Hos Mommer

28. marts 2016

It ain’t over till the fat lady sings

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 12:24
Tags: , , ,

Hvis man vil blære sig på et fremmedsprog, skal man sørge for at lære en masse idiomer og talemåder. Kan man det – og får man dem smidt ind i det rigtige øjeblik, naturligvis, får man gerne et anerkendende blik. Jeg har før skevet om emnet, og, om ikke for andre, så for mig selv, er den slags sproglæring en evig kilde til underholdning.

It ain’t over till the fat lady sings er ikke det rigtige udtryk at anvende i dagens sammenhæng, men jeg kom til at tænke på det, og nu bliver det nævnt, fordi jeg elsker denne blomstrende talemåde. Det er lidt i retning af, at ingen kender dagen før solen går ned – og så alligevel ikke, fordi det på engelsk hovedsageligt bruges i forbindelse med sportsudøvelse i betydningen that one should not presume to know the outcome of an event which is still in progress. Oprindelsen er sat i forbindelse med Wagner-operaerne, som for det første kan være er ulideligt lange og for det andet altid ender med, at en temmelig omfangsrig dame synger. I meget lang tid … jeg bliver aldrig gode venner med Wagner! 
Grunden til, at jeg kom til at tænke på udtrykket, er vores amerikanske køleskab, som i flere måneder ikke har villet levere andet end koldt vand, og dermed altså ingen isterninger. John har på det nærmeste haft skilt køleskabet ad, men uden at finde en forklaring på isstrejken. Vandforsyningen fungerer som sagt, men det har i flere måneder ikke taget vand ind og frosset det til is.
Ikke før i morges. Jeg sad fredeligt over min morgente, da der kom lyde, som tog mig et par sekunder at identificere: Det var lyden af isterninger, der faldt på plads i aftapningsboksen!
Hvorfor i alverden så denne lange pause? Vi talte for sjov om muligheden for, at køleskabet skulle have indbygget sommertid, således at vi kun kan få isterninger mens vi er på sommertid. Noget vrøvl, selvfølgelig, men vi fatter godt nok ikke en bønne af dette her.

Strikblomster på Stændertorvet (1) - Copy

På Stændertorvet i Roskilde var der blomster midt på stenbroen. Strikkede blomster, og på en af dem var der oven i købet en lille sommerfugl.
Det var Inge og Hasse, der lavede den sædvanlige “Er I friske, så kom og spis med i aften. Kom så snart I er klar.”
Selvfølgelig var vi friske, og da vi kom, sagde Inge, at vi var nødt til at runde Stændertorvet, for der var noget, hun ville vise mig.
Spøjs ide, men det var holdbare blomster, som ikke klaskede sammen i kronbladene på grund af en smule regnvejr.

Strikblomster på Stændertorvet (1)Strikblomster på Stændertorvet (3)

20 kommentarer

  1. Jeg deler til fulde begejstringen for talemåder OG Wagner🙂 Godt nok mystisk med det køleskab …

    Kommentar af Eric — 28. marts 2016 @ 13:19

    • HA – hvorfor er jeg ikke forbavset, Eric? Med din sprogekvilibrisme må du holde mindst lige så meget at sproget, som jeg gør🙂
      Særdeles mystisk!

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2016 @ 15:04

  2. Godt at køleskabet tog sig sammen og dejligt at I finder sammen til hurtige aftaler. Det blomsterbed er da skønt, og jeg gik lige på opdagelse hos idekvinden bag, der er da godt nok gang i strikkeriet i Roskilde🙂

    Kommentar af Lene — 28. marts 2016 @ 14:04

    • Ja, det er så fint med disse impulsive sammenkomster, selv om de er blevet sjældnere efter vi er flyttet herned.
      Det er en sjov ide, og ja, Anne Ørskov er bestemt ikke kedelig, men finder på mange sjove ting🙂

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2016 @ 15:12

  3. Det er så hyggeligt med spontane aftale. Wagner har aldrig været min favorit🙂 – og køleskabe skal ikke have primadonnanykker. Blomsterhavet på Stændertorvet er da helt skønt, det må jeg ind og opleve.

    Kommentar af Margrethe — 28. marts 2016 @ 16:00

    • Det er så fint, så fint – 400 blomster fylder mindre, end jeg ville have troet, men det er en sød og sjov ide.
      Køleskabe skal aldeles ikke blive for selvstændige!

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2016 @ 16:02

  4. Tak for påmindelsen – må vist en tur på torvet i løbet af april.

    Kommentar af Fru Z — 28. marts 2016 @ 16:01

    • Ja, det må du – det er en sød ide – håber bare, at folk kan lade dem være … har lidt på fornemmelsen, at nogen kunne finde på at tage en ‘souvenir’ med hjem.

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2016 @ 16:03

  5. Man kan da virkelig bruge sit strikkekrudt på mange forunderlige måder🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 28. marts 2016 @ 16:54

    • Det lader sig ikke modsige🙂

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2016 @ 17:00

  6. Jeg kan heller ikke holde Wagner ud. Det er alt for langtrukkent for mig. Til gengæld holder jeg af de spontane aftaler, og jeg kan se, at I er rigtig gode til dem. Jeg kan godt lide jeres idé med køleskabet og sommertiden. Det lyder da uhyre logisk.

    God mandag til jer.

    Kommentar af Stegemüller — 29. marts 2016 @ 06:13

    • Wagner kommer aldrig på min top20 over yndlingsoperaer … men spontane aftaler ligger ret højt oppe🙂
      Haha, mener du virkelig det? Det skal da ikke bestemme, at vi kun kan få isterninger om sommeren! En lille whisky on the rocks er fin foran brændeovnen😉
      Tak … det er nu tirsdag, men meningen var jo god nok🙂

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2016 @ 08:32

  7. Et sommertidskøleskab.. ja selvfølgelig er det grunden..🙂

    Kommentar af Inge — 29. marts 2016 @ 18:26

    • Hehe … det er sgu da underligt, ikke?

      Kommentar af Ellen — 29. marts 2016 @ 18:34

      • Meget..🙂

        Kommentar af Inge — 29. marts 2016 @ 18:38

        • Her skulle vises en trække-på-skuldrene-smiley, men den er ikke på repertoiret …

          Kommentar af Ellen — 29. marts 2016 @ 18:41

  8. Det var da godt den fede dame holdt op med at synge, så der kunne komme i isterningerne igen. Fin Roskilde-udsmykning.

    Kommentar af Jørgen — 30. marts 2016 @ 09:06

    • Hehe, ja, og hun behøver ikke at starte igen med at synge😉

      Kommentar af Ellen — 30. marts 2016 @ 09:10

  9. Hvor skønt at se et billede af hele bedet! En af pigerne (= en af dem, der er yngre end mig. De ældre kalder jeg damerne …) fra min biblioteksstrikkecafe har været med til at strikke til Stændertorvet, og hendes iPhone-billeder var ikke så gode som dit ovenfor.

    Kommentar af conny — 16. april 2016 @ 21:38

    • Det var et sødt og sjovt initiativ.
      Enigi dit ordvalg: Det lyder lidt for fjollet at kalde kvinder i vores alder for piger. Det lyder som om vi vil gøre os yngre end vi er.

      Kommentar af Ellen — 16. april 2016 @ 23:05


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.