Hos Mommer

4. marts 2016

Nye briller – igen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:21
Tags:

For godt to år siden gik jeg til Louis Nielsen og fik to par briller for ét par brillers pris – almindelige briller og solbriller.
Louis Nielsen vil, som alle andre forretninger – gerne både beholde deres kunder og tjene masser af penge, så for en måned siden fik jeg en mail om, at nu var det tid til en synstest igen.
Jeg er ikke sikker på, at jeg fremover har tænkt mig at skifte mine briller ud hvert andet år, men ihukommende, at jeg sidste gang stadig var i kræftbehandling, og at mit syn derfor kan have ændret sig noget, bestilte jeg tid hos LN i Næstved. Jeg så ingen grund til at være loyal over for Roskilde-afdelingen, fordi de der i første omgang ikke kunne lave et par briller, jeg så bedre med, men fik lov til at udskifte glassene i begge par. I de seneste par måneder har der kunnet gå hele dage, hvor jeg slet ikke har haft brugt briller, fordi jeg ikke har følt, at der var nogen videre forskel på med og uden. Ikke desto mindre bliver jeg (for) hurtigt træt i øjnene – og dermed i hovedet, så alt i alt var der flere gode grunde til at tage synstesten. Jeg skal skåne jer for mine jeremiader, men dem skånede jeg ikke optikeren for. Hun konstaterede flere ting; bl.a. at mit syn både har ændret sig og er forringet en smule i forhold til for to år siden; at jeg er langsynet på det ene øje og nærsynet på det andet, og at min bygningsfejl ikke har udbedret sig selv siden sidst.
Ved Rødvig havnSå lidt, som jeg går med solbriller, blev hun enig med sig selv og mig om, at det denne gang var smartere at få et par almindelige briller og et par læsebriller; dette sidste har jeg ikke haft før.
I dag blev brillerne hentet, og jeg må nok sige, at jeg straks så bedre ud! Både på den ene og den anden måde … John synes de nye klæder mig bedre end de gamle, og hele verden blev med ét skarpere for mit vedkommende. At læsebrillerne viste sig at have så god en effekt, kom bag på mig, for jeg synes ikke, jeg har problemer med at læse. Ikke desto mindre er det blevet meget nemmere. Optikeren kom med en forklaring om, at mit syn stadig ikke er svagere, end at min hjerne godt kan finde ud af at kompensere for + på det ene øje og ÷ på det andet, og at jeg derfor i princippet ikke skal have briller (der behøver heller ikke at stå i mit kørekort, at jeg skal), men da hun spurgte, om ikke jeg ret hurtigt følte mig træt i hovedet, måtte jeg indrømme, at det forholdt sig således. Det skulle så være et overstået kapitel nu.  
Men av, hvor gør det ondt i pengepungen – på trods af, at de har konceptet med to briller til ét par brillers pris, plus at jeg ydermere får 25 % rabat, fordi jeg er over 60 år.      
Nu må mit syn meget gerne blive hvor det er i de næste mange år! Jeg vil altså hellere bruge de penge på noget sjovere. Rejser, fx … nok bare ikke i den campingvogn på billedet …     

24 kommentarer

  1. I forhold til de priser, som man hører folk betaler hos de øvrige optikere, syntes jeg at Louis Nielsen er rimelig.

    Jeg er nærsynet i mildere grad, men med bygningfejl og grå stær, men de senere år har jeg også måttet til lommerne hvert andet år, fordi den grå stær udvikler sig og forringer synet, men der kan stadigvæk laves briller, jeg ser godt med, så operation undgås.

    Jeg købte et par med glidende overgang, antirefleksbehandlet etc., og et par ditto med farveskift, pris 5.000 kr. for begge par.

    Problemet med farveskift er, at jeg syntes det går for langsomt, med at de bli’r lyse igen, når jeg kommer indendørs.

    Tillykke med nyerhvervelsen og god weekend.:-)

    Kommentar af Madonna — 4. marts 2016 @ 17:13

    • Priserne er yderst rimelige – det er bare mig, der er lidt fjollet.
      Hvorfor vil du helst undgå en grå stær-operation? Jeg kender flere, der har fået deres ungdoms syn tilbage – senest Johns lillebror så sent som i går. Nemt og komplet smertefrit.
      Jeg har valgt farveskift fra af netop den årsag – og så det, at de alligevel ikke virker, når man kører bil.
      Tak og tak i lige måde.

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2016 @ 19:06

      • Min mand kom til at se uden briller efter 40 år MED briller, da han fik foretaget en grå stær operation, kun når han skulle læse mere end overskrifter, brugte han et par af de billige fra Tiger.

        Du har også ret i, at langt de fleste operationer er meget vellykkede, men har hørt om et par stykker, der ikke var det, bl.a. mødte vi en mand i venteværelset, som lægerne ikke kunne få linsen sat fast på, han skulle dog komme igen, så vi hørte ikke resten af historien.

        Men det er da heldigvis de færreste, det går galt for, men der er jo risiko ved alt.

