Hos Mommer

25. marts 2016

En alternativ fødselsdagsgave

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 11:11
Tags: ,

Min yngste søster og hendes mand kunne ikke komme til min fødselsdag, da de skulle (meget) tidligt op dagen efter og afsted på vinterferie, og da vi har godt 120 km mellem hinanden, tager det lidt mere end fem minutter i transport. Jeg havde derfor inviteret mine to søstre og svogeren til at komme en tur i onsdags. Det blev så også med en af niecerne og nevøen, da de var på påskeferie hos deres mor – de skulle bl.a. til Sjælland for at se deres lille nye nevø, som deres storesøster nedkom med for en uge siden.
Det var selvfølgelig hyggeligt nok, men det kan man nok ikke helt kalde den lidt alternative gave, jeg fik af Bodil og Hans: De arriverede med en pose indeholdende … et grisehoved, fire grisetæer og en grisehale!
Det er ‘præmien’ for at være den eneste i familien, der gider/kan lave rigtig, gammeldags sylte. Da grisen for nylig blev slagtet, blev de enige om ikke at kassere de omtalte legemsdele, “for dem kan Ellen sikkert få en god julesylte ud af”. Jamen, det kan hun da nok …

Hente brænde

P1010657Som tak for den flotte og uhyre betænksomme gave var vi i går oppe for at hjælpe dem med at flytte lidt brænde. Lidt kommende brænde … de er lige en anelse for store til at kunne gå i brændeovnen, så det skulle ikke kun flyttes, men også saves. Det var dog fint nok at få lidt frisk luft.
Hans havde lige investeret i en palleløfter, så jeg skulle endelig huske at fortælle ham, at jeg syntes den var meget flot. Rød og fin og ny og … tung. Men den egnede sig glimrende til gårsdagens formål, for det eneste, der nok ikke ville sidde fast i den mark, var en traktor.

Vi vil gerne se på noget bedre vejr, tak! Det må være den koldeste påske i mange år, men den slags ved Farmer alt om. Den ligger altså også uforskammet tidligt i år, og når det falder sammen med en kold marts, skal det jo gå galt – men planteskolerne må ærgre sig – de har ofte kronede dage i påsken, men det kan de næppe have i år.
Mine Peter Nyssen-dahliaer ligger og skriger på at komme i jorden, men den er alt for kold endnu.

Gæslingerne har trodset kulden og er sprunget ud, så der er kommet en vasefuld ind, som nu smider de fineste, gule pollen.

20 kommentarer

  1. Og når nu påsken ligger så tidligt og med så megen kulde og regn bag sig, ja så er det ærgerligt ,at det er min arbejdsweekend. For landmanden kan ikke komme i marken, så han holder formentligt fri i weekenden, det gør jeg så ikke.

    Kommentar af Lene — 25. marts 2016 @ 12:29

    • Ja, øv, det er virkelig på alle måder ærgerligt!

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2016 @ 12:41

  2. Åh hjemmelavet sylte… hvor er det dog mange år siden, jeg har fået det. Og så skal der godt med sennep og rødbeder på. Det er en himmerigs mundfuld.

    Kommentar af Stegemüller — 25. marts 2016 @ 12:55

    • Det skal der, og det er det🙂

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2016 @ 17:53

  3. Jo, det ER køligt i denne påske. Ofte er der stadig sne at finde ved slutningen af marts. Vinteren 1981/82 husker jeg som særdeles kold og langvarig.

    Kommentar af Farmer — 25. marts 2016 @ 13:31

    • Vi må håbe, vejrguderne kompenserer lidt ved at komme med at skønt og varmt forår lige om lidt.

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2016 @ 17:53

  4. Der er altid spændende, hvad de lommer med, men grise…dele er jeg endnu ikke blevet begavet med. Og heldigvis for det (så ved du det, hvis du læser med Bodil).
    Er det Camilla, der har fået barn nr 2? (Må det jo næsten være)

    Kommentar af Fru Z — 25. marts 2016 @ 16:38

    • Bare rolig – jeg tror kun det er mig, de kunne finde på at give den slags ting😉
      Ja, det er Camilla, der lige har fået en lille dreng.

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2016 @ 17:54

  5. Nej, der skulle være bedre vejr i Sigte! Men hvor pokker ligger det henne?!

    Måske den koldeste, men ikke den værste – de sidste 75 km mod St. Restrup v/Aalborg var der så kraftigt snefald, at sneen pakkede tæt på forruden og efterlod en sprække på fem cm. Det var skræmmende – lukker det mon helt til. Af og til kunne jeg se, at vi bevægede os på den forkerte side af midterstriben. Campingvognene sneglede sig på påskeferie mod syd i massevis, og ingen kunne køre ind til siden, for hvor var siden, og ham bagved havde kun mine baglygter at rette ind efter. Jeg var udmattet, da jeg nåede frem, og mine lårmuskler var ømme i flere dage; jeg havde været stiv og spændt af skræk – så bange havde jeg aldrig været før. Min eneste trøst var, at mine børn var taget med toget flere dage i forvejen. For eftertiden tog vi toget derop til påske og jul, fordi jeg skulle hjem til en bestemt dato.

