Hos Mommer

1. april 2016

Jeg kunne ikke vente længere

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:40
Tags: ,

Dahliaknolde på paradeJeg kunne ikke vente længere, så i dag er der både blevet beskåret roser og lagt dahliaknolde og montbretialøg i lange baner. 21 knolde og 25 løg.
Jeg er nu derfor i besiddelse af en temmelig øm ryg. Jeg havde i forvejen ordnet et af bedene og var halvt færdig med det andet, men den sidste halvdel var lidt sej, da det var en del af græsplænen, der skulle inddrages.
Til højre er Carribean Fantasy lagt til rette og herunder er husets frue godt i gang med at få dem stoppet 15 cm ned i jorden.
Nu er jeg jo temmelig meget amatør udi dahliaer … når der står, at plantedybden er 15 cm, er det så fra knoldens top eller bund? Nogle af knoldene ligger forholdsvis fladt, mens andre er over 10 cm høje, så det må da betyde en del, om det er fra top eller bund, de 15 cm bliver målt. 
Jeg havde ikke nogen at spørge, så jeg valgte den diplomatiske gyldne middelvej og er spændt på, om de bliver til noget – og hvor længe de i givet fald er om at komme op, men jeg satser naturligvis på at se masser af meterhøje og bugnende, farvestrålende dahliaer senere på året.

Pauserne blev holdt udenfor, mens vi nød, at den første del af havearbejdet endelig var undervejs og senere færdig … hvor kaffen blev udskiftet med et glas rødvin og en øl, hvilket vi selv mente var velfortjent – John har ikke arbejdet i haven, men har skåret brænde, så hans ryg er lige så øm som min.

Ellen graver dahliaknolde ned

Der har ikke været så meget som en eneste lille bitte sky på himlen hele dagen. Fjorden har været lige så intenst blå som de fine små violer, man kan ane i græsplænen, så det gør næsten helt ondt i øjnene at kigge ud på den – hvor vi også så havørnen jage og gæssene have vældig travlt med at flyve frem og tilbage, mens de snakkede og diskutererde, så det var en lyst.

Drivhuset er parat, når vejret er det, men jeg er sikker på, at agurker, tomater og chilier har bedst af at vente lidt længere ude på planteskolerne.
Gartneri Toftegård åbner om en uges tid, men jeg må vist væbne mig med tålmodighed lidt længere end det.
Eller hvad … hvad gør andre have-/drivhusentusiaster? Går I i gang nu?
Det klør jo som bare pokker i de grønne fingre, gør det!

24 kommentarer

  1. Her havde vi temmelig meget nattefrost sidste nat, så jeg er lidt bekymret for mine sommerfuglebuske, hvor jeg har fjernet vinterdækningen. Og lægge dahlia skal jeg i hvert fald ikke de næste par dage. Sommetider har mine dahliaer været så langt, at der næsten var blade på, før de kom i jorden, og så er de blevet sat lige i overfladen, hvilket altid er gået godt. Jeg trænger også til at komme i haven, men det må nu afhænge af vejret i weekenden🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. april 2016 @ 18:48

    • Nu skulle det være slut med nattefrosten i denne omgang – vi skal lige ned og snuse til 0° i nat, og så færdig med det!
      Lægger du knoldene så højt? Jeg har da vist kvajet mig, men der stod altså 15 cm på posen fra leverandøren. Vi får se hvordan det går.
      Det bliver et kanongodt vejr – helt op til 16° og masser af sol – jeg glæææder mig🙂

      Kommentar af Ellen — 1. april 2016 @ 19:33

  2. Her var der 2 graders frost i nat, så roserne får lov til at vente lidt endnu. Jeg gad godt have georginer, men så skal jeg have købt plantekasser eller krukker, så nu får vi at se. havelysten er endnu mere fraværende i år end tidligere, så er lidt misundelig på din haveenergi. Men jeg vil glæde mig til at følge dine georginer🙂

