Hos Mommer

14. marts 2016

Man skal ikke give bagerbørn hvedebrød

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:33
Tags: , ,

Man skal ikke give bagerbørn hvedebrød, men man kan roligt give Ellen en ny køkkenmaskine, der kan bage dem.

Endelig fandt jeg ud af, hvad det ville være en rigtig god ide at lade John give mig i fødselsdagsgave. Vi havde aftalt, at han skulle give en god middag på Madeira, men det var alt for nemt at blive på hotellet og vælge fra deres faktisk ganske udmærkede buffet.
Han skylder mig derfor en gave, og efter en god og lang snak med Charlotte i dag har jeg nu bestilt min fødselsdagsgave.
John er heldigvis enig i, at det er en god gave.
Han er ellers den eneste af os to, der kan bage, men det er desværre ikke ensbetydende med, at han synes det er særlig sjovt. Jeg har forsøgt mig mange gange, men brødbagning og jeg er af en eller anden grund aldrig blevet gode venner, og med en så lav succesrate gider jeg ikke rigtig prøve mere. Kager går fint nok, men det kan vi ikke leve af. Ærgerligt nok …

../Images/ProductPictures/Bread_Maker_with_Scales/zoom_main_bmaker_scales.jpg

Man har nok gættet, at dette handler om en brødbagemaskine, og det skulle være den afbildede. Jeg ved faktisk ikke, om det var præcis denne, Charlotte havde investeret i, men det var den jeg valgte efter at have kigget på anmeldelser i stor stil.
Mærket er Andrew James, som har flere udgaver af maskinen.

Det bliver lidt spændende, men hvis Charlotte synes den er alle tiders, kan det vel ikke gå helt galt, og hun er mindst lige så elendig til at bage brød, som jeg er. Der er tre forskellige brødstørrelser og tre forskellige skorpefarver at vælge imellem – plus en del andre ting, herunder marmelade, men det har jeg så afgjort ikke tænkt mig at bruge den til!
Jeg bestilte samtidig to bøger med opskrifter specielt udabejdet til denne form for brødbagning – når det bare er at måle/veje ingredienserne, proppe det hele i, trykke på en knap og vente tre timer, er der plads til eksperimenter.

Jeg bestilte både maskinen og bøgerne via Amazon.co.uk – John kan sikkert sagtens finde ud af at skifte stikket, men ellers har vi adaptorer til brug for englænderne, når de kommer til DK med deres ladere til telefoner og tablets, så det er ikke noget problem.
Den ene bog var ny, mens den anden var brugt. Førstnævnte stod mig i £7; den anden fik jeg for 1 p, hvilket svarer til 10 øre. Man påstod, at den var i god stand, men skulle det være usandt, vil jeg ingen skrupler have over at smide den ud …

Apropos England: Den engelske pendant til man skal ikke give bagerbørn hvedebrød er it’s like carrying coal to Newcastle eller don’t carry coal to Newcastle.
De kender den på mange sprog – her er blot et lille udvalg af mange fundet
her:
Vizet hord a Dunába. (Hungarian) He is taking water to the Danube.
es como llevar naranjas a Valencia (Spanish) It’s like taking oranges to Valencia.
gi bakerbarn brød (Norwegian) To give bread to the child of a baker.
vender mel ao colmeeiro (Portuguese) to sell honey to a beemaster.
Altid godt at vide, ikke?
Jeg vil dog mene, at den portugisiske udgave mere går på en sælgers formidable evner end på at give noget, man i forvejen har nok af – altså mere en pendant til at sælge sand i Sahara.

29 kommentarer

  1. Man skal som bekendt ikke skue hunden på hårene – så vent lige med at smide en brugt bagebog ud, indtil du har læst opskrifterne.
    Jeg har et 50 år gammelt bagehefte fra Samvirke; det er efterhånden godt brugt og med slidte hjørner – men for pokker, der er nogle gode opskrifter, bl.a. mine børns yndlingskage og -boller, som de stadig er meget glade for.
    Jeg har bagt brød i over 50 år, og for mig er brødbagning blevet en ren lidenskab. Det kan jeg virkelig engagere mig i – i dag maler jeg bl.a. mit eget fuldkornhavremel, og engang havde jeg 10 kg hvedekerner og 1/2 kg blålilla hvedekerner med hjem fra min yndlingsbutik i Missoula, Montana.
    Jeg håber, at I får nogle dejlig brød ud af det – der er ikke noget så godt som hjemmebagt brød. Man kan vel også eksperimentere med melblandingen og tilsætte f. eks. æg, smør og forskellige slags væske, når det er en maskine, der klarer paragrafferne.

