Hos Mommer

17. marts 2016

Vintermarmelade – bedre sent end aldrig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:00
Tags: ,

I min jævnlige søgen efter ny madinspiration faldt jeg over en vintermarmelade.
Navnet stammer vel fra, at den er uafhængig af høstsæsonen for det, man ellers plejer at lave marmelade af.
Da John så navnet på marmeladen, mente han, at det da vist var i sidste øjeblik, den blev lavet.
Jeg har nogle gange lavet en ikke-bitter appelsinmarmelade, som jeg holder meget af. Tims mors mand er min faste leverandør af den typisk engelske orange marmalade*), som er temmelig bitter, men som jeg sjovt nok også kan lide, selv om jeg normalt ikke kan lide bitre ting som fx grapefrugt.

Marmeladen har en herlig, gul farve, som nok kan lyse op på selv den mørkeste vinterdag, men den er nu også meget pæn på en flot forårsdag som i dag.
Der kom kun tre små glas ud af det, men nu er den afprøvet – og godkendt, så næste gang bliver der lavet dobbelt portion. Mindst. Arbejdet er jo næsten det samme, uanset portionens størrelse.

Vintermarmelade

Dette var oven i købet 1½ portion, men det er da fjollet at lave en opskrift, hvor der skal bruges 1½ appelsin! Selvfølgelig kan man spise resten, men alligevel …
I originalopskriften stod der to æbler, 1 appelsin + saften fra en halv appelsin.
Jeg tog derfor tre æbler, saften fra en halv og kødet fra 1½ appelsin. Appelsinkødet skæres i små stykker; æblerne skrælles og skæres ligeledes i små stykker. Hertil 375 g sukker og seks hele kardemommekapsler. De skulle tilsyneladende hele i, men jeg tog frøene ud og lod være med at knuse dem. Det gav en rigtig god og fin diskret kardemommesmag.
Det skulle trække i fem timer (hvorfor mon?), hvorefter det blev kogt i 20 minutter, blendet (men kun ganske lidt!) med stavblender, tilsat gelepulver og hældt på glas.
Den smager meget bedre end ‘bare’ appelsinmarmelade, så jeg kan varmt anbefale at prøve denne opskrift.

*) Og hvad er så forskellen på marmalade og jam?
Marmalade er lavet af citrusfrugter, jam er al anden marmelade. Det var den enkle forklaring.
(Nogle har dog en lidt anden definition på marmalade, nemlig at det er syltetøj, der er stivnet næsten helt, således at de hele frugtstykker ligger i gele, men jeg tror, den med citrusfrugterne er langt den mest almindelige – det er i hvert fald altid den definition, jeg hører derovre.)
Briterne har også conserves, som er marmelade af blandede frugter, hvor jam kun må bestå af én slags frugt. Nogle briter bruger preserves for det, vi kalder syltetøj, altså når frugtstykkerne ligger som hele eller som forholdsvis store stykker i en ikke helt stivnet saft. Andre anser preserves for et ord, der dækker over al form for konservering. Det er vist ikke så enkelt alligevel …
Endelig er der compote og jelly, men det er det samme på dansk og engelsk.

20 kommentarer

  1. Det lyder som en god marmelade, men den kan vel bruges året rundt.

    Kommentar af Jørgen — 17. marts 2016 @ 16:55

    • Den er ikke særlig vinteragtig for mig heller, så jeg har allerede omdøbt den til det kedelige, men sigende æble-appelsinmarmelade.

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2016 @ 17:54

  2. Gad vide om et nip chili ville gøre sig – det giver i hvert fald et pift til siciliansk appelsinsalat.

    Kommentar af Eric — 17. marts 2016 @ 18:18

    • Det er sikkert ikke en dårlig ide.

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2016 @ 18:28

  3. Det lyder rigtig lækkert. Det vil jeg også prøve at lave.

    Kommentar af Stegemüller — 17. marts 2016 @ 20:40

    • Det kan du roligt gøre.

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2016 @ 21:17

  4. Jeg arbejdede på et indremissionsk plejehjem i Pembury, Cornford House, for et par æoner siden. Man fik jam til morgenmad (det røde) og marmelade (det gule) til afternoon tea. Eller også var det omvendt… Tidspunktet..mEn ikke det med farverne. Og det passer jo fint med din beskrivelse. Jeg har aldrig brudt mig om appelsinsyltetøj; det var så indtil jeg opdagede frk Annas råsyltede appelsinmarmelade. Måske er jeg bare blevet voksen og åben for nye smage. Måske skulle jeg prøve din udgave 😉

    Kommentar af linda — 17. marts 2016 @ 22:59

    • I har nok fået det blide om morgenen og det bitre til eftermiddagsteen? Jeg kender ikke til, at de skelner i Tims familie, men måske gør de. Egnsbestemt? Who knows?
      Jeg køber også frk. Anna og spiser det med stor fornøjelse, men kan du lide den, tror jeg også du vil kunne lide denne ‘vinter’udgave🙂

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2016 @ 06:31

  5. Jeg har aldrig lavet (eller hørt om) æbler i appelsinmarmelade, men om rabarber og andet sjovt. Jeg selv kommer gerne citroner i og gerne lidt skræl også. Jeg er nemlig vild med det bitre. Jeg har også en god opskrift på citron- og gulerodsmarmelade.
    I min familie har marmelade altid været ‘det tykke’ syltetøj. Det der kan blive på brødet uden at løbe af. I min verden er det marmelade uanset hvad det er lavet af.

