Hos Mommer

31. marts 2016

DET er da løgn!?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:51
Tags: ,

Da jeg susede rundt på Amazon for at finde min brødbagemaskine, susede jeg også over i bogafdelingen for at finde den bog om emnet, som Charlotte havde anbefalet mig. Jeg fandt den og puttede også den i indkøbskurven. IMG_5598Derefter skulle jeg lige se, hvad de ellers havde af opskriftsbøger til bagemaskiner – og faldt over den viste, som man kunne købe som ny eller som brugt. Jeg troede, det ville være en bog i pocketbook-størrelse, men den kom i går og viste sig at være en moppedreng i godt og vel A4-størrelse. Følgesedlen ligger ved siden af, og ønsker man at se prisen, kan billedet klikkes større.
Én penny! 10 øre for en kogebog in good condition, som der stod – og det var den også; bortset fra et beskyttende plastomslag skulle man tro, at bogen kom lige fra trykkeriet. Hvorfor de sælger til den latterligt lave pris, har jeg ingen ide om.
Retfærdigvis skal det siges, at jeg måtte betale fire pund i porto, men det har jo intet med bogens pris som sådan at gøre.
Jeg sad og savlede lidt over den, mens jeg spiste morgenmad. Der er mange af de 150 opskrifter, jeg aldrig vil få lyst til at kaste mig over, som fx Chick-pea and Peppercorn Bread og Carrot and Fennel Bread (kan ikke fordrage kikærter og fennikel), men der er også mange, der skal prøves og derfor fik et usynligt hak på en mental liste. Et, der måske skal prøves, er Russian Black Bread, men det bliver med visse modifikationer, for bogen hævder, at European rye breads often include cocoa and coffee to add colour to this dark, traditionally dense, chewy bread
Har I nogensinde hørt om brug af kakao og kaffe for at gøre rugbrød mørkt? Jeg har ikke – men jeg er så heller ingen mesterbager …

RamsløgfrikadellerRamsløgfrikadeller

Tørret ramsløgNu, hvor køleskabet bugner af ramsløg, skal der også eksperimenteres med dem. I går blev det i form af frikadeller med masser – som i meget mere, end man tror er godt – af finthakket (minihakker) ramsløg i. Jeg udelod rigtige løg, men kom tre fed hvidløg i. Det smagte glimrende og var ikke så ramsløgsdominant, som John havde frygtet, da han så farsen.
Det slog mig også, at jeg i efteråret købte en tørremaskine, så det skulle også lige prøves af. Man kan købe ramsløgsalt i dyre domme – det kan jeg lige så godt lave selv, så jeg fyldte tørremaskinen i aftes.
I morges kunne jeg tage de tørrede ramsløg ud, som passede perfekt til et af de små, men relativt høje sylteglas, og til min glæde havde det næsten ikke mistet noget af farven, så nu kan jeg lave ramsløgsalt og komme ramsløg i æggekager/omeletter og anden mad hele året, hvis det er det, jeg har lyst til. Man kan også bare lade glasset pynte på krydderihylden.
Der skal en ny portion over i dag – forsyningskilden er uudtømmelig. Pesto skal der selvfølgelig også laves til fryseren.

31 kommentarer

  1. Jeg har heller aldrig hørt, at det skulle være en god ide at putte kaffe eller kakao i rugbrød. Det bliver et nej tak herfra🙂

    Kommentar af Randi — 31. marts 2016 @ 16:12

    • Og der talte rugbrødseksperten! Gad vide hvor de har fået den ide fra?

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 16:46

      • Måske på grund af farven??? Meget sært

        Kommentar af fiberfryd — 2. april 2016 @ 08:05

        • Ja, måske, men det må da ødelægge smagen fuldstændig.

          Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 11:41

  2. Yugh, frikadellefars er altså ikke særlig fotogent! Kan ikke helt regne ud, hvordan man skulle kunne tilsætte kaffe eller kakao uden, at brødet tager smag af det? Troede forresten, jeg havde fundet ramsløg, men de grønne blade lugtede kun ganske svagt af forår. Øv bøv.

