Hos Mommer

16. marts 2016

Vi kan ryge og rejse

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:28
Tags:

Vi kan ryge og rejse, kan vi.
At vi rejser, er der nok ingen der kan være i tvivl om, men vi ryger ikke cigaretter; dem lagde vi på hylden for mange år siden.
Vi ryger heller ikke på hinanden … i hvert fald ikke med den impulsivitetsgrad som der var engang. Her passer nedenstående vits efterhånden sørgeligt godt. Den er vist før; jeg havde den på i maj 2015, men den passede så fint lige nu …

P1060340P1060341

Vi ryger heller ikke i totterne på hinanden. Det har vi aldrig praktiseret.

Røget mørbradRøget mørbrad (1)

Men vi kan ryge fisk.
Og nu også mørbrad.
Jeg var lidt spændt på, om vores rygeovn/røgeovn (hvad man nu måtte foretrække) kunne levere en temperatur høj nok til at ryge en svinemørbrad, men det kan man jo kun finde ud af på én måde, nemlig ved at forsøge sig.
Hvordan gør man så det? Google er min ven. Det er Hugh FearnleyWhittingstall også. Ham fra River Cottage. Han foreslog at sukkersalte den i en times tid inden rygningen, hvilket lød tiltalende, så den var jeg med på. Den behandling skrumpede mørbraden lidt og gjorde den lidt mørkere i kødet.

Røget mørbrad (2)Røget mørbrad (3)

Ind i ovnen med sig, iført et stegetermometer, så vi kunne følge processen. Rygespåner: Hickory.
Da den havde været inde en times tid, stod kernetemperaturen på 59° og kunne dermed forsvares at blive erklæret for færdig.
Hvorfor pokker tog jeg ikke et billede af den opskårne mørbrad? Det må jeg gøre næste gang … den var så fin, blød, lyserød, lækker, mør og velsmagende, at vi var både overraskede og forbløffede over resultatet og hvor fin en konsistens den havde fået. Okay, den var meget røget, så den smag skal man kunne lide, men kan man det, er der ingen grund til at nøjes med at ryge fisk. HF-W sagde en kernetempertur på 65°, men det er slet ikke nødvendigt. Hans resultat ser også meget mere tørt ud end vores, som jeg vil tillade mig at kalde perfekt.

Hvad hedder hickory på dansk? Hikkori! Er det ikke et skrækkeligt navn? Så kan jeg bedre lide amerikansk valnød, men se herunder, hvad haveabc bl.a. skriver om det. De mener det nok godt, men hvor høje er de træer mon? Hvad forstår man med høje eller endnu større?

De fleste arter af hikkori hører hjemme i Nordamerika. De hører til val­nødfamilien og kaldes ofte folkeligt for amerikansk valnød. Det botaniske artsnavn stammer fra græsk og betyder nøddetræ; det »danske« navn er afledt af det amerikanske hickory, som er et plantenavn af uvis oprindelse. Alle arter af hikkori er store træer, der kan blive høje eller endnu større.

8 kommentarer

  1. Fint gensyn med tegningerne. Det lyder godt med den vellykkede røgning (hvis det er det det hedder – rygning har vel noget med hustage at gøre). Har ikke prøvet det, men har ofte fået tilsvarende (men næppe så perfekt) indkøbt i supermarkederne. Det smager faktisk ganske glimrende.

    Kommentar af Jørgen — 16. marts 2016 @ 20:28

    • Så vidt jeg har kunnet finde frem til, er der i dag frit valg mellem rygning og røgning. Jeg bruger det selv lidt i flæng.
      Den fra supermarkederne smager udmærket, men ja, netop for konsistensens vedkommende er der en verden til forskel.

      Kommentar af Ellen — 16. marts 2016 @ 21:17

  2. Det ser lækkert ud – det var da en fantastisk god opdagelse!
    Ud fra ordet røgeri ville jeg danne ordet røgeovn, men jeg ved jo ikke hvad man plejer at sige. Jeg synes jeg har set en fisker ryge fisk i Liseleje engang i 60’erne på tur med min far, men det er en svag erindring. Derimod husker jeg med skræk at benene i en røget sild stikker. Så hellere en røget mørbrad🙂 (Men røget sild var jo billig sund mad dengang i midten af 1900-tallet🙂 )

    Kommentar af Donald — 17. marts 2016 @ 01:52

    • Det var nemlig godt at erfare.
      Jeg tror, at røgeri/rygeri og rygning/røgning bliver brugt fuldstændig i flæng. Sådan går det sikkert snart med ligge/lægge … også officielt.
      Røgede sild er spiselige, men de skal være nyrøgede! Jeg er enig i, at sild er det værste alternativ – røget makrel er bedre, og bedst er røget laks. Nyrøget laks🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2016 @ 09:00

  3. Måske husker jeg forkert, men stod der ikke i artiklen i KD, at jeres soveværelse ligger i stueetagen?😉

    God fornøjelse med både at ryge og rejse🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. marts 2016 @ 09:51

    • Hahaha – du har alt for god en hukommelse, kære Frue😀
      Men tak alligevel🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2016 @ 09:59

  4. Det er godt at i kan hygge jer med noget😉 ha en god dag og tak for dine skønne indlæg, som jeg har læst, men ikke fået kommenteret på.

    Kommentar af Lene — 17. marts 2016 @ 13:24

    • Ja, vi skal nok finde på et eller andet😉
      Tak, i lige måde og velbekomme🙂

      Kommentar af Ellen — 17. marts 2016 @ 14:19


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.