        Kommentar af Madonna — 5. marts 2016 @ 08:48

        • Jo, men man skal ikke fokusere på to dårlige historier, men på de mange tusind gode. Dem hører man bare ikke så meget om🙂

          Kommentar af Ellen — 5. marts 2016 @ 09:57

  2. Uha du pirker lige til min dovenhed, for jeg skal jo have nye briller og formentlig også skærmbriller, jeg orker bare ikke test og beslutsomhed🙂
    Tillykke med at du allerede nu kan mærke en forskel og god weekend til jer

    Kommentar af Lene — 4. marts 2016 @ 19:30

    • Hvis din forskel bliver lige så stor som min, så kan jeg kun anbefale, at du ser at komme afsted🙂
      Tak, og god weekend til dig også – om 12 timer sidder vi i flyveren til Madeira😉

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2016 @ 20:00

  3. For nogle år siden fik jeg et par læsebriller og et par fjernbriller. Det er en anelse bøvlet at skulle skifte, især fordi jeg ikke kan læse med fjernbrillerne i butikker. Derfor ville jeg gerne prøve briller med glidende overgang – og i øvrigt et par læsebriller, som då viste sig for gode til skærm, hvor et par skærmbriller til 100 kr. blev indkøbt.
    Brillerne med glidende overgang burde selvfølgelig kunne anvendes til skærm (gør det lige nu), men det har været en kende bøvlet. De første gav en kropslig påvirkning som generede og en oplevelse af at jeg var 10-15 cm højere end i virkeligheden. De blev ændret. Nu oplever jeg mig 10-15 cm. lavere. Med videre. Så om disse må ændres igen må vise sig. Indtil videre ses ingen tilfredsstillende overensstemmelse mellem pris og kvalitet, men det kan måske komme. Jeg kan sagtens se fordelen ved briller med glidende overgang, men bøvlet måtte gerne være lidt mindre.
    God rejse til Madeira. Måtte de gode dråber på øen bekomme jer vel.

    Kommentar af Jørgen — 4. marts 2016 @ 20:34

    • Du er altså en af dem, der har været/er uheldige med briller med glidende overgang. Det er lidt ærgerligt, for det kan være rigtig godt – jeg har fx tre forskellige styrker i mine og er på ingen måde generet af dem – tværtimod virker det perfekt for mig. Jerg har hørt andre tale om det samme bøvl, som du oplever … gad vide hvorfor folk oplever de flydende overgange så forskelligt?
      Tak – nu må vi se, hvilke dråber vi vil nyde dernede🙂

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2016 @ 20:48

  4. Det er en dyr fornøjelse at få nye briller, i hvert fald hvis de skal laves ordentligt. Jeg har én gang prøvet den billige løsning, og brillerne var ubrugelige. En kollega betalte selv (eller forsikring) for operation for grå stær. Nye, kunstige linser og det er meget bedre, men langt fra perfekt siger han. Fx har lys i nattemørke “glorier”, og det har noget med lysbrydningen at gøre. Privathospitalet kan ikke gøre noget ved det. Jeg har vænnet mig til, at hans næse er millimeter fra skærmen. Han går på pension om få måneder.

    Kommentar af Eric — 4. marts 2016 @ 20:40

    • Synd med dine ubrugelige briller – så er det jo heller ikke en billig løsning …
      Jeg troede da ikke, man selv betalte for den operation? Søren har i hvert fald ikke betalt for sin. Han talte ikke om glorier i aftes, men jeg vil da spørge ham næste gang jeg ser ham. John skal til øjenundersøgelse engang i april, så det er lidt spændende, hvad de siger. Din kollega lyder ikke, som om det er særlig godt – selv om han siger, det er bedre end før. Jeg har kun hørt de helt gode historier om disse operationer, så det undrer mig, at han ikke ser bedre.

      Kommentar af Ellen — 4. marts 2016 @ 20:53

  5. Tænk, at du kan gå rundt i dagevis uden briller. Du må da se rigtig godt. Jeg kan dårligt læse overskrifter i avisen uden, men er alligevel ikke nået det fulde skridt til optikerbriller og klarer mig lidt endnu med briller fra Tier-butikken. Den der camping(s)vogn ser ud som om den har stået under den uheldige ende af en dinosaur …

    God tur til Maidera🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. marts 2016 @ 22:29

    • Frue dog … Pas nu på, at du ikke kører en betjent ned, fordi du ikke kan se ham. Så får du bare et klip i kørekortet😉
      Hahaha – det kan jeg godt se … sådan havde jeg ikke lige tænkt😀
      Tak …

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2016 @ 11:39

  6. Æv, jeg burde også, men for pokker, hvem gider sådan en udskrivning? 🤓
    Allerede for et år siden, opdagede jeg, at det var på tide med en udskiftning, men, gys, mine nuværende briller kostede næsten 10.000 kr.! Måske skulle jeg satse på LN denne gang? Jeg er rigtig glad for mine trifokale briller; det vil jeg gerne have igen – og så virker to par lidt overflødigt.
    Trods de synsmæssige mangler, så syner den campingvogn temmelig bekendt🙂
    Rigtig god fornøjelse på Madeira!

