadervor 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. april 2016 @ 16:16

  2. Årh det er kompliceret med alle de mel-typer. Jeg er da også noget forvirret over hvad benævnelserne dækker over. Men det kommer du nok til at oplyse om på et tidspunkt, mon ikke? Dengang jeg boede i det store udland, var jeg forundret over at der var noget der hed flour og noget andet der hed baking flour – og så det der med at de ikke havde frisk gær. Herhjemme kendte jeg kun frisk gør og almindelig hvedemel – fagre nye verden! 😉 Og nu … jeg har givet op på forhånd. Hatten af for at du klør på de engelske opskrifter. Glæder mig til at høre mere om stærkt mel 😉

    Kommentar af Liv ☆ — 4. april 2016 @ 16:50

    • Hvis jeg finder ud af tilstrækkeligt meget til at komme med et kvalificeret bud, skal jeg forsøge at komme med en oversættelse.
      Ja – kagemel og brødmel … og så både det stærke og det meget stærke. Uden gær. Faktisk smager engelsk brød ikke så godt som dansk brød, men jeg har altid ment, at det var bagerne, der var noget galt med 😉

      Kommentar af Ellen — 4. april 2016 @ 17:20

  3. Det, man kan se i nederste venstre hjørne af billedet af vægpynten, ser umiddelbart fantastisk flot ud. Var det en bluse eller en kjole, og kan man se den i sin helhed nogen steder?

    Kommentar af Rasmine — 4. april 2016 @ 17:44

    • Det er en strikket bluse, hvor blomsterne er et norsk (tror jeg) bånd, der er syet på til sidst. Ganske enkelt, såmænd, men jeg tog ikke et billede af hele blusen.

      Kommentar af Ellen — 4. april 2016 @ 18:27

      • Så er jeg knap så imponeret. Jeg troede, at borten var strikket 😦

        Kommentar af Rasmine — 4. april 2016 @ 20:05

        • Det troede jeg også – indtil jeg kom tættere på 🙂

          Kommentar af Ellen — 4. april 2016 @ 20:29

  4. Kære Ellen!
    Åh, på trods af dine momentvise skuffelser i din ovenstående beretning, så lyder det altså som et skønt liv, du lever! Bagværk, strikketøj og løg i jorden! Jeg synes det lyder paradisisk!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 4. april 2016 @ 18:00

    • Det er fint, at det skinner igennem, for jeg har bestemt heller ingen klager – jeg har et aldeles dejligt og meget, meget rigt liv som jobstoppet, og jeg vil ikke bytte med nogen!
      At man oven i købet finder sit drømmehus, var en skøn bonus 😉

      Kommentar af Ellen — 4. april 2016 @ 18:30

  5. Jeg troede, du fik insiderviden om engelske varer fra din udsendte medarbejder C. Jeg har tænkt at vi har en meget smalt/traditionelt udvalg i DK, når jeg kigger på hylderne i London.
    Eriks brød er med flg: 300g Durum, 200g grov og 200g fint speltmel, 700g hvedmel, 50g gær, 2,1 tsk sla, 1,5 dl olie, 1 l mælk/kærne/yoyghurt eller blanding af hvad vi har. Det giver et brød med tæt krumme, der mætter.
    Ser ud som om, jeg ikke behøver ærgre mig så meget over, at Køng var flyttet over storebælt!
    Jeg er fascineret af Høxbros arbejde med de falsterske nattrøjer. Den tradition for strik håber jeg, hun, også, vil fortælle om, når hun komme her til Holstebro og holder foredrag på biblioteket d.19.4. Jeg glæder mig til at høre hende.

    Kommentar af Anne Holtegård — 4. april 2016 @ 20:28

    • Jeg vil hellere over og selv se produkterne og få dem med hjem. Og ja, de har virkelig meget, jeg savner herhjemme.
      Eriks brød lyder ret godt! – Men hvad er “2,1 tsk sla”? Noget med salt?
      Du skal i hvert ikke betale for en Storebæltsbro for at se den udstilling. Det er okay, hvis I er herovre alligevel, men ellers ikke, synes jeg.
      Høxbro er en sød og levende kvinde, som du godt kan glæde dig til at opleve.

