Hos Mommer

21. marts 2016

Carl Christian Tofte har tegnet en rovfugl til mig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:23
Tags: , ,

Vi havde et par ærinder i Kristianstad, og selv om det endnu ikke er højsæson for traneindflyvning på Pulken, så ville vi lige dreje ind for at se, om der da ikke lige skulle være et par stykker, når vi nu alligevel var i nærheden.
Det var der – de har åbenbart sendt trane-sms’er til Polen og Rügen om, at de begyndte at fodre ved Pulken i forgårs, så der var mellem 1000 og 1500, da vi kom, og der kom flere og flere flyvende ind i en lind og stadig strøm. De ser stadig lige fjollede ud, når de lægger an til landing.

P1010623

Det er ligeledes stadig et fascinerende syn, når der står så mange fugle på en forholdsvis lille plads – det kan jeg sagtens se på hvert år.

P1010631P1010636

Med andre ord er det her i påsken, det skal være, hvis I vil ofre en halv eller en hel dag på at se masser af traner. Der er kun 120 km tilbage, når man slipper Øresundsbroen, så det kan sagtens nås på en dag – hvis man er sjællænder. Der er borde og bænke, så eventuel medbragt mad kan indtages – men husk numsevarmerne! Eller tæpper eller noget, for man skal ikke regne med at kunne sidde i læ, og det er koldt, selv om vejret er godt!

P1010614

Som det ses på frokostbilledet herunder, er det ikke udstyr, de fugleinteresserede går ned på.

P1010645P1010641

P1010646

Carl Christian Tofte, som har slået sig ned i et hus med førsteparket til traneudsigten, holder åbent hus frem til 10. april. Her tager han gerne en fugle- eller tranesnak med de besøgende, og han sælger selvfølgelig også af de bøger, han har illustreret, samt af sine akvareller.

Der lå nogle eksemplarer af Rovfugle i felten, som han har illustreret, og er der noget jeg ikke er god til, så er det at bestemme rovfugle, hvorfor det var oplagt, at jeg købte den. Inden jeg nåede at bede om det, spurgte CCT selv, om han ikke skulle signere den til mig. Jo tak, da – meget gerne.
Så tegnede manden en fin rovfugl på titelbladet. Han er en gudbenådet tegner, og det tog ham kun et par minutter at lave den fine, lille tegning til mig, men jeg tror alligevel, at det var heldigt, at vi var de eneste, der var der lige på det tidspunkt. Havde der været mange, som der lige så nemt kunne have været, havde han nok nøjedes med at skrive venlig hilsen.
Dette her er jeg glad for. Måske er det fjollet, men bogen bliver endnu mere værd for mig med en lille hilsen fra en så dygtig illustrator.
Og jeg tænker altså ikke i kroner og øre …

22 kommentarer

  1. Ja, så bliver det jo desværre ikke i år, at vi set traneflokke komme vrimlende. Det er ellers en af de ting, som jeg meget gerne vil opleve – hvor fugleuinterresseret jeg ellers måtte være. Jeg tænker at det er en oplevelse på linje med sort sol, altså en enestående naturoplevelse, som tilfældigvis inkluderer fugle. Godt, at I tog chancen

    Kommentar af Fru Z — 21. marts 2016 @ 17:47

    • Vi havde da vist egentlig en halv aftale? Men nej, det bliver så ikke i år … kan I ikke allerede nu sætte kryds for 2017 omkring 1. april?
      Det er et syn, som selv folk, der normalt ikke er interesserede i fugle, synes er fascinerende at se.

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2016 @ 18:00

  2. Traner er nogle spøjse skabninger. Og landingen ser ganske ukoordineret ud, som om det kom bag på dem, at det er her de skal ned!
    Det må være et fascinerende syn med så mange på et sted… Og publikum er godt forberedt, ser det ud til!
    Det var da en ekstra super dejlig bonus til bogen. Jeg kendte ikke denne tegner, men stregtegningen er lige i plet.
    Jeg har nydt en tv udsendelse om Jens Overgaard Christensen, illustrator og akvarelmaler.

    Kommentar af Anne Holtegård — 21. marts 2016 @ 17:52

    • Benene ser ud, som om det ikke er fuglen selv, der har kontrol over dem🙂
      Det er virkelig fascinerende.
      Bare vent – nu varer det ikke ret længe, inden du støder på hans navn igen. Sådan går det ofte. Til gengæld har jeg aldrig hørt om tegneren, du nævner🙂

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2016 @ 18:02

  3. På det øverst billede ser det ud, som om tranerne er i ukontrolleret frit fald. Det er et spændende billede at kigge på.
    Det er i hvert fald ikke en yndefuld fugl. Men jeg kan godt forstå, det er værd at køre efter det syn.
    Tillykke med dedikationen i fuglebogen. Flot tegning og et godt minde at have.

    Kommentar af betty — 21. marts 2016 @ 19:46

    • Det ser virkelig sjovt ud, når de stritter med benene før landing, og enig, tranen er ikke spor yndefuld at se på, men at se så mange på én gang er flot.
      Ja, det er et fint, lille minde at få med hjem fra Vattenriket.

