Hos Mommer

6. marts 2016

Frodig og dejlig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:50
Tags: ,

Det bliver en temmelig egocentrisk uge for mit vedkommende, for jeg vil ikke komme meget rundt i blogland. Jeg har eget 3-modem med, men forbindelsen er vildt elendig (1 ned, 0,18 op), så skal jeg ikke gå netdød i én uendelighed, er jeg nødt til at gå på hotellets wi-fi, hvilket kun lader sig gøre i lobbyen/receptionsområdet, hvor jeg ikke gider opholde mig mere end højst nødvendigt. Det bliver derfor sikkert bare noget med at uploade hurtigt, og mine kommentarsvar vil blive sporadiske og fra mobiltelefonen, når vi er i nærheden af et acceptabelt mobilnetværk.

Indtil videre kan vi ikke klage over Madeira. Her er dejligt, her er frodigt, med masser af blomster selv på denne årstid. Vi ved godt, at der kommer langt flere senere, men til gengæld passer temperaturen os fint lige nu.
Hotellet er et All inclusive-resort, hvilket vi var lidt spændt på, men her kan vi heller ikke rigtig finde noget at klage over. Maden er fin og indbydende præsenteret, og der er rigeligt at vælge imellem. Rød- og hvidvinen er bestemt ikke, så vi hører englesang, men det ville også have undret mig. Vil vi have bedre vin, beder vi om vinkortet; så koster det bare lidt ekstra.

P1010115

I den store buffetrestaurant kan vi sidde inde eller ude. Vi sidder ude til frokosten og inde til morgen og aften.
Fra hotelværelsets altan kan vi kun se Atlanterhavet, medmindre vi kigger lodret ned, så ser vi restauranten ovenfra, men den er anlagt som en have.

P1010141

De fleste af de mange vækster på Madeira er ikke ‘indfødte’, men importerede, hvilket selvfølgelig også er forklaringen på, at vi kunne genkende flere af dem fra Sydafrika – blandt andet dette spøjse træ med de smukke blomster.
Mange vil nok vide, at Portugal er verdens største eksportør af kork, men hvad jeg ikke vidste var, at kork kan bruges til meget andet end til propper og til gulve. Herunder ses tasker, og inde i butikken hang der korkskjorter! De føles som og ligner blødt ruskind, og så er de vandafvisende. Jeg tror nu ikke, at jeg skal have en med hjem, men det var interessant at se og føle på.

P1010152P1010153

Den gamle bydel er malerisk, og restaurantgaden med de mange malede døre, som jeg kunne huske fra Pias beretning her fra øen, er slet ikke til at stå for. Farvestrålende døre og spisesteder.
Det er ikke kunstnere, der har udsmykket dørene, bare almindelige mennesker, hvilket da også afspejler sig i graden af interessanthed (sorry) og skønhed … nogle var kun iøjnefaldende, men flere var både gode, kreative og iøjnefaldende.

P1010158P1010165P1010166P1010167

Øens udseende og landskaber er meget anderledes end middelhavsøerne og kysterne omkring Middelhavet. Vi kan godt forstå, at Madeira er en ø, man har lyst til at vende tilbage til.
En af dagene skal vi rundt og se meget mere af øen – indtil videre har vi kun kigget på Funchal.

32 kommentarer

  1. Det ser dejligt ud. I må have en rigtig god ferie.
    Ja, jeg var godt klar over korkens anvendelighed. Nu er jeg jo noget nørdet omkring armbåndsure, og der skal korkurremme være “the bees’ knees”. Jeg har dog ikke selv investeret i en endnu. De er ret dyre, faktisk, men må jo være en ideel løsning for veganere.

    Kommentar af Henny Stewart — 6. marts 2016 @ 16:44

    • Tak …ja, her er virkelig dejligt.
      Hahaha – “en ideel løsning for veganere” – selvfølgelig😀

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 18:51

  2. Dejlig og smuk ø – god ferie🙂

    Kommentar af Eric — 6. marts 2016 @ 16:55

    • Ja, det er – og tak🙂

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 18:51

  3. Åh var det allerede nu, I skulle afsted. Det var jeg slet ikke klar over – jeg har nok sovet i timen. Dørene du viser må da være gjort af kunstnere; i hvert fald synes jeg, de er interessante at se på.

    1 ned, 0,18 op: Så kunne man jo lige så godt stille sig op at råbe🙂

    Kommentar af Hanne B. Stegemüller — 6. marts 2016 @ 16:59

    • Altså, man kan jo godt kalde dem kunstnere, når de begår noget flot, men det er folk som os, der har tegnet og malet.
      Det er ikke de vildeste hastigheder …

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 18:53

  4. God ferie på den dejlig ø. Jeg har været der 2 gange. Den ene gang var i april, da jacarandatræet blomstrede med sine blå blomster. Det var et flot syn. Måske blomstrer det allerede?
    Der var en fin artikel om jer i Kr. Dagblad i går. Jeg tænkte, at der er meget mere at sige om jer, men alting kan selvfølgelig ikke være med i en artikel😉 Den belyste temaet om at gå på pension på samme tid og bevare hver sine interesser på en god måde.

    Kommentar af betty — 6. marts 2016 @ 18:16

    • Nej, jacarandatræet blomstrer desværre ikke, men vi har set det i Sydafrika – det er utrolig smukt.
      Vi har fået et link, tak, og har læst artiklen nu. Jeg synes selvfølgelig også, vi talte om meget mere, men så mange ord har Freja ikke haft til rådighed🙂
      Men ja, hun har skrevet den udmærket.