    Kommentar af Lene — 1. april 2016 @ 19:38

    • Det skulle være slut med frosten nu, og jeg satser virkelig på, at det passer – men roserne står lunt op ad væggen, så det går nok.
      Sådan havde jeg det også: “Jeg gad godt …”, og så er der jo kun én vej, men ja, min haveenergi er vist en del større end din, hvilket er så stor en ændring for mit vedkommende, at der sikkert også er havehåb for dig – når du engang jobstopper😉

      Kommentar af Ellen — 1. april 2016 @ 19:44

  3. Hvis du vil sikre de nylagte georginer mod frost, kunne du med fordel smutte over vejen og hente tang ved fjorden til at dække bedet med de næste par uger. Tang isolerer virkelig godt og vi har med fordel benyttet det til bunddække og isolering i yderperioderne.

    Kommentar af Henriette — 1. april 2016 @ 20:06

    • Det lyder effektivt, men kommer det ikke til at lugte temmelig meget?

      Kommentar af Ellen — 1. april 2016 @ 21:00

      • Det har vi ikke haft problemer med – men vi har også kun brugt den tørre tang, som man kan finde øverst i en bræmme ved fjorde osv. Jeg havde heller ikke forestillet mig det som permanent bunddække, kun til at isolere, hvis det ser lidt faretruende ud med frosten🙂

        Kommentar af Henriette — 2. april 2016 @ 03:50

        • Hehe, jeg havde nu heller ikke forestillet mig, at du brugte det til pynt🙂
          Vi må holde øje med vejrudsigterne og så hente tang, hvis det bliver nødvendigt.

          Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 11:42

  4. Er du helt sikker på det ikke er eksem, der giver dig al den kløen i fingrene..🙂

    Kommentar af Inge — 1. april 2016 @ 20:34

    • Helt sikker😉

      Kommentar af Ellen — 1. april 2016 @ 21:00

  5. I får et flot blomsterflor. Jeg tror ikke, det kommer sig så nøje med plantedybden. Det tager jeg lidt vejledende. Bare ikke roser, de skal jo under podestedet. Jeg er ikke rigtig i gang med noget. Har bare strøet kalk ud. Er du blevet mere haveglad, efter I er flyttet? Eller er det mig, der ikke kan huske?

    Kommentar af betty — 1. april 2016 @ 22:05

    • Det håber jeg da, at vi gør, selv om jeg nok har sat dem lidt dybt.
      Du husker skam glimrende, Betty – jeg kunne ikke fordrage havearbejde, inden vi flyttede, men nu er jeg vild med min have. Det har sikkert noget at gøre med, at jeg, uanset hvor jeg arbejder i den, har min fantastiske udsigt, og så er der jo også mange flere muligheder, end der var i den lille rækkehushave. Plus at jeg har tiden nu, det havde jeg ikke før, så der er mange ting, der spiller ind.

      Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 11:46

  6. Det bliver så flot! Hvilken energi🙂
    Her sker der, af gode grunde, ikke en hujende havefis; hold da op, hvor er det kedeligt bare at sidde/ligge. Vi er dog kørt op i sommerhuset, så nu er der i det mindste nye omgivelser. Og så lige et hurra for ny teknologi😉 Rigtig god havelyst

    Kommentar af fiberfryd — 2. april 2016 @ 08:03

    • Når jeg synes, at noget er spændende, kommer energien helt af sig selv🙂
      Nej, der sker ikke så meget for stakkels dig lige nu. Godt, at kørte afsted, nu I har huset til jeres rådighed. Nyd det – trods alt.

      Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 11:48

  7. Jeg bøjer mig i støvet for jeres ukuelige energi til at have både stort hus her og i det svenske🙂

    Kommentar af Moster Tulle — 2. april 2016 @ 15:29

    • Det er sødt af dig at sige sådan, men du skal nu ikke være så imponeret – vi har hverken børn eller børnebørn – ikke i dagligdagen i hvert fald – og vi er ikke længere lønslaver, så hvis ikke vi skal gå i stå eller i frø for tidligt, er vi nødt til at foretage os et eller andet rent fysisk, og når det samtidig er hyggeligt, er det ren win-win😉

      Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 22:21

  8. Jeg har jo ingen have mere, men jeg har da muntret mig med mine dejlige altankasser, det smager da lidt af “fugl”. Og man får ikke smerter i ryggen af at plante stedmoderblomster og hornvioler – man må se de lyse sider. Knus Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 2. april 2016 @ 17:43

    • Og så længe man er i stand til at se de lyse sider, er livet heldigvis ikke så tosset endda. Vi er, hvor vi er, selv om det kan lyde banalt, men det dur jo ikke at ærgre sig over ting, man ikke kan ændre på.

      Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 22:23

  9. Åh så skønt med en have at gå og rode i. Det må virkelig være livsbekræftende, hvis man nu skulle have behov for det. Jeg har aldrig haft en have, men jeg har haft vejens flotteste altankasser, og det er heller ikke at kimse ad.

    Kommentar af Stegemüller — 2. april 2016 @ 18:55

    • Man har vel altid behov for noget livsbekræftende😉
      Som jeg skrev til Marianne herover, så er man hvor man er, og må få det bedste ud af det – det dur ikke at ærgre sig over ting, man ikke kan ændre på.
      Men man må gerne huske tilbage, og du vil altid kunne glæde dig over med stolthed at kunne sige, at du har haft vejens flotteste altankasser🙂

      Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 22:26

  10. Det er skønt, når ens børn kan lære en noget. Da min søn er fys, ville jeg med tre timers kørselsafstand mellem os pludselig høre ham råbe til mig “Mor, længere ned i knæene. Du ved det jo godt!” Her er hans dulmende tip, hvis man har fået en ischiasnerve i klemme ELLER har arbejdet i en uhensigtsmæssig stilling: Tag et badelagen, rul det stramt sammen. Kan det ikke nå rundt om taljen, så man kan binde det foran, læg det tværs over sengen. Læg dig på det på ryggen, så det ligger i taljen. Sådan sov jeg i lang tid, da jeg fik en ischiasnerve i klemme. Det er også godt at hvile på det en times tid, hvis ‘det brænder på’. Det råd har jeg givet til mange i samme situation – og de blev meget glade for det. Skal man arbejde længe, og kan man ikke komme ordentlig ned i knæene, giver det ingen smerter at ligge på knæene på en af de mangefarvede sidde/knæpuder og bruge en solid planteske i stedet for.

    Når man fryser, har man været kold længe! Et mavebælte i mohair er uundværligt forår og efterår. Det anbringes over lænden – lænde kan ikke lide kulde. Får man først bæltet inden for døren, finder man sagtens andre steder (uden for døren) end ved havearbejde, det kan gøre nytte.

    En klog (eller erfaren) person har sagt “Kun en tåbe frygter i haven!”

    Kommentar af Elsebeth — 3. april 2016 @ 12:50

    • Jeg skal huske det med badehåndklædet, hvis det går så galt som ligefrem at få en ischiasnerve i klemme, men det var heldigvis bare ømhed.
      Jeg kan slet ikke arbejde i hugstilling. Enten skal det være på den ucharmerende måde som på billedet, eller også på knæene – og på en pude, ja.
      Kulde har jeg stor respekt for, for jeg reagerer prompte ved at få ondt i maven. Så hjælper det nemlig rigtig godt at tage noget uldent om maven, når jeg går i seng. Bestemt heller ikke udpræget sexet, men det er godt😉

      Kommentar af Ellen — 3. april 2016 @ 14:26

      • Jeg lo højt, da jeg læste din sidste sætning.

        Kommentar af Stegemüller — 3. april 2016 @ 18:58

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 3. april 2016 @ 19:02


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.