    Kommentar af Elsebeth — 14. marts 2016 @ 17:39

    • Det gør jeg heller ikke – så ulækker tror jeg ikke, den er – ikke engang til den pris🙂
      Hjemmebagt brød er supergodt – bare ikke mit! Jeg ville ønske jeg var lige så god dig til det – det må være skønt.
      Blålilla hvedekerner???
      Jeg satser på, at man kan eksperimentere en del – det har jeg i hvert fald tænkt mig at prøve.

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2016 @ 18:22

  2. Det bliver spændende, om maskinen kan bage noget godt brød. Jeg er ikke nogen ørn til madlavning – det er så bøvlet med min allergi og de begrænsninger, den medfører – til gengæld kan jeg godt bage brød til husbehov. Jeg kan simpelt hen rigtig godt lide at bage brød og køber faktisk aldrig en krumme. Jeg ville ønske, at jeg kunne få en maskine, der kunne klare madlavningen🙂

    Kommentar af Randi — 14. marts 2016 @ 18:07

    • Hehe, John sagde, at det næste vel bliver, at jeg ønsker mig en maskine, jeg bare smider indkøbene i, når jeg kommer hjem fra brugsen, så laver den selv mad hele ugen🙂 Sådan en må han da gerne finde til mig😉

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2016 @ 18:24

  3. Jamen Ellen, jeg synes da ellers, at du kan ALT i et køkken, og så kan du ikke bage brød… det kan selv jeg. Jeg har en god og nem opskrift på morgenboller. Hvis du vil have den, sender jeg den gerne til dig. Men uanset hvad bliver det da rigtig spændende med maskinen. Hjemmebagt og friskbagt brød er bare så lækkert. Det er en god gave John har fundet ud af at give dig🙂

    Kommentar af Stegemüller — 14. marts 2016 @ 18:09

    • Sjovt nok er det eneste bagning, der aldrig mislykkes for mig, de go’e, gammeldags fødselsdagsboller. Men jeg kan kun bage dem af Amomel – alt andet mel gør dem forkerte. Er det ikke underligt? Til gengæld er de supergode!
      Ja, han er god til at finde på, ham John😉

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2016 @ 18:27

  4. De er forresten her: http://stegemueller.dk/blog/hurtige-morgenboller/

    Kommentar af Stegemüller — 14. marts 2016 @ 18:11

    • Tak, men jeg tør næsten ikke prøve … de lyder ellers gode – jeg kan godt lide noget, der indeholder durummel.

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2016 @ 18:28

  5. Kan den mon bage rugbrød?

    Kommentar af Rasmine — 14. marts 2016 @ 19:36

    • Det skulle den kunne, men nogle siger, at rugbrødsdej er for sej og klæg til rørepinden, så det ikke bliver godt. Det må komme an på en prøve … men det skal såmænd nok være sandt, fordi det er i den engelske beskrivelse, der skrives rye bread, og det er ikke helt det samme som vores danske rugbrød.

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2016 @ 19:48

  6. Tillykke med bagemaskinen. Nu fornemmer jeg, at du nok er en anelse mere huslig end jeg, så derfor kommer det sikkert ikke til at gå dig, som det gik mig, da jeg fik en bagemaskine: Den stod ubrugt på køkkenbordet i flere år. Så flyttede jeg den ud i garagen, og der står den sikkert stadig. Så den står på købebrød her i huset, omend ikke altid fra bageren. Det er jo også så dyrt efterhånden, at der snarere er tale om investeringsobjekter end om fødevarer.