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 18:56

  5. Hov, dem kender jeg da, tænkte jeg, da denne artikel dukkede op i min Facebook feed 😀 http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/john-staar-op-ved-solopgang-mens-ellen-sover-laenge

    Kommentar af Pollyanna — 6. marts 2016 @ 20:51

    • Jaman det gør du da, Pollyanna🙂 – vi blev interviewet for et par uger siden.

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 20:56

      • Ja det havde jeg nemlig læst. Jeg er bare ikke ret flittig til at kommentere 😁

        Kommentar af Pollyanna — 6. marts 2016 @ 21:00

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 21:33

  6. Rigtig god ferie, vi venter da bare på beretningerne🙂
    Og hold nu op som jeg slet ikke har styr på min geografi lige nu. Min souschef holdt ferie i Malaga, det troede jeg var en ø, nok Madeira. Til gengæld troede jeg at Madeira var Malta og helt ærligt havde jeg fået den placeret der hvor Kypern ligger. Nu ved jeg hvor alle ligger, så hold du bare ferie på Madeira🙂 Og Mallorca snakker vi slet ikke om🙂

    Kommentar af Lene — 6. marts 2016 @ 21:06

    • Haha, Lene, den var måske lidt slem – men godt, at du fik styr på alle øerne … Også den langt ude i Atlanterhavet …😉

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 21:36

  7. Madeira er en skøn ø. Vi har været der en enkelt gang, og det er jo i virkeligheden slet ikke nok🙂

    Kommentar af Randi — 7. marts 2016 @ 06:28

    • Selv om øen ikke er ret stor, kan man ikke nå at se alt på en uge🙂

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 08:06

  8. Jeg blev også overrasket over at se det ene butiksvindue efter det andet bugne af korkvarer.
    Hvis jeg husker rigtigt, var det kunstnere, der startede dørprojektet, men det bredte sig til ‘almindelige’ mennesker. De interesserede kan finde mere om der på nettet.
    God ferie. Vi glæder os til næste måned, hvor vi allerede tager turen igen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 7. marts 2016 @ 07:07

    • Jeg har åbenbart kun hørt det halve om de døre😉
      God tur … I får så jakarandatræerne at se i blomst. Jeg forstår godt, at I glæder jer til at komme herned igen.

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 08:09

  9. I må have en dejlig ferie.🙂

    Kommentar af Inge — 7. marts 2016 @ 09:35

    • Tak, Inge🙂

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 11:11

  10. Ih… god tur!
    Interessant måde at give husene “personality”! Farvestrålende, I hvert fald…
    Kork så vi anvendt til beklædning, tasker og andet på turen til Spanien i… 1990. Jeg måtte lige hen i albummet! Og genså billeder og kamelkørekort dateret 1410; muslimsk tid…

    Kommentar af Anne Holtegård — 7. marts 2016 @ 09:40

    • Ja, Spanien må også have mange korkege.
      Kamelkørekort, fnis. Fik du sådan et?🙂

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 11:13

  11. Rigtig god ferie! Vejret må heldigvis være bedre, end DMI viser, når I kan sidde ude til frokost🙂 Spøjse døre, men jeg får altså lidt ondt af/over damen med det permanente kejsersnit …

    Kommentar af Fruen i Midten — 7. marts 2016 @ 10:08

    • Hvad siger DMI da? Vi har 20° og sol, så det er perfekt.
      Enig mht. damen, men jeg er nok lidt glad for, at revnen er hvor den er og ikke længere nede😉

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 11:15

      • 20 grader må være dejligt🙂 DMI siger cirka 15 grader og mere skyet end solskinsvejr …

        Kommentar af Fruen i Midten — 7. marts 2016 @ 12:01

        • Okay … skyer er her da – men få og spredte.

          Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 13:58

  12. Nyd Madeiras skønhed, det dejlige klima etc., det er et rejsemål, jeg endnu ikke har opnået, selvom det har stået på ønskelisten.:-)

    Kommentar af Madonna — 7. marts 2016 @ 10:45

    • Det gør vi, tak. Kan du mon ikke nå det endnu? Jeg føler mig faktisk temmelig ung hernede …😉

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 11:18

  13. God ferie på denne interessante ø. Har selv været der 2 gange og ser frem til næste gang. Hvilket hotel er I på?

    Kommentar af Helge Jensen — 7. marts 2016 @ 16:42

    • Tak, den er altså også smuk. Vi bor på Pestana Bay.

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 17:39

  14. Det lyder som en passende måde t anvende tiden på. Her har en meget sortsky netop passeret. Jeg nåede ind efter en lille gåtur inden regnen kom.
    Har en bog om vin indbundet i kork og en flaske med korketikette.Heldigvis går man mere og mere bort fra korkpropper så propsyge i vin mindskes.
    Ser fem til kommende beretninger.

    Kommentar af Jørgen — 7. marts 2016 @ 16:53

    • Sne og is kan vi også læse, at I er generet med i Danmark … her har vi ikke fået en dråbe regn – endnu.
      Jeg foretrækker også skruelåg på vinflasker, men det er da fint at anvende kork til alle mulige andre ting.

      Kommentar af Ellen — 7. marts 2016 @ 17:41


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.