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. marts 2016 @ 18:01

    • Jeg synes da, det er så fint – med alt det grønne i😉
      Det kan jeg heller ikke regne ud, og jeg har ikke tænkt mig at forsøge mig med det!
      Mon du skal lidt længere mod øst for at finde dem? “De vokser primært i kystnære bøgeskove”.

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 18:49

  3. Sikke et kup du gjorde dig med den bog; nogle gange har man lov at være heldig!! Så må du igang med alt det spændende, der venter!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 31. marts 2016 @ 18:39

    • Ja, det var godt nok lidt af et scoop, og der skal afprøves en del .-)

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 18:49

  4. Jeg ville nok læse den bog med et gran salt – som om rugbrød skal bruge farvestof. Arj vel?!
    Elsker elsker elsker din sætning: “Det slog mig også, at jeg i efteråret købte en tørremaskine …” Det er for morsomt. Det er sådan noget jeg aldrig kommer til at sige, da jeg ikke sådan køber køkkenmaskiner, som jeg glemmer at jeg har anskaffet mig😉 men så igen – jeg køber ikke køkkenmaskiner. Det lyder nu ellers lækkert med de der tørrede ramsløg.

    Kommentar af Liv ☆ — 31. marts 2016 @ 19:28

    • Velkommen hertil🙂
      Det var nu også det værste eksempel, jeg gav her – de opskrifter, jeg fik lyst til at prøve, ser noget mere normale ud🙂
      Hehe, det lyder måske lidt blæret, men tørremaskinen står pakket væk i et skab i min systue, fordi den ikke har været brugt hele vinteren.
      Jeg elsker køkkenmaskiner af enhver art, og ‘frisktørrede’ krydderurter er klasser bedre end dem, man køber.

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 19:37

      • Tak😉 har læst med et stykke tid. Er meget begejstret for dine sprog/ord-indlæg. Elsker ord. Ha’ en dejlig fredag.

        Kommentar af Liv ☆ — 1. april 2016 @ 07:29

        • 🙂 Så må jeg jo tage mig sammen og få skrevet lidt om sproget … emnerne bliver dog færre og færre – jeg kan jo ikke vade rundt i det samme hele tiden, idet jeg går ud fra, at folk efterhånden er blevet klar over, at apostroffer i forbindelse genitiv på dansk får mig op i det røde felt😉

          Kommentar af Ellen — 1. april 2016 @ 08:33

          • 🙂 Ja tak til flere sprogindlæg.

            Kommentar af Stegemüller — 1. april 2016 @ 12:19

          • Åh hvor sjovt med apostrofferne😉 for dem synes jeg er så fine selvom jeg udemærket ved at de hører det engelske til. Det samme med store bogstaver, som finder komplet overvurderede. Så jeg skriver ukorrekt helt med vilje🙂 undskyld på forhånd. Andre ting er ikke med vilje, såsom manglende eller for mange kommaer. Men punktummer i overskrifter … don’t get me started! ;.)🙂

            Kommentar af Liv ☆ — 4. april 2016 @ 18:06

            • Vi har jo hver vores kæpheste, og nej, punktummer hører ikke hjemme i overskrifter🙂
              Men det der med, hvad den enkelte synes er pænt, har jeg nu aldrig købt som gyldigt argument. Du har muligvis læst min historie om ingeniøren, jeg korrekturlæste for, og som lige som dig syntes, at det så pænere ud med apostroffer. I hans næste lange rapport (hvor jeg naturligvis havde gemt originalen) med masser af beregninger, havde jeg ændret alle femtaller til totaller, fordi “jeg synes, at totaller er meget pænere end femtaller”. Han var nået op i det røde felt, inden meningen gik op for ham, og han accepterede herefter, at jeg var god til stavning og grammatik og skulle ‘adlydes’, fordi anarki ikke altid er en god ting🙂

              Kommentar af Ellen — 4. april 2016 @ 18:25

              • Hahahahahahahaha. Ellen altså. Men totaller er nu også pænere end femtaller. Faktisk😉