    Kommentar af Pigen fra landet — 17. marts 2016 @ 23:00

    • Jeg havde heller ikke hørt om det, men det er en god kombination, og du kan jo sagtens komme citron eller skræl i, hvis du ønsker den mere bitter.
      Det hedder også marmelade, uanset råvaren, i min verden, men det gør det ikke i den engelske, og det var bare det, jeg forsøgte at forklare😉

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2016 @ 06:33

  6. Pia har ret; syltetøj er det, som løber af brødet, ud over fingrene og helt op i ærmerne, hvis man er tilpas uheldig. God marmelade kan (næsten) stables🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 18. marts 2016 @ 08:46

    • Pia har ganske ret, og jeg er slet ikke uenig; syltetøj er også for mig det, der løber, men det var de engelske begreber, der var på banen her🙂

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2016 @ 18:38

  7. Du minder mig om, at jeg vist skal have lavet noget mere marmelade/syltetøj (jeg kan bedst lide, når det ikke løber). Der er solbær i fryseren, der er hindbær/brombær i fryseren, der er stikkelsbær, der er æblesaft, der er blommer. Det er vist bare at komme i gang🙂 Jeg er ikke tilhænger af bitter appelsinmarmelade, men din opskrift skal da prøves en gang🙂

    Kommentar af Lene — 18. marts 2016 @ 11:13

    • Hjemmelavet marmelade kan man ikke få for meget af🙂
      Min marmelade er gerne en mellemting mellem marmelade og syltetøj … jeg kan godt lide, at det ikke er alt for stift, men det må heller ikke løbe.
      Hvis du har blommer, så prøv at lave denne her: 1 kg blommer, 3 dl vand, 300 g tørrede abrikoser, 400 g rørsukker, 1 vanillestang, saften af 1 citron.
      Blød abrikoserne ud i citronsaften natten over og lav så marmeladen. Hele min familie elsker denne marmelade:-)
      Og denne appelsinmarmelade er slet ikke bitter🙂

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2016 @ 18:45

  8. Den skal jeg prøve. Den lyder lækker.

    Kommentar af kisser — 18. marts 2016 @ 11:35

    • Det er den nemlig🙂

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2016 @ 18:45

  9. Det giver vist lige et twist med kardemommen. Jeg tror i øvrigt, at trækketiden netop har med de hele kardemommekapsler at gøre.

    Kommentar af Kirsten — 18. marts 2016 @ 12:20

    • Det har du nok ret i – og det er et godt twist🙂

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2016 @ 18:46

  10. Din marmelade lyder som en god og anderledes sammensætning. Vil du lave den hele året, kunne det være en god idé at koge nogle appelsiner og smide i fryseren, da appelsiner ikke er noget værd om sommeren.

    Vi har et stort forbrug af porrer, og da de meget snart går i stok, har jeg lige smidt en ordentlig portion i fryseren – det grønne bundtet til suppevisk, fintsnittet og stykker á 1 1/2 cm. Og her kom min store salatslynge som sædvanligt til hjælp; efter en godt tur i den, er stykkerne lige til at putte i fryseposer – det er med at være forudseende …

    Vi var ude at se på ‘bedriften’ – det vælter op med plukkeklare ramsløg, så nu har vi tre store glas ret koncentreret ramsløg i olie, usiet, så kan den også bruges til pesto. Næste portion bliver til ramsløgssmør til fryseren. En god klat i kartoffelmosen gør absolut heller ingen skade.

    Kommentar af Elsebeth — 18. marts 2016 @ 12:32

    • Jeg gider ikke spilde fryserplads på appelsiner – jeg har så meget andet marmelade, jeg kan vælge imellem, så jeg kan sagtens nøjes med at lave denne, når der er gode appelsiner🙂
      Uh ja, Pia har sagt, at der er ramsløg nu, men plukningen må lige vente nogle dage for vores vedkommende, til vi har rundet Sverige. Jeg laver pestoen færdig og kommer den i fryseren. Ramsløgsmør lyder godt – må prøves, og ellers propper jeg det også i alt, jeg kan komme i tanke om. Det er bare med at benytte sig af det, mens det er lækkert og frisk.

      Kommentar af Ellen — 18. marts 2016 @ 18:53


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.