Hos Mommer

8. marts 2016

Ronaldo og nonnerne

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:46
Tags: ,

Nonnernes dal (6)I dag gik turen til Nonnernes Dal, et navn, nok mange har hørt. Faktisk hed det Nonnernes Kvægfold, men da der begyndte at strømme flere og flere turister til øen, syntes man ikke, det var et særlig turistklingende navn.
Der kom først en rigtig vej hertil i 1974, så inden da var det ikke så tit, de meget isolerede småbyer havde besøg af fremmede. Faktisk var det så sjældent, at indavl var et problem, så hvis der forvildede sig en fremmed mand dertil, var kvinderne yderst venlige og … lad mig kalde det … ekstraordinært … indladende. Var det ikke også sådan på Grønland engang for mange, mange år siden?

Igen har vi aldeles skønt vejr, med det resultat, at jeg ikke kunne få mit kamera til at se på landskabsbilledet med samme øjne som mig … der var alt for store kontraster. Men flot, flot, flot var det. I må bare tro på mit ord. Der var en del vejarbejde; nogle steder var vejen for ikke så længe skyllet ned i den m.e.g.e.t stejle kløft, kunne vi se. Der var sat nogle cementblokke op nu som en slags vejværn, men det var alligevel temmelig spændende at sidde i den side af bussen, der vendte ud mod kløften, i og med at vejen var blevet en del smallere.

Nonnernes dal (4)

Tilbage og ned igen ad samme, spændende vej og videre til Monte, hvor vi også var i går. Her ville nogle have en slædetur, men John og jeg sprang over og nøjedes med at tage et billede af det første sving. Jeg ville ellers gerne, men John ville ikke, og jeg gad ikke alene – hvilket jeg naturligvis fortrød, da det var for sent … det så faktisk ret sjovt ud.

Slædekørsel på Madeira

Slædeførerne, eller hvad man nu skal kalde dem, har lidt lettere forhold end før i tiden. Nu bliver både de og slæderne kørt de to kilometer op, som er turens længde. I de ikke så go’e, gamle dage trak de dem selv hele vejen op igen.

Slædeførerne på MadeiraSlædeførerne på Madeira

Til sidst gik turen ned til en lidt speciel strand, og på vejen standsede vi ved et udsigtspunkt, hvorfra der var et flot view ned over Funchal.
Sjovt nok vendte de fleste kameraer den anden vej, fordi der lå søreme lige Christiano Ronaldos hus. Han var ikke hjemme …
Han er her fra Madeira, og nu har han fået råd til at købe et hus til € 12 millioner. Når jeg tænker på, hvor mange vidunderskønne huse jeg har set her på øen, synes jeg da godt, han kunne have fundet et pænere hus.

Ronaldos husBare et pænt hus ...

Det er Ronaldos, den store, grimme kasse med den store, grimme mur. Det hele på venstre billede er Ronaldos, men det gule hus til højre ville jeg meget hellere have …

P1010374

Udsigten fejlede dog intet fra nogen af dem! Og klippen nede på stranden var heller ikke tosset … vi mennesker blev lige pludselig meget små.

P1010385

10 kommentarer

  1. De jordskred så vi ret mange af, og nogle af dem var ‘levende’. Nonnernes Dal er smukkest ovenfra.
    Slæderne er utroligt populære. En rigtig turistmagnet. Vi nøjedes også med at kigge på både op- og nedturene. Der bliver fragtet rigtigt mange slæder op med bil flere gange i timen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 8. marts 2016 @ 20:43

    • ‘Levende’ – ja, det må du nok sige …
      Det er en turistmagnet, ja, men jeg kunne nu godt tænke mig at prøve 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. marts 2016 @ 21:03

  2. Jeg sprang også slædeturen over, da vi var på Madeira for snart mange år siden. Jeg var næsten ved at fortryde, da jeg så Henrik og vores yngste komme susende ned. De morede sig storartet.

    Kommentar af Randi — 8. marts 2016 @ 21:03

    • Ja, ærgerligt, ikke? Og jeg lod kun være, fordi John ikke ville – det er altså ikke altid, man skal tage hensyn 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. marts 2016 @ 22:07

  3. Jeg vil også gerne til Madeira – dine billeder inspirerer. Når man nu hedder Ronaldo og tjener formuer, så er det da uforståeligt, at man ikke køber et hus med mere charme.

    Kommentar af Hanne B. Stegemüller — 9. marts 2016 @ 07:31

    • Madeira er meget smuk.
      Enig, men man må jo formode, at han selv kan lide huset.

      Kommentar af Ellen — 9. marts 2016 @ 07:35

  4. Kan du ikke nå det endnu – en slædetur altså? Det er da for ærgerligt at gå glip af 🙂 Man må vel formode, at den gode Ronaldo har prioriteret det indvendige over det udvendige med den villa. Og med 90 mio dkr til rådighed må det indvendige jo kunne blive endda meget lækkert!

    Kommentar af Fruen i Midten — 9. marts 2016 @ 08:41

    • Jo, måske … vi får se …
      Jeg kunne godt tænke mig at se huset indvendigt, men jeg bliver nok ikke inviteret … 😉

      Kommentar af Ellen — 9. marts 2016 @ 09:30

  5. Har aldrig været på Madeira, og har aldrig hørt om Nonnernes Dal. Utroligt smukt ser det ud, og jeg har før set de der slædeture på TV. Måske får du tilbudet igen?
    Jeg måtte google Ronaldo, for jeg anede ikke, hvem han er. Det har nok noget med Nordamerikansk sport at gøre, idet man aldrig ser europæisk fodbold (soccer)her; men football, baseball, basketball, hockey, golf, lidt tennis ol, når der er turneringer.

    Kommentar af Lene — 10. marts 2016 @ 01:47

    • Næh, vi går vist noget mere op i fodbold end I gør derovre. Her er R nærmest en gud.

      Kommentar af Ellen — 10. marts 2016 @ 08:45


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.