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2016 @ 20:58

  4. Hvilken GPS bruger I, når Ruten Simontorp-Kristianstad inkluderer, at man drejer ind til Pulken, da Pulken ligger modsat af Simontorp i forhold til Kristianstad? 😉
    Ja det er fascinerende med traner i massevis. Selv synes jeg, at det mest interessante er deres landing, når de sætter “flaps” (= dingleben) og parringsdans.
    Kender du http://www.vattenriket.kristianstad.se , hvor der er link til tranetælling ved Pulken og et webkamera ved Pulken? Måske dine læsere kunne have brug for disse.
    Hvis man ikke er en ørn til at bestemme rovfugle, kan man så blive en ørn ved at læse din nye bog? Hvilken fugl tegnede han til dig?
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 21. marts 2016 @ 19:54

    • For det første behøver vi ikke gps, og for det andet skrev jeg ikke, at det var på vejen, men at vi var i nærheden, så spar sarkasmen.
      Jeg holder også meget af at kigge på deres tilsyneladende ukontrollerede landingsstel.
      Jeg kender selvfølgelig websitet, men ville ikke sætte flere links ind – det kommer op som det første hit, hvis man googler traner pulken.
      Det kan man sikkert, og han tegnede en musvåge.
      PS: Det er altså ikke særlig god blogstil at flashe sin eventuelle viden om bopæl.

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2016 @ 20:55

  5. Det må¨være et fantastisk syn, når jeg ved at se dine billeder synes det er det🙂 Ha en god påske i Sverige.

    Kommentar af Lene — 21. marts 2016 @ 21:03

    • Det er det – og der vil på et tidspunkt være omkring fem gange så mange som i dag🙂
      Tak – men vi kører hjem allerede i morgen 😦

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2016 @ 21:08

  6. Ja det var da utroligt at CCT havde tid til det – og det er en smuk tegning. Ja, sådan får man oplevelser med andre mennesker – ud og afsted og prøv lige at se her …

    Kommentar af Donald — 21. marts 2016 @ 21:15

    • Det havde han heldigvis tid til lige da vi var der🙂
      Man skal bare begive sig afsted, Donald – så kan man faktisk få mange gode ting og/eller oplevelser forærende😉

      Kommentar af Ellen — 21. marts 2016 @ 21:31

  7. Misundelse er en grim ting, men med alle de traner og den flotte rovfugletegning nærmer vi os …

    Kommentar af perteilmann — 22. marts 2016 @ 05:44

    • Hehe, Per – du har kun dobbelt så langt dertil som vi har (fra Den Stråtækte), så det kan godt lade sig gøre for dig … men det ville nok være en fordel med en overnatning😉

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2016 @ 08:53

  8. Nå, så er tranerne kommet til pulken igen. Jeg håber jeg kan lokke mor, far og John med derhen i år igen. Jeg kan nemlig heller ikke få nok. John er mere been there, done that. Så jeg tror der skal lidt overtalelse til.
    Det er en flot tegning Carl Christian har lavet til dig. Jeg har også mødt ham og nød en rundvisning rundt i vattenriket og derefter hjem til ham og se hans udstilling.

    Kommentar af Linda — 22. marts 2016 @ 16:01

    • Jeg håber du får lokket din John, men mon dog ikke?
      Man kan kun nyde hans ekspertise og enorme dygtighed – at se ham bruge pennen var så stor en fornøjelse, at jeg helt glemte at tage et billede af ham, mens han sad og tegnede🙂

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2016 @ 19:01

  9. De traner får mig til at tænke på, hvor klodset og ubehjælpsomt de engelske kvinder hopper af cyklen i fart og bener af sted, indtil de får hold på cyklen. Alle andre bruger enten hånd- eller fodbremser, inden de stiger af.

    Kommentar af Elsebeth — 22. marts 2016 @ 18:04

    • HA – det har jeg da aldrig set🙂 – men jeg ser vist aldrig engelske, kvindelige cyklister …

      Kommentar af Ellen — 22. marts 2016 @ 19:03

  10. Ajjj hvor sjovt, vi var derude i dag og mødte cct ved utemuseumet. Vi fulgtes med ham og hans piger tilbage til huset, hvor han gav kaffe og jeg købte samme bog med hilsen og tegnet hedehøg. For et par år siden købte jeg hans Tranedans, den skrev og tegnede han også i🙂

    Kommentar af Inge — 22. marts 2016 @ 22:25

    • Det giver det lige en ekstra dimension at få den signeret på den måde. Godt, I tog derned. Hvor mange traner var der i går? Var der kommet flere til siden dagen før?

      Kommentar af Ellen — 23. marts 2016 @ 12:20

  11. Traner kan man ikke få nok af, kan jeg sige, når jeg nu har set dem i virkeligheden (ved Rügen, ikke på). Jeg synes også signerede bøger er lidt mere spændende at have, og når man oven i får en tegning, er det endnu bedre. Jeg har en fin lille elefant af Scherfig.

    Kommentar af Jørgen — 24. marts 2016 @ 12:46

    • Så du kan også være med, hvad signerede bøger angår. Det er nemlig lige lidt bedre, når de bliver personlige.
      Nej, traner kan man ikke få nok af.

      Kommentar af Ellen — 24. marts 2016 @ 18:30


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.