Hos Mommer

30. marts 2016

Hvorfor skal der partout være en rød tråd?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:54
Tags:

Alle ved formentlig, hvad udtrykket den røde tråd betyder, især efter Shu-bi-dua vel nærmest har udødeliggjort det, men måske ikke alle ved, hvorfra det stammer. Jeg gjorde i hvert fald ikke, men Google er som altid min ven, og et af de ret enslydende svar lød således: Oprindeligt den røde tråd, der var spundet ind i den engelske marines tovværk (og i den danske marines indtil ca. 1900). Denne røde tråd fortsætter hele vejen som et synligt element i et langt tov, og udtrykket kommer derfor til at betegne en vigtig bestanddel i et længere sammenhængende forløb som f.eks. en fortælling eller en bog.
Den røde tråd er vigtig i mange sammenhænge, netop for at få en … sammenhæng …
Men hvorfor er det så vigtigt for ejendomsmæglerne? De strømmer over af begejstring, hver gang de er inde i et hus, der har det, de forstår ved den røde tråd, som i deres sprog betyder, at der enten er de samme gulve over hele huset, de samme klinker på alle badeværelsernes vægge, de samme elementer i køkken og bryggers osv. Det er åbenbart essentielt for dem, at en rød tråd forefindes i en eller anden form.
Nu er der ingen, der kender mig, der nogensinde vil give mig en pris for god smag, hvorfor jeg muligvis er den eneste i Danmark, der ikke synes det har enorm betydning, at gulvklinkerne i køkkenet er præcis mage til dem i badeværelserne.
Eller at gulvet i soveværelset er identisk med det i stuen.
P1030736Vi har ofret noget mere på stuegulvet end på soveværelsesgulvet af den (for os) indlysende årsag, at stuen er der mange der ser; soveværelset er vores private domæne.
Vi har to vidt forskellige badeværelser. Det ene var etableret, det andet fik vi lavet inden indflytningen. Der er et tema i hvert af dem; det ene er i søgrønne farver, og i det andet, som er hvidt i hvidt, er resten, lige fra greb over håndklæder og pynt, holdt i lavendelblå/lilla farver.

IMG_5592P1030738

IMG_5586

JÆGERSBORGVEJ-09Selvfølgelig har man ikke 17 forskellige gulve, hvis man har 17 værelser, men for lidt og for meget … vi lagde nye gulve i de tre stuer, selv om vi i princippet kunne have nøjedes med det ene, men fordi det er tre stuer i én (som det ses på billedet af Finns skrækkelig overfyldte stuer), skulle de helst være ens.
Det er muligt, at I ikke er enige, men jeg synes bestemt ikke, det gør noget, at der er forskellige temaer i forskellige rum. ‘Man’ falder jo også i svime, når et bevidst nostalgisk hotel (fx Svinkløv Badehotel) har værelser med forskellige karakteristika. Her skal den røde tråd helst slet ikke være der.
Billederne herover er ikke vist, fordi I skal rose vores badeværelser i høje toner, men fordi jeg gerne vil vide, hvorfor huset ville være mere værd, hvis disse to rum var ens!
Går I ind for den røde hustråd? Eller har I tabt tråden?
Der kommer forhåbentlig ingen kurre på tråden mellem os, fordi jeg ifølge nogen mangler god smag?
Hvis min læseværdighed derfor nu hænger i en tynd tråd, beklager jeg, men indlægget er helt i tråd med, at jeg aldeles bevidst aldrig har fulgt bloggerbibelens råd om at have en rød tråd på sin blog.
Nå. Nok om det. Nu vil jeg sætte mig hen og trække i trådene strikke lidt, mens vi venter på bedre vejr. Bare der ikke går kludder i garnet – det er ikke sjovt at rede trådene ud!