      Kommentar af Ellen — 4. april 2016 @ 20:34

      • Så bliver jeg på denne side af stor bæst broen 😉 Og glæder mig til at høre Høxbro.
        Ja… det er da 2,5 tsk salt! Mine fingre skriver tit slat i stedet! Og sjovt nok skriver Gitte samme fejl!

        Kommentar af Anne Holtegård — 4. april 2016 @ 20:38

        • Jeg nåede at rette bæst-fejlen, inden du nåede at kommentere den 🙂 Vores fingre er vist for tykke i dag …

          Kommentar af Ellen — 4. april 2016 @ 20:45

  6. I må spise meget brød sådan som du bager 🙂 Jeg har altid rørt min brøddej, men i sidste uge prøvede jeg at lade røremaskinen røre, hold da op, det skal jeg prøve igen, for at se om det bare var en enlig svale, at brødet blev så luftigt.

    Kommentar af Lene — 5. april 2016 @ 04:13

    • De mindste brød er virkelig meget små, så det er ikke så voldsomt, som det lyder.
      Det er uendelig meget nemmere at lade maskiner gøre arbejdet for en – og når de så oven i købet gør det bedre … 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. april 2016 @ 14:25

  7. Køng Museum er kommet på huskelisten, hvis jeg nu engang skulle “gøre” Sjælland.
    Som flere andre vil jeg også lige nævne Hørvævsmuseet på Krengerup. Det er værd at tage en omvej for. Der er i øvrigt også et Skoda museum på Krengerup, men det har jeg nu ikke set. Mit forhold til Skoda er stadig lidt betændt efter at jeg (i 80erne) arvede et eksemplar, som jeg så kørte rundt i nogle år. Det var ikke nogen ubetinget fornøjelse.

    Kommentar af Kirsten — 5. april 2016 @ 08:15

    • Vi tager en fynsk omvej, så snart det er muligt.
      Jeg har/hade det på samme måde med Skoda, men det var også en skodbil i 80’erne, på linje med Lada og kun en enkelt klasse over Trabanten.
      Men efter WV købte fabrikken, er der sket ting og sager. Johns sidste taxa var en Skoda, og han var vild med den! Og det skal siges, at han er meget bilkræsen.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2016 @ 14:29

  8. Haha, jeg ser det for mig, hvordan I spiser ‘hvidt’ brød morgen, middag og aften – plus lidt til formiddagste og eftermiddagskaffe. Nøder du også stakkels John til at tage en ekstra skive, så du kan forsvare at bage videre? 😉 Det var vist alt ‘det andet’, der var sjovt ved den strikkeudstilling. Sådan er det jo nogle gange, og det er jo i og for sig også ganske fornøjeligt 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 5. april 2016 @ 08:46

    • Det lyder åbenbart voldsomt, men de mindste brød er vitterligt meget små, så vi spiser ikke mere brød, end vi plejer 🙂
      Ja, det var ‘det andet’, som i virkeligheden er ‘det første’, for vævetingene er jo permanente – men enig: det gjorde ikke spor, for vi var slet ikke kommet, hvis ikke strikkeriet havde lokket mig.

      Kommentar af Ellen — 5. april 2016 @ 14:33

  9. Mel er vist ikke bare mel.. Det vidste jeg sådan set godt, men at der er så meget forskelligt mel er da imponerende. 🙂

    Kommentar af Inge — 5. april 2016 @ 18:46

    • Der er rigtig mange forskellige slags mel, men hvor stor forskellen egentlig er, har jeg bestemt ikke styr på 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. april 2016 @ 19:47

  10. Jeg glæder mig til dit opklaringsarbejde på melområdet, for jeg mangler også altid referencer til danske meltyper. Jeg regner som regel med, at ‘strong’ svarer til tipo 00, som også er ret proteinholdigt, men ellers står jeg af på både mel- og gærtyper, når englænderne går i gang med at bage; det bliver bagt af det jeg har i skuffen!

    Kommentar af fiberfryd — 6. april 2016 @ 19:18

    • Jeg skal nok melde, hvis jeg knækker koden 🙂 – men regner også med, at ‘strong’ = proteinrigt mel, men ville godt have nogle procenter på, da disse åbenbart kan være temmelig agørende.

      Kommentar af Ellen — 6. april 2016 @ 19:29


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.