                Kommentar af Liv ☆ — 5. april 2016 @ 07:44

                • Jeg ville ønske, at ideen var min egen, men jeg havde stjålet den. Den virkede aldeles glimrende alligevel😉

                  Kommentar af Ellen — 5. april 2016 @ 14:21

  5. Når jeg bestiller bøger fra Amazon, kigger jeg altid efter brugtpriserne. Det giver ofte pote. Flere gange har jeg haft brug for en bog, der ikke længere kan fås fra ny, og selv der kan man tit finde en brugt til en rimelig pris. Nogle gange er der faktisk tale om helt nye bøger, som Amazon selv sælger, af grunde bedst kendt af dem selv. Men jeg skal ikke brokke mig over det.🙂

    Kommentar af Henny Stewart — 31. marts 2016 @ 23:06

    • Jeg køber ikke ret tit papirbøger mere; mest strikkebøger, men ja, det kan sagtens betale sig at kigge på de brugte. Der er et mysterium til, udover det du nævner: Kan du forklare mig, hvorfor de brugte bøger sommetider er dyrere end de nye? Det ser jeg indimellem og undrer mig såre.

      Kommentar af Ellen — 1. april 2016 @ 08:30

  6. Jeg har fået Gitte til at bestille på Amazon.de. De er ofte billigere end uk. Det er mest fagbøger (strik!) eller sidst var det faktsik en taske, Crumpler. Nemt og hurtigt! Jeg handler ellers gerne i en fysisk butik, men det mærke har de ikke her!
    Gitte eksperimenterede med krydderurter i frikadellerne sidste weekend. Der skal nemlig meget grønt i før det smager af noget… jeg kan lige se en skeptisk fure mellem brynene på John før han smagte dellerne!
    Glæder mig til at høre mere om brød og urter….

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. april 2016 @ 13:52

    • Jeg måtte lige google – det er godt nok en pæn taske🙂
      Jeg troede faktisk, at UK var den billigste Amazon, men jeg skal da lige huske at tjekke D næste gang.
      Ja, forbløffende meget grønt skulle der til!

      Kommentar af Ellen — 1. april 2016 @ 16:33

  7. Jeg troede slet ikke man kunne købe noget til 10 ører.. Imponerende. 😃

    Kommentar af Inge — 1. april 2016 @ 20:16

    • Det kom søreme også bag på mig, hvor lidt den bog kostede – du kan se den i morgen – det er lidt uforståeligt, hvorfor de sælger til den pris.

      Kommentar af Ellen — 1. april 2016 @ 20:59

  8. Hvor kan du meget!🙂 Jeg har aldrig spist af de tusinder af selvsåede ramsløg, jeg har.

    Kommentar af Donald — 1. april 2016 @ 21:06

    • Det skulle du prøve, Donald – de er gode i rigtig mange ting – til ægge- og kartoffelretter, i salatskålen m.m. og så naturligvis til pesto. Mmmm, det er godt🙂

      Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 11:40

      • Ja, det vil jeg da prøve!🙂

        Kommentar af Donald — 2. april 2016 @ 14:55

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 22:16

  9. Køb maltmel. En enkelt skefuld gør brødet mørkt, og det smager samtidig skønt, skønt, skønt. Særligt til ost. Og hvor ville jeg dog ønske, at jeg kendte et ramsløgsted. Det er aldrig lykkedes mig at plukke noget …… ville så gerne

    Kommentar af Fru Z — 3. april 2016 @ 15:53

    • Tak! Jeg fandt faktisk maltmel i går i brugsen, og nu kan jeg bedre forstå, hvorfor der kun er 250 g i posen. Det glæder jeg mig til at prøve.
      Ang. ramsløg, så kontakter jeg dig lige privat🙂

      Kommentar af Ellen — 3. april 2016 @ 16:46

      • Lyder dejligt. Husk, at malten bliver meget mørkere under bagning, så dejen SKAL se lidt forkert ud …

        Kommentar af Fru Z — 3. april 2016 @ 17:05

        • Okay, det er noteret. Og du har (forhåbentlig) fået en sms🙂

          Kommentar af Ellen — 3. april 2016 @ 18:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.