33 kommentarer

  1. Men du skrev vel indlægget trådløst, eller ..?

    Kommentar af Eric — 30. marts 2016 @ 15:01

    • Right you are🙂

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 15:11

  2. Jeg følger med dig🙂 men mangler du ikke et ikke oppe ved sætningen: muligvis den eneste, der synes det har enorm betydning? Eller har jeg helt misforstået indlægget🙂

    Kommentar af Lene — 30. marts 2016 @ 15:14

    • JO, jeg gør da. Gjorde da … det er rettet. Tak!
      Du har ikke misforstået noget, og nu er vi da to😉

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 15:35

  3. Du har da en rød tråd i dine indlæg; de er alle enormt velskrevne.
    Og ellers mener jeg, at det er bedre med personlighed i ens egen bolig end salgbarhed. Dog tror jeg ikke at Finns stuer fremmede salget, men I må have kunnet se bort fra. 😏

    Kommentar af Tina — 30. marts 2016 @ 15:31

    • Men dog … tak, Tina🙂
      Ja, det mener jeg jo også … jeg ved ikke, om du så Hammerslag i aftes, men det sidste hus var bare så KEdeligt! Alt var ens i sort og hvidt – jeg kunne slet ikke trives i sådan en bolig.
      Der var rigtig meget, man skulle abstrahere fra, da vi så huset her, men det havde jeg overhovedet ingen problemer med – kunne sagtens se mulighederne🙂

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 15:37

  4. Altså det med at du ikke har god smag, vil jeg gerne slå et søm igennem (hedder det ikke sådan?). Nu har jeg jo været så heldig at se jeres hus i Sverige, og det var da smagfuldt indrettet!

    Tre stuer en suite skal selvfølgelig have ens gulve, men resten af huset behøver da ikke have de samme gulve. Jeg synes, ejendommæglersprog er morsomt og rent vrøvl. Af og til morer jeg med at sidde og læse deres annoncer på nettet, og de er netop grinagtige.

    Tak for oplysningen om hvor udtrykket “Den røde tråd” kommer fra. Det var jeg slet ikke klar over.

    Kommentar af Stegemüller — 30. marts 2016 @ 16:05

    • Tak, tak …🙂
      Ejendomsmæglere trænger i høj grad til korrekturlæsere. De er gode til at sælge huse, men det er ikke alle, der kan stave.
      Det var jeg heller ikke klar over – før i dag …

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 20:09

  5. Det er godt at vide det med den røde tråd. Jeg går ind for at ens hjem har udviklet sig i den tid man har boet i det og at det er det det er, nemlig ens hjem, med mange forskellige stilarter og træsorter. Sådan er det her – sådan er det blevet. Skal det hele være ens forekommer det at være fordi der lægges vægt på perfektionitis og måske fordi tiden er så forvirret og krævende at det er dejligt at ens hjem står hvidt i hvidt og derved ikke forstyrrer medens man er der. Det var en ny tanke, måske er den interessant. Ellers er det lige meget.

    Kommentar af Jørgen — 30. marts 2016 @ 16:29

    • Præcis: Det skal afspejle ens liv og personlighed; ikke være en udstilling til Bo Bedre – men det er interessante tanker, du fremlægger. Dog kan det vel også være en stressfaktor at skulle have det perfekte hjem …

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 20:11

      • Det perfekte hjem er givet en stressfaktor, men jeg tænkte mere på det stimulationsfattige hjem i en tid hvor overstimulation på alle fronter synes normaliteten. Så er det god at kunne holde fri. På den anden er det livsfarligt for babyer at opholde sig i rum uden stimation – og måske også for voksne. Det er vist for langt ude.

        Kommentar af Jørgen — 30. marts 2016 @ 20:29

        • Okay, så er jeg med – og jeg er enig – du skulle have set de to børneværelser i det omtalte sidste hus i Hammerslag i går. Det nægter jeg simpelthen at tro på, at et barn ville kunne lide at opholde sig i.

          Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 20:51

  6. Var du ikke ovre i din engelske hjernedel, da du skrev “men måske ikke alle ved, hvorfra det STEMMER.”

    Vi var heldigvis nogle, der ikke blev forskrækkede, da vi første gang så vores hus. Jeg fatter ikke dem, der viger tilbage for at købe et hus, fordi de ikke kan lide farven i gangen – og for den sags skyld heller ikke dem, der vil bo med alt sort/hvidt som mindst 499.999 andre; men dem om det. Jeg holder dog på, at håndklæder og karklude skal være snehvide – det sidste lærte jeg af min mor.

    Kommentar af Elsebeth — 30. marts 2016 @ 17:27

    • Det var pokkers – jeg har læst den tekst igennem tre gange inden udgivelse, og alligevel er der to fjollede fejl😦 Men tak – det er rettet.
      Enig. Jeg har heller aldrig forstået, hvorfor man ikke kan gennemskue huset, når der er indhold i.
      Så de to ting skal være hvide hos dig? Lidt pudsigt, synes jeg🙂

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 20:14

  7. Jeg så ikke Hammerslag i aftes, men har alligevel tit hørt udtrykket. Sådan en rød tråd har heller aldrig sagt mig noget. Du kender jo vort hjem og ved at vi også har vidt forskellige gulve og møbletræsorter i hvert rum. Alle store steder er alle rum forskellige. Tænk bare på Dronningens slotte, som hun lige har vist frem på tv.
    Ramsløgene du skrev om i sidste indlæg må vokse meget forskelligt rundt omkring. Da vi var på Fyn den 27. februar stod de allerede store der, der var de kun lige kommet op ad jorden her, men i dag er hele skovbunden dækket, og man kan klippe store håndfulde af ad gangen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. marts 2016 @ 18:16

    • Ja, jeg kender jeres hjem og synes det er et fint hjem, som afspejler lige præcis hvordan I vil bo, og sådan skal det være.
      Hehe, ja, tænk, hvis dronningen insisterede på en rød tråd🙂
      Det forbavser også mig, at forskellen er så stor på, hvor langt fremme ramsløgene er – vi tog jo ud pga. dit indlæg og troede, vi var ved at være for sent ude🙂

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 20:16

  8. Jeg tager tråden op… læste indlægget tidligere og noterede også et par helt uvante fejl! De er så kommenteret højere oppe.
    Mit hjem er skabt af mit liv. Rummer alt det, vi har lavet og levet: Det er den røde tråd! Jeg kan godt lide en vis sammenhæng mellem rummene. Men at alt skal være så BoBedreGlitteragtigt… Glem det. Det er vel mennesker, der skal bo der.
    Jeg kan huske far og mor snakke om, hvad de kunne tænke sig at skabe/bygge om/ flytte rundt, når vi kiggede på nyt hjem, når far havde fået arbejde i en ny by… (flyttede 4 gange) De så altid mulighederne i huset… såmænd også, når vi havde været på besøg et sted! Og vi byggede om hver gang; byggerod og støv i leverpostejen!

    Kommentar af Anne Holtegård — 30. marts 2016 @ 19:41

    • Det er helt utroligt, som jeg kan overse egne fejl. Jeg ville have set dem på et mikrosekund, hvis andre havde begået tilsvarende.
      Det skal nemlig ikke være Bo Bedrehjem, men skal helst, som jeg har skrevet i tidligere svar, afspejle ens liv.
      Den med at indrette andres huse ‘meget bedre’, er John og jeg også ret gode til😉

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 20:19

  9. Jeg er ligeglad med om tråden er rød grøn eller blå. Jeres hjem passer til jer, vores til os, og sådan er det forhåbentlig for os alle.🙂

    Kommentar af Inge — 30. marts 2016 @ 21:12

    • Det burde det være og er det også for de fleste, men jeg er bange for, at nogle lader sig diktere lidt rigeligt af modens krav🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 07:47