    Kommentar af Henny Stewart — 14. marts 2016 @ 20:30

    • Jeg kan såmænd godt genkende det med, at tingene ikke bliver brugt, men de er i det mindste altid blevet prøvet af nogle gange🙂
      Bagerbrød er vildt dyrt! Korn-/melprisen steg, dog ikke mere end at et brød højst burde have steget en krone, men det steg 10 kroner eller mere, og man ‘glemte’ at sætte prisen ned, da kornpriserne ret hurtigt faldt igen.
      Du skal ikke investere i brød. Der er noget muggent ved afkastet😉

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2016 @ 20:52

  7. Og nu (snart) med brødbagemaskine. Du kommer aldrig til at gå ned på grej😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. marts 2016 @ 20:52

    • Det håber jeg da ikke! Elsker udstyr😉

      Kommentar af Ellen — 14. marts 2016 @ 20:52

  8. Det bliver skønt med nybagt brød på den måde. Og eftersom du kender den fra din datter, kan det ikke gå galt. God fornøjelse med din nyanskaffelse.😉

    Kommentar af betty — 14. marts 2016 @ 22:44

    • Det første håber jeg – det andet håber jeg ikke😉 – tak skal du have, Betty.

      Kommentar af Ellen — 15. marts 2016 @ 09:06

  9. Glæder mig til at høre om din nye maskine, Sjovt at du på det område har det som mænd, som også altid kan finde en anledning til at købe udstyr🙂

    Kommentar af Lene — 15. marts 2016 @ 06:26

    • Hmmm. Det har jeg ikke tænkt over, men sådan er det måske … det er oven i købet sådan, at jeg tror, at hvis jeg bare har det rigtige værktøj, bliver jeg automatisk en god håndværker😉

      Kommentar af Ellen — 15. marts 2016 @ 09:07

  10. Tillykke med den nye køkkenrøreæltebagemaskine. Vi har slidt to op! Anskaffede en efter besøg hos norske venner. Så vores var norske modeller fra Wilfa. Vi gik efter modellen med to dejkroge, det giver et større og godt rørt/æltet brød. Mmmmh… med timer = duften af nybagt brød til morgenkaffen!
    Erik overtog brødbagningen, Han morede sig med at lege den lille kemiker og blande brød… bare han ikke skulle have fingrene i dejen!
    Siden Erik købte Kenwood maskineriet, har han brugt den og en af drengene arvede brødbagemaskinen.

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. marts 2016 @ 10:10

    • Tænk, hvis vi kunne blive så glade for vores, at den blev slidt op!
      Vores er med én dejkrog, men også med timer. Det var en større videnskab at blive klog på … man skulle også kigge på, om brødet blev bagt vandret eller lodret. Jeg håber, at John også vil blive glad for at lege den lille kemiker – og han kan heller ikke lide at ælte med hænderne🙂
      Jeg har en Kenwood, men det blev jeg ikke bedre til at bage brød af, desværre – men jeg er god til at lave pølser!

      Kommentar af Ellen — 15. marts 2016 @ 11:26

  11. Pudsigt … jeg kan godt bage gærbrød, men jeg kan ikke bage kager.🙂 Og så tror jeg altså det hedder “afbildede” …

    Kommentar af Marianne Kruse — 15. marts 2016 @ 11:31

    • Sådan har vi så forskellige evner🙂
      Ja, det gør, tak. Jeg kom lige til at bruge den uoffiielle form – at jeg synes den ser mere rigtig ud, er ikke en undskyldning🙂

      Kommentar af Ellen — 15. marts 2016 @ 11:40

  12. Hvis jeg er kommet til at skrive min kommentar i tre versioner, slet da venligst de to første – jeg kunne tilsyneladende ikke gemme dem!

    Kommentar af Elsebeth — 15. marts 2016 @ 13:02

    • Jeg ved ikke, hvor de kan være havnet, men sommetider skal man lige genindlæse siden, inden kommentaren dukker op.

      Kommentar af Ellen — 15. marts 2016 @ 13:44

  13. Handy lille maskine du erhverver dig🙂.. Kan den lave både boller, flutes og brød..??

    Kommentar af Inge — 15. marts 2016 @ 15:16

    • Den er ikke udstyret med hænder til at forme boller, så alle brød kommer til at se ens ud – men man kan jo putte noget forskelligt i dem🙂

      Kommentar af Ellen — 15. marts 2016 @ 15:25

  14. Velbekomme. Sådan en burde alle pensionister have.

    Kommentar af Jørgen — 16. marts 2016 @ 20:55

    • Håber du fik den til £69,99!

      Kommentar af Jørgen — 16. marts 2016 @ 20:58

      • Hehe – nu må vi se, hvor glade vi bliver for den, men jeg håber da, at den bliver nærmest uundværlig.
        Jeps – vi fik den til den pris.

        Kommentar af Ellen — 16. marts 2016 @ 21:02


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.