    Kommentar af fiberfryd — 5. marts 2016 @ 00:50

    • Måske skulle du prøve LN, ja, der koster to par under det halve af, hvad du har givet for dit ene. Jeg er yderst tilfreds med mine nye briller.
      Ja,den vogn har I vist set🙂
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2016 @ 11:43

  7. Sidst jeg fik nye briller (vist to år siden) måtte jeg slippe 10.000 kr. for et par læse/skærmbriller og et par almindelige til bare at gå med. Jeg burde have nye igen, for jeg kan dårligt læse Facebook på min tablet, slet kigge i i en ordbog eller slå op i et Kraks Kort. Jeg har bare ikke alle de penge.

    God tur til Madeira. Det bliver garanteret dejligt.

    Kommentar af Hanne B. Stegemüller — 5. marts 2016 @ 11:35

    • Hos LN kan du få dem for under der halve, men der er stadig mange penge, hvis ikke man har nogen…
      Ta – det håber vi da🙂

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2016 @ 11:45

  8. Med dit gode syn, burde du have set, at artiklerne i Kristeligt Dagblad om pensionistlivet begyndte den 2. marts, og at I var på i går – men du har jo kun ‘fjernsyn’ på det ene øje … Det havde jeg også engang. Da der var laaang ventetid på gratis operation, fik jeg det klaret hos min øjenlæge af en overlæge fra sygehuset her. Det skulle jeg selv betale, men det var alle pengene værd.
    Jeg opdagede, at jeg så uklart, da jeg skulle fotografere noget på Verdensudstillingen i Hannover. Efter at jeg flere gange havde forsøgt at pudse den uklare linse – kameraets, forstås – sagde min søn, “Prøv at sætte kameraet for dit venstre øje!” “Ja, tak for rådet, men hvad skulle det dog hjælpe på?” Han var dog slet ikke så dum, som jeg syntes, han lød – knageme om ikke alt var helt klart – det var ikke kameraets, men min linse, der var blevet uklar. Det krævede lige et kamera at blive klar over …

    Kommentar af Elsebeth — 5. marts 2016 @ 15:10

    • What??? Jeg havde deadline til i går kl. 14 til korrektur på artiklen … nå, men Freja lovede at sende avisen til os.
      Hurra for kloge sønner – og døtre. Alle siger, at det er et rent mirakel at få den operation.

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2016 @ 17:42

  9. Jeg er nået til at jeg skal have brillerne på… efter også at have kørt lidt på frihjul, som du. Men forskellen på træt i hoved/øjne med og uden er nu mærkbar!
    Bruger også LN inkl. Alle de rabatten der kan regnes ud. Vil ikke klage på pris, men er SÅ enig med dig i at de kroner bruges sjovere andre steder….
    Det glæder mig at grå stærkt operation åbenbart er så nemt… mor skal opereres på det ene øje på tirsdag. Så jeg går da og håber det bedste for hende og krydser fingre for at det går life så nemt for hende!

    Kommentar af Anne Holtegård — 5. marts 2016 @ 16:36

    • Ja, man bliver lidt træt i hovedet …
      Enig: prisen er i orden, men der er sjovere måder at bruge penge på🙂
      Pøjpøj med mor. Det skal nok gå!

      Kommentar af Ellen — 5. marts 2016 @ 17:45

  10. Tillykke med nyanskaffelserne! Ptøh – ingen solbriller? Så gav de dig garanteret nogle kuponer, der vil gøre det nærmest gratis for dig at få et ekstra par briller inden for de næste 6 måneder? Bortset fra, at det kommer til at koste et par tusind. OK jeg er selv faldet for det, og jeg er faktisk glad for alle mine briller. Men da jeg har tre par all-round briller, et par læse/skærmbriller og et par solbriller ud fra den seneste synstest, så er jeg da ret nervøs for at få taget en ny…

    Kommentar af Henny Stewart — 5. marts 2016 @ 22:16

    • Jojo, den var god nok … tænkte nok, at du lå til godkendelse, men nu er du godkendt og vil uden videre blive accepteret næste gang, du kommenterer med din nye ID.
      Du har ganske ret i det med kuponerne – dog har jeg kun tre måneder, og jeg skal ikke have nye solbriller, dem jeg har, er gode nok, selv om de mangler det sidste i styrke.
      Det kan godt gå hen og blive dyrt at få den synstest, kan jeg godt se🙂

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 15:47

  11. Ville bare ønske tillykke med de nye briller, men mine kommentarer bliver vist smidt i skraldespanden. Nu prøver jeg så en tredje gang. Måske er det fordi jeg har skiftet fra et .tk domæne til et tilsvarenden .dk. Men forresten er det kun her, jeg skal være logget ind på wordpress for at kunne kommentere. Jeg synes det er lidt underligt, for ja, jeg har en konto der, men jeg bruger den ikke til andet.

    Kommentar af Henny Stewart — 5. marts 2016 @ 22:45

    • Tak … jeg er ikke selv logget ind som administrator lige nu, men mon ikke du bare ligger til godkendelse, fordi du har ændret ID?
      Jeg tjekker senere.

      Kommentar af Ellen — 6. marts 2016 @ 11:42


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.