  10. En rød tråd er nok den der gør at folk bedre kan forestille sig, hvordan deres fremtidige hjem skal se ud, men nu er der (forhåbentlig) ingen af os, der bor for at det skal se godt ud, når vi skal sælge, men derimod for at vi føler os godt tilpas. Jeg holder meget af lys og lyse rum, så vores mest fremherskende farve er hvid, hvilket fik vores mexicanske svigerdatter til at udbryde “Her er meget hvidt”, da hun første gang kom hos os. Og ja, i forhold til mexicanske forhold er her meget hvidt, men det kunne være meget værre, for vi har heldigvis også smag for smukke billeder og pynteting, som giver farver i rummene. Jeg synes du har 2 fine røde (grønne og lavendel) tråde i dine badeværelser og det må da være rød tråd nok😉

    Kommentar af Moster Tulle — 30. marts 2016 @ 21:18

    • Langt de fleste af os indretter et hjem, så vi føler os godt tilpas, men når jeg ser på de sterile hjem (det er heldigvis ikke hver gang) i Hammerslag, kan jeg godt undre mig over, hvad det er, folk prioriterer.
      Ens smag ændrer sig også gennem årene, og i dag er jeg meget mere til hvidt end jeg var for 25 år siden – man stiftede vel hjem i 70’erne😉 – så i dag synes jeg det er flot, at farverne træder frem gennem pynt og tilbehør som i dit hjem.
      Hehe, ja, min røde tråd er, at der er et tema i hvert rum😉

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 07:53

  11. Er det ikke lige præcis forskellen på en bolig og et hjem? Hjem skal der leves i og det skal da helst kunne ses, hvem det er, der lever derinde. Jeg kan godt lide en ren og minimalistisk stil, men den slår, af uvisse grunde, alligevel aldrig igennem herhjemme😉
    Fandt du svaret på, hvorfor der altid skal/skulle være en rød tråd i tovværket? Det lyder lidt som en slags overtro eller et symbol – den slags pirrer min nysgerrighed, så der må vist googles lidt …

    Kommentar af fiberfryd — 31. marts 2016 @ 06:47

    • Det var såmænd ikke særlig spændende; tråden synes blot at være en simpel tyverimærkning🙂 Men jeg fandt til gengæld dette: Tidligere samlede man sammenhørende aktstykker i det offentlige med en rød tråd, der blev trukket gennem alle akterne … Måske også en plausibel forklaring på udtrykket.

      Kommentar af fiberfryd — 31. marts 2016 @ 07:00

      • Det er nemlig lige præcis forskellen, men jeg har oplevet flere af det, jeg kalder Bo Bedre-boliger, og det er ikke en kompliment!
        Tim – og John og flere andre – siger, at det er kvinderne, der ændrer en bolig til at blive et hjem – og du har et dejligt et af slagsen🙂
        Og du fandt selv svaret på den røde tråd – jeg ville ikke bruge for mange ord på det i selve indlægget. Jegt er nok mest tilbøjelig til at tro på, at den med tovværket er oprindelsen til talemåden.

        Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 07:58

  12. Jeg ved ikke, hvorfor du synes, det er pudsigt, men hvide håndklæderne smitter aldrig af, og jeg synes, forvaskede, farvede håndklæder har et ‘støvet’ skær; karkluden skiftes flere gange om dagen. Desuden synes jeg, det er praktisk, at det hele, incl.sengetøj og undertøj, kan koges sammen, når der er en maskinfuld. Her ligger der ikke et enligt, farvet håndklæde i kurven og venter på resten af samme farve. Jeg har altid syntes, at amerikanske håndklæder er de bedste, så mine blev i alle størrelser ned til vaskeklude slæbt hjem i to store kufferter for mange år siden. De var alligevel tomme, efter at indholdet var afleveret til min jublende datter og barnebarn. Min mor sagde altid, at jeg var familiens ‘praktiske gris’. Så det er måske derfor – og fordi jeg er bedøvende ligeglad med, hvad der er moderne for tiden.