    Kommentar af Elsebeth — 25. marts 2016 @ 17:59

    • Jeg ved heller ikke, hvor Sigte ligger, man man burde tage dertil😉
      Er det påsken i 1982, du taler om? Sikke en ‘oplevelse’, du beskrev. Jeg husker, at vi lige havde sået græs på en nyanlagt plæne, og morgenen efter, var den dækket af 30 cm sne! En påske, vi begge husker …

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2016 @ 18:20

  6. Herlig gave, som jeg dog nok ville bede mig fritaget for. Meden du således står og laver sylte, er det muligt at filosofere lidt over forskellen på at lave sylte og sylte.
    Gæslingerne står flot pt.

    Kommentar af Jørgen — 25. marts 2016 @ 18:21

    • Det har jeg ikke lige tænkt over før, men det er ganske rigtigt pudsigt, at det hedder sylte, for den kan ikke holde sig ret længe – i modsætning til, når man sylter for at tingene skal kunne holde meget længe.

      Kommentar af Ellen — 25. marts 2016 @ 18:53

  7. Hvor er det godt, at du, på familiens vegne, kan støtte op om ‘Stop spild af mad’-bevægelsen og har helt tjek på husmoderdyderne😉
    Og nu ligger dyret vel og glor på dig, hver gang du åbner fryseren?

    Kommentar af fiberfryd — 25. marts 2016 @ 23:41

    • Ha, ja, det er de gamle dyder, der er i højsædet, lige hvad dette angår🙂
      Nej – jeg lagde det nede under noget andet, for jeg vidste, at der ville gå lang tid, inden jeg skulle bruge det …

      Kommentar af Ellen — 26. marts 2016 @ 09:25

  8. Nu er det mange år siden jeg har slagtet gris selv, og næsten lige så længe siden jeg har haft et grisehoved. God gammeldags hjemmelavet sylte af hivedet er godt, og behøver slet ikke være fed. Grisetæer har jeg aldrig brugt til sylte, de bliver brugt til brunkål (og andet sulemad) så det køber jeg stadig hos slagteren. Dog højest en gang årligt.
    Påsken er kølig i år, men i 2013 var det værre, der havde vi snestorm i marts her på Lolland.
    Tillykke med familieforøgelsen i familien🙂

    Kommentar af Pigen fra landet — 25. marts 2016 @ 23:46

    • Jeg har heller aldrig brugt grisetæerne til sylte – det kunne da godt være, at jeg skulle lave en omgang brunkål af dem i stedet for; det har jeg ikke lavet i denne sæson – tak for forslag🙂
      Er det virkelig kun tre år siden, det var værre? Men ja, du har ret: Ved at gå tilbage på bloggen kan jeg se, at vi havde et tykt lag sne d. 21.-22. marts 2013. Så må jeg hellere stoppe med at brokke mig😉
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 26. marts 2016 @ 09:30

  9. Ork, min mormor lavede sylte af grisetæer – det kunne jeg godt lide. Min far sendte hastigt fadet videre med bemærkningen “Jeg spiser ikke brugt fodtøj!” Sikke et blik han havde sendt os børn, hvis vi havde vovet sådan en bemærkning. Hvorfor er det kun børnene, der skal opføre sig ordentligt?!

    Kommentar af Elsebeth — 26. marts 2016 @ 12:17

    • Gjorde hun? Nu har jeg købt hvidkål, så jeg kan lave brunkål😉
      Din bemærkning er fin, for du har ret: Der gjaldt ofte forskellige regler for børn og voksne. Gælder? Han sagde det oven i købet ikke i sit eget hjem, kan jeg næsten gætte, når det var sin svigermors sylte, han kommenterede på den måde,

      Kommentar af Ellen — 26. marts 2016 @ 14:18

  10. Altså, hjemmelavet sylte med sennep og rødbeder, uhm, det er bare godt. Jeg får dog ikke lavet det selv, og slet ikke af grisehovede el. -tæer. Har prøvet for længe siden, det blev mildest talt ikke godt😀
    Ja, påsken har været en kølig affære iår, men alligevel har solen haft lidt magt – Vi satte os ud på gårdspladsen og slikkede solskin en kort stund, dejligt.

    Kommentar af Margrethe — 28. marts 2016 @ 08:53

    • Det er også flere år siden, jeg har lavet det af et grisehoved, men det skal nok blive godt🙂
      Uh ja, vi savner lyset og varmen nu – vi sad også ude og drak kaffen i forgårs, men det var faktisk for koldt til at sidde stille.

      Kommentar af Ellen — 28. marts 2016 @ 09:02


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.