    Kommentar af Elsebeth — 31. marts 2016 @ 11:12

    • Der er sandelig system i tingene hjemme hos dig🙂
      Mine farvede håndklæder beholder farverne i mange år – måske fordi jeg aldrig kogevasker. 60° til karklude, under- og sengetøj, alt andet 40°, og de lilla håndklæder kan snildt vaskes sammen med mørkt tøj. Håndklæder skal være meget snavsede for at få 60°, men det bliver de jo ikke ved normalt brug.
      Én ting er vi dog helt enige om: At være aldeles ligeglad med, hvad moden dikterer🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 11:58

  13. Kære Ellen!
    Uhhh, jeg går nok lidt op i det, men jeg tænker samtidig at det ikke er særlig sundt… Måske er det ikke nødvendigvis en rød tråd, ved nærmere eftertanke, men noget autentisk og pænt. En fryd for øjet, som de sang i Nissebanden, det gør mig altså lidt glad…. Jeg er kanske en smule materialistisk, meget imod egen vilje. Tak for historien om den røde tråd!🙂

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 31. marts 2016 @ 11:47

    • Mon ikke så vi i bund og grund har cirka samme holdning? “Autentisk og pænt” dækker nok de flestes opfattelse af eget hjem, vil jeg tro. Mit hjem er en fryd for mit eget øje, men ikke nødvendigvis for andres, det er mig ligemeget, om andre ville have indrettet det anderledes. Men okay, hvis du med ‘materialistisk’ mener at lægge stor vægt på statussymboler, så er vi nok ikke længere helt på linje – vi prioriterer at smide vores penge efter rejser – men vi skal jo heller ikke være ens🙂

      Kommentar af Ellen — 31. marts 2016 @ 12:05

  14. Ja jo jeg tabte lidt af tråden undervejs fordi jeg hører X-Factor i baggrunden og ikke kan forstå at det tager så lang tid at finde ud af, hvem der synger bedst.

    Men som svar på hvorfor en ejendomsmægler hæfter sig ved ensartet byggestil og farvetone i samtlige badeværelser og måske samme art gulve hvor der er indendørs-gulve og klinker hvor der er entré eller vindfang-agtige forhold osv.osv. vil jeg sige at “ejendomsmæglere er nødt til at tænke som kunderne tænker når de vil betale og et hus uden lapperier vil blive opfattet som en helhed og ikke som to parcelhusgrunde, hvor der er klippet hul i hækken”.

    Det kan være mit svar er noget vrøvl, – men du spurgte sæ’l! 😎

    Kommentar af Donald — 1. april 2016 @ 21:04

    • Åh det så jeg også. Noget af … for stod det til mig, skulle det ikke ses, men John vil så gerne😉 Jeg var nødt til at gå ud i køkkenet på et tidspunkt, for jeg KAN BARE IKKE KLARE Blackmann. Undskyld jeg råber, men uha, han er slem.
      Det var da et svar, Donald, og du kan meget vel have ret. Smag og behag er heldigvis forskellig🙂

      Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 11:39

      • Ja – det er ofte stygt, men som pensioneret musik-lærer synes jeg at det er nødvendigt at følge lidt med i hvad der sker på musikscenen; jeg var blevet forbavset over så smukt og musikalsk de tre piger var hver især.
        Jeg kan se hver gang Blackmann tænker på showets underholdningsværdi (hmmm …) og hver gang han prøver at sige noget om musikken🙂

        Min største indvending er egentlig, at når nu Blackmann prøver at forklare, hvordan en kunstner lytter og arbejder med musikkens virkemidler, så kunne de godt oversætte og beskrive sangene (jeg har svært ved at forstå ordene, sangteksterne).

        Kommentar af Donald — 2. april 2016 @ 15:01

        • Det forstår jeg godt – du har så en helt anden og langt mere professionel tilgang til det end mig, og ser derfor også på udsendelsen med helt andre øjne.
          Jeg ser kun på underholdningsværdien, som er meget, meget lille i mine øjne og væsentligt større i Johns😉

          Kommentar af Ellen — 2. april 2016 @ 22:16


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.